[ot] Tvättmaskin

[ot] Tvättmaskin
Här brakade tyvärr torkskåpet ihop i veckan så blev nytt från elon: Elvita något, ska bli spännande och se vad som hänt med funktioner och ljudnivå jämnfört med det som kom med huset och var minst över 10 år gammalt.

Torktumlaren går kanske var tredje dag hos oss men torkskåpet används dagligen

[ot] Tvättmaskin
Jag är lite sugen på en kombinerad tvätt/tork maskin som det inte alls verkar pratas om här...
Är det en dum idé?
Bor i lägenhet så att hänga tvätten på tork utomhus funkar inte, möjligen på balkongen men det är jag inte jättesugen på. En toppmatad maskin som är lite mindre skulle funka åt mig men då blir det bara tvätt och ingen tork, separata maskiner blir för bulkigt så en kombimaskin känns som en bra kompromiss.
Har ju tillgång till gemensam tvättstuga där det inte är svårt att få en tid, men inte alltid den tid jag vill och det är inte alltid jättefräsht heller, så en egen tvättmaskin står på önskelistan... Svårt att se att den skulle gå mer än max 1 gång i veckan max.
När jag tittar runt lite fastnar jag jag för maskiner från LG och Samsung...
Dom gör ju hyfsade telefoner men tvättmaskiner?
Vi har en extra tunn LG tror jag. (frontmatad)
Den har tuggat på bra här hemma. Vi har också bra tvättstuga men kör en hel del här uppe i lgh. Ofta utan tork men det är ju fint med torkfunktioner när man inte har någon rimlig plats att hänga på.
Skulle inte vilja ha en TT stående på höjden i det lilla badrummet. Man hade känt sig överfallen.
Kombiprogrammen tar en bra stund inte som industrimaskinerna i källaren.

Ps vi experimenterade med en dyrare hemma-miele TT till det allmänna senast det var dags att byta. Skulle gärna ha det ogort och bytt mot en industrimaskin. Vet inte om det var ett måndags ex men den presterar sämre än vår kombi-LG för mindre än en tredjedel av priset. Servicefolket hittar inga fel på den.

[ot] Tvättmaskin
Strumpor vill man gärna ha i stereo. Mono-pluggar vet jag inte hur man vill ha.
Man vill oftast ha pluggarna i mono så att det blir stereo, har man två mono-pluggar så blir det kvadrofoni. Strumpor är också i stereo IRL även om det bara är mono, men på bild så blir ju en strumpa i mono bara mono.

Dagens "svenska" glosor: mono, stereo och kvadrofoni. :giggle:

[ot] Tvättmaskin
Ber om felsökningsråd. Tvättmaskinen vill inte tömma på vatten. Beklagar bristande terminologi framöver.

Släppte ut vattnet manuellt, skrapade golvet, och hoppades det var en engångsgrej. Samma problem upprepades dock, och något skramlar i samband med att vattnet inte evakueras. Bakom vattenlåset låg följande propeller (?) löst, sannolikt orsaken till skramlet:

IMG_9333.webp

Tittar man in i luckan så kan man kanske anta att den skall fästa i en hane en bit in:

IMG_9335.webp

Och därmed medelst rotation skjutsa ut vattnet genom hålet till vänster?

Testade sätta tillbaks propellern och den går på, men fäster inte. Så den åkte på igen, sedan skruvade jag i proppen (?), körde en snabbtvätt till, och hörde att propellern omedelbart åkte av och började skramla i samband med försök till tömning. Tömde manuellt igen, skrapade golvet igen, svor lite, och tog sedan fotona ovan.

Tips någon? Är det propellerns infästning som är paj? Känns som att man måste skruva isär rubbet för att byta den delen ☹️

[ot] Tvättmaskin
@SIE
Impeller heter en sån.
Kolla på Reservex om de har en ny som reservdel.
Du behöver modellnr på maskinen. Står säkert på en lapp på baksidsn.

[ot] Tvättmaskin
Ber om felsökningsråd. Tvättmaskinen vill inte tömma på vatten. Beklagar bristande terminologi framöver.

Släppte ut vattnet manuellt, skrapade golvet, och hoppades det var en engångsgrej. Samma problem upprepades dock, och något skramlar i samband med att vattnet inte evakueras. Bakom vattenlåset låg följande propeller (?) löst, sannolikt orsaken till skramlet:

Visa bilaga 774199

Tittar man in i luckan så kan man kanske anta att den skall fästa i en hane en bit in:

Visa bilaga 774200
Och därmed medelst rotation skjutsa ut vattnet genom hålet till vänster?

Testade sätta tillbaks propellern och den går på, men fäster inte. Så den åkte på igen, sedan skruvade jag i proppen (?), körde en snabbtvätt till, och hörde att propellern omedelbart åkte av och började skramla i samband med försök till tömning. Tömde manuellt igen, skrapade golvet igen, svor lite, och tog sedan fotona ovan.

Tips någon? Är det propellerns infästning som är paj? Känns som att man måste skruva isär rubbet för att byta den delen ☹️
Förr om åren var det så att en väsentlig del som skiljer kvalitetsmaskiner som håller mot det motsatta var just pumpen. Pumpen är ju ganska utsatt öht, vilket väl är orsaken till att proffsmaskiner i regel har störtavlopp istället. Ett kvalificerat antagande är att det kan vara relativt billigt att byta hela pumpen.

[ot] Tvättmaskin
Förr om åren var det så att en väsentlig del som skiljer kvalitetsmaskiner som håller mot det motsatta var just pumpen. Pumpen är ju ganska utsatt öht, vilket väl är orsaken till att proffsmaskiner i regel har störtavlopp istället. Ett kvalificerat antagande är att det kan vara relativt billigt att byta hela pumpen.
Japp, verkar som att pumpen går på strax under tusenlappen vilket är ok under förutsättning att jag kan byta den själv. Måste jag anlita någon så börjar det bli på gränsen då jag då börjar närma mig kostnad för en ny (billig) maskin.

[ot] Tvättmaskin
Är väl två slangklämmor, tre skruvar och en fast kontakt för strömförsörjning så går nog bra. Sen ett paket tålamod på det för det är oftast trångt.

[ot] Tvättmaskin
Försök inte undvika att demontera sidorna om det förenklar. Det där fixar du lätt!

När du hittat reservdelsnumret så kolla runt lite och se om du kan hitta den billigare, jag har haft bra framgång på tyska Ebay t.ex, ofta halva priset inkl leverans till dörren.

[ot] Tvättmaskin
Hittat pumpen för 250kr på amazon, levereras på måndag. Det är jäkligt trångt då schabraket har en grovvask bl a runt sig, och alla slangar och kabelsitter med kortaste möjliga marginal. Skall pyssla lite med det i helgen, går nyfikenheten för mycket över i frustration så gör lokala vitvarukillen 1km bort jobbet för 1490 före Rut.

[ot] Tvättmaskin
Jag fegade ur och beställde en ny maskin, Miele WEB685WCS, tillfällig kampanj 12 490 surt förvärvade svenska kronor inklusive moms.
Vi får väl se om ett par år om jag får krypa till korset och erkänna att Miele-belackarna har rätt. :giggle:

Ska ändå erkänna att det samtidigt gnager och skaver lite då jag ändå var lite sugen på att se hur många år man kan få en "riktig" Cylinda att snurra, men 17 år känns ändå klart godkänt, varav 15 av åren med flerbarnsfamilj. En service under åren inklusive rengöring/kontroll av pumpen efter ca 11 år. Detta vaskade tvättmaskins-gubben fram vid servicen då.
Visa bilaga 773902

Screenshot_20250614_193959_Facebook.webp

[ot] Tvättmaskin
I torsdags la tvättmaskinen av strax efter programstarten...
Siemens S 17 - 46, Error F:43 (motorproblem)

Misstänkte det var kolen som strulade och mycket riktigt när jag väl fått ut dessa i lördags var det bara korta stumpar kvar.
Visa bilaga 736512

Kört samma trick på en gammal Mielemaskin som vägrade snurra motorn.
Förlängde ledaren med en stump kabel och vips når kolen lite längre igen. 😁

Visa bilaga 736513
Visa bilaga 736514
Nya kol beställda men nu kan man i alla fall tvätta tills de dyker upp.
Din som man var så bytte jag inte kolen när de nya kom, i förrgår luktade det bränd "elektronik" i badrummet. Öppnade och kollade motorn, vekar som ett av kolen brutits av och nån lindning i motorn blivit varm...

Behöver någon ett renoveringskit till en Siemens tvättmaskin så finns nya kol och värmeelement för portokostnad!

Nu är det lätt panikköp av ny tvättmaskin, är det någon som har erfarenhet av Samsungs 5000 serie? Fanns för omgående lev. på lokala nasaren...

[ot] Tvättmaskin
Din som man var så bytte jag inte kolen när de nya kom, i förrgår luktade det bränd "elektronik" i badrummet. Öppnade och kollade motorn, vekar som ett av kolen brutits av och nån lindning i motorn blivit varm...
Trist
Nu är det lätt panikköp av ny tvättmaskin, är det någon som har erfarenhet av Samsungs 5000 serie? Fanns för omgående lev. på lokala nasaren...
Nu kanske det är för sent eller ointressant ändå, men
Råd&Rön har testat sammanlagt 71 tvättmaskiner, men du får betala för att läsa testet

[ot] Tvättmaskin
Trist

Nu kanske det är för sent eller ointressant ändå, men
Råd&Rön har testat sammanlagt 71 tvättmaskiner, men du får betala för att läsa testet
Ja, trist, speciellt när man har haft andra stora utgifter nyligen. Dock luktade den lite skunk ibland trots flera försök att åtgärda det. Ska kolla på Samsungen idag, det var bra pris på både Siemens och LG på Whiteway just nu, dock 1-3 dagars leveranstid...

[ot] Tvättmaskin
Ja, trist, speciellt när man har haft andra stora utgifter nyligen. Dock luktade den lite skunk ibland trots flera försök att åtgärda det. Ska kolla på Samsungen idag, det var bra pris på både Siemens och LG på Whiteway just nu, dock 1-3 dagars leveranstid...

Det enda, anektdotiska, jag kan säga om LG är att min tvättmaskin LG F1480QDS har funkat felfritt i uppåt 14 år (vet inte när jag köpte den, men hittar spår av modellen från 2011 på internet och det stämmer nog bra med hur länge jag har haft den)

[ot] Tvättmaskin
LG är som sagt Lucky Goldstar, men tror iofs de håller. Svärmor hade en värstingmaskin med ånga etc - den höll plus 10 år och exakt samma funktioner kostade sub 5000 kr (ca 13000 kr för den gamla)

Personligen hade jag varken valt Samsung eller LG utan kört Bosch eller Siemens.

[ot] Tvättmaskin
Blev en LG (jepp, Lucky Goldstar! =) ) Får väl se om den hinner komma innan helgen, tveksamt. :/
Måste säga att jag gillade Siemens maskinen vi hade, speciellt att man kunde stoppa programmet när man ville för att fylla på med det man glömde. ;)
Tillgången till reservdelar var bra, ingen aning hur det är med LG och Samsung? Det brukar generellt inte vara någon större tanke på sådant med "asiatiska" produkter, mer slit o släng. :(

[ot] Tvättmaskin
Det finns rengöringstabletter för tvättmaskinen. Som vanligt måste man dock göra ett duktigt jobb själv.
Ta för vana att öppna filterfacket därnere, och kolla att impellern (propellern) snurrar lätt och att de int liigg en mass skrofs och ävja däe.

[ot] Tvättmaskin
Ohhh, ja, testade med ALLT!

Ättika och bakpulver. Rengörningstabletter, regngörningspulver, Klorin, maskindisktablett, you name it! Luktade unk ändå!

[ot] Tvättmaskin
Fick tipset att köra ett 90-gradersprogram med en diskmaskinstablett i trumman för att rengöra maskinen. Funkade finfint för mig.
Det säger vår maskin till om automagiskt med jämna mellanrum. Men den använder då enligt sin egen instruktion vittvättmedlet (vi har autodosering) vilket väl är lite bättre studs i än kulörmedlet.

Ingen aning om hur ofta, men en spontan gissning är att det har rullat 40-50 tvättar tills den ”aviserade”.

[ot] Tvättmaskin
Ohhh, ja, testade med ALLT!

Ättika och bakpulver. Rengörningstabletter, regngörningspulver, Klorin, maskindisktablett, you name it! Luktade unk ändå!
Då är det nog nåt strax utanför maskinen du ska leta efter, bredvid trumman eller så. Plocka av en gavel - har inte behövt göra det själv - bör inte ta för länge.

Dubbelkolla gärna utflödet också.

[ot] Tvättmaskin
Då är det nog nåt strax utanför maskinen du ska leta efter, bredvid trumman eller så. Plocka av en gavel - har inte behövt göra det själv - bör inte ta för länge.

Japp, blåste rent avloppet och borstade rent i tvättmedelsfacket och bakom tvättmedelsfacket och ovanför. =)

[ot] Tvättmaskin

Precis, plocka isär och rengör hela mag-tarmkanalen mellan tvättmedelsfack och trumma, och mellan trumma/pump och utloppsslang. Tog en söndagseftermiddag på vår Miele, när den började krångla med däven lukt och dålig tömning.

[ot] Tvättmaskin
Hann tyvärr bli förbjudet! =)
Det är väl bara flytande beredningar för propplösning som är förbjudet?
Fast form (pellets) är väl fortfarande möjligt att köpa?

OBS! Pilla inte med sånt om du inte vet VÄLDIGT väl vad du håller på med och har adekvat skyddsutrustning, för det är väldigt basiskt och även rejält exotermt (blir varmt) när man löser det i vatten och det är inget man vill ha i ögon eller på huden!!!

[ot] Tvättmaskin
Off: Är det inte i någon film... "Seven", tror jag den heter. En seriemördare gömmer sina offer i rum, som han sedan fyller med doftgranar för att...

[ot] Tvättmaskin
OK, ännu en tvättmaskin som är på väg att ge upp. Har en Electrolux som tuggat på i 14 år men nu låter det som man tvättar cykeldelar i den så jag antar att trummans lager är på sista versen. Om jag förstått rätt efter lite googlande så kan man inte byta detta utan väldigt väldigt mycket jobb eftersom man inte kan dela trumman och tråget. Man behöver köpa helt ny trumma och skruva ner maskinen i molekyler. Synd.

Så nu ny maskin. Har inga småbarn husdjur eller liknande och behöver inte en miljon finesser. Det enda jag saknar idag är att min maskin inte har en display som berättar när tvätten är klar :) Jag har 7kg idag och det räcker gott och väl, tvättar ofta bara halva maskiner på snabbprogrammet.

Svaret som jag inte vill ha är "Köp en Miele för 15000". Jag hittade någon vettig Electrolux men med lång leveranstid. Samsung har jag avfärdat då de verkar få mycket kritik även om det alltid finns "Jag har haft Samsung och det funkar bra", kanske är deras eco-bubble bra eller så är det bara snicksnack, men jag ser inte det som en dealbreaker. LG verkar ju vara enda "asiatiska" märket som överlag får ganska goda omdömen, sen är det alltid Miele och Bosch. Cylinda hade någon maskin som fått hyggligt testbetyg

Har just nu sållat ut två maskiner som man kan få hem med kort varsel för ca 4500. Synpunkter? LG, 4250:- efter cashback och fri hemleverans. Cylinda 4100:- med billigaste hemleveransen. Verkar vara rätt så jämförbara i funktioner och program

[ot] Tvättmaskin
OK, ännu en tvättmaskin som är på väg att ge upp. Har en Electrolux som tuggat på i 14 år men nu låter det som man tvättar cykeldelar i den så jag antar att trummans lager är på sista versen. Om jag förstått rätt efter lite googlande så kan man inte byta detta utan väldigt väldigt mycket jobb eftersom man inte kan dela trumman och tråget. Man behöver köpa helt ny trumma och skruva ner maskinen i molekyler. Synd.

Så nu ny maskin. Har inga småbarn husdjur eller liknande och behöver inte en miljon finesser. Det enda jag saknar idag är att min maskin inte har en display som berättar när tvätten är klar :) Jag har 7kg idag och det räcker gott och väl, tvättar ofta bara halva maskiner på snabbprogrammet.

Svaret som jag inte vill ha är "Köp en Miele för 15000". Jag hittade någon vettig Electrolux men med lång leveranstid. Samsung har jag avfärdat då de verkar få mycket kritik även om det alltid finns "Jag har haft Samsung och det funkar bra", kanske är deras eco-bubble bra eller så är det bara snicksnack, men jag ser inte det som en dealbreaker. LG verkar ju vara enda "asiatiska" märket som överlag får ganska goda omdömen, sen är det alltid Miele och Bosch. Cylinda hade någon maskin som fått hyggligt testbetyg

Har just nu sållat ut två maskiner som man kan få hem med kort varsel för ca 4500. Synpunkter? LG, 4250:- efter cashback och fri hemleverans. Cylinda 4100:- med billigaste hemleveransen. Verkar vara rätt så jämförbara i funktioner och program

Kört våran nya LG (f4a1009ndk) nu ett tag, kläderna känns äntligen rena efter den förra maskinen, som luktade unk trots alla försök att få det rent.'

Klart tystare än Siemens maskinen, men det är säkert 10 år mellan modellerna, rem mot direktdrift. :)

Enda "kruxet" är att de tar drygt 3h med vanliga programmet, annars 30 min. snabbtvätt.

Fick tillbaka 750:- redan efter några veckor, lite pyssel men ok "timlön". ;)

Återstår att se hur livslängden blir, gissar att det inte kommer vara lika lätt att hitta reservdelar som till Siemensmaskinen.

1756397791784.webp

[ot] Tvättmaskin
Morsan har en Husqvarna som tuggar på "för evigt" som det verkar.
En sån gammal sak med vridratt där man ställer in tvättprogram.
Säkert 25 år gammal nu, och inte luktar tvätten skunk heller, jag använder den
själv ibland.

Senast ändrad:
[ot] Tvättmaskin
Kört våran nya LG (f4a1009ndk) nu ett tag, kläderna känns äntligen rena efter den förra maskinen, som luktade unk trots alla försök att få det rent.'

Klart tystare än Siemens maskinen, men det är säkert 10 år mellan modellerna, rem mot direktdrift. :)

Enda "kruxet" är att de tar drygt 3h med vanliga programmet, annars 30 min. snabbtvätt.

Fick tillbaka 750:- redan efter några veckor, lite pyssel men ok "timlön". ;)

Återstår att se hur livslängden blir, gissar att det inte kommer vara lika lätt att hitta reservdelar som till Siemensmaskinen.

Visa bilaga 790282
Kanske tar lite längre tid om det skall bli rent i moderna snåla maskiner. Kollade jämförelseprogrammet som tydligen alla maskiner skall ha "eco 40-60" och då var det ca 15 min snabbare i Cylindan men den har också 1kg mindre kapacitet. Handlade om strax över 3h för båda maskinerna. Skall kolla manualerna och jämföra program. Jag prioriterar program som är snabba för halvfulla maskiner.

Tillbaka
Topp