Vilken lätt e-mtb-motor är bäst i Hellas?

Reiniko1

Medlem
Hej,

efter många år med vanlig cykel i Nackaskogarna har jag börjat mjukna och funderar på allvar att testa en emtb, mest pga att jag hoppas tända en ny gnista och komma ut oftare.
Jag har gjort lite research men hittar inget om motorer som passar vilken åkstil.
Jag står mest och trampar (delvis för att jag främst kör HT) men gillar det, blir bättre för rygg och inbillar mig att jag kan hantera även tekniska uppförsbackar betydligt bättre.

Därför vill jag inte ändra på det och min research har resulterat i att de flesta elmotorer inte ger så mycket på en cadence under 60 (otroligt jobbigt att ståcykla med mer).

Möjligtvis är de tunga motorer bättre på det, letar dock efter en emtb som ger mig kanske 200-300 Watt extra, inte mer och vill inte ha en cykel som väger mycket över 20 kg heller.

Någon som vet?

Mvh

Reinhard

Hej,

efter många år med vanlig cykel i Nackaskogarna har jag börjat mjukna och funderar på allvar att testa en emtb, mest pga att jag hoppas tända en ny gnista och komma ut oftare.
Jag har gjort lite research men hittar inget om motorer som passar vilken åkstil.
Jag står mest och trampar (delvis för att jag främst kör HT) men gillar det, blir bättre för rygg och inbillar mig att jag kan hantera även tekniska uppförsbackar betydligt bättre.

Därför vill jag inte ändra på det och min research har resulterat i att de flesta elmotorer inte ger så mycket på en cadence under 60 (otroligt jobbigt att ståcykla med mer).

Möjligtvis är de tunga motorer bättre på det, letar dock efter en emtb som ger mig kanske 200-300 Watt extra, inte mer och vill inte ha en cykel som väger mycket över 20 kg heller.

Någon som vet?

Mvh

Reinhard
Små motorer ger väldigt lite kraft vid låg kadens i m o. Du måste upp ganska högt för att det ska bli ngn hjälp att tala om. Ex TQ HPR 50, Spzl SL 1.1 o 1.2, Fazua. Möjligen är undantaget Bosch Performance Line SX som faktiskt har lite bottenvrid.

Stor skillnad att gå upp till en "full fat"-motor m a p bottenvrid vilket gör dom väldigt mycket bättre i branta o tekniska partier.

Som alltid, testa själv! Du kanske blir nöjd med en liten motor trots allt.

De flesta bättre märken tillåter dig att ställa in hur mycket assistans du vill ha i de olika lägena så jag tänker att du kanske ska fokusera på vad hela cykeln väger och inte bara på vad motorn i sig väger. DJI/Amflow har ju en cykel under 20kg men 100nm i motorn, det är ju dock upp till dig om du vill använda all den kraften eller inte.

Kan lova att en modern heldämpad cykel som du sitter en del på när du trampar är betydligt snällare mot ryggen än att ståcykla med HT.
Vad e-mtb beträffar så är väl vitsen snarare att just kunna sitta och mata igenom och uppför allt.

Vill du fortsätta cykla som du gör med låg kadens stående säger jag som erik tidigare.

Tack för svar, jo det sitter långt inne att lägga sig platt på magen och gå över till den mörka sidan ;)
Misstänkte ändå att till slut kommer det bli mer sittande för det är mer effektivt och skönare.

Hög sannolikhet att min fina, fina HT kommer samla damm i källaren?

Skit samma det kommer bli bra, nu ska jag ut å ståcykla på den.....

R

I princip alla cykelmärken har en SL hoj numera. Det enda som skiljer är väll geometri och olika dämpning .

Hitta en hoj med en geo du gillar och köp.

Kan lova att en modern heldämpad cykel som du sitter en del på när du trampar är betydligt snällare mot ryggen än att ståcykla med HT.
Vad e-mtb beträffar så är väl vitsen snarare att just kunna sitta och mata igenom och uppför allt.

Vill du fortsätta cykla som du gör med låg kadens stående säger jag som erik tidigare.

Tro mig , du kan inte bara sitta ner och mata igenom allt bara för du har en motor .

Elmotorn hjälper visserligen till med kraft, men den ersätter inte tekniken som krävs för att ta sig fram i riktigt stökig terräng. Du måste ofta stå upp, flytta vikten, jobba med cykeln – precis som på en vanlig MTB.

Pratade med en erfaren hellascyklist som slagit in på den mörka SL-vägen efter att haft en så fin cykel utan motor, att motor liksom var den enda sista featuren som gick att lägga till för att göra det ytterligare ett snäpp lättare och mäktigare.

”Det är inget kul att cykla längre” var slutsatsen.

Som en midashand.

Tro mig , du kan inte bara sitta ner och mata igenom allt bara för du har en motor .

Elmotorn hjälper visserligen till med kraft, men den ersätter inte tekniken som krävs för att ta sig fram i riktigt stökig terräng. Du måste ofta stå upp, flytta vikten, jobba med cykeln – precis som på en vanlig MTB.

Alltså referensen är ståcykla på HT. Jämförelsevis är heldämpad e moppe rätt mycket plöj. Ja jag har testat. Ingen värdering i det liksom, kan vara kul på sitt sätt.

Tillbaka
Topp