Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Den här såg ju trevlig ut!
IMG_7552.webp
IMG_7551.webp

Stål!
Hållare för stänkskärm/pakethållare talar ju för något betydligt enklare?
Gaffelkronan var det som fick mej att reagera. Den klassiska Cinelli-gaffelkronan kom med väl med Supercorsan på 50-talet il likhet medfastbacken på övre bakgaffelrören och en väldigt typisk sadelbult. Men dekalerna är förmodligen äkta. Dekaltrimning i sin prydnad, såväl hjul, gaffel och ram

Stål!
Provade cykla stålcykel i Dalsland. Ville testa de rundor som turistbolaget lagt ut.
IMG_7664.webp

2 km sprängsten var segt. Framförallt för att jag oroade mig för stenarna som flög in i ekrarna. I övrigt inga problem.

IMG_7686.webp

IMG_7687.webp

Lärdomar:
- Ramväxlar suger (mer på grus än på asfalt men alltid). De började dessutom spontan-växla andra dagen. Hade jag behållit dem hade jag fått kladda på locktite.
- 30 mm och få-ekrade hjul funkar. Inte så kul på sprängsten men det var mest ekrarna jag var rädd om då. Hade dock gärna haft 35-40 mm och starkare hjul och tubeless.
- Bromsarna funkade fint. Väldigt bra modulation (kompressionsfria höljen) och ingen brist på bromskraft när det behövdes. Däremot drygt att inte kunna ha händerna på hoodsen i uppförsbacke. Körde 2 veckor på en open up i somras och saknar inte skivbroms. Växlarna däremot… Funderade på styrändsreglage men blir byte till moderna reglage.
- Det är förbannat kul med grus!

Rinko
Orsaken till att cykeln har de broms- och växelreglage den har är för att enkelt kunna packas ner och tas med på tåg. (rinko). Men eftersom växlarna är så dryga så packar jag ner min andra cykel (med moderna reglage) istället. Det är värt lite krångel när man packar för att få en go cykel när man cyklar. Så Rinko-projektet skrotas och det här får bli en renodlad grus-och-asfalt-cykel.
IMG_7671.webp

Senast ändrad:
Stål!
Provade cykla stålcykel i Dalsland. Ville testa de rundor som turistbolaget lagt ut.
Visa bilaga 787499

2 km sprängsten var segt. Framförallt för att jag oroade mig för stenarna som flög in i ekrarna. I övrigt inga problem.

Visa bilaga 787494
Visa bilaga 787495

Lärdomar:
- Ramväxlar suger (mer på grus än på asfalt men alltid). De började dessutom spontan-växla andra dagen. Hade jag behållit dem hade jag fått kladda på locktite.
- 30 mm och få-ekrade hjul funkar. Inte så kul på sprängsten men det var mest ekrarna jag var rädd om då. Hade dock gärna haft 35-40 mm och starkare hjul och tubeless.
- Bromsarna funkade fint. Väldigt bra modulation (kompressionsfria höljen) och ingen brist på bromskraft när det behövdes. Däremot drygt att inte kunna ha händerna på hoodsen i uppförsbacke. Körde 2 veckor på en open up i somras och saknar inte skivbroms. Växlarna däremot… Funderade på styrändsreglage men blir byte till moderna reglage.

Rinko
Orsaken till att cykeln har de broms- och växelreglage den har är för att enkelt kunna packas ner och tas med på tåg. (rinko). Men eftersom växlarna är så dryga så packar jag ner min andra cykel (med moderna reglage) istället. Det är värt lite krångel när man packar för att få en go cykel när man cyklar. Så Rinko-projektet skrotas och det här får bli en renodlad grus-och-asfalt-cykel.Visa bilaga 787496
Kul med vintage-cykel på grus! Har kört så själv på några längre turer.

Ett par frågor: varför kan du inte ha händerna på hoodsen i uppförsbackar? Och kör du med indexerade växelreglage? Min erfarenhet är att indexerade reglage gör väldigt mycket för upplevelsen när man kan växla väldigt snabbt och alltid få i växeln när man cyklar på stökigt underlag.

En liten ride report efter 20 mil grus med ramväxlar:
https://happyride.se/forum/threads/kalender-randonnee-200-km-grus-bollnas.3689777/post-4013420

Stål!
Kul med vintage-cykel på grus! Har kört så själv på några längre turer.

Ett par frågor: varför kan du inte ha händerna på hoodsen i uppförsbackar? Och kör du med indexerade växelreglage? Min erfarenhet är att indexerade reglage gör väldigt mycket för upplevelsen när man kan växla väldigt snabbt och alltid få i växeln när man cyklar på stökigt underlag.

En liten ride report efter 20 mil grus med ramväxlar:
https://happyride.se/forum/threads/kalender-randonnee-200-km-grus-bollnas.3689777/post-4013420
Nej helt o-indexerade. Jag har kört o-indexerat i några år på en cykel med styrändsreglage (såld sedan något år) och tycker det funkar bra - även på 10-delat. Men jag tyckte du sammanfattade det helt perfekt: (väldigt trevlig RR förresten)

välj en växel och lev med den tills det blir tillfälle att växla igen är parollen för dagen.

Jag vill gärna kunna växla när det kommer en oväntad backe runt en krök i en nedförsbacke etc :)

Stål!
Visa bilaga 787499

Visa bilaga 787494
Visa bilaga 787495

Lärdomar:

Rinko
Orsaken till att cykeln har de broms- och växelreglage den har är för att enkelt kunna packas ner och tas med på tåg. (rinko). Men eftersom växlarna är så dryga så packar jag ner min andra cykel (med moderna reglage) istället. Det är värt lite krångel när man packar för att få en go cykel när man cyklar. Så Rinko-projektet skrotas och det här får bli en renodlad grus-och-asfalt-cykel.Visa bilaga 787496
Cyklade du Dalslandsleden? Var sugen på 36 milaren förra året. Men lyckades inte övertala grabben 🙁

Stål!
Stål!
Stål!
Nej helt o-indexerade. Jag har kört o-indexerat i några år på en cykel med styrändsreglage (såld sedan något år) och tycker det funkar bra - även på 10-delat. Men jag tyckte du sammanfattade det helt perfekt: (väldigt trevlig RR förresten)

Jag vill gärna kunna växla när det kommer en oväntad backe runt en krök i en nedförsbacke etc :)
I nerförsbackar kan man ju alltid växla med knät! 😁

Sen tillför ju ramväxlar en extra dimension till äventyrscyklingen, det blir liksom mer äkta äventyr. Men kanske inte bättre cykling.

Bild från rsf archives:
IMG_6820.webp

Stål!
I nerförsbackar kan man ju alltid växla med knät! 😁

Sen tillför ju ramväxlar en extra dimension till äventyrscyklingen, det blir liksom mer äkta äventyr. Men kanske inte bättre cykling.

Bild från rsf archives:

RSF står för allt jag gillar, men har också cyklat runt Dalsland med ramspakar och det är ingen höjdare. Nu är det styrändsreglage som gäller, friktion fram och indexerat bak.

Stål!
Om man hittar en äkta Pinarello på en loppis, vad är ett rimligt pris?

Enligt loppisen en Treviso, Columbus SL rör, drivlinan ej original, en kombo av Shimano RSX och oklar campagnolo, missmatchande tubhjul. Halvslitet skick, ej fungerande.

Pinarello är helt klart en drömcykel och den på loppisen var i min storlek. Ser att det begärs höga priser på rätt modeller utomlands och cykeln på loppisen var prissatt därefter. Tveksam till om den cykeln är värd det dock med tanke på att drivlinan är parts bin special och att det är i princip bara ramen man köper

Stål!
Enl mig beror det på strl på ramen med Columbus SL rör, max 54-56cm några cm till om det är Columbus SP. Jag har för mig att Columbus själva rekommenderade SP-rören i strl större än ~56 cm, tydligen var det många större ramar som tillverkades av SP-rör även om dekalerna sa SL.
Men om du inte enbart är en rammaterialsnostalgiker utan även en märkesnostalgiker så är det väl bara du som vet hur mkt du vill betala....

Stål!
Om man hittar en äkta Pinarello på en loppis, vad är ett rimligt pris?

Enligt loppisen en Treviso, Columbus SL rör, drivlinan ej original, en kombo av Shimano RSX och oklar campagnolo, missmatchande tubhjul. Halvslitet skick, ej fungerande.

Pinarello är helt klart en drömcykel och den på loppisen var i min storlek. Ser att det begärs höga priser på rätt modeller utomlands och cykeln på loppisen var prissatt därefter. Tveksam till om den cykeln är värd det dock med tanke på att drivlinan är parts bin special och att det är i princip bara ramen man köper
1000 kr?

Beror väl vad du vill betala för Pinarello loggan men jag tror det går att hitta ramar av motsvarande kvalitet för typ gratis om du bara letar lite. Columbus SL är ju inget fel på men ingen någon går och suktar efter? Crescent/Monark med Reynoldsrör är väl i samma klass?

Stål!
1000 kr?

Beror väl vad du vill betala för Pinarello loggan men jag tror det går att hitta ramar av motsvarande kvalitet för typ gratis om du bara letar lite. Columbus SL är ju inget fel på men ingen någon går och suktar efter? Crescent/Monark med Reynoldsrör är väl i samma klass?
Skönt, då är det nog inte jag som är allt för snål. Föreslog 1000kr, men butiken vill ha 4 gånger så mycket.
Men om du inte enbart är en rammaterialsnostalgiker utan även en märkesnostalgiker så är det väl bara du som vet hur mkt du vill betala....
Jag är ingen märkesnostalgiker och jag försökte göra det tydligt i mitt inlägg att jag undrade vad marknadsvärdet kunde vara. Handlar mest om att jag är sugen på en racer och det är roligare om det står Pinarello än Scott på ramen.

Stål!
Skönt, då är det nog inte jag som är allt för snål. Föreslog 1000kr, men butiken vill ha 4 gånger så mycket.

Jag är ingen märkesnostalgiker och jag försökte göra det tydligt i mitt inlägg att jag undrade vad marknadsvärdet kunde vara. Handlar mest om att jag är sugen på en racer och det är roligare om det står Pinarello än Scott på ramen.
Beror ju på skicket på ramen, det är väl den som eventuellt är värd någonting, men nån tusing är rimligt. Om den är rostig så hade jag avböjt om jag inte hade haft möjligheterna att restaurera den ordentligt. Några små ytrostblemmor är väl OK men större defekter är ju inte så kul, det kan ju vara mer innanför - då hade jag skippat den.

Stål!
Det tycker jag är för mkt, Shimano RSX är väl från -89/90 och fanns väl bara som 7 och senare 8-delat. Vill du verkligen ha det?
Vad kostar en uppgradering till det du vill ha?
Hur breda däck får du plats med? I dag vill man väl ha minst 28mm, men många äldre ramar/gafflar klarar inte det.

Tycker du inte att du åtminstone delvis motsäger dig själv i det du skriver?
Men oavsett det så är det ju du som skall bli nöjd med det du köper, enl mig är då det viktigaste att cykeln passar dig både i strl och uppträdande.
Att du tycker att den är snygg är även viktigt förstås, men det verkar du ju göra?
Annars instämmer jag i det @ostrand skrev i #5.790
Hoppas att du får en cykel du blir nöjd med oavsett namn på den och material i ramen.

Stål!
Om ramen är OK hade jag satt på en campagnolo -grupp - antingen äldre med ramväxlar eller en modernare för restomod - känslan.
Den gruppen som sitter på cykeln nu är inte mycket att ha, dels (IMHO) är det "snyggare" med en italiensk grupp på en italiensk cykel, dels är den såpass gammal att den inte är särskilt bra längre och förmodligen sliten. RSX-reglagen har också en förmåga att becka igen.

Tubhjulen hade jag kastat eller försökt få någon hundring för, frågra du mig så är det bara dyrt och komplicerat med tuber - är man inte fanatiker är det betydligt enklare med kanttrådsdäck. Särskilt när man får punktering. Så ett par nya / nygamla hjul och en växelgrupp samt nya vajrar och höljen samt styrlinda. Men det går ju på ett par tusenlappar.

Men - gamla stålramar ÄR trevliga och snygga, och Pinarello är Pinarello. Men du får vara medveten om "begränsningarna" och eventuella kostnader och arbete.

Stål!
Enligt Heino Døygaard 1985 väger en 23,5” ram (*sick*) inkl gaffel i DB Colombus SL 2,6 kilo och en Reynolds 531 2,8 kilo
Fast DB Reynolds 531 fanns i tre olika varianter.
Var verkligen Columbus-ramen i SL-rör och inte i SP-rör?
För enl ytterligare ett av mina (svaga?) minnen rekommenderade Columbus själva SP-rör från 58 (59?)cm och särskilt med dessa "stora" ramar var det även vanligt med SP-rör trots att det stod SL på etiketterna.

Stål!
Var verkligen Columbus-ramen i SL-rör och inte i SP-rör?
För enl ytterligare ett av mina (svaga?) minnen rekommenderade Columbus själva SP-rör från 58 (59?)cm och särskilt med dessa "stora" ramar var det även vanligt med SP-rör trots att det stod SL på etiketterna.
Döygaard skriver att dessa är specifikt räserramar och rekommenderar kraftigare för vanligt dödliga. Har inte tillgång till tabellerna just nu men andra utföranden och vikter finns att tillgå.

Stål!
Columbus SL var ju väldigt fina rör iofs.
Samma klass som Reynolds 531.
Jag har googlat och hittade då bla
"The eleven tubes in Reynolds 531 SL and Columbus SL sets were very close in weight. In like sized frames, it was generally the builder's choice of fork crown, lugs, bottom bracket, and drop outs that made the difference."
Om det stämmer (varför inte?) så verkar det @Dan C skriver stämma

Stål!
Visa bilaga 789118

Noll procent tråkigt bygge.
Enda jag är osäker på är om den tilltalar @Kneecap eller om styret är för kontroversiellt och sabbar allt

Tjena!

Det jag har svårast för är att den är så stor, cyklar är typ aldrig snygga när dom är stora.
Styret är inte riktigt min kopp te, men det kunde varit värre. 8/10 poäng skulle jag ge, men sen ser jag jag vevarna och då blir det 8,5.
Nu är det fri gissning på vad jag har för vevar på min Ritchey 😁

Tillbaka
Topp