Tour de France 2025

Tour de France 2025
Almeida intervjuas, intervjuaren frågar om det stämmer att han har en spricka i revbenet från kraschen igår. Almeida: ”Actually it is broken”.

Starka killar detta.
Frågan är om han är med så länge. Antar att hans jobb idag är att cykla och se hur det går, men att slutföra touren som Pogis #1 bergs-domestique kan jag inte tänka mig är möjligt med en revbensskada (fraktur eller brott).

Tour de France 2025
Frågan är om han är med så länge. Antar att hans jobb idag är att cykla och se hur det går, men att slutföra touren som Pogis #1 bergs-domestique kan jag inte tänka mig är möjligt med en revbensskada (fraktur eller brott).
Ja det är ju ”vilodag” idag som tur är. ”Bara” 150 km och en kategori 4-kulle på ”endast” 1 km i slutet.

For me, impossible.

Tour de France 2025
Jag skulle inte bli helt förvånad om han gjorde det. De är ju rätt vana vid smärta de där killarna. Sen kan han säkert få rätt bra smärtlindring.

Tour de France 2025
Va? Det har ju varit en väldigt intensiv och fin första vecka. Detta är ju bara andra etappen av åtta där det inte varit mycket till attackcykling. Känns som en del har lite orealistiska krav.
Pogi i ledning. JV & Remco trailar nära efter men hotar sldrig. Ända till Paris. Skitkul GC.

Det som kan bli minnesvärt är roliga etappsegrar. Gröna o prickiga -kanske.

Tour de France 2025
Jag tycker att den har varit jättebra än så länge. Även om Pogi kan verka vara överlägsen så kan vad som helst hända. Såna här etapper som dagens hör ju till. Det är ju charmen med touren, alla alla typer av cyklister får sin chans. Jag håller alltid lite extra på de mindre lagen om de får i äg någon i utbrytning.

Tour de France 2025
Inte förvånande att Pogi är i ledning efter en första vecka som ser ut som den gör. Även om han ser urstark ut just nu finns det många frågor kvar att ställa, det har inte varit en endaste berg än. Även om allt talar för att Pogi kommer vara den starkaste även i bergen så vet vi inte säkert förrän de där. Sedan kan saker ändras snabbt. Dålig dag, vurpor, mekaniska problem etc. Med en avslutningsetapp som i år är det inget säkert förrän det slut, även när de nått Paris.

Tour de France 2025
Jag tycker att den har varit jättebra än så länge. Även om Pogi kan verka vara överlägsen så kan vad som helst hända. Såna här etapper som dagens hör ju till. Det är ju charmen med touren, alla alla typer av cyklister får sin chans. Jag håller alltid lite extra på de mindre lagen om de får i äg någon i utbrytning.
Verkligen! Det är ett treveckorslopp. De ska ha varierande typer av etapper för alla sorters cyklister.

Avslutningen som var redan på första etappen, med en kantvindskörning som blev avgörande. Det är inte så ofta det hänt.

Tour de France 2025
Pogacar kör ju på offensivt i bergen även när han sitter i ledning, tycker det är betydligt roligare än när det bara bevakas. Sedan ska man ju inte heller underskatta äran att vi faktiskt får vara med när han som förmodligen kommer bli goat är aktiv. Merckx var väl senast det fanns en sån cyklist, och då var jag inte ens född.

Tour de France 2025
Två långa raksträckor nu. Snark.

På tal om banan varför gör man såhär istället för att bara fortsätta på Rue de Laval genom staden?

IMG_9305.webp

Tour de France 2025
Minns när tex Stenson började ta emot "smutsiga pengar" i golfen genom Liv touren. Det blev en kolossal massa kritik från alla möjliga håll. För Pogi och UAE verkar det totalt annorlunda, helt accepterat, ingen verkar bry sig nämnvärt och det verkar inte påverkat populariteten för fem öre.

Tour de France 2025
Minns när tex Stenson började ta emot "smutsiga pengar" i golfen genom Liv touren. Det blev en kolossal massa kritik från alla möjliga håll. För Pogi och UAE verkar det totalt annorlunda, helt accepterat, ingen verkar bry sig nämnvärt och det verkar inte påverkat populariteten för fem öre.
Det var ju viss skillnad då det ju i princip var att bygga upp en konkurrerande ”cirkus”, var nog mest där skon klämde. Och naturligtvis i nervösa Sverige.
Här har de ju gått in i en existerande ”cirkus” och är knappast först, minns det var lite gnäll över Astana när de var nya också. Och inom fotboll och lagsporter har ju både ryskt, kinesiskt, och arabiskt ägande funnits i 20+ år iaf.

Tour de France 2025

På ett sätt är det väl bra med sponsorpengar. Men det gör inte att jag blir mer välvilligt inställd till oljestater, tvärtom ..

Dom sponsrar sporter, men har ingen egen kunskap, kultur, tradition eller utövare, och förtjänar ingen respekt där. Vem vill heja på ett hockeylag från Saudi ?

Tour de France 2025
Och inom fotboll och lagsporter har ju både ryskt, kinesiskt, och arabiskt ägande funnits i 20+ år iaf.
Och det har förstört hela sporten för lokala fans. Nu är det dyra turistattraktioner ingen har råd med. Även Red Bull jobbar på samma sätt och köper upp anrika etablerade klubbar för att få en billig biljett direkt in i sporten. Flyttar till och med fotbollsklubben från sin lokala ort till en annan del av landet. Raderar all identitet, byter namn, logga och färger. In med massor av pengar, köp dig till högre ligor, sen kan du njuta av all bra PR. Kvar står lokala eldsjälar som fått sitt allt uppryckt med rötterna.

Det är inte så att sports washing blir något ”bra” till slut bara för att det har pågått länge.

Tour de France 2025
Och för jävligt att dom köper sig in i internationella idrottsförbund, och mutar sig till mästerskap som tex fotbollsVM. Dom kan väl nöja sig med kamelrace.

Tour de France 2025
Lite udda att det nu är två renodlade platta etapper i helgen, de brukar väl ofta lägga mer "profilerade" etapper på helgerna. Nåväl, det kan ju hända saker ändå, hårdkörning och/eller kantvind som gör kaos med klungan om man får drömma lite. Annars ser man ju fram mot etapperna torsdag-fredag-lördag nästa vecka. :-)
Min spaning är att ASO vill att GC-åkarna ”vilar” över helgen för att kunna ge järnet på ”La fête nationale française”

Tour de France 2025
Min spaning är att ASO vill att GC-åkarna ”vilar” över helgen för att kunna ge järnet på ”La fête nationale française”
Ja så kan det ju vara. När jag kollade almanackan för några veckor sedan och såg att 14 juli var på en måndag så var min första tanke "men måndagar är ju vilodag i Tour de France, kommer de verkligen att tillåta det?". Och nej, det blir det förstås inte utan en etapp skräddarsydd för utbrytningar. :-)

Tour de France 2025
Japp. Jag var nog lite otydlig och syftade på en GC som kännas avgjord redan nu (hoppas jag har fel).
Allt annat är öppet, spännande och underhållande även under årets TdF.

Tour de France 2025
Pogacar kör ju på offensivt i bergen även när han sitter i ledning, tycker det är betydligt roligare än när det bara bevakas. Sedan ska man ju inte heller underskatta äran att vi faktiskt får vara med när han som förmodligen kommer bli goat är aktiv. Merckx var väl senast det fanns en sån cyklist, och då var jag inte ens född.
Var Hinault verkligen en rent bevakande cyklist?

Tycker idrott är roligare om det är jämnt och det finns påtaglig osäkerhet om vem som kommer att vinna. T.ex. är Mondo fantastisk i stavhopp, men för mig var underhållningsvärdet betydligt större när han vann EM 2018 utan att vara favorit än när han som skyhög favorit krossade motståndet i OS senast och slog världsrekord.

Betyder dock förstås inte att jag på något sätt lägger någon skuld på den som är överlägsen.

Tour de France 2025
Om du menar medicinsk smärtlindring är jag rätt säker på att det inte är tillåtet i cykel, borträknat saker som kylsprej.

Jodå, det går nog att få tag på en hel del bra skit. Tramadol som är en opioidlik substans blev satt på dopinglistan under 2024 (om jag inte missminner mig), så det är verkligen inte så att alvedon är förbjudet, direkt.

Tour de France 2025
Jodå, det går nog att få tag på en hel del bra skit. Tramadol som är en opioidlik substans blev satt på dopinglistan under 2024 (om jag inte missminner mig), så det är verkligen inte så att alvedon är förbjudet, direkt.
UCIs medicinska regler kan dock göra att saker inte är ok även om de inte är förbjudna enligt dopningslistan. Quintana fick erfara det med just Tramadol 2022.

Sen får jag erkänna att jag inte vet exakt var gränsen går.

Tillbaka
Topp