Stål!
Mäktigt bygge, vad är det för ram?
En sk. Raketen av Björn Berglund. Tror han lagt av med ramar nu :/
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mäktigt bygge, vad är det för ram?
Fet!
Fet!
Fet!
Men styrlindan???? :)
Stort grattis!!!
"Ej orginal och ej kantråd" är en omskrivning för "zipp-kopior för tubdäck"?Den här såg ju trevlig ut! Visa bilaga 787325Visa bilaga 787326
Snajdigt! Vad väger ett sånt bygge in på?
Med en smäcker/spinkig stålram, ser den här hojen närmast psykedelisk ut!Den här såg ju trevlig ut! Visa bilaga 787325Visa bilaga 787326
Snajdigt! Vad väger ett sånt bygge in på?
Ram och gaffel är knappast nåt som Cinelli har produceratDen här såg ju trevlig ut! Visa bilaga 787325Visa bilaga 787326
Hållare för stänkskärm/pakethållare talar ju för något betydligt enklare?Ram och gaffel är knappast nåt som Cinelli har producerat
Gaffelkronan var det som fick mej att reagera. Den klassiska Cinelli-gaffelkronan kom med väl med Supercorsan på 50-talet il likhet medfastbacken på övre bakgaffelrören och en väldigt typisk sadelbult. Men dekalerna är förmodligen äkta. Dekaltrimning i sin prydnad, såväl hjul, gaffel och ramHållare för stänkskärm/pakethållare talar ju för något betydligt enklare?
Kul med vintage-cykel på grus! Har kört så själv på några längre turer.Provade cykla stålcykel i Dalsland. Ville testa de rundor som turistbolaget lagt ut.
Visa bilaga 787499
2 km sprängsten var segt. Framförallt för att jag oroade mig för stenarna som flög in i ekrarna. I övrigt inga problem.
Visa bilaga 787494
Visa bilaga 787495
Lärdomar:
- Ramväxlar suger (mer på grus än på asfalt men alltid). De började dessutom spontan-växla andra dagen. Hade jag behållit dem hade jag fått kladda på locktite.
- 30 mm och få-ekrade hjul funkar. Inte så kul på sprängsten men det var mest ekrarna jag var rädd om då. Hade dock gärna haft 35-40 mm och starkare hjul och tubeless.
- Bromsarna funkade fint. Väldigt bra modulation (kompressionsfria höljen) och ingen brist på bromskraft när det behövdes. Däremot drygt att inte kunna ha händerna på hoodsen i uppförsbacke. Körde 2 veckor på en open up i somras och saknar inte skivbroms. Växlarna däremot… Funderade på styrändsreglage men blir byte till moderna reglage.
- Det är förbannat kul med grus!
Rinko
Orsaken till att cykeln har de broms- och växelreglage den har är för att enkelt kunna packas ner och tas med på tåg. (rinko). Men eftersom växlarna är så dryga så packar jag ner min andra cykel (med moderna reglage) istället. Det är värt lite krångel när man packar för att få en go cykel när man cyklar. Så Rinko-projektet skrotas och det här får bli en renodlad grus-och-asfalt-cykel.Visa bilaga 787496
Nej helt o-indexerade. Jag har kört o-indexerat i några år på en cykel med styrändsreglage (såld sedan något år) och tycker det funkar bra - även på 10-delat. Men jag tyckte du sammanfattade det helt perfekt: (väldigt trevlig RR förresten)Kul med vintage-cykel på grus! Har kört så själv på några längre turer.
Ett par frågor: varför kan du inte ha händerna på hoodsen i uppförsbackar? Och kör du med indexerade växelreglage? Min erfarenhet är att indexerade reglage gör väldigt mycket för upplevelsen när man kan växla väldigt snabbt och alltid få i växeln när man cyklar på stökigt underlag.
En liten ride report efter 20 mil grus med ramväxlar:
https://happyride.se/forum/threads/kalender-randonnee-200-km-grus-bollnas.3689777/post-4013420
välj en växel och lev med den tills det blir tillfälle att växla igen är parollen för dagen.
Cyklade du Dalslandsleden? Var sugen på 36 milaren förra året. Men lyckades inte övertala grabbenProvade cykla stålcykel i Dalsland. Ville testa de rundor som turistbolaget lagt ut.
Visa bilaga 787499
2 km sprängsten var segt. Framförallt för att jag oroade mig för stenarna som flög in i ekrarna. I övrigt inga problem.
Visa bilaga 787494
Visa bilaga 787495
Lärdomar:
- Ramväxlar suger (mer på grus än på asfalt men alltid). De började dessutom spontan-växla andra dagen. Hade jag behållit dem hade jag fått kladda på locktite.
- 30 mm och få-ekrade hjul funkar. Inte så kul på sprängsten men det var mest ekrarna jag var rädd om då. Hade dock gärna haft 35-40 mm och starkare hjul och tubeless.
- Bromsarna funkade fint. Väldigt bra modulation (kompressionsfria höljen) och ingen brist på bromskraft när det behövdes. Däremot drygt att inte kunna ha händerna på hoodsen i uppförsbacke. Körde 2 veckor på en open up i somras och saknar inte skivbroms. Växlarna däremot… Funderade på styrändsreglage men blir byte till moderna reglage.
- Det är förbannat kul med grus!
Rinko
Orsaken till att cykeln har de broms- och växelreglage den har är för att enkelt kunna packas ner och tas med på tåg. (rinko). Men eftersom växlarna är så dryga så packar jag ner min andra cykel (med moderna reglage) istället. Det är värt lite krångel när man packar för att få en go cykel när man cyklar. Så Rinko-projektet skrotas och det här får bli en renodlad grus-och-asfalt-cykel.Visa bilaga 787496
Nej men det får jag kolla upp :)Cyklade du Dalslandsleden? Var sugen på 36 milaren förra året. Men lyckades inte övertala grabben![]()
Vackert i Dalsland! Tyckte dock att stenarna såg grova utNej men det får jag kolla upp :)
Jag cyklade några av de här:
![]()
Cykla Gravel i Dalsland – Sveriges Graveldestination
Välkommen till Dalsland – Sveriges nav för alla som gillar att cykla gravel. Här finns mil efter mil av vackra grusvägar som gör området optimalt för gravelcykling.www.vastsverige.com
I nerförsbackar kan man ju alltid växla med knät!Nej helt o-indexerade. Jag har kört o-indexerat i några år på en cykel med styrändsreglage (såld sedan något år) och tycker det funkar bra - även på 10-delat. Men jag tyckte du sammanfattade det helt perfekt: (väldigt trevlig RR förresten)
Jag vill gärna kunna växla när det kommer en oväntad backe runt en krök i en nedförsbacke etc :)
I nerförsbackar kan man ju alltid växla med knät!
Sen tillför ju ramväxlar en extra dimension till äventyrscyklingen, det blir liksom mer äkta äventyr. Men kanske inte bättre cykling.
Bild från rsf archives:
Där har vi det, jag behöver öva på att växla med knäna, inte köpa nya reglage;)I nerförsbackar kan man ju alltid växla med knät!
Sen tillför ju ramväxlar en extra dimension till äventyrscyklingen, det blir liksom mer äkta äventyr. Men kanske inte bättre cykling.
Bild från rsf archives:
Visa bilaga 787515
1000 kr?Om man hittar en äkta Pinarello på en loppis, vad är ett rimligt pris?
Enligt loppisen en Treviso, Columbus SL rör, drivlinan ej original, en kombo av Shimano RSX och oklar campagnolo, missmatchande tubhjul. Halvslitet skick, ej fungerande.
Pinarello är helt klart en drömcykel och den på loppisen var i min storlek. Ser att det begärs höga priser på rätt modeller utomlands och cykeln på loppisen var prissatt därefter. Tveksam till om den cykeln är värd det dock med tanke på att drivlinan är parts bin special och att det är i princip bara ramen man köper
Skönt, då är det nog inte jag som är allt för snål. Föreslog 1000kr, men butiken vill ha 4 gånger så mycket.1000 kr?
Beror väl vad du vill betala för Pinarello loggan men jag tror det går att hitta ramar av motsvarande kvalitet för typ gratis om du bara letar lite. Columbus SL är ju inget fel på men ingen någon går och suktar efter? Crescent/Monark med Reynoldsrör är väl i samma klass?
Jag är ingen märkesnostalgiker och jag försökte göra det tydligt i mitt inlägg att jag undrade vad marknadsvärdet kunde vara. Handlar mest om att jag är sugen på en racer och det är roligare om det står Pinarello än Scott på ramen.Men om du inte enbart är en rammaterialsnostalgiker utan även en märkesnostalgiker så är det väl bara du som vet hur mkt du vill betala....
Beror ju på skicket på ramen, det är väl den som eventuellt är värd någonting, men nån tusing är rimligt. Om den är rostig så hade jag avböjt om jag inte hade haft möjligheterna att restaurera den ordentligt. Några små ytrostblemmor är väl OK men större defekter är ju inte så kul, det kan ju vara mer innanför - då hade jag skippat den.Skönt, då är det nog inte jag som är allt för snål. Föreslog 1000kr, men butiken vill ha 4 gånger så mycket.
Jag är ingen märkesnostalgiker och jag försökte göra det tydligt i mitt inlägg att jag undrade vad marknadsvärdet kunde vara. Handlar mest om att jag är sugen på en racer och det är roligare om det står Pinarello än Scott på ramen.
Det tycker jag är för mkt, Shimano RSX är väl från -89/90 och fanns väl bara som 7 och senare 8-delat. Vill du verkligen ha det?Skönt, då är det nog inte jag som är allt för snål. Föreslog 1000kr, men butiken vill ha 4 gånger så mycket.
Tycker du inte att du åtminstone delvis motsäger dig själv i det du skriver?Jag är ingen märkesnostalgiker och jag försökte göra det tydligt i mitt inlägg att jag undrade vad marknadsvärdet kunde vara. Handlar mest om att jag är sugen på en racer och det är roligare om det står Pinarello än Scott på ramen.
Mitt tips är att leta upp motsvarande cykel eller ram på ebay. Svenska priser är inte dom samma, men om man halvera ebay-priset så tror jag att man hamnar på en nivå som man kan förvänta sig i sverige.
Beror förstås på hur man definierar klassColumbus SL var ju väldigt fina rör iofs.
Samma klass som Reynolds 531.
samma klass=likvärdig är min definition här.Beror förstås på hur man definierar klass
Enligt Heino Døygaard 1985 väger en 23,5” ram (*sick*) inkl gaffel i DB Colombus SL 2,6 kilo och en Reynolds 531 2,8 kiloBeror förstås på hur man definierar klass
Men om jag kommer ihåg rätt var Columbus SL lite styvare men också samtidigt lite tyngre jmf med Reynolds 531.
Var verkligen Columbus-ramen i SL-rör och inte i SP-rör?Enligt Heino Døygaard 1985 väger en 23,5” ram (*sick*) inkl gaffel i DB Colombus SL 2,6 kilo och en Reynolds 531 2,8 kilo
Fast DB Reynolds 531 fanns i tre olika varianter.
Döygaard skriver att dessa är specifikt räserramar och rekommenderar kraftigare för vanligt dödliga. Har inte tillgång till tabellerna just nu men andra utföranden och vikter finns att tillgå.Var verkligen Columbus-ramen i SL-rör och inte i SP-rör?
För enl ytterligare ett av mina (svaga?) minnen rekommenderade Columbus själva SP-rör från 58 (59?)cm och särskilt med dessa "stora" ramar var det även vanligt med SP-rör trots att det stod SL på etiketterna.
Jag har googlat och hittade då blaColumbus SL var ju väldigt fina rör iofs.
Samma klass som Reynolds 531.
Visa bilaga 789118
Noll procent tråkigt bygge.
Enda jag är osäker på är om den tilltalar @Kneecap eller om styret är för kontroversiellt och sabbar allt