[OT] Visa din gröt

[OT] Visa din gröt
[OT] Visa din gröt
Gröt ingår i min standardfrukost. Havregrynsgröt med pumpa- och solroskärnor. Ett äpple, 1 msk smör och mjölk till det. Kryddar med kanel. Till det blir det kaffe.

20240806_090553 - Copy.jpg

Senast ändrad:
[OT] Visa din gröt
Läste om mannagryn lite längre upp i tråden och som snål student köpte jag Icas mannagryn sist då det skiljde typ 0.5kr/kg mellan deras och AXAs men gröten blev inte alls bra.

Jag har kokat mannagrynsgröt ända sedan jag lämnade fostervattnet så anser mig kunna det men det var på tok för finmalda korn.

Det blir att använda det som ströbröd och köpa the real deal - Axas!

[OT] Visa din gröt
Börjat äta overnight oats till frukost varje morgon. 2dl havregryn och 1 portion med proteinpulver, lite mer än 2 dl mjölk i. Ibland nötter i. Mitt blodtryck som legat på den övre gränsen gar sjunkit rätt mycket, speciellt de diastoliskt värdet.

Kanske slump pga något annat. Men vem vet
Vad åt du innan då? Kan ju kanske också vara det man tar bort, inte nödvändigtvis det man lägger till..

[OT] Visa din gröt
Börjat äta overnight oats till frukost varje morgon. 2dl havregryn och 1 portion med proteinpulver, lite mer än 2 dl mjölk i. Ibland nötter i. Mitt blodtryck som legat på den övre gränsen gar sjunkit rätt mycket, speciellt de diastoliskt värdet.

Det är ingen slump, troligen bara betaglukan.

[OT] Visa din gröt

Testar detta recept inför imorgon. Återkommer.

[OT] Visa din gröt
Nej, men det är en modulator.

Jag är mycket tveksam till att "mitt blodtryck har sjunkit rätt mycket" är en direkt konsekvens av enbart ökat betaglukanintag från havregryn.

Sen vet vi ju som vanligt inte utgångsläget, vad "rätt mycket" egentligen innebär respektive vad som mer ändrats respektive hur kosten såg ut innan.

Absolut om varje frukost tidigare var full on English Breakfast så kanske det faktiskt isolerat skulle kunna ha en större effekt 😂

Havregryn är absolut ett bra livsmedel med många bra egenskaper men att per automatik tillskriva det egenskapen att det kan "sänka blodtrycket rätt mycket" är att dra det för långt. Lite mer nyans förtjänar det hela.

[OT] Visa din gröt
Jag är mycket tveksam till att "mitt blodtryck har sjunkit rätt mycket" är en direkt konsekvens av enbart ökat betaglukanintag från havregryn.

Sen vet vi ju som vanligt inte utgångsläget, vad "rätt mycket" egentligen innebär respektive vad som mer ändrats respektive hur kosten såg ut innan.

Absolut om varje frukost tidigare var full on English Breakfast så kanske det faktiskt isolerat skulle kunna ha en större effekt 😂

Havregryn är absolut ett bra livsmedel med många bra egenskaper men att per automatik tillskriva det egenskapen att det kan "sänka blodtrycket rätt mycket" är att dra det för långt. Lite mer nyans förtjänar det hela.
Det är inget nytt. När jag fördjupade mig i att hantera blodtryck var det typ det första som dök upp.

[OT] Visa din gröt

Nej, det handlar mer om 'på marginalen' men det sänker. Och det ersätter troligen något annat. Så effekten kan mycket väl bli högre än gröten i sig.

Vad ersatte gröten? Och hur mycket gick det ner? Det bör ha tagit lite tid innan det gav effekt.

[OT] Visa din gröt

Exakt detta jag syftade på. Människor missköter sig en massa år, sen helt plötsligt har de hittat mirakelmedicinen och allt kommer lösa sig.

Det är nog trösten man söker....

[OT] Visa din gröt

Legat på runt 85 och varit nere på 73 nu. Gått ner 3-4kg med

[OT] Visa din gröt
Nej, det handlar mer om 'på marginalen' men det sänker. Och det ersätter troligen något annat. Så effekten kan mycket väl bli högre än gröten i sig.

Vad ersatte gröten? Och hur mycket gick det ner? Det bör ha tagit lite tid innan det gav effekt.
Alltid ätit okej frukost, vanlig gröt på 1 dl och ofta 2 ägg och macka, dragit ner på brödet med.

Haha sa inte att de var tack vare de lr enbart de men utöver de och gått ner i 3-4kg har jag inte förändrat något. Så är min tanke att de till stor del är tack vare betaglukagenet

Aldrig misskött mig heller Alltid varit i god form, inte druckit och varit fysisk aktiv

[OT] Visa din gröt
Alltid ätit okej frukost, vanlig gröt på 1 dl och ofta 2 ägg och macka, dragit ner på brödet med.

Haha sa inte att de var tack vare de lr enbart de men utöver de och gått ner i 3-4kg har jag inte förändrat något. Så är min tanke att de till stor del är tack vare betaglukagenet

Aldrig misskött mig heller Alltid varit i god form, inte druckit och varit fysisk aktiv

Så vi snackar en viktnedgång genom ett stabilt energiunderskott, kostomläggning (dragit ner på brödet - med största sannolikhet också då en del pålägg som kanske var mindre bra), ökat proteinintag i ett energiunderskott vilket torde bidra till en viktnedgång men med i större utsträckning bibehållen eller minskad förlust av muskelmassa vilket ger en fördelaktig vävnadsomfördelning mm.

Sen har vi andra faktorer som kan ha påverkats t.ex. bättre sömn / lägre livsstress osv.

Men hallelujah för gröten ;-)

(Och utan ironi, grattis till en varaktig hållbar förbättring av hälsan @andreasjoh )

[OT] Visa din gröt
En standardgröt:

20250715_094123.webp

1 dl fullkornshavregryn (coop/änglamark ekologiska)
2 ¾ dl vatten
~2 msk hemmagjort äpplemos (1/3 socker och 2/3 äpple)
I micron på max effekt i 3 minuter.
Rikligt med ceylonkanel. (Den är svagare än "vanlig" kanel, så det behövs mycket mer)
Låt stå och tjockna och svalna i ~10 minuter

Äter det här till frukost nästan varje dag.

Tidigare har jag gjort gröten på dinkelflingor (från saltå kvarn), men det är enormt mycket "skal" kvar bland grynen som är hårda och irriterande, annars är dinkelflingorna väldigt goda och behåller formen bättre när de tillagas i micron.

[OT] Visa din gröt
Så vi snackar en viktnedgång genom ett stabilt energiunderskott, kostomläggning (dragit ner på brödet - med största sannolikhet också då en del pålägg som kanske var mindre bra), ökat proteinintag i ett energiunderskott vilket torde bidra till en viktnedgång men med i större utsträckning bibehållen eller minskad förlust av muskelmassa vilket ger en fördelaktig vävnadsomfördelning mm.

Sen har vi andra faktorer som kan ha påverkats t.ex. bättre sömn / lägre livsstress osv.

Men hallelujah för gröten ;-)

(Och utan ironi, grattis till en varaktig hållbar förbättring av hälsan @andreasjoh )

Nja varit viktstabil i 20år med smått synliga magmuskler. (Förutom nått år under småbarnstiden 😅) så vist har sammanställningen blivit marginelt bättre men de ska inte göra så mycket. Som jag förstått de. 1 enhet/kg

De mesta av vikten har jag förlorat vid 24 och 48h fastor. De kan kanske ha långtids effekt iom insulinet osv.
Och som du sa så blir de per automatik ökat proteinintag med iom en portion i gröten.

[OT] Visa din gröt
Det var nice! Har någon slags päronsplitt-smak på proteinet så det var inte optimalt. Samt körde vatten istället för mjölk. Men ser ändå potentialen.
Aa mjölk blir bättre, även havremjölk funkar.
Tycker ett gott vanilj pulver gör sig bäst. Blir lite som risifrutti
Blir jävligt billigt också.
Gott med vanlig gröt på vintern när de är kallt men så här på sommaren är iaf inte jag så sugen på de

Tillbaka
Topp