Vi som köper moderna cyklar och genast gubbifierar dem...

pedalpim

Aktiv medlem
IMG_3693.webp

För att vara tydlig: Olika ändamål = olika typer av cyklar. Skulle jag vilja cykla fort, skulle jag också köpa en kolfibergravel. :-)
Jag cyklar gärna långt men sällan fort. Sitter man en hel dag i sadeln vill man ju sitta bekvämt. Genom åren har jag haft olika cyklar av typen "Det ska man ha". "Steel is real" osv. Tills jag en dag kom på att det är feta 29" däck jag behöver! Här på Gotland är det inte så mycket gravel, utan snarare kalksten i olika storlekar. Senaste året har jag cyklat en hel del i Kroatien och underlaget där ser exakt likadant ut.
Istället för mina tidigare dyra, fancy stålramar har jag nu köpt en väldigt billig mountain bike och slängt på mina favoritdelar. Cykelindustrin är ju helt konstig. Jag tror att det är fler än jag som skulle vilja köpa en sådan här cykel med alla tillbehör.
Vad säger ni? Är det fler som tycker som jag?

Detaljer: Ramväskan har jag sytt själv. Så nöjd! Rymmer väldigt mycket och kan ha en 4-liters bag med vatten lågt placerad när jag campar.
Crazy Bar; Många hand- och kroppspositioner. Styrstamshöjare och kort stam: Upprätt är bekvämt och får jag motvind byter jag bara grepp på styret.
Lädersadel med fjädrar: Skön dämpning på onödigt steniga vägar och jag behöver aldrig cykelbyxor.
Super Mullet Drivetrain: XT-crank (26/38) och en 11-delad 11-52 kassett. Snacka om uppförsbackeväxel! Men ändå lite fart om man vill. (Om man kör 1x får man ju välja om man vill ha tung ELLER lätt range)
Växlar gör jag med en friction shifter, Tumspak, vilket också gör att jag kan ha vilken kassett jag vill. Jag kan slänga på mina vinterhjul med 9-delat tex utan att behöva justera någonting. Dessutom gillar jag feelingen att få växla hur jag vill. (och tyst också)
Har kört tubeless några år och vill inte gå tillbaka till slang. Alla punkteringar jag har haft hittills har lagat sig själva på några sekunder! Idag bytte jag till Schwalbes Rick XC för att få lite mer lättrullat.
Pakethållare: Förutom att Ortliebs klassiska väskor är perfekta för cykelcamping använder jag dem nästan dagligen när jag ska handla eller frakta något.

Nackdelar då? Egentligen inga. Om man INTE cyklar som jag, finns det naturligtvis många: Om man vill cykla fort blir det inte många poäng. Samma om man vill köra mountain bike i MTB terräng.
Så slutsatsen blir väl: Man får ha mer än en cykel i garaget. Det här är min "Do it all bike"

Vad är bananen på styret till för

För äta upp den när man blir hungrig! Så länge är det bara proffs som slutat bero på bananer för näring.
För oss vanliga dödliga är den fortfarande viktig kaliumkälla:

Det är väl bra. Det enda jag kan säga att lite mer stack från början hade kanske inte varit så dumt.

Verkar genomtänkt, men borde du inte ha en längre framskärm för fötternas och drivlinans skull?

Det där är väl inte samma cykel som på första bilden? Ett betydligt längre kronrör på ramen hade nog varit bra så att inte styrröret behövd förlängas bortom vad jag misstänker tillverkaren rekommenderar.
Visa bilaga 779521
I stort sett INGEN cykeltillverkare har en hög stack. Alla cyklar ska se sportiga och snabba ut. (Nu är ju iofs det här en MTB) Styrstamshöjare av detta snitt har jag haft på alla cyklar sedan 2010

Flatbar med hyfsad backsweep är trevligt. Flera borde prova det.

Jag skulle nog dumpa dämpargaffeln, men antar att det är lättare att låta den sitta kvar?

Testade en bockstyregravel tidigt i våras, men insåg snabbt att den inte svarade mot mina behov. Den gamla stålis 26" med backsweep och riser och ordentliga ramfästen är mkt bättre och får gå tills vidare. Bara 29" som var en fördel med graveln.

Ego- och kompislapp är inte så dumt. Du borde fixa det.

Härligt annars att någon vågar vara så skamlöst praktisk och otrendig i sitt cykelägande som TS verkar vara! Tummen upp!

26-52-utväxling, jo ja tackar. Bör ju ha skills i track stand när man vevar på uppför. Grymt!😀

Visa bilaga 779452
För att vara tydlig: Olika ändamål = olika typer av cyklar. Skulle jag vilja cykla fort, skulle jag också köpa en kolfibergravel. :-)
Jag cyklar gärna långt men sällan fort. Sitter man en hel dag i sadeln vill man ju sitta bekvämt. Genom åren har jag haft olika cyklar av typen "Det ska man ha". "Steel is real" osv. Tills jag en dag kom på att det är feta 29" däck jag behöver! Här på Gotland är det inte så mycket gravel, utan snarare kalksten i olika storlekar. Senaste året har jag cyklat en hel del i Kroatien och underlaget där ser exakt likadant ut.
Istället för mina tidigare dyra, fancy stålramar har jag nu köpt en väldigt billig mountain bike och slängt på mina favoritdelar. Cykelindustrin är ju helt konstig. Jag tror att det är fler än jag som skulle vilja köpa en sådan här cykel med alla tillbehör.
Vad säger ni? Är det fler som tycker som jag?

Detaljer: Ramväskan har jag sytt själv. Så nöjd! Rymmer väldigt mycket och kan ha en 4-liters bag med vatten lågt placerad när jag campar.
Crazy Bar; Många hand- och kroppspositioner. Styrstamshöjare och kort stam: Upprätt är bekvämt och får jag motvind byter jag bara grepp på styret.
Lädersadel med fjädrar: Skön dämpning på onödigt steniga vägar och jag behöver aldrig cykelbyxor.
Super Mullet Drivetrain: XT-crank (26/38) och en 11-delad 11-52 kassett. Snacka om uppförsbackeväxel! Men ändå lite fart om man vill. (Om man kör 1x får man ju välja om man vill ha tung ELLER lätt range)
Växlar gör jag med en friction shifter, Tumspak, vilket också gör att jag kan ha vilken kassett jag vill. Jag kan slänga på mina vinterhjul med 9-delat tex utan att behöva justera någonting. Dessutom gillar jag feelingen att få växla hur jag vill. (och tyst också)
Har kört tubeless några år och vill inte gå tillbaka till slang. Alla punkteringar jag har haft hittills har lagat sig själva på några sekunder! Idag bytte jag till Schwalbes Rick XC för att få lite mer lättrullat.
Pakethållare: Förutom att Ortliebs klassiska väskor är perfekta för cykelcamping använder jag dem nästan dagligen när jag ska handla eller frakta något.

Nackdelar då? Egentligen inga. Om man INTE cyklar som jag, finns det naturligtvis många: Om man vill cykla fort blir det inte många poäng. Samma om man vill köra mountain bike i MTB terräng.
Så slutsatsen blir väl: Man får ha mer än en cykel i garaget. Det här är min "Do it all bike"
Bra att bygga en cykel som är den man vill ha. Men det där är väl inte 29"? Missförstår jag "...det är feta 29" däck jag behöver"?

Intressant tråd som jag helt hade missat
Super Mullet Drivetrain: XT-crank (26/38) och en 11-delad 11-52 kassett.
Jag kan slänga på mina vinterhjul med 9-delat tex utan att behöva justera någonting.
Jag tycker att du bör vara försiktig när du gör det därför att troligen behöver du justera växelns gränslägen åtminstone inåt. Gör du inte det riskerar du att växla kedjan i ekrarna!
Detta eftersom en 9-delad kassett är smalare än en 11-delad.

Så slutsatsen blir väl: Man får ha mer än en cykel i garaget.
+1

622-fälg = "29 tum" så det stämmer. 🙂 Tycker hjulen ser så små ut på första bilden jämfört med cykeln så jag blev osäker på om det var 26"-hjul. Hur lång är du, 210cm? 😃
Jag var lika säker på att det var 26-tum, men nu blev cykeln ännu mer fascinerande på bilden. :)

Tillbaka
Topp