Tips på nytt vevparti/framdrev

Hej! Jag har en gammal cannondale taurine carbon team sl där jag precis bytte kedja och kassett (9-delat). Efter det började kedjan låsa sig när kedjelänken passerade framdrevet. Det är en rätt fint specad cykel (tror den väger strax över 8kg) (xtr och x0) men den är förstås 16 år gammal.

Jag har fått tipset om att det är framdreven som är för slitna och tittar därför på att byta dessa. Vad jag kan se är det 42T/29T med fembultsinfästning. Kan någon tipsa om lämpligt inköp? Bör jag byta vevlager när jag ändå håller på? Verktyg för jobbet?

Tack på förhand!

Hej! Jag har en gammal cannondale taurine carbon team sl där jag precis bytte kedja och kassett (9-delat). Efter det började kedjan låsa sig när kedjelänken passerade framdrevet. Det är en rätt fint specad cykel (tror den väger strax över 8kg) (xtr och x0) men den är förstås 16 år gammal.

Jag har fått tipset om att det är framdreven som är för slitna och tittar därför på att byta dessa. Vad jag kan se är det 42T/29T med fembultsinfästning. Kan någon tipsa om lämpligt inköp? Bör jag byta vevlager när jag ändå håller på? Verktyg för jobbet?

Tack på förhand!
20250712_120654.webp

20250712_115858.webp

dom där ser inte så slitna ut är de när kedjelåset passerar du menar? har du fått de o sitta som de ska? går den fritt resten av kedjevarvet så känns de snarare som fel med kedjelåset

Zoomar man in på den bilden tycker jag det står 9T på kedjan dock. Vilket känns som en kedja till 9 delat

Märkningen till 9-delad brukar vara 9S. Jag hittade en KMC singlespeed kedja med 3T på. Rollers är riktigt breda, som på en singlespeed kedja.

EDIT: jag hittade nu en KMC kedja med 9T på: en E9T som är 9-delat. Rollers på bilen ovan verkar bredare mwn kanske är det vidvinkel-effekten?

Lancuch-KMC-e9T-122-ogniw-9s-Spinka-e-bike.webp

Senast ändrad:
Sen uppdatering. Precis som ni noterade hade inte länken stängt helt. Med detta åtgärdat slutade kedjan att suga fast i drevet. Kvar fanns dock ett knakande ljud vid tramptag som jag inte kände igen. Tyvärr, visade det sig att det var en spricka vid vevpartiet. Den kan ju svårligen ha uppkommit vid kedjebytet, men har märkligt nog inte noterat ljudet innan. Hursomhelst blev det plötsligt ett mycket värre problem. Kollar nu istället efter någon som kan laga kolfiber...
Tack för hjälpen med att identifiera problemet med kedjan!

Bilagor

• 20250806_085608.webp
    20250806_085608.webp
    243.6 KB · Besök: 53
Tillbaka
Topp