LVG-däck - vad betalar man för?

CEHG

Aktiv medlem
Vad är den viktigaste skillnaden mellan ett 800kr och ett 300kr-däck för landsväg om man ska/kan generalisera? Är ett billigare däck nästan alltid mera punkteringskänsligt?
Vad ska man leta efter i beskrivning eller modellbeteckning om punkteringskänslighet är en viktig sak men inte nödvändigtvis låg friktion?

Vad är den viktigaste skillnaden mellan ett 800kr och ett 300kr-däck för landsväg om man ska/kan generalisera? Är ett billigare däck nästan alltid mera punkteringskänsligt?
Vad ska man leta efter i beskrivning eller modellbeteckning om punkteringskänslighet är en viktig sak men inte nödvändigtvis låg friktion?
Snarare tvärtom, dyra däck har ofta bra rull men dåligt skydd. Bäst rull men sämst skydd har TT-däck.
Fast du ville ju ha tvärtom...

Min egen högst ovetenskapliga undersökning gav ... Du vill ha ett följsamt, lätt däck med maximalt grepp och minimalt rullmotstånd. Därtill ska det vara punkteringsfritt, slitstarkt och billigt. Utifrån det kan du börja kompromissa.

Det finns inget som är bäst på allt men det finns fina kompromisser, och några som toppar vissa egenskaper. TT har nämnts , rullar fint, men tål inte så mycket och slits snabbt. Finns även punkteringståliga, som ofta är både tunga och stela. Rangordna vad som är viktigast för dig.

Är du som mig kan du nog köra på 300 kr däck, men även tycka att ett lite dyrare ger ett mervärde. I alla fall på papperet😅

Jag kör René Herse på allt, från 650x42 till 700Cx 32. Extra leger (tunnaste) på allt utom touringhojen. Dyrt som fasiken men bra rull och inte fler punkor än med GP4000 som var mitt "go to"-däck till GP5000 kom.

mycke av prisbilden är gummiblandning och vikt dyrare däck bättre gummiblandning lägre vikt men oftast på bekostnad av punkteringsskydd sen finns de givetvis en jäkla massa andra parametrar som spelar in i prisklasserna

Tävlingsdäck: Dyra, lätta och snabba, ofta fin- och tät-trådiga med god gummiblandning.
Träningsdäck: I stort sett alla andra.
Budget- och readäck: Ångrar du ofta att du köpte.

Schwalbe Marathon tycker jag är bra mellanmjölksdäck i träningsdäckskategorin. Håller länge. Se till att du får med reflex på däcket, för det höjer hela ekipagets anseende. T o m ditt! ;-)

Jag är snål just nu o. gick på pris på Cykelkrafts rea med filter på punkteringssäkerhet o. lagervara. Cyklar bara på asfalt i stadsmiljö men ville ha något oömt. Lite grövre mönster än önskvärt men fanns inte så mycket att välja på.
Mina Conti GP 4-seasons från 2020 är nere på väven men jag har bara haft en punktering på fem år, och så får det gärna fortsätta.

Bilagor

• 20250819_070.webp
    20250819_070.webp
    48.6 KB · Besök: 118
  • 20250819_072.webp
    20250819_072.webp
    77.9 KB · Besök: 115
https://www.bicyclerollingresistance.com/ borde ge svar på dina frågor kring skillnaderna mellan olika däck.
Måste ju ändå länka https://www.bicyclerollingresistance.com/ så får man svar på vilket däck som har minst rullmotstånd vid olika däckstryck
Nja
Jag har flera ggr tidigare skrivit om hur skeptisk jag är till just rullmotståndstestdelen hos BRR, ffa men inte enbart för att han inte testar på ett underlag som liknar de underlag vi cyklar på och att man då kan låta lura sig.

Jan Heine har nyligen postat en artikel om det

Jan Heine talar naturligtvis i egen sak, men det han skriver är ändå läsvärt.

punkteringsskydd, vikt , grepp i vått väglag, vikt.
Det är förstås bra och användbar info

Nja
Jag har flera ggr tidigare skrivit om hur skeptisk jag är till just rullmotståndstestdelen hos BRR, ffa men inte enbart för att han inte testar på ett underlag som liknar de underlag vi cyklar på och att man då kan låta lura sig.

Instämmer helt.

Riktigt bra artikel. Tack för att du delade. Buyer bias: Extra nöjd att jag valde Panaracer Gravalking Slicks i 38c framför 32 eller 35 som vid köpetillfället var svåröverkomliga.

Buyer bias: Extra nöjd att jag valde Panaracer Gravalking Slicks i 38c framför 32 eller 35 som vid köpetillfället var svåröverkomliga.
Hoppas att du blir nöjd med dem.
Men trots att det är Panaracer som tillverkar Jan Heines René Herse-däck verkar de skilja sig mot Gravelking Slicks. Enl @n3wton som har jämför dem här
https://happyride.se/forum/threads/graveldack-vilket-ar-er-favorit.3698934/page-13#post-4616796
Trots att även jag har både Gravelking Slicks och René Herse-däck har jag helt missat en sådan självklar jämförelse. Jag ändå nöjd med mina Gravelking Slicks, men jag är ännu mera nöjd med de René Herse-däck jag har.

Jag är snål just nu o. gick på pris på Cykelkrafts rea med filter på punkteringssäkerhet o. lagervara. Cyklar bara på asfalt i stadsmiljö men ville ha något oömt. Lite grövre mönster än önskvärt men fanns inte så mycket att välja på.
Mina Conti GP 4-seasons från 2020 är nere på väven men jag har bara haft en punktering på fem år, och så får det gärna fortsätta.
GP5000 AS (AS=All Season) finns om du gillade GP4000 All Season.

Nja

Samtidigt ger det en bra bas att börja jämföra däck utifrån. Josh Portner (Silca) har t.ex.. pratat om att även om de absoluta värdena inte är representativa för "the real world", så brukar relativiteten stämma även vid tester ute.

Dvs. ett däck som är snabbare på trumman tenderar vara snabbare även ute. Sen finns andra aspekter förutom bara rullmotstånd att ta hänsyn till vid valet av däck.

Det som är lite knepigt, som även Heine belyser vill jag minnas, är att olika däck klassas i olika fack på BRR och testas därmed också vid olika tryck vilket i synnerhet på en trumma påverkar resultatet väldigt mycket (typ högre tryck = lägre rullmotstånd).

Samtidigt ger det en bra bas att börja jämföra däck utifrån. Josh Portner (Silca) har t.ex.. pratat om att även om de absoluta värdena inte är representativa för "the real world", så brukar relativiteten stämma även vid tester ute.

Dvs. ett däck som är snabbare på trumman tenderar vara snabbare även ute.
Ja det däck som har högst rullmotstånd hos BRR kommer helt klart att vara sämre än det som har lägst. Och eftersom han har testat så många däck nu har säkert alla däck i kvartilen med lägst rullmotstånd även i verkligheten lägre rullmotstånd än de i den kvartil som har högst rullmotstånd i BRRs test.
Men man riskerar att lura sig när man väljer det däck som har lägst rullmotstånd hos BRR istf det som har näst lägst (eller 3(7)e lägst) och då tro att man även i verkligheten har däcket med lägst rullmotstånd.
Ngnstans i en av alla artiklar om däck och rullmotstånd har jag läst ett uttalande från en erfaren däckskonstruktör som sa att om man vill ha däck med lägsta möjliga rullmotstånd i verkligheten bör man välja max breda däck som får plats (för fälgbromsade lvg-cyklar) med den lägsta vikten och anpassa trycket efter bredden, detta baserat på antagandet att de lättaste däcken även är däcken med smidigast stomme ("supple casing") vilket skulle vara det som gör skillnad i verkligheten.
Ett exempel som styrker det är att för flera år sedan när Josh Portner var chefsingenjör på Zipp rekommenderade han bredare däck(25mm) pga lägre rullmotstånd trots att Zipp inte sålde så breda däck då, eller att däcken då klarade "105%-regeln"

Så åtminstone bredd och viktmätningarna hos BRR är riktigt användbara

Sen finns andra aspekter förutom bara rullmotstånd att ta hänsyn till vid valet av däck.
+MASSOR

Så, jag läste artikeln du länkade @HåkanC , testar och ge mig in i debatten får se om jag överlever :) Om jag förstår rätt så kan inte en ståltrumma mäta hur följsamt däcket. (casing och hårdhet på däckblandning). Men BRR ger ju indikatorer som vikt, tjocklek och punkteringsskydd. Dessa faktorer borde ju indikera hur följsamt däcket är, hur hård däcksblandning framgår dock inte, det får man googla fram själv. Men borde inte våt greppet säga lite om hårdheten på däcksblandningen, en mjuk blandning borde väl ge bättre grepp? Eller har jag fått det om bakfoten?

BRR testar ju på 4 olika däckstryck och jämför man olika däck med typ samma värden på övriga parametrar så borde man väl kunna lita på att man köper det snabbaste däcket? (Alltså inte att man bara kollar på RR som köpråd, utan mer som ett komplement)

BRRs ståltrumma får mycket gnäll för att den är slät, men det är inte sant. Plåtdurk har ett 2 mm högt mönster som ger mer burr än vanlig svensk landsvägsasfalt. Testerna är enkla, repeterbara och är inte beroende av någon hemlig påhittad vägstruktur. En bra referens. Att resultaten inte motsvarar verkliga förhållanden är uppenbart och inget brr förnekar.

https://silverstonesportshub.co.uk/per/ är betydligt mer avancerad men resultaten lär skilja mer pga olika testcyklar och åkare. Så länge framgaffeln sitter fast kommer åkaren störas mindre av vibrationer från underlaget än under riktiga förhållanden. Denna rigg har ett större användningsområde, men lär vara betydligt dyrare att drifta än BRRs.
När GCN tetsade däck på denna rigg var skillnaden med Pirellis bästa 28 mm däck på "asfalt" i spannet 4-7 bar inom 2 watt skillnad, där 5 bar var bäst, men på deras "kullersten" var 2 bar snabbast. Testet tog förstås inte med risken för genomslagspunktering med lägre däcktryck.

BRRs ståltrumma får mycket gnäll för att den är slät, men det är inte sant. Plåtdurk har ett 2 mm högt mönster som ger mer burr än vanlig svensk landsvägsasfalt. Testerna är enkla, repeterbara och är inte beroende av någon hemlig påhittad vägstruktur. En bra referens. Att resultaten inte motsvarar verkliga förhållanden är uppenbart och inget brr förnekar.

https://silverstonesportshub.co.uk/per/ är betydligt mer avancerad men resultaten lär skilja mer pga olika testcyklar och åkare. Så länge framgaffeln sitter fast kommer åkaren störas mindre av vibrationer från underlaget än under riktiga förhållanden. Denna rigg har ett större användningsområde, men lär vara betydligt dyrare att drifta än BRRs.
När GCN tetsade däck på denna rigg var skillnaden med Pirellis bästa 28 mm däck på "asfalt" i spannet 4-7 bar inom 2 watt skillnad, där 5 bar var bäst, men på deras "kullersten" var 2 bar snabbast. Testet tog förstås inte med risken för genomslagspunktering med lägre däcktryck.
Först:

Har någon påstått att de har slät trumma? Det som påstås är väl att det är ett trubbigt sätt att mäta men att det har sina fördelar och sina nackdelar?

Följdfråga:
Intressant med GCN! Jag tolkar det som att man bara pratar watt utifrån däcktryck. Vet du om de eller någon annan har testat watt-skillnad mellan bra och dåliga racerdäck? Jag letade efter det för några veckor sedan och Jan Heine har ju en del siffror men han skriver ju i egen sak (typ 10 watt på asfalt om jag minns rätt men det påverkas ju mycket av underlag mm).

Vore kul att ha några generella ungefärliga siffror.

Bilagor

• IMG_7752.webp
    IMG_7752.webp
    102.6 KB · Besök: 40
Först:

Har någon påstått att de har slät trumma? Det som påstås är väl att det är ett trubbigt sätt att mäta men att det har sina fördelar och sina nackdelar?

Följdfråga:
Intressant med GCN! Jag tolkar det som att man bara pratar watt utifrån däcktryck. Vet du om de eller någon annan har testat watt-skillnad mellan bra och dåliga racerdäck?
Ståltrumma tolkar många som slät.

Ja, i samma test

Sedan kanske GCN testerna mest har underhållningsvärde, men de hyr/lånar personal i detta avsnitt med kompetens och resultatet bör peka åt rätt håll.

Jag har kört med Ultra Sport och tycker att de fungerar helt OK men det är väldigt liten skillnad i pris mot Continental Grand Prix (utan 5000) som jag upplever som väldigt mycket bättre på alla sätt och vis!

Jag har kört med Ultra Sport och tycker att de fungerar helt OK men det är väldigt liten skillnad i pris mot Continental Grand Prix (utan 5000) som jag upplever som väldigt mycket bättre på alla sätt och vis!

Fast de kostar väl nästan dubbelt så mycket som Ultra Sport.

Så, jag läste artikeln du länkade @HåkanC , testar och ge mig in i debatten får se om jag överlever :) Om jag förstår rätt så kan inte en ståltrumma mäta hur följsamt däcket. (casing och hårdhet på däckblandning). Men BRR ger ju indikatorer som vikt, tjocklek och punkteringsskydd.
Som jag skrev i #12 är det förstås bra och användbar info

Men borde inte våt greppet säga lite om hårdheten på däcksblandningen, en mjuk blandning borde väl ge bättre grepp? Eller har jag fått det om bakfoten?
Jag tycker det är bättre att jmf med andra däckstester och då ffa de som tidningen Tour gör.
De testar rullmotståndet på platten och på både slätt och grovt underlag
42a61b4603194a94bf498ac5562b0b2c3a83484f-sfE8NiNc

Läs mer här

De testar även våtgreppet i verkligheten
tubelessreifen-so-gross-sind-die-unterschiede-zwischen-30-millimeter-modellen

Läs mer här

Då kan man inte enbart se vilka däck som har låg skillnad mellan rullmotståndet på slätt resp grovt underlag utan även vilken koppling det har till våtgreppet.

det är väldigt liten skillnad i pris mot Continental Grand Prix
Fast de kostar väl nästan dubbelt så mycket som Ultra Sport.
Du får handla dina däck från samma ställe som @MiMosobo

110 öre/mil kostar det mig att cykla på GP5000 med dagens däckpriser. Klart värt pengarna imo. Har fått några genomslagspunkteringar men tvivlar på att det är däckens fel.

Jag får ut ~700 mil ur bakdäcken. Efter 1300 mil på framdäcket börjar det bli dags att byta det, men det klarar nog några hundra mil till utan problem.
Spännande, mitt fabriks monterade Pirelli p7 sport klarade knappt 400 mil som bakdäck, sedan var det platt, rejält halt i kurvorna men i och för sig inte nere i corden. Kan ju hända att det har med mina ca 85 kg att göra, men ändå.

Framdäcket går bak nu och borde väl uppskattningsvis ha 200 mil kvar efter bytet (kanske 100 nu men slitage varningen är tydlig).

Nytt fram är ett Pirelli p zero race 4s som ska vara både lättare och roligare, men det återstår att se...

Kan inte säga att jag märkt någon dramatisk skillnad, men det kanske kommer när jag byter bak.

Tillbaka
Topp