[OT] Projekt regniga semesterdagar.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Såna där dagar när det bara vräker ner och varken cykel, hav eller Liseberg lockar så brukar jag ta tag i projekt hemma som man inte får för sig annars.
Tänkte vi kunde komma med tips till varandra, man kommer ju inte på allt själv.

Dagens är att rekonda badrummet och det blir grymt bra. Får ens partner att bli riktigt glad också.

Börjar med att ta bort kalkfläckar med roterande borste och Pinkstuff.

20250711_114537.webp

20250711_114530.webp

Före och efter:

20250711_114515.webp

20250711_114521.webp

Sen behandlar jag med Gyeon Wet Coat som lägger på ett skyddande lager som ger bättre avrinning och gör det mycket lättare att torka bort nya kalkfläckar. Bara att skölja väggen, nån enstaka dusch med Wet Coat längst upp, skölj sen rikligt med vatten. Klart!

20250711_114548.webp

Gör samma sak med alla väggarna i duschen och golvet.

Behandlar även handfat med Wet Coat för att det ska bli lättare att hålla rent.

Så det är dagens projekt, vad ska jag göra när det regnar nästa gång? Kasta ideer på mig med egna knep som alla inte tänker på.
Är det mulet så bygger jag utekök och är det sol så är jag på havet och cyklar på kvällen.

Senast ändrad:
Tjena!

Såna där dagar när det bara vräker ner och varken cykel, hav eller Liseberg lockar så brukar jag ta tag i projekt hemma som man inte får för sig annars.

Dagens är att rekonda badrummet och det blir grymt bra. Får ens partner att bli riktigt

Visa bilaga 779582

Visa bilaga 779583

Före och efter:

Visa bilaga 779584

Visa bilaga 779585

Sen behandlar jag med Gyeon Wet Coat som lägger på ett skyddande lager som ger bättre avrinning och gör det mycket lättare att torka bort nya kalkfläckar. Bara att skölja väggen, nån enstaka dusch med Wet Coat längst upp, skölj sen rikligt med vatten. Klart!

Visa bilaga 779586

Så det är dagens projekt, vad ska jag göra när det regnar nästa gång? Kasta ideer på mig med egna knep som alla inte tänker på.
Är det mulet så bygger jag utekök och är det sol så är jag på havet och cyklar på kvällen.
Med Kalcinex funkar det UTAN borste😉 Spraya, jobba lite med med microfibertrasa, spola, klart

Med Kalcinex funkar det UTAN borste😉

Tjena!

Har provat och det bet inte tillräckligt, fortfarande svaga fläckar kvar. Nu finns det ingenting kvar. Sen är borsten bättre på kakel eftersom den rengör fogarna också, så då kan jag lika gärna ta glasväggen när jag ändå håller på. Tar inte direkt långt tid, typ två minuter per sida.

Vad funkar på marmor? Hade gärna 'putsat upp den' utan att behöva ta hit någon som slipar ner den. Det är ett litet golv på 4-5 kvadrat bara.

Tjena!

Har provat och det bet inte tillräckligt, fortfarande svaga fläckar kvar. Nu finns det ingenting kvar. Sen är borsten bättre på kakel eftersom den rengör fogarna också, så då kan jag lika gärna ta glasväggen när jag ändå håller på. Tar inte direkt långt tid, typ två minuter per sida.

Jag har också gått i tankarna att köpa någon polerskiva för bil/båt att köra i duschen. Får ta tag i det. Jag tycker dock att vanlig såpa funkar bra, så fortsätter med det.

Vad funkar på marmor? Hade gärna 'putsat upp den' utan att behöva ta hit någon som slipar ner den. Det är ett litet golv på 4-5 kvadrat bara.

Tjena!

Bra fråga, denna borsten kör jag på all klinkers iallafall. Samt golvet i bilen.
Kostar 69:- för en stor, en liten och en som ser ut som en toaborste.

Jag har också gått i tankarna att köpa någon polerskiva för bil/båt att köra i duschen. Får ta tag i det. Jag tycker dock att vanlig såpa funkar bra, så fortsätter med det.

Ha provat med polermaskin och grovt polermedel. Gav inte alls samma resultat, detta var markant effektivare.

Hej
Tar det även bort mögel? Ska också rekonda duschen men behöver ett bra medel som tar bort mögel.

Har inget mögel i duschen så kan inte svara på det, men är det silikonskarven vid golvet så är det enda som hjälper att skära bort den och lägga dit en ny.

Prova att vaxa golvet i badrummet nu när du har rekondat det.
Ungefär som när jag övade att köra rulle i korridoren på övervåningen med nyvaxad kedja. De flygande vaxresterna från kedjan skapade lokal halka på golvet bakom där rullarna hade stått.

Här skiner solen åtminstone ett par dagar till

Jag bygger hjul eller snarare planerar ett fälgbyte på ett framhjul till XC-MTB från i25 => i30 asymmetrisk fälg som även är ~40g lättare
AliE_i30_asym_2025.webp

och den överblivna i25-fälgen skall hamna på ett grusframhjul
Men det blir nog inget hjulbygge före tidigast på mån...

Tjena!

Dagens är att rekonda badrummet och det blir grymt bra. Får ens partner att bli riktigt glad också.

Visa bilaga 779582

Visa bilaga 779583

Före och efter:

Visa bilaga 779584

Visa bilaga 779585

Visa bilaga 779586

Fasen, 1000-tack för bra tips! 👍

Var har du köpt borsten ?

Själv har jag gjort en egen häxblandning med citronsyra, men den är litet väl aggresiv så den vågar jag inte låta resten av familjen använda.
Men att "rekonda" istället för att städa. Från och med nu är det jag som ÄGER badrumsstädningen 🤘😎🤘

Här skiner solen åtminstone ett par dagar till

Jag bygger hjul eller snarare planerar ett fälgbyte på ett framhjul till XC-MTB från i25 => i30 asymmetrisk fälg som även är ~40g lättare
Visa bilaga 779631
och den överblivna i25-fälgen skall hamna på ett grusframhjul
Men det blir nog inget hjulbygge före tidigast på mån...
Där har vi ett äkta happyride-tips 👌

Tjena!

Bra fråga, denna borsten kör jag på all klinkers iallafall. Samt golvet i bilen.
Kostar 69:- för en stor, en liten och en som ser ut som en toaborste.

Ha provat med polermaskin och grovt polermedel. Gav inte alls samma resultat, detta var markant effektivare.

Har inget mögel i duschen så kan inte svara på det, men är det silikonskarven vid golvet så är det enda som hjälper att skära bort den och lägga dit en ny.
Hej
Ja det är silikonskarven. Har bytt den en gg tidigare men efter ca ett år så kommer det tillbaka. Har fått reda på att silikonet bara är motståndskraftigt mot mögel i ca ett år. Jag kanske kan prova med klorin som nån här nämnde?

Prova att vaxa golvet i badrummet nu när du har rekondat det.
Ungefär som när jag övade att köra rulle i korridoren på övervåningen med nyvaxad kedja. De flygande vaxresterna från kedjan skapade lokal halka på golvet bakom där rullarna hade stått.
Sicklade av glidvalla från skidor i TV-rummet med samma resultat.

Det där med prickar på silikonet är ett h-e.
Är den enda i familjen som bryr sig om att hålla efter fogarna men till slut blir det övermäktigt efter några år med vattenfyllda barnleksaker som tillför en konstant fuktig miljö för sattygen att frodas i.
Mögelbort och klorin har inte räckt till så då återstår väl bara skärs bort silikonfogen och göra om.

Finns det några generella trick för att detta ska gå hyfsat smärtfritt?

brukar sådana dagar ta fram symaskinen och laga kläder som gått sönder. brukar lägga dem i en ikeakasse i förrådet.

symaskinen är förresten en glädje i sig att använda. en elna supermatik från femtiotalet. bör vara en av de första med automatiska sömmar i två dimensioner. innebär att den klarar en hel massa motiv som jag inte har glädje av, men bonusen är att den klarar elastiska sömmar.

man öppnar en lucka för att byta mall. det finns ett hundratal, varav jag använder typ sju
.
IMG_2674.webp
IMG_2673.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp