Tappade cykel växelöra böjt (problem med växlarna)

robalm

Medlem
Cykeln åkte i backen, rakt på växelföraren såklart. Växelörat blev böjt.
Böjde tillbaka det, tycker det blev bra? (se bild)
I alla fall nu har jag problem med att växla ner. Från största drevet bak til lägsta.
Växla upp fungerar utmärkt.
Min fråga är vart jag ska börja felsöka?
Tacksam för tips.
20250720_171226.webp

Börja med växelöra. Räcker att det är böjt med 0.3mm för att få problem. Själv köpte jag ett riktverktyg och har ett extra öra liggandes. Billig försäkring för 150kr.
Ta med den till närmsta verkstad så riktar dom det på några minuter.

Tack, haha jag hade gärna köpt ett extra men det finns ju 100000 olika så det är ju omöjligt att hitta rätt.

Ja ändå måste man ha ett extra om man inte istället vill köpa ny cykel.

Börja med att rikta örat. Felsökning på växlingen om örat är rakt är att man justerar växlarna

Om växlingen funkar åt ett håll borde det räcka med ett eller två klicks justering av vajern vid växelreglaget. Vajern borde släppas lite, men jag minns aldrig åt vilket håll man då bor vrida.

Om man inte kan växla ner så är det väl slacka man vill göra, dvs medurs, men jag rekommenderar att man ställer in växlarna i "rätt" sekvens istället för att fippla med det.

Min fråga är vart jag ska börja felsöka?
Tacksam för tips.
Som andra redan har skrivit börja med att rikta växelörat
Här säljs sådana riktverktyg från 36,75 €

Nåt tips hur man hittar rätt växelöra?
Köpa 40st och testa?
Skruva loss det du har och fota det både framifrån och bakifrån,
sedan kan du kolla bilder på nätet o jmf
Varför inte börja hos BD? De säljer även växelöron

Eller lämna in cykeln hos en kompetent cykelreparatör.

Om du har ett blindarbete från Hisingen är det inga problem att få tag på ett nytt bara att gå till din lbs och beställ ett

Om man inte kan växla ner så är det väl slacka man vill göra, dvs medurs, men jag rekommenderar att man ställer in växlarna i "rätt" sekvens istället för att fippla med det.

Jag ser ingen problem med att fippla. Jag skulle gissa att det funkar med lite vajerjustering. Om det inte funkar kan man försöka att får växelörat ännu rakare. Jag har alltid använt en insexnyckel och det har funkat bra. De var dock alla gånger på 11-delat, kanske är 12-delat mycket känsligare.

Jag ser ingen problem med att fippla. Jag skulle gissa att det funkar med lite vajerjustering. Om det inte funkar kan man försöka att får växelörat ännu rakare. Jag har alltid använt en insexnyckel och det har funkat bra. De var dock alla gånger på 11-delat, kanske är 12-delat mycket känsligare.
Cykeln ifråga har såvitt jag kan se av bilden i första inlägget 8 växlar bak, inte 12.

Tillbaka
Topp