Cycle4casper

Cycle4casper
Hej gänget,
Är en relativt ny halvaktiv medlem i detta forumet. Som ganska novis inom cykling suger jag åt mig av allt som skrivs (även om det innebär en hel del googling;)).
Under maj nästa år kommer jag och min fru cykla Halmstad-Stockholm och nej, vi drar inte 55 mil på en gång (vill gärna kunna gå närmaste veckan efter turen) utan räknar med 5 övernattningar.
Syftet med vår resa är att uppmärksamma organdonation och organisationen MOD (Mer Organdonation).
Min son Casper gick bort i en arbetsolycka för snart 2 år sedan och via organdonation räddade han livet på 5 personer. Jag har sedan dess varit aktiv med MOD (radio, filminspelning inför donationsveckan 2024, föreläsning på Sahlgrenska inför ett par hundra hjältar som arbetar på IVA, kommer prata i domkyrkan i Göteborg den 7 november (donationsveckan 2025), ny filminspelning för Region Halland görs i början av september, mm).
Förutom att samla in pengar gör jag detta för min egna terapi.
Om ni orkat läsa såhär långt är min känsla att en gravel passar mig bäst (kanske primärt ur säkerhetsperspektivet eftersom vädret i Sverige är lite som det är).
Nåbäl, inget direkt fråga i mitt inlägg med finns på IG under namnet CycleForCasper så vill ni hänga på och komma med glädjerop och pepp så går gärna in och följ våra träningar efter det som komma skall. Har även skapat en liten hemsida som ni hittar här: https://sites.google.com/view/cycle4casper
Allt gott och hoppas verkligen att jag inte bryter mot några forumregler med detta inlägg 🚴‍♂️❤️🩷🧡

Cycle4casper
Har moderator flyttat tråden? 🤔

Jag har elcykelforumet dolt men ser denna tråd.

I övrigt, lycka till på färden.

Angående val av cykel beror förstås lite på tänkt väglag, men om ni tänker er att hålla er på vägar så funkar nog det mesta i cykelväg, mer smaksak vad ni föredrar. Lite osäker på tänkt tid för turen, men jag gissar att ni i alla fall tänker er att göra det s.a. ni slipper risk för ishalka.

För att med stor sannolikhet kunna fokusera på cyklandet och inte oroa er över själva cyklarna skulle jag dock se till att de är i gott skick innan turen. Vet av egen erfarenhet hur mycket energi det kan ta om cykeln börjar strula och man behöver börja felsöka och/eller leta på cykelaffär. I synnerhet om man, som jag, inte är något "mekgeni".

Cycle4casper
Har moderator flyttat tråden? 🤔

Jag har elcykelforumet dolt men ser denna tråd.

I övrigt, lycka till på färden.

Angående val av cykel beror förstås lite på tänkt väglag, men om ni tänker er att hålla er på vägar så funkar nog det mesta i cykelväg, mer smaksak vad ni föredrar. Lite osäker på tänkt tid för turen, men jag gissar att ni i alla fall tänker er att göra det s.a. ni slipper risk för ishalka.

För att med stor sannolikhet kunna fokusera på cyklandet och inte oroa er över själva cyklarna skulle jag dock se till att de är i gott skick innan turen. Vet av egen erfarenhet hur mycket energi det kan ta om cykeln börjar strula och man behöver börja felsöka och/eller leta på cykelaffär. I synnerhet om man, som jag, inte är något "mekgeni".
Japp, moderator flyttade tråden :cool:
Siktet går åt gravel med lite mer landsvägsdäck då tanken är asfalt men att vi inte är främmande för lite fina grusvägar. Resan sker någon gång under andra halvan av maj. Cyklarna kommer vara rejält genomgångna innan trippen och tanken är att vi kommer stanna inom Sportson i Jönköping på vägen för översyn.
Som det är nu blir sträckorna följande:
Dag 1 Halmstad-Skillingaryd, 13 mil
Dag 2 Skillingaryd - Mjölby, 15 mil
Dag 3 Mjölby - Nyköping, 15 mil
Dag 4 Nyköping - Flemmingsberg, 10 mil
Dag 5 Flemmingsberg - Östermalm, 2 mil (för att förhoppningsvis då hålla i en föreläsning på Karolinska i Huddinge samt njuta av dagen och prestationen)
Dag 6 Stockholm - Halmstad med tåg för inte fanken tänker vi cykla hem 😅

Tillbaka
Topp