Hur var din cykelträning idag?

Det blev en repa Västerås-Kolsva ToR i dag. Motvind dit. Medvind hem. Ca. 9 minuter stopp på OK Q8 i Kolsva för en banan och påfyllning av vatten. Fin sensommarkväll med klar himmel, drygt 20 grader och skördetröskor på fälten.

20250810_175011 - Copy.webp

Pausen i Kolsva ingår inte i tiden. Jag stoppade GPS:en under den pausen. I övrigt två stopp på vägen till Kolsva och två på hemvägen, för att fylla på energi.

20250810_211102 - Copy.webp

Senast ändrad:
Det blev en repa Västerås-Kolsva ToR i dag. Motvind dit. Medvind hem. Ca. 9 minuter stopp på OK Q8 i Kolsva för en banan och påfyllning av vatten. Fin sensommarkväll med klar himmel, drygt 20 grader och skördetröskor på fälten.

Visa bilaga 786353

Pausen i Kolsva ingår inte i tiden. Jag stoppade GPS:en under den pausen. I övrigt två stopp på vägen till Kolsva och två på hemvägen, för att fylla på energi.

Visa bilaga 786354
29 meter?

Berättade Campenarts-episoden från ifjol för Mike innan en runda förra helgen så nu är "Hold the wheel, dickhead" bådas vårat nya mantra istället för "käften, ben!" Eller HTFU.
(HTWD är också en bra förkortning/top-cap-logo)

Jag behövde den betydligt mera än dig, du låg ju framför så gott som hela sträckan 🙂

Det här får man anse vara en prototyp. Jag vill ha den utskriven i PETG med en skrivare som har bättre upplösning (mindre munstycke).

Topcap-v3.webp

Senast ändrad:
Samma runda som i går, men i dag satsade jag på att försöka cykla lite snabbare. Mao. inga onödiga stopp för fotande mm. Så mycket snabbare än så här går det nog knappast för mig just nu, på just den här rundan, på min 3-växlade "gubbracer". Bara att fortsätta nöta på, så händer det kanske grejer.

20250813_211316 - Copy.webp

Senast ändrad:
1755121681045.webp

Jag har lagt upp ett nytt Strava-segment i Erstavik i Nacka (Bomen-8-bomen) på grus som är kuperat. Sträckan mäter 10.77 km. Start och mål vid bomen precis när man kör in i Erstavik på gruset. Förvånansvärt få har kört just det varvet. Tanken är att jag kör varvet så fort det går varje vecka. Det är tillveckligt lång tid för att ge bra träningseffekt (hoppas jag) och kort nog att hålla pulsen rejält hög. Bästa tid 26.05 min, 220 watt i snitt och snittpulsen 90% av max. Retfullt att kompisen är ynka fyra sekunder före. Sambon är 90 sekunder före också...:LOL:

Senast ändrad:
Mtb, första passet Mtb på 2 månader... Kändes bra. Pulsen sticker iväg, men jag blir inte andfådd eller tycker det blir särskilt jobbigt, konstigt?
Jag hade något enstaka pass i våras (landsväg med lite backar) som var så. Vet inte om det var jag eller någon form av mätfel. Tokhög puls kortare stunder, men kurva, inte spik. Det såg ut som det brukar , bara det att det gick onormalt högt. 🤷🏻‍♂️

Visa bilaga 787563
Väderleksrapporten hotade med ofördelaktiga vindar på morgonen så det blev min första 10-milare på Zwift istället. (Ja, det är mer njutningsfullt att cykla utomhus! 😁)
39,8 km/h utan fartvind, det låter ju väldigt snabbt, men vad motsvarar det ungefär då man även har motstånd från fartvind? :unsure:

Tillägg: Jo, jag fattar. Det beror på hur "aero" man är bl.a.

Bike Calculator säger att 238 W borde ge mig en snitthastighet på ca. 33,5 km/h på min racer, vilket är bra mycket snabbare än vad jag klarar av. Bra jobbat!

1755335865661.webp

Senast ändrad:
39,8 km/h utan fartvind, det låter ju väldigt snabbt, men vad motsvarar det ungefär då man även har motstånd från fartvind? :unsure:

Tillägg: Jo, jag fattar. Det beror på hur "aero" man är bl.a.

Bike Calculator säger att 238 W borde ge mig en snitthastighet på ca. 33,5 km/h på min racer, vilket är bra mycket snabbare än vad jag klarar av. Bra jobbat!

Visa bilaga 787593
Tack! Brukar kunna hålla ca 30-31 km/h på mina rundor ute så det låter rimligt.

Firade att jag har målat klart vår fyrarummare med ett intervallpass på gymmet. Åtta gånger till 90% av maxpuls. Nya cykelskor (Specialized Recon) kändes bra. Vilopulsen ner till 47 från 49 de senaste veckorna. Återstår att se hur HRV reagerar men ett zon 2-pass imorgon borde funka.

Jag fick snillleblixten att använda Google Maps för ruttplanering. Varför har jag inte tänkt på det tidigare? Det blåser nordlig vind i dag. Ca. 340 grader enl. en lokal väderstn. Det får bli motvind ut och medvind hem.

1755417542118.webp

Uppdatering efter passet: Ungefär så här blev det (nedan). Plus ytterligare några bonus-km som Google inte klarar av att hantera då tjänsten inte hittar adresser och småvägar. Jag stannade för någon timmes fikapaus hos släkt i närheten av Gullvalla, efter nästan 3,5 timmars cykling. Start hemifrån 13:50. Åter hemma igen 20:06. Kändes som en bra genomkörare. Rullsnittet landade på 27,8 km/h, tror jag.

1755458782394.webp

20250817_162101 - Copy.webp

Länk till Västerfärnebo k:a
https://happyride.se/forum/threads/ot-bild-pa-kyrka-norden.3680150/post-4668871

Senast ändrad:
Första (och kanske sista) rundan på asfalt idag. 41.37km på 1h 39min. Testade landsvägshjul på min Gravel inför ett lopp i höst samt Vättern nästa år.

Vägarna var fina och landskapet fantastiskt.. det är bara det att grusvägar är ännu finare, skönare för rumpan och bilar.. nej tack. Så det blir fortsatt träning på gravel och hjulen får vila tills loppen.

IMG_2365.webp

Tillbaka
Topp