Tour de France 2025

Tour de France 2025
Var Hinault verkligen en rent bevakande cyklist?

Tycker idrott är roligare om det är jämnt och det finns påtaglig osäkerhet om vem som kommer att vinna. T.ex. är Mondo fantastisk i stavhopp, men för mig var underhållningsvärdet betydligt större när han vann EM 2018 utan att vara favorit än när han som skyhög favorit krossade motståndet i OS senast och slog världsrekord.

Betyder dock förstås inte att jag på något sätt lägger någon skuld på den som är överlägsen.
Jag har inte ens nämnt Hinault.

Tour de France 2025
Jag har inte ens nämnt Hinault.
Du skrev att Merckx var senast det fanns en sådan cyklist. Jag tolkade sådan som en cyklist som inte bara bevakade. Då Hinault var efter Merckx skulle det i så fall vara ett motexempel. Av din protest att döma misstänker jag att det snarare är att Merckx är den senaste cyklisten som nämndes som den bästa någonsin.

Tour de France 2025
Tråkigt med Almeida DNF, han förtjänar att få visa vad han går för i bergen.

Men lite mer spännande kan det bli om Adam Yates är ungefär så medelmåttig som han varit hittills.
Hur påverkar det Pogacar när hans hjälpryttare i bergen bryter? Han har väl fler, men är det lite som i hockey att Vingegaard kör med powerplay nu?

Tour de France 2025
Hur påverkar det Pogacar när hans hjälpryttare i bergen bryter? Han har väl fler, men är det lite som i hockey att Vingegaard kör med powerplay nu?
Så länge Pogacar är starkare än sina konkurrenter i bergen klarar han sig bra utan Almeida. Kör Vingegaard eller Pogacar max i bergen finns ändå ingen hjälpryttare som kan assistera, det brukar bli man mot man.

Tour de France 2025
Herregud vad starkt att hålla den här utbrytningen i princip hela dagen med bara två personer. Visar för mig som är ny vad som är möjligt när man jobbar ihop. Allez! Nu ökar avståndet igen.

Tour de France 2025
MvdP motiverade dagens körning med att den andre killen så gärna ville komma upp på podiet, och ett av de "enklare" sätten är väl som dagens "most combative rider". På såna här etapper brukar priset nästan alltid gå till last man standing i utbrytningen, men det gjorde det inte. Den delen av planen lyckades alltså men förstår inte riktigt hur det gick till?

Tour de France 2025
För de som inte klarar att läsa inlägg längre än tre meningar
Utbrytning går tidigt och Pogi vinner etappen.
Ignorera resten av detta inlägg och gå vidare till nästa inlägg.

För de som inte räds lite fler ord
Vad tror vi om dagens etapp då?

Oddsen för att en utbrytning kommer iväg och att den innehåller minst en cyklist som har som mål att ta över den rödprickiga tröjan känns låga.

Är bara 44 km till spurtpriset men jag tror att utbrytningen kommer att gå dessförinnan så de som vill ha en skaplig mängd poäng där bör nog vara på tårna i början samt vara skapliga uppför för att ta sig över backarna på vägen dit.

En fråga är om utbrytningen kommer att hålla eller om GC-åkarna är de som kommer att göra upp om etappsegern. Min gissning är att TVL i stor utsträckning kommer att vara de som avgör. Dels har de känts offensivare än UAE hittills och med Almeidas DNF igår tror jag att UAE inte kommer att göra mer än nödvändigt, vilket i stort kommer att vara att se till att Visma inte ställer till med något "elände" eller möjligen att Remco skulle komma loss och få stor lucka (mkt osannolikt). Visma har möjlighet att spela med Jorgenson, t.ex. i form av att skicka iväg honom i utbrytning. Tror dock inte de gör det då de snarast i så fall riskerar att spela bort det kortet inför framtiden.

Oavsett om utbrytningen kommer att hämtas in borde det på slutet bli åka av i gruppen med GC-åkare.

Stigningen upp till Col de la Croix Robert verkar vara hyggligt jämn lutningen upp till det passet. Efter det är det i stort sett bara utför till avslutningsbacken. Potentiellt skulle någon därmed kunna attackera redan i näst sista backen utan att riskera att behöva ödsla krafter på plattåkning.

Min gissning är dock att GC-åkarna avvaktar till sista backen vilken verkar ligga rätt mkt runt 8 % lutning med några korta bitar uppe på tvåsiffrigt antal procent. Ett scenario är att Visma kör hårt uppför näst sista backen så att GC-gruppen är ordentligt reducerad när sista backen tar vid och att Vingegaard där försöker sig på en attack. Gissningsvis kommer då en kontring av Pogi.

Ett annat scenario är att UAE försöker den vanliga varianten med några av deras åkare drar upp ett riktigt högt tempo fram till dess att Pogi attackerar. Kan ske i näst sista eller sista backen. Med Almeida borta kan det möjligen bli lite svårare att genomföra.

Sen är det kanske dags för Yates-bröderna att bekänna färg idag. Både är långt efter i sammandraget men har ju rimligen tagits med i resp. lag för att kunna assistera lagkaptenen i bergigare terräng.

1752469697720.webp

Tour de France 2025
Min spaning är att ASO vill att GC-åkarna ”vilar” över helgen för att kunna ge järnet på ”La fête nationale française”
Bastilleday är ju en klippt och skuren utbrytaretapp. Det kommer sitta alla fransmän i den. Kommer Kevin ta även detta år, eller kommer Skjelmose & Cort Nielsen snuva fransoserna?

Tour de France 2025
Sen om inte Vingegaard tar för sig lite snart, typ nu den här veckan när ju touren ser ut att bli lite klassiskt bergig och GC:ig igen, så slutar jag att tro på att han kan ta hem det. Hans karriär är då körd iallafall i touren. Han får väl satsa på klassikerna eller nåt. Visma får satsa på någon annan nästa år inför touren.

Men som tur är finns det ju tydligt fler ryttare som kan utmana Pogacar om totalen. Speciellt om något händer honom eller för många av hans lagkamrater. Aldrig att han kan soloa allt.

Tour de France 2025
MvdP motiverade dagens körning med att den andre killen så gärna ville komma upp på podiet, och ett av de "enklare" sätten är väl som dagens "most combative rider". På såna här etapper brukar priset nästan alltid gå till last man standing i utbrytningen, men det gjorde det inte. Den delen av planen lyckades alltså men förstår inte riktigt hur det gick till?
Blev fan riktigt rörd av detta. Visar hur fin han är ändå. Som att ens lillebror vill ha ett gosedjur på Gröna Lund så man lockar in, tar upp luftgeväret och smäller 100 ballonger på raken. Tror inte jag sett liknande pannbensuppvisning på mycket länge, oavsett sport. Gjorde ju också det hela mycket mer imponerande att etappen blev andra snabbaste i snitt i tourens historia. Att då ligga och trycka i en tvåmanna-utbrytning hela jävla dagen och ligga 3-5,5 minut framför resten är RIKTIGT JÄKLA IMPONERANDE! SHIT!

Jag är så taggad inför dagens etapp så jag snart kokar. Sitter och studsar upp och ned i kontorsstolen. BÖRJA NU!!

Tour de France 2025
Blev fan riktigt rörd av detta. Visar hur fin han är ändå. Som att ens lillebror vill ha ett gosedjur på Gröna Lund så man lockar in, tar upp luftgeväret och smäller 100 ballonger på raken. Tror inte jag sett liknande pannbensuppvisning på mycket länge, oavsett sport. Gjorde ju också det hela mycket mer imponerande att etappen blev andra snabbaste i snitt i tourens historia. Att då ligga och trycka i en tvåmanna-utbrytning hela jävla dagen och ligga 3-5,5 minut framför resten är RIKTIGT JÄKLA IMPONERANDE! SHIT!

Jag är så taggad inför dagens etapp så jag snart kokar. Sitter och studsar upp och ned i kontorsstolen. BÖRJA NU!!
Att alla lagen blåste av sina cyklister i rasande fart var ju helfestligt. Var som att poppa popcorn utan lock.

Men att Visma låg i spets sista milen var väl onödigt. Pogi skulle väl knappast missa en echelon?

Tour de France 2025
Att alla lagen blåste av sina cyklister i rasande fart var ju helfestligt. Var som att poppa popcorn utan lock.

Men att Visma låg i spets sista milen var väl onödigt. Pogi skulle väl knappast missa en echelon?
Visma har verkat väldigt sugna på att det ska vara hård körning i slutet på ett antal etapper. För mig inte helt lättbegripligt varför om de inte tror att Pogi slits ner klart mer av det än Vingegaard. Känns dock som en rätt tveksam hypotes.

Tour de France 2025
Sen om inte Vingegaard tar för sig lite snart, typ nu den här veckan när ju touren ser ut att bli lite klassiskt bergig och GC:ig igen, så slutar jag att tro på att han kan ta hem det. Hans karriär är då körd iallafall i touren. Han får väl satsa på klassikerna eller nåt. Visma får satsa på någon annan nästa år inför touren.

Men som tur är finns det ju tydligt fler ryttare som kan utmana Pogacar om totalen. Speciellt om något händer honom eller för många av hans lagkamrater. Aldrig att han kan soloa allt.
Vilka fler kan utmana pogacar om totalen?🤔🤔🤔

Tour de France 2025
Ja. Det känns lite som Visma är smått desperata och har slut på idéer, faller tillbaka på den simpla taktiken att gör det hårt. Men det straffar ju lika ofta mest det egna laget.
Precis, effekten blir ju att hjälpryttarna blir mer slitna och därmed kommer att få svårare att krångla till det för UAE och Pogi på etapper där det finns potential för att få till ordentliga tidsskillnader.

Tour de France 2025
Hoppas Visma läser det här och ändrar till en bättre taktik. Vad nu det skulle vara.

Kanske tror Visma hopas att Vingegaard ska vara starkare i de höga bergen och att det kommer vara till hans fördel även om båda är slitna. "Hoppas" alltså... det är inte så lätt att knäcka Pogacar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp