En cykel att härska över dem alla? N-1?

Jag tror att frågan kanske behöver omdefinieras. Vi är nog många som läste trådtiteln bokstavligt ”En cykel att härska över dem alla? N-1?”. Men efterhand verkar det som att TS har ett mer avgränsat användningsområde i åtanke. Snabba kompisrundor verkar tex inte vara aktuellt, osv.

Starka åsikter om vad som är bäst, bockstyre eller rakt. Jag köpte nyss ny allt i allo cykel för mig och jag valde rakt styre (med 17 grader backsweep ) för att jag vill cykla med mitt barn bak på cykeln och tycker det känns tryggare för mig som kommer från mtb-hållet speciellt när jag kör enklare stigar eller i stan. Sen sitter det inner bar ends från sq-labs som gör att jag lätt kört åtminstone dryga 3 mils rundor hitills utan att ha känt det mista tapp av komfort från den cykel med bockstyre jag hade till bla. pendling, så ser inget problem att köra mycket längre rundor än jag hunnit med hittills utan att kompromissa med komforten. Jag kanske inte är lika aero och det går inte lika fort som det hade kunnat med bock men det bryr jag mig inte om, komforten är bra ändå.

Vill TS ha ett rakt styre så kör på det, det kommer bli bra!

Jag tror att frågan kanske behöver omdefinieras. Vi är nog många som läste trådtiteln bokstavligt ”En cykel att härska över dem alla? N-1?”. Men efterhand verkar det som att TS har ett mer avgränsat användningsområde i åtanke. Snabba kompisrundor verkar tex inte vara aktuellt, osv.
Nja, det är ju jag som ställer frågan så det handlar ju om att härska över mina egna cyklar och behov så att säga. Där ryms inte så många konpisrundor på asfalt. Inga alls faktiskt.

Starka åsikter om vad som är bäst, bockstyre eller rakt. Jag köpte nyss ny allt i allo cykel för mig och jag valde rakt styre (med 17 grader backsweep ) för att jag vill cykla med mitt barn bak på cykeln och tycker det känns tryggare för mig som kommer från mtb-hållet speciellt när jag kör enklare stigar eller i stan. Sen sitter det inner bar ends från sq-labs som gör att jag lätt kört åtminstone dryga 3 mils rundor hitills utan att ha känt det mista tapp av komfort från den cykel med bockstyre jag hade till bla. pendling, så ser inget problem att köra mycket längre rundor än jag hunnit med hittills utan att kompromissa med komforten. Jag kanske inte är lika aero och det går inte lika fort som det hade kunnat med bock men det bryr jag mig inte om, komforten är bra ändå.

Vill TS ha ett rakt styre så kör på det, det kommer bli bra!
Här låter det som vi har samma referensramar!

Bara att slippa sitta sådär brett som man gör med flatbar är skäl nog.
Finns inget som säger att ett rakt styre måste vara brett.

Jo, om man tycker att bockstyre är den bekvämaste typen av styre.
och moderna hoods är designade lika mycket för att hanteras från "hoodsen" som från bocken så att ha händerna där är ingen kompromiss för +ANNAT.
Men om man inte tycker om att ha händerna med tummarna framåt, eller vill kunna byta handposition etc så håller jag med dig.
För min del är det en grav kompromiss. Jag avskyr bromsreglagen när händerna är i hoodsen. Bocken använder jag i princip aldrig. Har ingenting emot att ha händerna med tummarna framåt däremot.

Ett bockstyre ger en mer naturligt position för handlederna och flera möjligheter att positionera händerna på styret. Jag vill hävda att det alltid är bättre för komforten med bock, förutom på stig. På korta distanser är det ingen stor problem med rakt styre men det blir okomfortabel för mig efter cirka en mil. Rakt styre är trevligare när det finns mycket trafik i stan. Jag tror att de flesta (icke-mtb) cyklar med rakt styre används för distanser som är mindre än en mil.
Jag ser inte behovet av att hålla på och ändra positioner. Det betyder ju bara att dessa är oergonomiska i så fall. På min bockstyrecykel håller jag i stort sett bara på hoodsen. Resten är överflödigt.
Faktum är att jag oftare byter position på det raka styret på väg till och från skogen med MTB, till exempel genom att flytta in händerna eller hålla längst ut som om styret haft barends. Och ja, det styret är verkligen inte optimalt för vägbruk. Alldeles för brett.

Även om man aldrig håller i bocken har man på sin höjd tagit bort 1/3 av möjligheterna till variation man får med ett bockstyre kontra "flatbar".
Vad har man för andra möjligheter än att hålla på hoodsen eller på "platten"?

Det här är en rakt-styre setup med 66cm bredd, innerbarends och avklippta handtag för att fylla mellanrummen.
Inte jättesnyggt, men ger bra variation
IMG_3976.webp

Jag ser inte behovet av att hålla på och ändra positioner. Det betyder ju bara att dessa är oergonomiska i så fall.
Detta är väldigt fel. Variation är viktigare än att ha en ergonomisk rätt position.

Jämför hur moderna experter på "kontorsergonomi" mer eller mindre helt slutat prata om hur man sitter rätt. De har kommit fram till att det är variationen, att bryta det monotonin, som är det viktigaste. Att sitta länge på en cykel är för händer och armar jämförbart då det minst lika monotont som kontorsarbete.

Senast ändrad:
Vad har man för andra möjligheter än att hålla på hoodsen eller på "platten"?
Ja vet inte? Behövs det fler? Att hålla på "platten" är väl rätt likt att hålla längre in på ett platt styre, och det går väl med lite jobb få till en hyfsad möjlighet att hålla nästan lika bra. Men att hålla på "hoodsen" går variera lite i sig, finns ju mer än ett sätt att hålla i dem.

Förstår är det självklart för var och en personliga preferenser, vad man själv gillar är väl alltid rätt för en själv så länge man inte får kroppsliga problem med det. Enda skälet jag lägger mig i här är det vanliga onyanserade argumenten mot bockstyren om att ingen håller i bocken, vilket både fel och rätt irrelevant, då det som sagt inte är enda skälet att föredra ett bockstyre.

Ja vet inte? Behövs det fler? Att hålla på "platten" är väl rätt likt att hålla längre in på ett platt styre, och det går väl med lite jobb få till en hyfsad möjlighet att hålla nästan lika bra. Men att hålla på "hoodsen" går variera lite i sig, finns ju mer än ett sätt att hålla i dem.

Förstår är det självklart för var och en personliga preferenser, vad man själv gillar är väl alltid rätt för en själv så länge man inte får kroppsliga problem med det. Enda skälet jag lägger mig i här är det vanliga onyanserade argumenten mot bockstyren om att ingen håller i bocken, vilket både fel och rätt irrelevant, då det som sagt inte är enda skälet att föredra ett bockstyre.
Vart påstås det att ingen håller i bocken?

Jag ser inte behovet av att hålla på och ändra positioner. Det betyder ju bara att dessa är oergonomiska i så fall. På min bockstyrecykel håller jag i stort sett bara på hoodsen. Resten är överflödigt.
Faktum är att jag oftare byter position på det raka styret på väg till och från skogen med MTB, till exempel genom att flytta in händerna eller hålla längst ut som om styret haft barends. Och ja, det styret är verkligen inte optimalt för vägbruk. Alldeles för brett.

Jag kör ungefär hälften av tiden med händerna på hoodsen så som dom är avsett för. Sen håller jag händerna often lite längre bak, halv på hoodsen. För att köra snabbt håller jag händerna platt ovanpå hoodsen eller greppar runt spetsen av hoodsen. Sista går ännu enklare på ett styre med flare. Jag har nästan aldrig händerna ner i bocken, men det är bra att kunna växla positionen, framförallt när man kör flera timmar.

Detta är väldigt fel. Variation är viktigare än att ha en ergonomisk rätt position.

Jämför hur moderna experter på "kontorsergonomi" mer eller mindre helt slutat prata om hur man sitter rätt. De har kommit fram till att det är variationen, att bryta det monotonin, som är det viktigaste. Att sitta länge på en cykel är för händer och armar jämförbart då det minst lika monotont som kontorsarbete.
Hur kommer det sig att det bara är just händerna som kräver variation? För min del är bocken bara obekvämare än att ständigt hålla på hoodsen, så det argumentet funkar inte i det fallet.

Sen tror jag du och en del andra har nån slags uppfattning om att alla som cyklar är ute efter att cykla monotont i flera timmar i sträck. Jag har personligen noll intresse av det. Det är sånt som gör att bockstyre inte är för alla.

Äh det är nog mest relaterat till Makten som vill leka mtb på snieklig stig med sin bockstyrecykel.
Nä, jag bara ifrågasätter bockstyrereligionen. Jag tycker det är rätt kass även på väg. Tyvärr är det mycket fånig konservatism som bromsar utvecklingen inom cykling, framför allt utanför skogen av nån anledning.

Hur kommer det sig att det bara är just händerna som kräver variation? För min del är bocken bara obekvämare än att ständigt hålla på hoodsen, så det argumentet funkar inte i det fallet.

Sen tror jag du och en del andra har nån slags uppfattning om att alla som cyklar är ute efter att cykla monotont i flera timmar i sträck. Jag har personligen noll intresse av det. Det är sånt som gör att bockstyre inte är för alla.
Främst händerna skulle jag säga. Men när man byter handställning så blir det ju oftast även en mindre variation för andra kroppsdelar, ryggen och nacken framförallt.
Nej men jag uppfattar det mer som att dina argument mot är rätt allmängiltigt svepande. Men du har förstås helt rätt i att vilken typ av cykling man ägnar sig åt är väldigt relevant, och att inte alla innebär att man håller på i timmar.
Nu kanske vi kan lämna denna sidodiskussion och låta den få vara för besvara T/S fråga (ja jag är definitivt medskyldig till att den dragit iväg)

Främst händerna skulle jag säga. Men när man byter handställning så blir det ju oftast även en mindre variation för andra kroppsdelar, ryggen och nacken framförallt.
Nej men jag uppfattar det mer som att dina argument mot är rätt allmängiltigt svepande. Men du har förstås helt rätt i att vilken typ av cykling man ägnar sig åt är väldigt relevant, och att inte alla innebär att man håller på i timmar.
Nu kanske vi kan lämna denna sidodiskussion och låta den få vara för besvara T/S fråga (ja jag är definitivt medskyldig till att den dragit iväg)
Ts har ingenting emot en bra diskussion! Därav trådstarten, vill ju åt fler perspektiv.

Om du vill fokusera den detaljen i inlägget så var det inte avsett tas bokstavligt. Läs det som "överdrivet fokus på hur mycket man håller eller inte håller i bocken"
Generellt är det bra att skriva det man menar ifall man vill ha en vettig diskussion

Jag är på väg att prova byta till bockstyre, och enda anledningen är för att cykeln ska bli snabbare på asfaltsrundor och kunna hänga på ifall man cyklar lite i grupp.
För då gör 780mm rakt styre mig inga tjänster

Blev tvungen att ta en vända med bockstyre idag efter diskussion som varit. Kan stillsamt konstatera att vårens diskbråcksoperation har medfört att det jag tidigare klassade som komfort numera kändes ganska aggressivt...

Helt plötsligt börjar surly bridge Club segla upp som ett alternativ trots allt. Gillar tanken med den men frågan är om den inte kommer kännas väl trög som pendlare. Också synd att de känns förhållandevis dyra i Sverige...

Helt plötsligt börjar surly bridge Club segla upp som ett alternativ trots allt. Gillar tanken med den men frågan är om den inte kommer kännas väl trög som pendlare. Också synd att de känns förhållandevis dyra i Sverige...
700c versionen känns nog mindre slö. Har du kollat Genesis Tour de Fer och Vagabond. Jag tycker de gör mer najs ramar.

Har inte hängt med helt och fullt, men en av de ramar som står med på min lista över multifunktionsredskap är Nordest Sardinha. Med en sådan kan man bikepacka vart som helst, och överdimensioneringen av däckutrymme löser man med moderna aslätta och snabba däck tillsammans med lätta hjul. Stigcykling löser en sådan galant, även om det inte var med på listan över användningsområde. Typ den enda ram jag hade kunnat föreställa mig som delvis stigcykel, delvis bikepackinghoj, samt när man inte gör sådant roligt så hade den kunnat käka cykelbana till jobbet med frontrack. Min vanliga plan för hur man löser bra skärmar hade varit lite svårare, men tror det bör finnas en lösning med bra men lätt avplockade skärmar för däck som är typ 60 mm breda..

IMG_0298.webp

Har inte hängt med helt och fullt, men en av de ramar som står med på min lista över multifunktionsredskap är Nordest Sardinha. Med en sådan kan man bikepacka vart som helst, och överdimensioneringen av däckutrymme löser man med moderna aslätta och snabba däck tillsammans med lätta hjul. Stigcykling löser en sådan galant, även om det inte var med på listan över användningsområde. Typ den enda ram jag hade kunnat föreställa mig som delvis stigcykel, delvis bikepackinghoj, samt när man inte gör sådant roligt så hade den kunnat käka cykelbana till jobbet med frontrack. Min vanliga plan för hur man löser bra skärmar hade varit lite svårare, men tror det bör finnas en lösning med bra men lätt avplockade skärmar för däck som är typ 60 mm breda..

Visa bilaga 788593
Ser inte alls dum ut. Stigcykling är ju inte helt struket, mest att det inte är prioriterat kanske.

Ser inte alls dum ut. Stigcykling är ju inte helt struket, mest att det inte är prioriterat kanske.
Frågan är ju hur stor skillnaden blir mot Karatemonkeyn.... Fan, jag är alldeles för dålig på det här med geotabeller för att få någon ordning på det.

Bilagor

• Screenshot_20250820-152823.webp
    Screenshot_20250820-152823.webp
    127 KB · Besök: 60
Ja man kan väl säga att Karaten är rejält old school och Sardinhan är mer modern. Sardinhan är längre och har flackare gaffel, men kompenserar längden till viss del genom brantare sadelrör för att den inte ska bli för stor. Förhållandevis korta kedjestag gör att den kommer vara skoj att cykla på (men det har nog Surlyn också tror jag).

Sen ska sägas att Sardinhan inte är jättelång i jämförelse mot en riktigt modern stigcykel. Det som gör att Surly aldrig varit aktuella för min del där jag tittat på Sardinhan är dels "moderniteten" och med det stigcyklardugligheten, men framförallt att den som en av extremt få cyklar har icke-dämparkorrigerad ram. Mao får man en gaffel utan en massa luft mellan däck och gaffelkrona, vilket gör cykeln mycket mycket snyggare imho.

Ovanstående är ju egenskaper som främst gör nytta vid stigcykling (eller subjektiva utseendesaker), så vad bäringen är för ditt användningsområde vet jag inte riktigt..

Men tänk magin i att kunna cykla som en riktig ligist på den dagliga pendlingsvägen! Dra genvägar rätt ner för trappor, bunnyhoppa betonggrisar, cykla på bakhjulet eller gena genom skogen! Pepp!😇

men framförallt att den som en av extremt få cyklar har icke-dämparkorrigerad ram. Mao får man en gaffel utan en massa luft mellan däck och gaffelkrona, vilket gör cykeln mycket mycket snyggare imho.

Karate monkeyn och sardhinan har bägge två 483mm a-c gafflar och är dämparkorrigerade för 100-120mm slag
IMG_4323.webp

Surly lowside är en den inte-dämparkorrigerade varianten med 420 gaffel om jag minns rätt
IMG_4325.webp

Sklar pbj, en L är otroligt lik en XL karate monkey i geo
IMG_4327.webp

Lowsiden har lite längre reach och lite brantare HA än karate monkeyn också.
Jag tycker den är charmig
IMG_4326.webp

Tillbaka
Topp