Luktapåblommorna
Aktiv medlem
(Terräng)cykla i Kalmar?
Så var cyklar man i skogen i Kalmar? Och landsvägs- och grusrundor mottages tacksamt också. Finns det några grupper att cykla med?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej usch! Åkerlandskap ska det vara. Fast en och annan ek eller ko kan vi stå ut med.I Kalmar tycker man inte om skog, natur, djur och sånt. Torsås-trakten, Blekingefjällen?
Upplys mig, vad finns i Torsås och vad är Blekingefjällen?I Kalmar tycker man inte om skog, natur, djur och sånt. Torsås-trakten, Blekingefjällen?
Kan tänka mig att åka till Öland för att cykla, Vilka spår tänker du på? Har du några rundor att dela?Öland är ett alternativ. Finns mer än man kan tro på ön, både söder- och norrut.
/steen
Styr gärna rätt ut i skogen på stigar, var tycker du är bäst att göra det?Om man inte bara vill styra cykeln rätt ut i skogen, så är mtb-utbudet i Kalmar litet begränsat. Som kneecap skriver så finns Hansa GP-banan centralt. Men det finns väl någon eller några banor som utgår från Snurrom Bike Park, någon får rätta mig om jag har fel.
Landsväg finns hur mycket som helst, man kommer snabbt ut från staden och trafiken på landsvägarna brukar vara lugn, tycker att det funkar hur fint som helst, åt vilket väderstreck man än cyklar. Att cykla på Öland är också en hit. Grusvägar finns också, känner framförallt till dem som är norröver, mot Värsnäs och Stävlö Slott, men det finns fina grusvägar litet här och där. Ibland uppblandat med asfalt förstås.
Enig, om du tycker ca en halvtimme i bil är acceptabelt tror jag någon av dessa ger bäst utdelning.Tjena!
Tror inte du kommer vara missnöjd med varken Svartbäcksmåla eller Långehäll. Ungefär en halvtimme med bilen åt vardera håll, lite längre till Långehäll.
Om du tar dig till Torsås ser du en skola och sedan en korsning. Rätt över där, kan vara skyltat Flyeryd. En härlig cykelväg om du har racer!! Fortsätt mot Flyeryd. På båda sidor om vägen finns härliga både asfalts- och grusvägar. Ännu mer så, om du i Flyeryd tar höger mot Rödeby. Då är du också inne i vad jag kallar Blekingefjällen, som i princip bildade och bildar gränsen mellan Sverige/Småland och Danmark/Blekinge.Upplys mig, vad finns i Torsås och vad är Blekingefjällen?
Jag är ju beredd att ta mig en liten bit. Är van vid Malmö(storstaden) och utbudet där, körde ofta till Häckeberga och Genarp så tycker det kan vara rimligt att åka en dryg halvtimme för bra cykling. Inte kan det väl vara sämre XC-cykling här?
Finns väl inga åkrar i Kalmar?Nej usch! Åkerlandskap ska det vara. Fast en och annan ek eller ko kan vi stå ut med.
Nä, E22:an och 25:an undviker man i möjligaste mån. Men det finns gott om fina mindre vägar, både med och utan grus.Styr gärna rätt ut i skogen på stigar, var tycker du är bäst att göra det?
Har provat landsvägscykling och det var helt ok så länge man undviker E22 och 25:an. Cyklade på midsommar och var en uppjagad bilist som la sig på tutan av oklar anledning när den såg att jag korsade 25;an.