Visa din misär!

Visa din misär!
Ja fy fan 😅 Hur går det med fingret, sitter det kvar?

Går rätt sakta men på rätt håll, såg ut såhär igår.

20250728_115838.webp

Men var värre när jag tog vänster för några år sen.
finger (1)~2.webp

Visa din misär!
Skulle ”bara” byta bromsbelägg lite snabbt, resulterade i att jag fastnade i bromsskivan på något jäkligt konstigt sätt då jag rullade framhjulet och drogs in i ekrarna och ner i bromsskivan och skar upp halva fingret och nagel trasig men men, ihopsydd och tejpad. soon back on track 👍🏻🙈
När jag var liten och hade fälgbromsat så justerade jag ibland bromsarns lite i farten men varken med fälgbroms eller skivbroms skulle jag få för mig att byta bromsbelägg i farten! Eller har jag missförstått vad du skrivit?! Hade du stannat men började rulla?
Oavsett hoppas det läker bra!

Visa din misär!
Du får nog läsa igen. Enkelt sammanfattat tolkar jag det som att det i samband med klossbyte fipplades in fingrar i bromsskivan följt av blodvite och trasiga kroppsdelar. Gissar att cykeln hängde i ett mekställ.
Det tänkte jag också att den borde gjort. Men det är det jag inte fick ihop, om cykeln hänger borde hjulet inte få sån kraft att orsaka en såpass stor skada. Satt någon på cykeln medans det mekades?

Visa din misär!
Det tänkte jag också att den borde gjort. Men det är det jag inte fick ihop, om cykeln hänger borde hjulet inte få sån kraft att orsaka en såpass stor skada. Satt någon på cykeln medans det mekades?
Prova att snurra ett hjul och stoppa in tex en kycklingvinge eller, om du är skeptisk på riktigt ditt finger så kommer du till klarhet ;-)

Visa din misär!
Fortsatt uppföljning 11 dagar efteråt.
Skallen känns bra men är allmänt lite tröttare, kan iofs bero på värmen.
Sover lite pissigt då jag bara kan ligga på rygg men helt överkomligt.
Jag tror att jag försökte mig på att gå ned i spagat eller liknande vid vurpan då ljumsken fick en del stryk och gör lite ont att gå, i synnerhet trappor.
I princip alla skrapmärken har läkt, men hela höger sida har en vacker blå/gul nyans och höger utsida lår har en ordentlig svullnad så att det ser ut som jag har ridbyxor på mig.
Kommande veckas projekt är att göra en översyn av cykeln för att se hur den klarade sig.
Snart får jag börja skriva i tråden "det kunde ha varit värre".
Hemma i stan igen. Neurokirurgen på KS bedömde att blödning var under kontroll och inte behövde behandling och om jag känner att jag behöver ska jag vända mig till hjärnskaderehabcenter eller något sånt.
Överlevde första veckan på jobbet. Helt slut i huvudet men det är ju helt normalt efter semestern. Håller koll på det och stämmer löpande av det med en läkare jag känner. Så länge hon är nöjd och lugn är jag det också.
Nyckelbenet ska röntgas på tisdag och efterföljande ortopedbesök samma dag.

Visa din misär!
Crashade på grenserittet. Körde på en stubbe i hög fart och flög över styret. Blåslagen och skrapsår överallt. Fläskläpp då jag landade på ansiktet med. Bifogar lite bilder Visa bilaga 787633Visa bilaga 787634Visa bilaga 787635
Tråkigt och en väldigt klen tröst att det kunde gått värre. Hoppas du läker i samma tempo som du cyklar! Öltråden kanske kan ge lite inspiration i stunden...

Även om det inte alls är läge så... Asfalt... Håll dig till asfalt 😉 Det där mtb åkandet som gubbar i min ålder håller på med är ungefär lika hälsosamt som korpfotboll 😂

Ta hand om dig!

Visa din misär!
Crashade på grenserittet. Körde på en stubbe i hög fart och flög över styret. Blåslagen och skrapsår överallt. Fläskläpp då jag landade på ansiktet med. Bifogar lite bilder

Jag har cyklat branta nedfarter i alperna och snabba i bikepark, men läskigaste jag har varit med om var att köra på en stubbe i en kurva på hemmastigen som jag hade kört minst hundra gånger. Jag slängdes över styret men kunde just undvika otb. Sigg-saggade med ovankroppen på styret mellan träd som styret missade med några cm. Det hade lätt kunde sluta som du visar upp.

Senast ändrad:
Visa din misär!
Tråkigt och en väldigt klen tröst att det kunde gått värre. Hoppas du läker i samma tempo som du cyklar! Öltråden kanske kan ge lite inspiration i stunden...

Även om det inte alls är läge så... Asfalt... Håll dig till asfalt 😉 Det där mtb åkandet som gubbar i min ålder håller på med är ungefär lika hälsosamt som korpfotboll 😂

Ta hand om dig!
Jag tycker allt att det är såväl hårt som skrapigt att krascha på asfalt, inga lingonris som dämpar fallet där 😑

Visa din misär!
HIgh-sider på en cykelbana igår efter att jag förmodligen kört på en halvstor sten som gjorde att styret vreds 90 grader. Det var åtminstone vad han som låg bakom hade sett. Själv har jag inget minne från strax före vurpan till ca 30 minuter efter.
Förutom fraktur på höger nyckelben är det två frakturer i bäckenet och allmänt blåslagen och hjärnskakning. Frakturerna är stabila så ingen operation.
Lär ta ett antal månader för frakturläkning och rehab.😮‍💨
20250817_130246.webp

Visa din misär!
HIgh-sider på en cykelbana igår efter att jag förmodligen kört på en halvstor sten som gjorde att styret vreds 90 grader. Det var åtminstone vad han som låg bakom hade sett. Själv har jag inget minne från strax före vurpan till ca 30 minuter efter.
Förutom fraktur på höger nyckelben är det två frakturer i bäckenet och allmänt blåslagen och hjärnskakning. Frakturerna är stabila så ingen operation.
Visa bilaga 787848
Tråkigt att höra.

Någonstans tur att min plan inte kommer att fungera (se ovan). Kanske dags att skaffa lite varselkläder och hålla igen lite till hösten. 🤔

Krya på dig. Håller tummarna för att du kan korta månader med i alla fall någon liten vecka!

(Hoppas på lite lägre frekvens i denhär tråden nu, för allas väl.)

Visa din misär!
Visa bilaga 787848
Fy vad surt med Frakturer. Var det du som hade höftledsprotes? Eller blandar jag ihop dig med nån annan?

Visa din misär!
Fy vad surt med Frakturer. Var det du som hade höftledsprotes? Eller blandar jag ihop dig med nån annan?
Det stämmer. Bröt vänster höft 2018 när jag låste upp bakbromsen i en serpa och trillade på sidan. Sen fick jag nekros i den höften så det sattes in protes. Tyvärr på dåligt sätt så stammen fick bytas ut efter ett tag.
Nu var det höger sida jag landade på och smärtbilden gjorde att jag var nästan säker på att höftleden var trasig. Men enligt CT så är den ok. Fast ena frakturen i bäckenet går ut till ledskålen vilket ökar risken för framtida artros.
Eftersom nyckelbenet är av så blir det svårt med kryckor i början. Så det blir en ganska jobbig tid framöver.

Tillbaka
Topp