Åsikter om Muc Off?

Grusgrinder

Aktiv medlem
Åsikter om Muc Off?
Funderar på att köpa hem lite Muc Off prylar, bland annat:
Muc off 8 in 1 bike cleaning: https://www.xxl.se/muc-off-muc-off-8-in-1-bike-cleaning-kit/p/1114061_1_Style
Muc off Bike Chain cleaner: https://www.bike-discount.de/en/muc...ce?number=20010845&__delivery=25&__currency=1

Någon som har dessa och kan ge en resension eller någon som har motförslag, helst inte så mycket dyrare, funkar sprejen, och är cykeltvätten så bra som de marknadsför den?
Alla tips och invändningar motttages gärna!

Tänkt till både Gravels och MTBs

Åsikter om Muc Off?
600kr för ett kit prylar som kanske är värt 50kr är ju närmast bedrägeri. Rengöringsmedlet är ju vanlig alkalisk avfettning, som man köper 1 liter koncentrerad för en hundring (späds 1:20, dvs ger 20 liter). Och till kedjan funkar som sagt vanlig såpa utmärkt.
Exempel på alkaliskt avfettning:

Åsikter om Muc Off?
Jag har levt senaste femton åren med cyklar som en väldigt stor del av tillvaron, och inte en enda gång haft en specialprodukt för någon rengöring öht. MucOffs existensberättigande är för mig en gåta, och enda förklaringen är att folk köper marketing-bs. Skämtföretag.

Åsikter om Muc Off?
Funderar på att köpa hem lite Muc Off prylar, bland annat:
Muc off 8 in 1 bike cleaning: https://www.xxl.se/muc-off-muc-off-8-in-1-bike-cleaning-kit/p/1114061_1_Style
Muc off Bike Chain cleaner: https://www.bike-discount.de/en/muc...ce?number=20010845&__delivery=25&__currency=1

Någon som har dessa och kan ge en resension eller någon som har motförslag, helst inte så mycket dyrare, funkar sprejen, och är cykeltvätten så bra som de marknadsför den?
Alla tips och invändningar motttages gärna!

Tänkt till både Gravels och MTBs
jösses.

köp en flaskborste från ikea för några tior. sen inget sprayande av rengörningsmedel eller avfettning nära hjullager eller vevlager. och för helvete ingen högtryckstvätt i deras närhet.

Åsikter om Muc Off?
Muc off känns lite som red bull fast ännumer delande i åsikterna. Jag själv använder deras produkter och gillar dom. Och tycker även att det är lite kul att dom som ogillar muc off verkligen ogillar det. Finns billigare saker men man köper en helt okej produkt snyggt paketerad. Sedan har jag inte sett något annat märke som har lika snygga ventiler som deras big bore. Oj vad hat jag kommer få nu... 🙈

Åsikter om Muc Off?
Jag har levt senaste femton åren med cyklar som en väldigt stor del av tillvaron, och inte en enda gång haft en specialprodukt för någon rengöring öht. MucOffs existensberättigande är för mig en gåta, och enda förklaringen är att folk köper marketing-bs. Skämtföretag.
Precis. De måste ha helt enorma marginaler, det är standard rengöringsprodukter som kostar en spottstyver på annat håll och här kan de ta ut enorma överpriser. Är folk så nervösa/okunniga idag att de går på vilket marketing BS som helst och helt oförmögna att tänka själva?

Åsikter om Muc Off?
Precis. De måste ha helt enorma marginaler, det är standard rengöringsprodukter som kostar en spottstyver på annat håll och här kan de ta ut enorma överpriser. Är folk så nervösa/okunniga idag att de går på vilket marketing BS som helst och helt oförmögna att tänka själva?

Nja, då måste man veta vilket medel inte förstör vilken komponent av cykeln. Jag tvättar helt enkelt inte mina cyklar, men förstår att den finns folk som vill göra det.

Åsikter om Muc Off?
Kan ju vara så att folk köper det som står närmast kassan i cykelbutiker. Marketing BS går alla här inne på i en form eller annan. Se bara på Tesla, tubeless, Cola Zero osv..

Själv tvättar jag cykeln med vatten nu för tiden. Tidigare körde jag 10 år utan att någonsin tvätta. Har en flaska ”cykelrengöring” från Biltema som stått oöppnad 6mån. Får se om jag testar den någon dag.

Åsikter om Muc Off?
Om du torkar av kedjan efter 'rundorna är mycket och det mesta vunnet.
Hård, vanlig tvål, ljummet vatten och ren svamp. Används efter en snabb avspolning. Om du vill spara på vatten spolar du inte av efteråt: Smutsen kanar av ändå.
Jag har också köpt MucOff-grejor, men slutade efter att en gång ha blandat litet för starkt: Innehåller vanligen duktigt med citronsyra för att lösa oljig smuts.
- Äh, hur många gånger har ämnet varit uppe!?

Glömde, fast det är väl ändå inte någon som läser: Ta av bakhjul och kedja, ev. framhjulet, och tvätta dessa separat, så sparas tid och resultatet blir bättre.

Senast ändrad:
Åsikter om Muc Off?
Muc off känns lite som red bull fast ännumer delande i åsikterna. Jag själv använder deras produkter och gillar dom. Och tycker även att det är lite kul att dom som ogillar muc off verkligen ogillar det. Finns billigare saker men man köper en helt okej produkt snyggt paketerad. Sedan har jag inte sett något annat märke som har lika snygga ventiler som deras big bore. Oj vad hat jag kommer få nu... 🙈
deras rengöringsprodukter tycks ge avsedd verkan även om priset har en nolla på sig. har iaf i det förgångna varit nöjd de gånger en flaska fuck off slunkit med som bonus vid beställning av delar.

och det finns andra cykelrelaterade produkter där vi gladeligen accepterar höga priser, för somliga av oss är det till och med en avgörande positiv egenskap.

men där det skiter sig fullständigt för detta varumärke är smörjprodukter för cykelkedjan.

det är upprepade gånger dokumenterat att de effektivt och på kort tid gör slut på kedjan. med kunskap om hur illa detta är ställt, går det helt enkelt inte med värdighet ha med denna firma att göra.

som tyskarna säger: 'finger weg'

Åsikter om Muc Off?
Köp en tryckspruta häll ner lite såpa och en skvätt bilschampo fyll upp med vatten skaka och den är klar för spraya på cykeln.

Kostar inte många kronor per tvätt.

Åsikter om Muc Off?
Dyra och kanske lite onödiga produkter ibland men samtidigt har jag inga större problem med dem bortsett från kedjeoljorna.

I nuläget använder jag bara mo94, silikonspray och carbon gripper dock.

Åsikter om Muc Off?
På Ikea får man väl en diskborste för en femma.
Fast diskborstar brukar vara väldigt glesa i borsten. Jag har faktiskt en Mucoff-borste... den ser ut som en väldigt tät diskborste och är lagom styv. Den skulle jag inte vilja vara utan faktiskt.

Edit bild:

17553560698635939405052105442259.webp

Åsikter om Muc Off?
Diskborste har jag jäkligt dålig erfarenhet av. Lossnar spröt som fastnar i kassetter och drev. Har nån Biltema borste som gör ett jäkligt bra jobb.

Åsikter om Muc Off?
Jag växlar såpa, biltvätt och högtryck beroende på tillgång. Använder tryckspruta. Spolar aldrig i vev eller hjullager.
Vinterpendlar och skulle vilja kunna spola av i garaget ibland men tycker att det blir för blött. Skulle aldrig betala för ngn specifik cykelrengöringspeodukt.

Åsikter om Muc Off?
Tycker biltemas cykelshampoo är bättre än mucoffs om du absolut vill ha ett cykelspecifikt tvättmedel. Kostar inte mycket räcker länge. Även deras kedjetvätt är prisvärd. Men för ramen funkar vanlig grönsåpa bra det med.

Åsikter om Muc Off?
Nja, då måste man veta vilket medel inte förstör vilken komponent av cykeln. Jag tvättar helt enkelt inte mina cyklar, men förstår att den finns folk som vill göra det.
Det du säger om att du inte tvättar dina cyklar påminner mig om en av mina idoler från ungdomsåren som sa att han inte håller på tvättar sin Shelby Cobra med vatten alls eftersom detta skapar rost, oxidationer och problem. Är det detta du också menar?

Åsikter om Muc Off?
Helt överlägset och kanske värt en investering är tvättborstar i naturfiber. Typ ”tampico” eller liknande, park tool har ett set men det finns andra att hitta utan en cykelspecifik logga.

Fördelen med dessa är att olja och fetter lätt tvättas ur och inte fastnar i borsten. Den plastborste jag hade innan för drivlinan blev helt kläggig och till slut oanvändbar. Släpper även ifrån sig mikroplaster.

Sen köper du en flaska Yes eller grönsåpa på valfri matbutik.

Avfettning görs endast i specifika fall och med den specifika delen avmonterad från cykeln. Lager och andra rörliga delar avskyr kallavfettning och liknande.

Åsikter om Muc Off?
Det du säger om att du inte tvättar dina cyklar påminner mig om en av mina idoler från ungdomsåren som sa att han inte håller på tvättar sin Shelby Cobra med vatten alls eftersom detta skapar rost, oxidationer och problem. Är det detta du också menar?

Nej, jag ser helt enkelt ingen (tillräckligt stark) anledning att tvätta mina cyklar. Kanske trevligt att de ser lite renare ut, men det gäller bara några tur, då är de smutsig igen. Om det skulle påverka funktionen då skulle jag tvätta cyklarna.

Åsikter om Muc Off?
Rengör linan nån gång per år och spolar av med slangen efter de flesta turer.

Renare lina hade varit trevligt om jag hittar nåt smidigt sätt. Nu tror jag dämpare servas oftare än linan.

Åsikter om Muc Off?
Jag brukar torka av hojen när jag meckar med den. Ibland putsa lite extra. Dra av kedjan med tandborste och sådant.

Tillbaka
Topp