Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Som @dardos och @weldion skriver går det bra om däcken är för gjorda för tubelessKöpte fälgar med hookless design i misstag..är de OK att köra med innerslang (TPU) på gravelhoj med 45mm breda däck?
Låter riktigt vettigt eftersom man dels klarar sig utan slang och sen dessutom får klämkraften i sida som slangen gerSom @dardos och @weldion skriver går det bra om däcken är för gjorda för tubeless
Enl däcktillverkaren/säljaren Jan Heine är det tom säkrare med slang än tubeless på hookless fälgar även om däcken är för tubeless, åtminstone för de däck han säljer.
"When in doubt, you can always run your tires with tubes. The tube reinforces the joint between tire and rim, and the risk of blow-offs is much-reduced."
![]()
Enve and Zipp hookless rims and Rene Herse tires
Rene Herse tires are safe to use on hookless rims from Enve and Zipp – even when mounted tubeless (for tubeless-compatible tires). Over the last year, we've worked with the engineers from both companies to ensure the full compatibility of our tires with their rims.…www.renehersecycles.com
Säkert rätt men jag förstår inte skillnaden mellan klämkraften från en luftfylld slang jmf lufttrycket i slanglösa däckets kammare.Låter riktigt vettigt eftersom man dels klarar sig utan slang och sen dessutom får klämkraften i sida som slangen ger![]()
Det har iaf avhandlats 2345000 ggr på nätet att tubless så krävs det betydligt starkare/säkrare kanttråd och dess laminering upp i däcksidan jämfört slang där däcket klämms rakt åt sidan också och således kläms mot fälgsidan.Säkert rätt men jag förstår inte skillnaden mellan klämkraften från en luftfylld slang jmf lufttrycket i slanglösa däckets kammare.
Förutsatt att trycket är lika, förstås.
De olika däcktyperna kräver självklart olika profiler och utförande, slanglöst därför att - det är slanglöst.Det har iaf avhandlats 2345000 ggr på nätet att tubless så krävs det betydligt starkare/säkrare kanttråd och dess laminering upp i däcksidan jämfört slang där däcket klämms rakt åt sidan också och således kläms mot fälgsidan.
JeppDe olika däcktyperna kräver självklart olika profiler och utförande, slanglöst därför att - det är slanglöst.
Men 4 bar i slangen kan väl inte trycka hårdare än 4 bar, med eller utan slang?
Eller har något i fysikens lagar ändrats radikalt på senaste?
Alltså inte.
Du kan kämpa hur mkt du vill men jag kommar fortfarande att tro på experterna ( inte du )Alltså inte.
Det är friktionen mellan däcket och slangen som tillkommer. Du får en extra friktionsyta mellan slang och däck och alltså potentiellt dubbelt så hög hållkraft av däcket.De olika däcktyperna kräver självklart olika profiler och utförande, slanglöst därför att - det är slanglöst.
Men 4 bar i slangen kan väl inte trycka hårdare än 4 bar, med eller utan slang?
Eller har något i fysikens lagar ändrats radikalt på senaste?
Jag kämpar inte ett dugg men begriper inte resonemanget att en slang skulle öka trycket mellan däck och fälg.Du kan kämpa hur mkt du vill men jag kommar fortfarande att tro på experterna ( inte du )
Vad är det som håller fast slangen då?Det är friktionen mellan däcket och slangen som tillkommer. Du får en extra friktionsyta mellan slang och däck och alltså potentiellt dubbelt så hög hållkraft av däcket.
Slangen hålls på plats med friktionen mot fälgbotten. Det är en mycket större yta så kraften som den hålls med blir stor.Vad är det som håller fast slangen då?
Att slangen greppar bra i däcket hjälper inte om det ändå bara är däcket som håller den på plats.
Ventilen, om den sitter med mutterVad är det som håller fast slangen då?
Att slangen greppar bra i däcket hjälper inte om det ändå bara är däcket som håller den på plats.
Mmm, lokalt blir det en liten förstärkning. Korrekt. Frågan är om det gör någon praktisk skillnad med tanke på slangens elasticitet?Ventilen, om den sitter med mutter![]()
Hur kan detta vara ett problem?Vad som däremot potentiellt kan bli ett problem är om inte luft mellan slang och däck/fälg kan evakueras när slangen fylls med luft. Då gäller det att slangens ventil inte är säkrat med mutter.
Jag minns att däckexplosioner förekom när det här med slanglösa däck i bilvärlden var nytt och folk ändå körde med slang ”för säkerhets skull” av ovan nämnde anledning. Så gammal är jag.
Fast nu kör väl inte TS i sådan fart att värmen i däcket blir något problem.
Ventilen!Vad är det som håller fast slangen då?
Ventilens roll här är endast att luft mellan slang och däck skall kunna evakueras runt ventilen. Luften har pr definition ingen annan stans att ta vägen i en annars slanglös uppsättning. Om slangventilen spänns mot fälgen med muttern vill det sannolikt bli tät.Hur kan detta vara ett problem?
Trycket i den instängda luften mellan fälg och slang och den inuti slangen blir detsamma. Den resulterande kraften på ventilen blir m.a.o. noll.
Bättre? Vem har påstått det?Bättre än vad? Ramlar skiten av utan slang och om inte vad är bättre än att sitta kvar?
Jan Heine har gång på gång visat sig ha noll koll på fysik. Inget att bry sig om folk som tror att de har rätt fast de har fel.Jag kämpar inte ett dugg men begriper inte resonemanget att en slang skulle öka trycket mellan däck och fälg.
Men när jag läser på ser jag ju att ”experten” är Jan Heine.
Skulle nog hellre ha en förklaring av nån som inte är självutnämnd.
Att det går att köra med slang i slanglöst tvivlar jag inte på.
Heine skriver ju inget annat än vad som sagts ovan. Och att hans däck passar finfint med Enves kolfiberfälgar. Det är kanske inte förvånande.Bättre? Vem har påstått det?
Varför inte läsa den i #5 länkade artikeln av Jan Heine?
Är det nån som spänner?Om slangventilen spänns mot fälgen med muttern vill det sannolikt bli tät.
Bättre? Vem har påstått det?
Men var i tråden, eller i Jan Heines (reklam-)text har ngn, förutom @jonte987, skrivit att det skulle bli just bättre?Heine skriver ju inget annat än vad som sagts ovan.
Varför försöka tolka och/eller debattera verklighetsöverensstämmelsen om en detalj i en (reklam-)text från en tillverkare av slanglösa däck istf att försöka hjälpa @Moots (TS) att komma över sin osäkerhet med att använda slangar i däck på hooklessfälgar?Varför inte läsa den i #5 länkade artikeln av Jan Heine?
Av nyfikenhet såklart? På detta forum förekommer rätt ofta påståenden utan grund i alla möjliga frågor så ett och annat korrektiv är (väl?) inte fel?Men var i tråden, eller i Jan Heines (reklam-)text har ngn, förutom @jonte987, skrivit att det skulle bli just bättre?
Varför försöka tolka och/eller debattera verklighetsöverensstämmelsen om en detalj i en (reklam-)text från en tillverkare av slanglösa däck istf att försöka hjälpa @Moots (TS) att komma över sin osäkerhet med att använda slangar i däck på hooklessfälgar?
Och hur är den relevant i en hookless när däcket vill krypa upp ur fälgen? Den friktionsytan är bara i spel om däck och slang roteras eller rör sig axielt. Här är det ju fråga om en rent radiell kraft.Slangen hålls på plats med friktionen mot fälgbotten. Det är en mycket större yta så kraften som den hålls med blir stor.
Även om vi bortser från friktionen mot fälgen så har du en symmetrisk last på slangem från andra sidan däcket.
En skillnad är väl att vid tubeless kan luften krypa under däckkanten och fälgsidan och trycka däckanten utåt och kanske även inåt mot fälgcentrum.Heine skriver ju inget annat än vad som sagts ovan. Och att hans däck passar finfint med Enves kolfiberfälgar. Det är kanske inte förvånande.
Vad jag efterfrågar är den fysiska förklaringen till att en luftfylld slang trycker däcket hårdare mot fälgen än bara luft. Vid samma tryck. Heine har massor med praktisk erfarenhet av cykling tveklöst men det gör honom inte till expert i meningen empiriska bevis.
F.ö. kör jag enbart slanglöst på mina cyklar. Med något undantag.
Om det uppfattas som ett problem är slang och vanlig kanttråd ett bättre alternativ. Väl?En skillnad är väl att vid tubeless kan luften krypa under däckkanten och fälgsidan och trycka däckanten utåt och kanske även inåt mot fälgcentrum.