Loam finns det i sverige?

Jag tror, med betoning på tror, att loam snarare bör översättas till podsol. Har fått det förklarat av stigbyggare men minns inte säkert vilket svenskt ord de använde. Tänk tallskog och lingonris. Finns överallt.

Alltså har inte israckarn skrapat bort mycket jord från oss och lämnat sten och rötter kvar. Därför är inte flowig djupjord så vanlig här?

"Loam" är väl mjuk och halvtorr torv-liknande jord som sprutar när man åker i den men som inte skitar ner vare sig cykel eller cyklist.

"Loam" är väl mjuk och halvtorr torv-liknande jord som sprutar när man åker i den men som inte skitar ner vare sig cykel eller cyklist.
Mm, det är mer en känsla än en enskild specifik typ av jord i min värld.

Oftast är det för mycket sten i svensk tallskog, men ibland bland granar när barren fått ligga tjockt länge så finns det magi.

Men liknelsen med svampställen var bra, för det finns ett begränsat antal åk i bra loam. Och det finns definitivt inte i etablerade spår i park.

Jag har försökt googla, men det är svårt. Verkar vara humusrik väldränerad matjord och vara en textur mer än en specifik jordmån.

Så inte tallskog/podsol som är näringsfattig.

Finns i upplands väsby :)

1752953255916.webp

Tillbaka
Topp