Tour de France 2025

Tour de France 2025
Morgondagens etapp:
1752608322817.webp

Kommer spurtlagen att lyckas hålla ihop det och kommer spurtarna att hänga med tillräckligt bra uppför backarna på slutet för att kunna vara med och slåss om etappsegern? Ser, om man ska tro yr.no, inte ut att bli någon vind som skulle kunna bädda för kantvindskörning.

Tour de France 2025
Morgondagens etapp:
Visa bilaga 780644

Kommer spurtlagen att lyckas hålla ihop det och kommer spurtarna att hänga med tillräckligt bra uppför backarna på slutet för att kunna vara med och slåss om etappsegern? Ser, om man ska tro yr.no, inte ut att bli någon vind som skulle kunna bädda för kantvindskörning.
Ser platt ut fram till mållinjen, får man hoppas på en riktig sprutavslutning!

Tour de France 2025
Det är ju sju stycken mindre stigningar sista 5 milen, med 9 km till mål från sista. Kan tänka mig lite olika scenarios på en sån bana. Inte otänkbart med en utbrytning som går hem. Det är dagen efter vilodag också, vilket alltid kan ställa till det lite för många.

Tour de France 2025
van Aert är nog sugen på att göra någonting fränt i morgon. Med tanke på att han låg tvåa efter Milan för några dagar sedan finns väl säkert en önskan om att testa påkarna i en tidig utbrytning.

Tour de France 2025
Det är ju sju stycken mindre stigningar sista 5 milen, med 9 km till mål från sista. Kan tänka mig lite olika scenarios på en sån bana. Inte otänkbart med en utbrytning som går hem. Det är dagen efter vilodag också, vilket alltid kan ställa till det lite för många.
Banprofilen inbjuder onekligen till spekulation om olika scenarion. Sen är det ju inte många etapper kvar för spurtarna att få visa sig på styva linan så jag tänker att spurtlagen kanske är rätt sugna på att försöka få sina spurtare att vara med i avgörandet imorgon.

Tour de France 2025
Kollar sista avsnittet på Mads Pedersen-serien på Max. 430 watt normalized power i 6 timmar? Varför är han inte med i årets tour?
Pga Milan. Lidl anser väl att de var tvungna välja en av dem, och valde då att satsa på Milan för klungspurter och för att gå för gröna. Inget lätt val med tanke på hur jäkla bra Mats P. varit de två senaste säsongerna.

Tour de France 2025
Som det sett ut hittills hade det kanske varit bättre att skippa Skjelmose och haft med Pedersen men låtit honom få klara sig själv rätt mkt. Tror det kunde ha gett bättre utdelning för Lidl Trek då Skjelmose inte briljerat (så här långt).

Tour de France 2025
Ja jag har tänkt lite detsamma. Att förutsatt att Mats P. varit med på ett sånt upplägg borde det ju fungerat att ha båda två i laget, men där laget primärt jobbat för Milan medans Pedersen fått en fri roll. Känns som rätt dumt att tappa möjligheterna till allt bra han kunnat göra, inte minst under den långa 1:a veckan

Tour de France 2025
De var väl lite snack om Tadejs val av cykel nu senast... Men, men den är inte vacker Colnago:n!
Är de den fulaste cykeln i årets Tour?

Tour de France 2025
Taskig tajming av både Simmons och MvdP idag.

Edit. MvdP hade ju tagit luckan i näst sista backen när det bara var 20s. Men nu tar han ju in så kanske inte helt kört ändå.

Tour de France 2025
Det där schabbla MvdP bort idag. Kör o lökar i näst sista backen när det bara är 20s fram, tar in 33 av 40s på egen hand när han väl gör det från sista backen till mål.

Tour de France 2025
Pogacar har lite tur i oturen, en krasch i de hastigheterna hade kunnat vara riktigt illa men såg mest ut som skrap. Och han missade trottoarkanten och stolparna.

Men att krascha dagen före första bergsetappen är kanske inte optimalt.

Tour de France 2025
Man behöver inte rycka, man kan fortsätta i samma tempo som tidigare. Men att släppa helt på gasen är lite tråkigt.
Inte superklart vad "fortsätta i samma tempo som tidigare" innebär i det läget. Är ju en attack som går precis innan Pogacar går i backen.

Om Pogacar vurpat på egen förskyllan hade det i mina ögon varit helt ok för Visma att blåsa på allt vad de hade. Nu är det väl ändå Johannesen som är skyldig även om det förstås är helt oavsiktligt och lite av en "racing incident" och då kan jag tycka att det är snyggt att vänta in Pogacar.

Ett alternativ för Visma-åkarna hade varit att rulla med i gruppen men inte bidra till farthållningen. Tror inte UAE skulle varit direkt superarga över ett sådant beslut.

Vissa personer verkar, tyvärr inte så överraskande, ha svårt att uppföra sig:

Tour de France 2025
Frågan är om vurpan kommer att påverka Pogi mer än marginellt i Pyrenéerna. Blir en intressant etapp imorgon.

1752697097308.webp

Om inte någon av "de två" visar uppenbara svaghetstecken ser jag inte attackförsök komma före sista backen. Däremot skulle ju nu Visma kunna vara offensiva och testa och sätta press på UAE och Pogi redan upp mot Solour och om Pogi visar svaghetstecken verkligen tända grillen och sen låta Vingegaard köra "bergstempo" uppför Hautacam. Om Pogi å andra sidan verkar fräsch uppför Solour så har de i alla fall skaffat sig viss information.

Sen tror jag att om Pogi skulle känna att dagens vurpa påverkar så kommer han nog att försöka att inte visa det, men köra defensivt och "bara" följa med.

Senast ändrad:
Tour de France 2025
Frågan är om vurpan kommer att påverka Pogi mer än marginellt i Pyrenéerna. Blir en intressant etapp imorgon.

Visa bilaga 780832

Om inte någon av "de två" visar uppenbara svaghetstecken ser jag inte attackförsök komma före sista backen. Däremot skulle ju nu Visma kunna vara offensiva och testa och sätta press på UAE och Pogi redan upp mot Solour och om Pogi visar svaghetstecken verkligen tända grillen och sen låta Vingegaard köra "bergstempo" uppför Hautacam. Om Pogi å andra sidan verkar fräsch uppför Solour så har de i alla fall skaffat sig viss information.

Sen tror jag att om Pogi skulle känna att dagens vurpa påverkar så kommer han nog att försöka att inte visa det, men köra defensivt och "bara" följa med.
Jag tror åtminstone UAE eller Visma kommer testa varandra upp för Solour för att känna på respektive lags hjälpryttare. Behöver inte hända jättemycket men skall bli intressant att se vem som sätter tempot och vad det får för konsekvenser.

Cyklisterna har förmodligen rätt bra koll på varandra, och jag tror det starkare laget kommer visa sig längst fram relativt fort.

Tour de France 2025
Nu är man allt bra pepp!!

Händer iofs ganska ofta att vad som på pappret ser ut som episka bergsetapper blir något av en antiklimax där favoriterna åker och håller koll på varandra och avvaktar. Kanske gör fredagens bergstempo att de inte vill ta ut sig helt. Men jag har hopp om att det blir iaf lite fyrverkerier uppför Hautacam! :-)

Tour de France 2025
Hade varit mer pepp utan dagens vurpa. Hoppas verkligen inte det påverkar, men nog lär han ha slagit sig en del. Trist om vurpor orsakade av andra ska avgöra.

Tour de France 2025

Visa bilaga 780832

Fast ”bergjävlar” istället för armar då.

Tour de France 2025
Hade varit mer pepp utan dagens vurpa. Hoppas verkligen inte det påverkar, men nog lär han ha slagit sig en del. Trist om vurpor orsakade av andra ska avgöra.

Av andra? Han halvhjulade Johannessen, norrmannen gick på en attack och vek skarpt åt höger. Det där var Pogis misstag, inte norrmannens.

Med det sagt, hoppas att det bara var smärre blessyrer för Pogacar. Han ser stark ut i år, en smäll bör inte göra att han tappar gc.

Tillbaka
Topp