Prisvärd Elhoj Amflow?..När den dyker upp i sverige

Putte1981

Aktiv medlem
Har suttit ett tag o kikat runt på elhoj ett bra tag. Det första som slår mig är hur dåligt specade de är mot vad de kostar. Betala 70-80k för nått med nx drivlina och instegsmodeller av dämpare, billiga bromsar, är ju bara galet.

Väntar ivrigt på när Amflow kan tänkas lanseras i sverige, känns som en hoj som har fått mestadels ros och är prisvärd med bra spec.
Är det nån här som haft möjlighet att testat en?

Det är en eMTB och ingen moppe som jag har förstått det. De 1000 watten som diskuteras är toppeffekt. Den kontinuerliga märkeffekten är fortfarande 250 watt.

Har för övrigt inte testat den och vet inte heller när den når svensk mark.

Asså, vet du varför? Har inte sett att det stått något om att den inte klassas, det är ju trots allt bara en peak effekt under en boost.
Jag är verkligen inte insatt i elhojar. Tyckte också den verkade käck när den kom med många boxar som checkar av, men i länkade tråden så pratas det om att 250w är max för elhoj och att denna har mer motoreffekt.

Jag är verkligen inte insatt i elhojar. Tyckte också den verkade käck när den kom med många boxar som checkar av, men i länkade tråden så pratas det om att 250w är max för elhoj och att denna har mer motoreffekt.
Den kontkontinuerliga effekten är 250w och då klassas den som elcykel precis som Shimano, Bosch, Brose, Yamaha och så vidare. Alla motorer till elcyklar har en peak w som ligger över 250w

Asså, vet du varför? Har inte sett att det stått något om att den inte klassas, det är ju trots allt bara en peak effekt under en boost.
Den klassas som E mtb precis som alla andra tillverkare med en kontinuerlig effekt på 250w Tyvärr så är det vissa på forumet som inte är så förtjusta i E mtb och skriket i högan sky så fort dom får chansen. Även vissa moderatorer här på forumet.

Senast ändrad:

Som Anders säger så ligger alla på max 250W sen kan dom under belastning tex i branta uppförsbackar peaka på mera under en kort stund .

Alla märken har en boost effekt oavsett om det är shimano , bosh eller dji

Här är en bild på min bosh 4 där man kan se att den ibland peakar över 250W

1000001209.webp

Hi there,

Thank you for your email.

We plan to enter the Sweden market in 2025. But currently, we are in the preliminary preparation phase, as we want to make sure the service quality and build up a strong brand.

Our warranty can only be honored once there is a local dealer. If you don't need it urgently, you can wait for a few months.

When we decide to get into your country, our sales team will contact you. Stay tuned.

Cheers,

Amflow Sales Team

www.amflowbikes.com

Jag vidhåller att nåt som trycker ur sig 1000W momentant inte är en cykel, oavsett vad som står i nån paragraf nånstans. Men jag vet att jag fäktas mot (motoriserade) väderkvarnar.

1740555071993.webp

(Och ja, fullt medveten om att Mtbites bild som jag klippt in inte visar några 1000W, för den som undrar.)

Jag vidhåller att nåt som trycker ur sig 1000W momentant inte är en cykel, oavsett vad som står i nån paragraf nånstans. Men jag vet att jag fäktas mot (motoriserade) väderkvarnar.

Visa bilaga 754034

(Och ja, fullt medveten om att Mtbites bild som jag klippt in inte visar några 1000W, för den som undrar.)
Ja alla här på forumet är mycket väl medvetna om vad du tycker vid det här laget..

Ja å ändå verkar elcykel hatarna ha svårt att låta bli att läsa och kommentera trådar om elhojjar 😝🤔
Självklart ska vi stoppa el-mountainbikes! Vi kan ju inte ha folk som cyklar längre sträckor, utforskar fler stigar och faktiskt har kul utan att kräla uppför backar i svett och tårar. Att fler kan njuta av naturen, äldre och mindre vältränade kan hänga med, och att folk kan köra fler varv på sina favoritstigar? Usch och fy! Låt oss kämpa för att hålla skogen fri från teknisk utveckling – nästa steg är väl att vi börjar förbjuda alla cyklar med dämpare också eller som har bredare däck.

Någon som vågat beställa en Amflow från övriga Europa? Finns en del e-handlare som skeppar till Sverige verkar det som

att alla elmtb har ett 3x högre peak w e inget konstigt deras nominella watt är dock 250w där fabrikören är tydlig med nominell 250 w och XXX nm vridmoment men kan toppa 750w under ca 30sec men amflow verkar tydligt ducka vad nominella watten är enbart peak w och xxx nm.

den kan toppa 1000w under 30 sec men läser man lite i texterna så kan man hålla nära 25km/h även i längre branta uppförsbackar vilket bör isf leda till att den kan under lång tid hålla ganska höga watt..

ingen av alla lagliga nominella 250w motorer jag testat kan hålla stadigt nära 25 i längre branter men en nominell 750w har inga större problem med detta annat än att de käkar en heeel del batteri

att alla elmtb har ett 3x högre peak w e inget konstigt deras nominella watt är dock 250w där fabrikören är tydlig med nominell 250 w och XXX nm vridmoment men kan toppa 750w under ca 30sec men amflow verkar tydligt ducka vad nominella watten är enbart peak w och xxx nm.

den kan toppa 1000w under 30 sec men läser man lite i texterna så kan man hålla nära 25km/h även i längre branta uppförsbackar vilket bör isf leda till att den kan under lång tid hålla ganska höga watt..

ingen av alla lagliga nominella 250w motorer jag testat kan hålla stadigt nära 25 i längre branter men en nominell 750w har inga större problem med detta annat än att de käkar en heeel del batteri
Alla eMTB motorer har inte en toppeffekt på 750 W … men fler och fler toppmodeller ligger där eller högre.

Men du måste ju bidra själv också, så om du inte kan hålla 25 km/h i uppförsbackarna innebär det inte att det inte går … bara att du inte orkar. 😉

Men pratar vi om 750 W nominell effekt handlar det ju inte om elcykel utan om moped eller motorcykel, åtminstone i EU. Så det är en märklig jämförelse.

Och, ja Amflow som säljs i EU uppfyller kraven på maximalt 250 W kontinuerlig märkeffekt (nominell effekt). Men hur den där effekten egentligen mäts och defineras har jag aldrig riktigt förstått, någon som vet?

/MM

Senast ändrad:
Alla eMTB motorer har inte en toppeffekt på 750 W … men fler och fler toppmodeller ligger där eller högre.

Men du måste ju bidra själv också, så om du inte kan hålla 25 km/h i uppförsbackarna innebär det inte att det inte går … bara att du inte orkar. 😉

Men pratar vi om 750 W nominell effekt handlar det ju inte om elcykel utan om moped eller motorcykel, åtminstone i EU. Så det är en märklig jämförelse.

Och, ja Amflow som säljs i EU uppfyller kraven på maximalt 250 W kontinuerlig märkeffekt (nominell effekt). Men hur den där effekten egentligen mäts och defineras har jag aldrig riktigt förstått, någon som vet?

/MM
vart hittade du att amflow har maximal 250w märkeffekt? letat runt på deras sida men inte hittat annat än
peak W och vridmoment

vart hittade du att amflow har maximal 250w märkeffekt? letat runt på deras sida men inte hittat annat än
peak W och vridmoment
Både maximal kontinuerlig märkeffekt och maximal hastighet för motorassistans skiljer sig på olika marknader. Sannolikt därför man väljer att inte skriva ut det i generella reklamtexter och produktbeskrivningar.

Men läs här https://www.amflowbikes.com/se/hub/e-bike-motors-everything-you-ever-wanted-to-know

Om du köper en eMTB från en seriös handlare inom EU kommer du att få en cykel. Direktimporterar du från USA eller Kina (eller annat land utanför EU) riskerar du att få en moped (som inte är typgodkänd för trafik i Sverige). 😇

/MM

Senast ändrad:
Troligtvis är det väl en hel del myglande med siffrorna generellt. Min Bosch gen4 är ju in i helsike mycket mer kraftfull både långvarigt och kortvarigt än min sambos elcykel från Jula. Båda har 250W nominell effekt på pappret.

Som jämförelse kan nämnas Stark Varg som är en regelrätt motorcykel med 80 hästkrafter. Den registreras in som lätt motorcykel efterom det är den uppgivna "nominella" effekten som styr. Det verkar det som att tillverkaren själva kan ange den "nominella" effekten som dom vill.

Det är lätt att blanda ihop två olika sätt att klassa motorer här. Kontinuerlig märkeffekt (250W) används i EU för att klassa motorer till elcyklar. I t ex USA används nominell effekt som egentligen är ännu mer förvillande när man tittar närmare på vad det innebär.

Även i vissa svenska texter från Bosch så blandar t o m dom ihop begreppen vilket är ganska klantigt.

Det är lätt att blanda ihop två olika sätt att klassa motorer här. Kontinuerlig märkeffekt (250W) används i EU för att klassa motorer till elcyklar. I t ex USA används nominell effekt som egentligen är ännu mer förvillande när man tittar närmare på vad det innebär.

Även i vissa svenska texter från Bosch så blandar t o m dom ihop begreppen vilket är ganska klantigt.
Vad man kallar det kanske inte är det intressanta. Det intressanta är väl att man "trixar" med siffrorna.

Troligtvis är det väl en hel del myglande med siffrorna generellt. Min Bosch gen4 är ju in i helsike mycket mer kraftfull både långvarigt och kortvarigt än min sambos elcykel från Jula. Båda har 250W nominell effekt på pappret.

Som jämförelse kan nämnas Stark Varg som är en regelrätt motorcykel med 80 hästkrafter. Den registreras in som lätt motorcykel efterom det är den uppgivna "nominella" effekten som styr. Det verkar det som att tillverkaren själva kan ange den "nominella" effekten som dom vill.

Det var ju samma med Tesla Model S i början, de reggades in med 69kW eftersom det var max effekt kontinuerligt i 30 minuter. Numera är de istället felreggade åt fel håll då transportstyrelsen tar båda motorernas maxeffekt och lägger ihop den, trots att batteriet inte klarar av att ge så hög effekt.

Amflow är skapat av Dji själva va? Eller?
Återstår att se om det isf är för att presentera sig på marknaden och att märket försvinner när de stora etablerade aktörerna accepterat dom eller inte. Återstår även att se hur kvaliteten är, även de etablerade märkena har ju svårt att hitta rätt kolfiberkonstruktioner ibland så modellen kan ju snabbt bli obsolete.
Att märket grundades mitt i försäljningshysterin för några år sedan är ett faktum, idag ser ju marknaden väldigt annorlunda ut.
Jag är mest nyfiken nu på att förstå om märket är coolt eller egentligen bara kommersiellt investmentbolag anus. Namnet är i klass med 'Rockrider'.

Amflow är skapat av Dji själva va? Eller?
Återstår att se om det isf är för att presentera sig på marknaden och att märket försvinner när de stora etablerade aktörerna accepterat dom eller inte. Återstår även att se hur kvaliteten är, även de etablerade märkena har ju svårt att hitta rätt kolfiberkonstruktioner ibland så modellen kan ju snabbt bli obsolete.
Att märket grundades mitt i försäljningshysterin för några år sedan är ett faktum, idag ser ju marknaden väldigt annorlunda ut.
Jag är mest nyfiken nu på att förstå om märket är coolt eller egentligen bara kommersiellt investmentbolag anus. Namnet är i klass med 'Rockrider'.
Med tanke på att dom säljer slut på alla cyklar som dom hinner tillverka så skulle jag nog säga att dom ligger bra till just nu i alla fall. Jag har inte hört om några större problem med dom och kundservicen verkar vara grym.

Vad man kallar det kanske inte är det intressanta. Det intressanta är väl att man "trixar" med siffrorna.
Ingen trix med siffrorna utan märkeffekt är den effekten som mäts vid normala förhållanden och som nyttjas i längre tid åt gången när toppeffekten är högre och är inte mätbar i längre stunder utan visar sig i peakar. Nu verkar det vara ny trend att skriva in toppeffekt i broschyrer istället för märkeffekt på 250w som alla har och har blivit väldigt ointressant information.

Ingen trix med siffrorna utan märkeffekt är den effekten som mäts vid normala förhållanden och som nyttjas i längre tid åt gången när toppeffekten är högre och är inte mätbar i längre stunder utan visar sig i peakar. Nu verkar det vara ny trend att skriva in toppeffekt i broschyrer istället för märkeffekt på 250w som alla har och har blivit väldigt ointressant information.
Jo men har du koll på hur märkeffekten mäts? Det skulle ju inte vara några som helst problem att få den till 150 watt eller vad som helst om man vill. Det är väl därför som dom stora tillverkarna typ Bosch vill enas om en maxeffekt.

Det gör den nog inte, tillverkarna säger: "Här är en motor med en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt, varsågod."
Men motorn kan lika gärna vara på 1500 watt för det.

Det enda kontinuerlig nominell effekt säger är att motorn inte ska ta skada eller gå sönder av att köra på den effekten under en längre tid.

Med tanke på att dom säljer slut på alla cyklar som dom hinner tillverka så skulle jag nog säga att dom ligger bra till just nu i alla fall. Jag har inte hört om några större problem med dom och kundservicen verkar vara grym.
De har ju knappt lanserats så hade de rykte om dålig kvalitet nu var de snett ute. De har ju funnits inte ens ett år än.
Framtiden får utvisa om de är seriösa att etablera cykelmärket eller bara motorn i cykelindustrin.

Tycks som DJI Amflow är mer, mycket mer än ett snedsteg, snarare ett rejält kliv upp i utvecklingen av emtb. Uppenbart inte en objektiv test, men ändå ... gör din egen bedömning. ;-)

Senast ändrad:
Tycks som DJI Amflow är mer, mycket mer än ett snedsteg, snarare ett rejält kliv upp i utvecklingen av emtb. Uppenbart inte en objektiv test, men ändå ... gör din egen bedömning. ;-)

Gillar motorn och deras system speciellt snabbladdaren. Det saknar jag verkligen på min nuvarande hoj med Bosch motor. Synd att den där modellen är så ful bara. Det ser ut att komma många roliga hojar med den motorn under nästa år.

Ny firmware till motorn, nu kan man köra konstant med 1000 W i Turboläget och är inte längre begränsat till 30 sekunder.

Men visst, den har 250 W nominell effekt och det är inget trix med siffror här inte...

Äh, jag trycker lätt 1000w själv så det är bara trams att påstå att det detta skulle bidra till ökat markslitage.

/Sign spinkiga men jävligt starka ben

Att höja peakeffekten från 750 W till 1 000 W kan verka lockande på pappret, men i praktiken finns det sällan behov av mer än de 750 W som redan finns tillgängliga. Redan idag ger motorn mer än tillräckligt med stöd enligt mig .

Det börjar nästan bli löjligt med den här kraftmätningen mellan dji och bosh vem som har kraftfullaste motorn.

Att höja peakeffekten från 750 W till 1 000 W kan verka lockande på pappret, men i praktiken finns det sällan behov av mer än de 750 W som redan finns tillgängliga. Redan idag ger motorn mer än tillräckligt med stöd enligt mig .

Det börjar nästan bli löjligt med den här kraftmätningen mellan dji och bosh vem som har kraftfullaste motorn.
Håller med. Onödigt att hela tiden öka toppeffekten o trolla med siffror. Bosch gen 4 är mer än fullt tillräcklig för en cykel. Detta skapar bara onödig debatt och i förlängningen förbud.

Tillbaka
Topp