[Artikel] Världens största sportkedja lägger ner i Sverige!

Är nere och softar i Barcelona i 23-gradig värme. I den tredje D-butiken jag besökte lyckades jag fynda el cheapo vinterjacka:
IMG_2229.jpeg

(Jag har inget minne av Triban-prylar på Decathlon, annat än just cyklar)
Det blev även ett par handskar och ett par vinterlöpartights.

Är nere och softar i Barcelona i 23-gradig värme. I den tredje D-butiken jag besökte lyckades jag fynda el cheapo vinterjacka:
Visa bilaga 734695

(Jag har inget minne av Triban-prylar på Decathlon, annat än just cyklar)
Det blev även ett par handskar och ett par vinterlöpartights.
Jag har en uppsättning Triban-kläder. De är påtagligt slappar i fitten än vad Van Rysel-modellerna har.

Dvs Triban är utmärkt i vinterutförande, t ex deras reflexvästar har varit rätt bra.

van Rysel är väl bra, men kostar i stort sett det dubbla. Jag provade faktiskt en hel del tunnare vR-jackor, men de var lite för tighta och finns bara i 2xl. Triban-jackan är 3xl och modellen är ordentligt stor, som @DavidtheDoom nämnde. Passar mig fint eftersom jag ska använda den främst till pendling.

Kan ej minnas att det var så dyrt, hittade ett par riktigt snygga bibs med mobilficka på sidan! Billigare än Rapha iaf :)

Instämmer i det som sägs avseende Triban vs. Van Rysel.

Van Rysel är jämförelsevis mer slimmat (racefit).

Visst kostar Van Rysel ungefär dubbelt så mycket, men från låga nivåer, senaste Van Rysel-bibsen jag köpte kostade ca 600 kr, jämfört med Triban för 300 kr (dessa priser gällde i Sverige 2022).

van Rysel är väl bra, men kostar i stort sett det dubbla. Jag provade faktiskt en hel del tunnare vR-jackor, men de var lite för tighta och finns bara i 2xl. Triban-jackan är 3xl och modellen är ordentligt stor, som @DavidtheDoom nämnde. Passar mig fint eftersom jag ska använda den främst till pendling.
Varför har du inte rätt storlek utan en "större" för pendling? Mvh cykelpendlare:)

Är det någon som har hittat ett sätt att köpa från Decathlon och få det levererat till Sverige?

Jag ”behöver” ett campingtält och Decathlons egna märke framstår som löjligt prisvärda jämfört med allt annat. Jag har provat ett par Decathlon-hemsidor i olika länder, men går ej att få leverans till Sverige. Amazon har inte. Hur långt behöver jag åka? Tyskland?

Kiel är närmaste Decathlon för närvarande. Är du beredd att köpa begagnat finns det dock fortfarande en del Quechua-tält i cirkulation i Sverige.

Det där är ju väldigt intressant! Jag har liksom aldrig provat liknande tjänster, men det har fungerat för dig alltså? Även med en dubbel frakt (och ev annan avgift) skulle det bli en bra affär på det där tältet jag kikar på…

Jag har använt ShipGerman för att köpa saker från Tyskland och det har fungerat utan problem. Värt att tänka på är att om butiken skickar saker i flera paket kan man åka på dubbla frakter och avgifter.

Är det någon som har hittat ett sätt att köpa från Decathlon och få det levererat till Sverige?

Jag ”behöver” ett campingtält och Decathlons egna märke framstår som löjligt prisvärda jämfört med allt annat. Jag har provat ett par Decathlon-hemsidor i olika länder, men går ej att få leverans till Sverige. Amazon har inte. Hur långt behöver jag åka? Tyskland?
Det går att hitta en del grejer på Alltricks.

En liten uppdatering ifall någon är intresserad av campingtält, och lyckas söka sig hit. Det blev aldrig någon shipping-service, fast det hade säkert fungerat. Svärmor och svärfar åkte till Berlin och plockade med ett tält på hemvägen.

Det blev ett Quechua Airseconds 4.1. Har använts 7-8 nätter i sommar. I ruskigt väder, i varmt väder och i ihållande spöregn. Jag är mycket nöjd.

Storleken är perfekt. (Det var mycket nära att jag köpte ett större, eftersom det här är det minsta, och man vill väl inte ha det minsta? Men fick låna ett liknande (med pinnar) och insåg att det här räcker för oss). Vi har bott fyra personer och två cyklar enstaka nätter, och får ändå plats att sitta i förtältet med litet bord. Fyra cyklar skulle också fungera i nödfall. Men mestadels har vi varit två personer med 1-2 cyklar och det är superlyxigt. Svängrum både i sovdelen och i förtältet.

Att sätta upp tältet går jätteenkelt och snabbt. Snabbare än med tältpinnar. Köpte till avsedd pump. Luftpinnarna känns stabila och säkra. Jag har både satt upp och rivit det på egen hand utan minsta problem, men det går snabbare om man är två förstås. Det är en tung (18kg) och otymplig väska, men går att bära en bit. Är man två går det enklare att bära längre. Men man måste vara bilbaserad imho, man ”behöver” ju också lite lyxiga madrasser, ett bord och stolar om det ska komma till sin rätt.

Tältet håller tätt. På SM i Värnamo kom det stora mängder regn, och länge. Inga problem.
Sovdelen är hyfsat sval även i direkt sol, enorm skillnad mot alla andra tält jag sovit i. Det har utsatts för en del vindbyar och det har fungerat. Hur det klarar en riktig storm hoppas jag att jag aldrig får veta.

Jag betalade 299Eur plus pump och några gummiklubbor. Otroligt mycket mindre pengar än konkurrenterna. Efter att ha tjuvkikat lite på några alternativa märken på campingar i sommar så tycker jag att mitt tält ser smidigt ut i jämförelse. Kiel är närmaste Decathlon, men ett alternativ (om man har vägarna åt det hållet?) är balt-länderna, jag hittade ett Decathlon i Estland i somras.

För mig blev det här ett fungerande alternativ för att kuska runt på cykeltävlingar med grabben utan att behöva köpa vagn eller husbil eller bo på hotell. Otroligt prisvärt och flexibelt.

Har ett Airseconds 5.2 som familjetält.
För att summera får det också toppbetyg av mig, ståhöjd, välventilerat, mörka sovrum, ljust yttertält, enkelt att resa/riva, gigantiskt förtält, kan inte tänka mig något bättre.

Enda nackdelen är att det väger ett ton, ska det bäras mer än ett par hundra meter behöver man någon form av vagn. Bärhandtagen är dessutom dåligt vadderade så oavsett om man bär i handtagen eller tar på säcken som en rycksäck kommer banden skära in i händer eller axlar.

Praktiskt taget glamping.

Jag handlade en ryggsäck på Dacathlon i Klaipeda. Nöjd. Men fattade verkligen att det inte funkade i Sverige när jag var i butiken.

Attans vad jag gillar min Van Rysel regnjacka. Extremt lätt och packbar i sin ficka. Mycket bekväm direkt mot huden. Ventilerad via slejf längs skuldrorna och i armhålorna. Helt tät i skyfall.

500kr…

Skit att de drog.

Jomen visst finns det guldkorn i sortimentet. Regnjackan ångrar jag att jag inte köpte, respektive att jag inte bunkrade på deras kortärmade merinotröjor. Shoppingupplevelsen i butik var horribel men webhandel löser ju den biten även om den också var lite dryg med paket som skickades från olika håll och kunde komma i flera omgångar respektive fick man inte betala dubbel frakt i vissa fall om man skulle ha vissa prylar som kom från annat håll? Har nåt sånt dunkelt minne.

Allt jag har från Haglöfs är nog bara reklamgrejer. Från Fjällräven har jag ett ryggåstält från sent 70- eller tidigt 80-tal och ett laptopfodral.

Men har mycket från Decathlon!

Attans vad jag gillar min Van Rysel regnjacka. Extremt lätt och packbar i sin ficka. Mycket bekväm direkt mot huden. Ventilerad via slejf längs skuldrorna och i armhålorna. Helt tät i skyfall.

500kr…
@Fjärdebrunn vilken av alla jackor är det?
Exakt vilken @Fjärdebrunn har vet förstås inte jag, men jag har tidigare postat resultatet av ett test av regnjackor där den från Decathlon klarade sig riktigt bra
https://happyride.se/forum/threads/...d-har-du-och-ar-du-nojd.3699741/#post-4441204

Även i ett test av vindjackor har den från Decathlon klarat sig bra trots att den var klart billigast
https://happyride.se/forum/threads/...ad-har-du-och-ar-du-nojd.3699741/post-4449499

+1

Oj, är du inte riktigt svensk? Jag är inte svensk men försöker med nästan alla mina friluftskläder från Haglöfs (många dock köpt hos tysken, där de är klart billigare).
Även jag har en hel del friluftskläder från Haglöfs, men de flesta är inköpta riktigt billigt på deras outlet vid Dalahästen Avesta
e-19222091-1536550053000

https://www.haglofs.com/sv/outlet
Det brukar vara lagom att rasta där till o från lantstället
Som kuriosa kan man även där se hur högt 6,28m är, eftersom det finns det en stavhoppsställning där. Mondos mamma skall ha rötterna i Avesta.

Även jag har en hel del friluftskläder från Haglöfs, men de flesta är inköpta riktigt billigt på deras outlet vid Dalahästen Avesta
e-19222091-1536550053000

https://www.haglofs.com/sv/outlet
Det brukar vara lagom att rasta där till o från lantstället
Som kuriosa kan man även där se hur högt 6,28m är, eftersom det finns det en stavhoppsställning där. Mondos mamma skall ha rötterna i Avesta.

Ja, jag har också köpt mycket där, framförallt plagg till turskidsåkning, för att det är på vägen till fjällen. Med 40-70% rabatt är Håglöfs faktiskt prisvärd (och kvaliteten är alltid bra).

Haglöfs är ju gängkläder numera, kan man inte gå runt i.
Stanna i Insjön och köp Lundhags.
Sedan ett (2?) år finns det även en Haglös Outlet där, på Hjultorget på andra sidan 70:an

Sedan ett (2?) år finns det även en Haglös Outlet där, på Hjultorget på andra sidan 70:an
…som fick inbrott för två veckor sedan.

0f92289e-2848-4b95-9d69-9bfff51dc73c.jpg

Senast ändrad:
En liten uppdatering ifall någon är intresserad av campingtält, och lyckas söka sig hit. Det blev aldrig någon shipping-service, fast det hade säkert fungerat. Svärmor och svärfar åkte till Berlin och plockade med ett tält på hemvägen.

Det blev ett Quechua Airseconds 4.1. Har använts 7-8 nätter i sommar. I ruskigt väder, i varmt väder och i ihållande spöregn. Jag är mycket nöjd.

Storleken är perfekt. (Det var mycket nära att jag köpte ett större, eftersom det här är det minsta, och man vill väl inte ha det minsta? Men fick låna ett liknande (med pinnar) och insåg att det här räcker för oss). Vi har bott fyra personer och två cyklar enstaka nätter, och får ändå plats att sitta i förtältet med litet bord. Fyra cyklar skulle också fungera i nödfall. Men mestadels har vi varit två personer med 1-2 cyklar och det är superlyxigt. Svängrum både i sovdelen och i förtältet.

Att sätta upp tältet går jätteenkelt och snabbt. Snabbare än med tältpinnar. Köpte till avsedd pump. Luftpinnarna känns stabila och säkra. Jag har både satt upp och rivit det på egen hand utan minsta problem, men det går snabbare om man är två förstås. Det är en tung (18kg) och otymplig väska, men går att bära en bit. Är man två går det enklare att bära längre. Men man måste vara bilbaserad imho, man ”behöver” ju också lite lyxiga madrasser, ett bord och stolar om det ska komma till sin rätt.

Tältet håller tätt. På SM i Värnamo kom det stora mängder regn, och länge. Inga problem.
Sovdelen är hyfsat sval även i direkt sol, enorm skillnad mot alla andra tält jag sovit i. Det har utsatts för en del vindbyar och det har fungerat. Hur det klarar en riktig storm hoppas jag att jag aldrig får veta.

Jag betalade 299Eur plus pump och några gummiklubbor. Otroligt mycket mindre pengar än konkurrenterna. Efter att ha tjuvkikat lite på några alternativa märken på campingar i sommar så tycker jag att mitt tält ser smidigt ut i jämförelse. Kiel är närmaste Decathlon, men ett alternativ (om man har vägarna åt det hållet?) är balt-länderna, jag hittade ett Decathlon i Estland i somras.

För mig blev det här ett fungerande alternativ för att kuska runt på cykeltävlingar med grabben utan att behöva köpa vagn eller husbil eller bo på hotell. Otroligt prisvärt och flexibelt.
Prisvärdheten på tält och vandringsskor särskilt går inte att hitta i Sverige idag. Ett par hållbara vandringsskor med bra sulor för 175kr var oslagbart.

De där bilderna som reklam för frilufts- eller sportkläder i Sverige...
Har jobbat med fransmän och åt franska företag, dom förstår verkligen inte Norden speciellt bra.
Nu är det ju iofs inte bilder för att sälja i Sverige, eftersom de inte säljer i Sverige längre... 🙂 Men vad är felet på dem?

Fattar. Man borde kanske bli mer äktsvenskt märkesfixerad?
Jag vet oftast inte märket på kläder jag har på mig. Oavsett sammanhang. Men jag orienterar mig via varumärken när jag köper begagnat tex. Och sen hade jag Gekås som närmaste butik i 9år. Och ytterligare några hundra meter till Helly Hansen outlet på Granngården Ullared. Sen i kommunens centralort fanns Engelsons.

De där bilderna som reklam för frilufts- eller sportkläder i Sverige...
Har jobbat med fransmän och åt franska företag, dom förstår verkligen inte Norden speciellt bra.
Jag tycker fransk och tysk reklam för barnkläder är rätt väsenskild från nordisk annars. Här leker barnen, men i deras poserar de som vuxna. Blir lätt kalla kårar fär mig. Särskilt för badkläder.

Deras cykelkläder är verkligen outstanding sett till pris och kvalitét. Men även camping, vattensport och kläder/utrustning för traillöpning är de riktigt vassa på. Detta samt i sporter/aktiviteter där de svenska kedjorna levererar noll som t.ex. bågskytte med mera erbjuder de ofta till och med flera nivåer av utrustning till kanonpris och med riktigt bra kvalitét. Toppen när man har barn som vill prova en ny sport. Problemet var nog att vi i Sverige är torskar på ”märkesgrejer” (Nike, Adidas osv) och inte ids prova annat även om prisnivån är bättre. Sörjer verkligen att de drog sig tillbaka. Lyckligtvis har jag Decathlon i krokarna där jag befinner mig för tillfället och har hittills bl.a. plockat upp nya cykelstrumpor från Van Rysel för 9 EUR paret (som de borde kosta).

Tillbaka
Topp