Nya däck till 22" hjul till cool retro barncykel

MrRapp

Medlem
Hej!

Jag har fixat i ordning en cool retro barncykel till sonen men nu behöver jag nya däck som tydligen är svårt att få tag i. Det sitter 22" däck på som heter 37-498. De enda däcken jag hittar är gråa men det verkar rullstoldäck. Det kanske också går men föredrar cykeldäck.

Finns det nån som har dessa på lager? Eller kan hjälpa mig hitta alternativ? Funkar 37-489 till exempel?

Tacksam för er hjälp!

Mvh,
Mr.Rapp

IMG_0229.webp

Jag hittade någon som hade ett par svarta, nya! Bara ringa runt några cykelverkstäder… Jobbigt men effektivt.

37 x 501 hittar jag. Det motsvarar 22 x 1 3/8. Måste ju vara samma! Det finns andra, men här ett exempel.

hollandbikeshop.com

Beställ Impac IS102 Däck 22 x 1 3/8" - Svart online snabbt

hollandbikeshop.com
hollandbikeshop.com

37 x 501 hittar jag. Det motsvarar 22 x 1 3/8. Måste ju vara samma! Det finns andra, men här ett exempel.

hollandbikeshop.com

Beställ Impac IS102 Däck 22 x 1 3/8" - Svart online snabbt

hollandbikeshop.com
hollandbikeshop.com
22 x 1 3/8 (37-501) är inte samma som 22 x 1 3/8 1 1/4 (37-498) i teorin "borde" 501 kunna passa om man är noga vid montering men i praktiken nope mest troligt inte

Jag tycker att det är väldigt komplicerat med cykeldäckmått. Hur kan det vara så att 22 x 1 3/8 inte alltid passar?

Fråga Alexander den stores fötter!

Med metriska mått så ser man att 498 mm inte är samma som 501 mm.

Så det är 498 som är det faktiska måttet? Så allt som har 498 på slut borde passa? xx-498. Vad har 37 för betydelse då?

Aha det är bredden. Men det hjälper inte. Det finns bara 37-498 om man söker efter 498.

Anyway, nu hittade jag ett par nya. Problemet är löst just nu men det kommer vara ännu svårare att hitta såna däck i framtiden om inte nån väljer tillverka nya.

498 eller 501 går lika bra, skillnaden hänger på den som mätt, och vilket mätverktyg som använts. ...Tumstock?

Tillbaka
Topp