[OT] Pappaskämt, ordvitsar

På Öland finnes, enligt Kalmar, en prest som läser kungörelserna så, att man kan både skratta och gråta deråt. En gång läste han följande: "Hos undertecknad finnes till salu kärnfriska fruntimmer" - efter en stund rättades det dock till furutimmer. - "En ljusgrön ko mellan 60 och 70 år" utbjöds en annan gång: om rättelse derwidlag följde mäler ej historien. (Skulle annars kunna wara ljusröd, 6-7 år.) Widare fick man höra att några häckar goda klavér (god klöfwer) funnos till salu på uppgifwet ställe, samt att en jernoxe (gödoxe) skulle wara att tillgå för hugade spekulanter.
Cimbrishamnsbladet 1877-06-08, sida 2.

jersey.webp

En besökare till Mörbylånga Köping på Öland år 1885 var besviken över dess allé och träden på torget. Måhända, tänkte besökaren, efterföljde vederbörande pastor Kåres i Gräsgård, (också på Öland), exempel, ty han ryckte upp de nyplanterade träden, för att se om de slagit rot, och satte sedan ner dem igen, "...med ofwan anförda påföljd."

Senast ändrad:
Två elefanter gick in på en bar och slog sig ned för att planera en överraskningsfest för en annan elefants födelsedag. En av elefanterna jobbade som strippa, och den andre som snickare. Efter noggrann planering tillfrågades den ena elefanten om att hålla tal till födelsedagsbarnet och säga något ord.

Dagarna gick och det var nu dags för överraskningsfest. Elefanten som fyllde år blev mycket rörd över att dennes kompisar ordnat med överraskningen och stunden var nu kommen för den ena elefanten att hålla sitt tal. Elefanten gick upp på scenen, tog tag i mikrofonen och sade: ”massvis”.

Födelsedagsbarnet tog över mikrofonen, rörd till tårar och sade: ”tack, det betyder mycket”.

På Öland finnes, enligt Kalmar, en prest som läser kungörelserna så, att man kan både skratta och gråta deråt. En gång läste han följande: "Hos undertecknad finnes till salu kärnfriska fruntimmer" - efter en stund rättades det dock till furutimmer. - "En ljusgrön ko mellan 60 och 70 år" utbjöds en annan gång: om rättelse derwidlag följde mäler ej historien. (Skulle annars kunna wara ljusröd, 6-7 år.) Widare fick man höra att några häckar goda klavér (god klöfwer) funnos till salu på uppgifwet ställe, samt att en jernoxe (gödoxe) skulle wara att tillgå för hugade spekulanter.
Cimbrishamnsbladet 1877-06-08, sida 2.
Buu! Pappaskämt var det, inte gammelfarfarskämt! Förstod inte någonting.

Såg precis att en Bianchi Oltre i Giro och Tour-färger säljs för 82 500 kr. Det var inte bra, för det kommer att driva upp priserna på alla Oltre, och jag kommer inte att få min såld.

Frågan är snarare, vem är Guillermo???
Hans bror däremot har jag sett mycket av på Youtube. Han verkar dock inte vara särskilt omtyckt...

Vi förbereder litet sommarmat här, och jag hjälper till:
- Ska vi se om jag hittar en bakpensel här...
- Åh, vi kör med toapapper!

- Har du satt ut flingsaltet på bordet?
- Tycker vi sparar litet flingsalt, om det blir mycket snö i vinter.

Kanske inget pappaskämt, men... På vägen till en stuga jag hyr ut här på Öland, så såg jag en tysk bil tömmas av oroliga. Jag saktade in och frågade om jag kunde hjälpa till med något. "No, there is no problem, but I've hit a reindeer." - Tyckte jag var kul i alla fall, ehuru jag var ledsen för (förmodligen) det påkörda rådjurets skull.

Kanske inget pappaskämt, men... På vägen till en stuga jag hyr ut här på Öland, så såg jag en tysk bil tömmas av oroliga. Jag saktade in och frågade om jag kunde hjälpa till med något. "No, there is no problem, but I've hit a reindeer." - Tyckte jag var kul i alla fall, ehuru jag var ledsen för (förmodligen) det påkörda rådjurets skull.
En kompis som jobbade som polis berättade om ett par som hade rapporterat att de krockat med "hästens bror".

Tillbaka
Topp