En liten uppdatering ifall någon är intresserad av campingtält, och lyckas söka sig hit. Det blev aldrig någon shipping-service, fast det hade säkert fungerat. Svärmor och svärfar åkte till Berlin och plockade med ett tält på hemvägen.
Det blev ett Quechua Airseconds 4.1. Har använts 7-8 nätter i sommar. I ruskigt väder, i varmt väder och i ihållande spöregn. Jag är mycket nöjd.
Storleken är perfekt. (Det var mycket nära att jag köpte ett större, eftersom det här är det minsta, och man vill väl inte ha det minsta? Men fick låna ett liknande (med pinnar) och insåg att det här räcker för oss). Vi har bott fyra personer och två cyklar enstaka nätter, och får ändå plats att sitta i förtältet med litet bord. Fyra cyklar skulle också fungera i nödfall. Men mestadels har vi varit två personer med 1-2 cyklar och det är superlyxigt. Svängrum både i sovdelen och i förtältet.
Att sätta upp tältet går jätteenkelt och snabbt. Snabbare än med tältpinnar. Köpte till avsedd pump. Luftpinnarna känns stabila och säkra. Jag har både satt upp och rivit det på egen hand utan minsta problem, men det går snabbare om man är två förstås. Det är en tung (18kg) och otymplig väska, men går att bära en bit. Är man två går det enklare att bära längre. Men man måste vara bilbaserad imho, man ”behöver” ju också lite lyxiga madrasser, ett bord och stolar om det ska komma till sin rätt.
Tältet håller tätt. På SM i Värnamo kom det stora mängder regn, och länge. Inga problem.
Sovdelen är hyfsat sval även i direkt sol, enorm skillnad mot alla andra tält jag sovit i. Det har utsatts för en del vindbyar och det har fungerat. Hur det klarar en riktig storm hoppas jag att jag aldrig får veta.
Jag betalade 299Eur plus pump och några gummiklubbor. Otroligt mycket mindre pengar än konkurrenterna. Efter att ha tjuvkikat lite på några alternativa märken på campingar i sommar så tycker jag att mitt tält ser smidigt ut i jämförelse. Kiel är närmaste Decathlon, men ett alternativ (om man har vägarna åt det hållet?) är balt-länderna, jag hittade ett Decathlon i Estland i somras.
För mig blev det här ett fungerande alternativ för att kuska runt på cykeltävlingar med grabben utan att behöva köpa vagn eller husbil eller bo på hotell. Otroligt prisvärt och flexibelt.