Säkrare hjälm för landsväg?

Jag fortsatte skodiskussionen här istället, för de som vill diskutera stora cykelskor. Så kan vi hålla oss till hjälmar i den här tråden. Sorry för OT.

Ah, jag hade missat ditt inlägg här. Såg nästa inlägget efter att jag såg att den fanns en tråd om stora skor och trodde därför att det var fel tråd. Jag har ingen starka åsikter i att hålla saker OnT (men stora skor verkar mycket OT i en tråd om integralhjälm till lvg).

Hjälm.webp

Tillräckligt luftigt och lagom lätt?

För att vara lite mer OnT kan jag tipsa om Specialized Gambit. Jag tycker att den är mer lämpad till enduro än till lvg, men den har bra ventilation och jag överlevde några höjdmeter uppför på en park-cykel i alperna i varm väder. Outdoorgearlab skriver:
"The Specialized Gambit is the lightest and most airy full face we have ever tested. The lack of cushy padding and excellent airflow allows the Gambit to be a truly realistic option for rides that involve a significant amount of pedaling."

specialized-gambit-fullface-helmet-purple-orchid-1-1433817.webp

Visa bilaga 779817

Jag hade gärna haft ett lufthål vid örat, i stil med Virgo-hjälmen. Sen förstår jag inte riktigt vitsen med den långa "skärmen", varken om man skulle använda den för landsväg eller DH. Är det tänkt att den ska förhindra att ansiktet kommer i närkontakt med marken eller andra objekt? Jag tycker den ser lite för klen ut för att fylla den funktionen, men vad vet jag? Jag har aldrig testat en sån hjälm.

För att vara lite mer OnT kan jag tipsa om Specialized Gambit. Jag tycker att den är mer lämpad till enduro än till lvg, men den har bra ventilation och jag överlevde några höjdmeter uppför på en park-cykel i alperna i varm väder. Outdoorgearlab skriver:
"The Specialized Gambit is the lightest and most airy full face we have ever tested. The lack of cushy padding and excellent airflow allows the Gambit to be a truly realistic option for rides that involve a significant amount of pedaling."

Visa bilaga 779819
Verkar vara standarddesignen för fullfacehjämar för DH. Jag tycker den ser nästan identisk ut med Proframe RS i posten innan din post.

Jag hade gärna haft ett lufthål vid örat, i stil med Virgo-hjälmen. Sen förstår jag inte riktigt vitsen med den långa "skärmen", varken om man skulle använda den för landsväg eller DH. Är det tänkt att den ska förhindra att ansiktet kommer i närkontakt med marken eller andra objekt? Jag tycker den ser lite för klen ut för att fylla den funktionen, men vad vet jag? Jag har aldrig testat en sån hjälm.

Misstänker att skärmen går att plocka bort, om man känner attan inte behöver den.
Och de sitter väl där mest för att cyklisten inte skall bli bländad av solen? (Rätta mig om jag har fel)

Verkar vara standarddesignen för fullfacehjämar för DH. Jag tycker den ser nästan identisk ut med Proframe RS i posten innan din post.

Nja, de flesta DH hjälmar har sämre ventilation. Proframe RS verkar också vara bra. Jag har dock inte provat den. Outdoorgearlab ger den också tio punkter för ventilation. Den är dock 33% tyngre än Gambiten.

Det här kanske kan bli något i framtiden?

Har funderat i samma banor varför man inte kör med mer skydd speciellt om man dundrar ned för branta berg. Folk kör 100 km/h med en millimetertunn tröja, bibs och vanlig MIPS-hjälm bara.

Men för den vanliga cyklisten tror jag att cykelhjälmar är optimala. Den ska vara mjuk på samma sätt som en modern och säker bil är mjuk jämfört med gamla tidens bilar som gjordes så hårda som möjligt typ. Det är hjälmen som ska ta smällen åt ditt huvud, och om den skulle vara för hård och klara kraschen skulle kraften istället hamna på det mjuka inuti (ditt huvud).

Det är såklart beroende på hastigheter. En motorcykel eller mopedhjälm är gjord för högre hastigheter. Då är smällen också hårdare, och hjälmen behöver då vara hårdare för att gå sönder när du dundrar in i ett vägräcke i 60-75 km/h efter att ha glidit på asfalten.

Om du däremot skulle använda en sådan hjälm för cykel och touchar huvudet i asfalten i säg 30-45 km/h är risken för skador större än om du har en cykelhjälm.

Det är så jag uppfattat det hela iallafall. Hockeyhjälmar och liknande är ju absolut inte gjorda för att krascha på samma sätt och skyddar väl mer om man skulle få en hård puck mot tänderna. Sitter nog inte lika bra på huvudet heller men det var längesen jag var iklädd en hockeyhjälm nu, tekniken har nog utvecklats även där.
Jag kör mc och du förenklar grovt här. En lvg-cykelhjälm skyddar uppåt en 20 km/h. Det är farten du får om du står still och ramlar åt sidan, inte tar emot dig. I fart, träffar du fortfarande marken med en nedåtkomponent som är 20 km/h, givet plan mark och vi struntar i friktionen. Så, i den aspekten är cykelhjälmen bra. Men, kör du på något, det tar stopp för skallen i vurpan, ja då får du den farten du hade, är den 40 km/h, då är du död med stor sannolikhet.

Hockeyhjälmar har ett element av att inte förbrukas av en smäll, det är inte det du vill ha när du cyklar eller kör mc.

Mchjälmar testas med en ny standard, kom förra året tror jag, ece 22:06. Noterbart är att de flesta hjälmar blev 150-300 gram tyngre. En cykehjälm väger mindre än bara den ökningen.

Så, en mchjälm är grymt mycket säkrare än en cykelhjälm, men går inte att cykla i.

Visa bilaga 779817

Jag har den där, jag tgror inte du vill cykla lvg i den på sommaren. försommar och höst kan kanske fungera?
Men, det beror ju som alltid på hur mycket du tar i?

På starten idag i Tdf dök minst en upp i en tempohjälm, helt utan ventilationshål. Det är väl en platt etapp, och kanske snubben ska leda ett tåg in på upploppet?

Du skulle bara ana hur stor del av befolkningen som tycker helt vanligt LVG-utstyr ser enormt löjligt ut.
det gör den också.

och ett säkerhetsproblem med det är att det alienerar. sedan tillsammans med den likaledes löjliga klädseln och glasögon som gör att man ser arg ut blir man behandlad därefter i trafiken; när man möter en skitstövel som tror man menar allvar med att se ut som man kört fel i tdf.

vi är alla inom cykling mer eller mindre löjliga.

det gör den också.

och ett säkerhetsproblem med det är att det alienerar. sedan tillsammans med den likaledes löjliga klädseln och glasögon som gör att man ser arg ut blir man behandlad därefter i trafiken; när man möter en skitstövel som tror man menar allvar med att se ut som man kört fel i tdf.

vi är alla inom cykling mer eller mindre löjliga.
Precis, och just därför borde man skita i om nån tycker att det ser fånigt ut med FF-hjälm när man pendlar. Det är om något betydligt fånigare att vara ängslig för att bryta mot oskrivna och helt meningslösa "klädregler".

Jag har den där, jag tgror inte du vill cykla lvg i den på sommaren. försommar och höst kan kanske fungera?
Men, det beror ju som alltid på hur mycket du tar i?

På starten idag i Tdf dök minst en upp i en tempohjälm, helt utan ventilationshål. Det är väl en platt etapp, och kanske snubben ska leda ett tåg in på upploppet?

Föreslog mest den hjälmen med tanke på önskemål om skydd för nedre delen av ansiktet.
Ytterst sällan jag cyklar lvg, möjligen som transportsträcka mellan grusvägar/stigar
Så för mig är det mer "klassisk" stil på hjälmen

modern hockeyhjälm med galler skulle jag inte cykla i. Jag svettades ihjäl mig när jag använde dessa i ishall (visserligen utan galler men ändå). Farsan körde en vm-hjälm på 80-talet, men den hade inte löst fullface-problemet dock

Tillbaka
Topp