Dan C
Aktiv medlem
Stål!
På min ram, som ser snarlik ut, är det just Shimano 600 styrlager.Är det verkligen BSA gängor på den? Styrlagerresterna ser ut som Shimano 600 förövrigt.
Och Sugino 35x1 (franskt?) vevlager.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
På min ram, som ser snarlik ut, är det just Shimano 600 styrlager.Är det verkligen BSA gängor på den? Styrlagerresterna ser ut som Shimano 600 förövrigt.
Den ram som min framgaffel kommer ifrån är åtminstone franskgängad. Ramen är gjord av Tange MangaloyÄr det verkligen BSA gängor på den? Styrlagerresterna ser ut som Shimano 600 förövrigt.
Det är möjligt att du har rätt. Skall försöka spåna vidare...OM det nu är samma ram som jag har, så skulle jag vilja datera den äldre än så...
Typ 83/84 nånting.
Är du säker på att vevlagret i Crescentramen är BSA då?Det finns Eng BSA, Italienska och Franska. Tom mer Schweiziska gängor att välja på och går man längre tillbaka vete Gudarna vad det finns mer...
Nej, jag är inte säker. Efter 20år kan man ju missminna sig. Jag vet att hojen har varit utrustad med Campagnolo. Men jag skall kolla upp det. Återkommer!Är du säker på att vevlagret i Crescentramen är BSA då?
Jag kan vara ute o segla helt om detta men har för mig jag läst om detta.Nej, jag är inte säker. Efter 20år kan man ju missminna sig. Jag vet att hojen har varit utrustad med Campagnolo. Men jag skall kolla upp det. Återkommer!
OK!Ber om utsäkt! Jag hade fel. Förväxlade den här ramen med en annan. Vevlagret är mkt riktigt ett SUGINO 35X1.
Frågan till dig "Sysse", är om du vill ha ramen ändå?
Ps Tur det finns "Förståsigpåare" på Cresentramar här på "Happy"!
Riktigt fin!Såhär ser min ut, Competition 12 tror jagVisa bilaga 783701
92309 tror jag, Reynolds 531 iaf.Riktigt fin!
Crescent 92308 eller 92309 månne?
Det är Crescent 28 - Pärlemor Rosso på den.
Jag gillar den färgen, härligt 80-tal.![]()
Inte bara går XT M730 som en dröm, det är även en grymt snygg grupp.Blev färdig med mitt MB-1 pendlarbygge idag. Nya däck, korg, pedaler och styre.
Visa bilaga 783875
Är inget fan av tanwalls, men beställde fel och orkade inte krångla med retur så vafan.
Tycker det passar ok ändå.
Visa bilaga 783876
Full XT-grupp med 3x7 går fortfarande som en dröm efter 35 år![]()
Elväxlar på en cykel är ju otroligt osexigt tycker jag.Efter en tur med denna svalnar intresset för kolfiber och elväxlar.
Men skivbroms och 30-32mm däck vore inte fel.
Visa bilaga 783828
NäheeeeElväxlar på en cykel är ju otroligt osexigt tycker jag.
hmmmmm....
Skål för stål. Extra + för välmonterad pakethållare. Lite kinkigt för looken med nytt vevparti, men helt okej!Efter en tur med denna svalnar intresset för kolfiber och elväxlar.
Men skivbroms och 30-32mm däck vore inte fel.
Visa bilaga 783828
Lite progress på Gianten
Visa bilaga 784174
Dia Compe ENE F-3vad är det för skärmar?
E-bike lampa som jag lödde dit en brytare och kontakt till typ magicshine batteri för ett par år senStiligt!
Är det navdynamobelsyning, fast på batteri?
Kul!En "riktig" stålis på 17kg, även kallad pilsnerhoj.
Notera den ovanliga kombinationen, ovala klingor och 3 växlat nav..
Visa bilaga 784483
Den ser ändå snabb ut, på något konstigt sättEn "riktig" stålis på 17kg, även kallad pilsnerhoj.
Notera den ovanliga kombinationen, ovala klingor och 3 växlat nav..
Visa bilaga 784483
Växlar igen, enorm skillnad med lätta 29" hjul motför 27.5+
Jag kör med oval klinga på min XC-singlespeed. Har gjort i ca. 10 år utan problem.Kul!
Jag har inte provat men läst dels att det går bra med ovala pga - det är alltid lika många kuggar som kedjan möter. Eller: eftersom halva klingan alltid är i kontakt påverkas inte kedjespänningen - genomsnittsdiametern är alltid samma typ. Samtidigt har jag läst andra som säger att det är helt ologiskt.
Hur är det egentligen - har du väldigt slack kedja halva varvet?:)
Stor eller liten klinga fram spelar ingen roll för "drivet"....Min senaste teori är att stor framklinga ger bättre driv än en liten, så nu kör jag 36 i fram på båda xc-hojarna :)
Med tanke på att bara den övre delen av kedje-loopen ligger under belastning då man trampar så är ökad belastning på clutchen en fysisk omöjlighet.Inte bara fördelar. Kan nämna 2 st i alla fall: ökad belastning på clutchen, vid hög kadens känns en oval klinga väldigt oval.
Kör själv med både rund och oval på mina cyklar och är nöjd med båda.
kink highRise 53mm, men är på jakt efter något kortare kring 40-45 pga kul att experimenteraKänner igen styrstammen. Är den från Haro?
Aha. Var ganska lik Haro's Lineage toploader.kink highRise 53mm, men är på jakt efter något kortare kring 40-45 pga kul att experimentera![]()
Usch vad avis man blir, trots att behovet är minimalt :)Villhöver behovet tog över och jag klickade hem ett demo ex av en Starling Murmur i början av sommaren. Fått snurra under semestern och den känns förvånansvärt "normal" och inte helt olik min gamla kolfiber YT Jeffsy som den ersatt. Men vist är den snyggare ;)Visa bilaga 784502
Visa bilaga 784504
Lång grustur i spännande terräng. Bland annat kryddat av en spänd ståltråd rakt över grusvägen. Jag fattade inte vad som hade hänt förrän efteråt. Lyckligtvis klarade sig gaffeln utan skador. Visa bilaga 782093
Jönköping!Vilken härlig styrlinda, vart kommer den från?
Lustigt, har ju varit inne på att prova just grepp men helt missat att dom hade sådär fint mönstrade, tack :DJönköping!
![]()
Products | Grepp Cycling Stuff AB
grepp-cycling-stuff-ab.odoo.com
Kan varmt rekommendera deras "second quality", 58 kr rullen och gratis frakt.
Mäktigt bygge, vad är det för ram?