pedalpim
Aktiv medlem
Vi som köper moderna cyklar och genast gubbifierar dem...
För att vara tydlig: Olika ändamål = olika typer av cyklar. Skulle jag vilja cykla fort, skulle jag också köpa en kolfibergravel. :-)
Jag cyklar gärna långt men sällan fort. Sitter man en hel dag i sadeln vill man ju sitta bekvämt. Genom åren har jag haft olika cyklar av typen "Det ska man ha". "Steel is real" osv. Tills jag en dag kom på att det är feta 29" däck jag behöver! Här på Gotland är det inte så mycket gravel, utan snarare kalksten i olika storlekar. Senaste året har jag cyklat en hel del i Kroatien och underlaget där ser exakt likadant ut.
Istället för mina tidigare dyra, fancy stålramar har jag nu köpt en väldigt billig mountain bike och slängt på mina favoritdelar. Cykelindustrin är ju helt konstig. Jag tror att det är fler än jag som skulle vilja köpa en sådan här cykel med alla tillbehör.
Vad säger ni? Är det fler som tycker som jag?
Detaljer: Ramväskan har jag sytt själv. Så nöjd! Rymmer väldigt mycket och kan ha en 4-liters bag med vatten lågt placerad när jag campar.
Crazy Bar; Många hand- och kroppspositioner. Styrstamshöjare och kort stam: Upprätt är bekvämt och får jag motvind byter jag bara grepp på styret.
Lädersadel med fjädrar: Skön dämpning på onödigt steniga vägar och jag behöver aldrig cykelbyxor.
Super Mullet Drivetrain: XT-crank (26/38) och en 11-delad 11-52 kassett. Snacka om uppförsbackeväxel! Men ändå lite fart om man vill. (Om man kör 1x får man ju välja om man vill ha tung ELLER lätt range)
Växlar gör jag med en friction shifter, Tumspak, vilket också gör att jag kan ha vilken kassett jag vill. Jag kan slänga på mina vinterhjul med 9-delat tex utan att behöva justera någonting. Dessutom gillar jag feelingen att få växla hur jag vill. (och tyst också)
Har kört tubeless några år och vill inte gå tillbaka till slang. Alla punkteringar jag har haft hittills har lagat sig själva på några sekunder! Idag bytte jag till Schwalbes Rick XC för att få lite mer lättrullat.
Pakethållare: Förutom att Ortliebs klassiska väskor är perfekta för cykelcamping använder jag dem nästan dagligen när jag ska handla eller frakta något.
Nackdelar då? Egentligen inga. Om man INTE cyklar som jag, finns det naturligtvis många: Om man vill cykla fort blir det inte många poäng. Samma om man vill köra mountain bike i MTB terräng.
Så slutsatsen blir väl: Man får ha mer än en cykel i garaget. Det här är min "Do it all bike"