CEDO kombinationslås

CEDO kombinationslås
Hej!

Jag har ett riktigt gammalt CEDO kombinationslås och jag får bara inte upp det. Såg en tråd tidigare om hur man ska göra, höger och vänster grejen alltså. Har testat alla 32 kombinationer (och nollställ mellan) innan och efter jag rengjort det men jag får ändå inte upp det.

Har ni några tips? Kan man tvinga upp det på nåt sätt? Skulle behöva montera tillbaka det på cykeln men det är ju lite svårt när det är låst…

(Inte mitt lås, men likadant, mitt har inte använts på 40 år)
1752422146925.webp

CEDO kombinationslås
Mitt standardtips för gamla saker som inte funkar. På med rejäla mängder 556 jukla med grunkan vänta någon dag och jukla igen. Kanske inte det mest korrekta sättet men funkar ibland och kräver inte så mycket av mekanikern.

CEDO kombinationslås
Jag minns att jag sparkade upp mitt med träsko som sprack så att jag fick en träflisa mellan tårna och blodvite som följd. Låset gick upp men det kändes sekundärt då smärtan i foten var riktigt illa. Anledningen till våldet var att kombinationen inte fungerade längre.

CEDO kombinationslås
Jag minns att jag sparkade upp mitt med träsko som sprack så att jag fick en träflisa mellan tårna och blodvite som följd. Låset gick upp men det kändes sekundärt då smärtan i foten var riktigt illa. Anledningen till våldet var att kombinationen inte fungerade längre.
Jag har även minnen att man kunde sparka upp låsen. Mina minnen är dock ljusa utan blodviten och alla var lyckliga. Minns det som alla hade träskor i min barndom så det var nog inte det som var felet. Försökt hämta mina barndoms minnen men minns inte var man skall sparka. Finns väl dock enkom två underbara ställen så det är 50 50.

CEDO kombinationslås
mitt cedo lås har 10 rörelser , beroende på om man börjar höger eller vänster skall det ge 1250 kombinationer...
alltså, 3h 1v 1h 3v upp

Tillbaka
Topp