En till cykel?

Dani_m

Medlem
En till cykel?
Första inlägget,
Vem är jag?
Hobbycyklar och cyklar 30km/ h snitt på ca 24km.
Vi kommer få leasa cykel genom jobbet. Men jag har ett dilemma.
Jag äger en cykel idag. Ska jag välja en gravel eller en lite bättre racer än vad jag har?
Är det värt att välja trådlös växel, eller är det där pengarna hamnar när man väljer en cykel för runt 22000kr?
Jag har hört att runt 21000:- är en bra summa att välja en cykel pga skatten.
Men en cykel runt 21k ish söker jag.
Kriterierna:

Gravel: mestadels asfalt, ibland nån skogsväg.
•max 40mm däck, gärna tunnare/ snabbare.
•elektronisk/ trådlöst växel, ja eller nej? Vart pengarna?
•hyfsad snabb

Racer:
•snabbare än min nuvarande (se nedan)
•elektronisk/ trådlöst växel, ja eller nej? Vart pengarna?

Jag har idag en:
Scott Addict 25 – specifikationer 2020
  • Typ: Landsvägscykel / racercykel.
  • Ram: Kolfiber, lätt och styv, byggd för komfort + prestanda.
  • Växlar: Shimano 105 mekaniska
  • Drivlina: 2x12 (24 växlar).
  • Bromsar: Shimano 105 hydrauliska skivbromsar.
  • Däck: 32 mm Schwalbe Durano (allround, lite bredare för komfort).
  • Vikt: ca 8,4 kg.
Jag kommer behålla min scott, men jag vill ha en till. Antingen en gravel eller Racer? Får man en bättre racer med dom pengarna än vad jag har? Om inte då blir det en Gravel.
Cyklarna som oftast väljs ifrån är https://www.cykloteket.se/.

En till cykel?
Får du ens en bättre racer än du har idag för strax över 20k? Det blir väl mer eller mindre samma hoj fast årsmodell 2025.

Snittar du 30 över 24 km är det inte cykeln som är begränsningen utan du själv.

Uppgradera din nuvarande cykel för några tusen istället, gratis fart kan fås med snabba däck och slanglöst/TPU-slangar.

En till cykel?
Får du ens en bättre racer än du har idag för strax över 20k? Det blir väl mer eller mindre samma hoj fast årsmodell 2025.

Snittar du 30 över 24 km är det inte cykeln som är begränsningen utan du själv.

Uppgradera din nuvarande cykel för några tusen istället, gratis fart kan fås med snabba däck och slanglöst/TPU-slangar.
Ok. Så tubeless till min då. Det har jag funderat på också. Nåt mer som är värt i göra?
Tänkte max 5000;- tubeless 2000-3000:- sen då 😅
Styret är i aluminium. Värt till kolfiber?

En till cykel?
Kul det där, för det är lite som tubeless. I min värld både läser och upplever jag främst personer med elektroniska växlar eller tubeless stå där med problem.

Konstigt, i min värld är det främst personer som inte kör tubeless eller elektroniska växlar som har problem med punkteringar, justera växlar, vajrar som går av, vajerdragning genom ramar osv.

;-)

En till cykel?
Ok. Så tubeless till min då. Det har jag funderat på också. Nåt mer som är värt i göra?
Måste inte va tubeless även om det kan va najs. Schwalbe durano är inga bra snabba däck, släng på ett par gp5000 lr liknande med tpu-slang så ska du få se. Dyra starka bra lampor fram o bak tycker jag är fint om man vill spendera lite, och några premiumplagg typ goretex osv gör jättemycket, speciellt på hösten när vädret kan vara som det brukar vara. Kolfiberstyre sparar lite vikt och vissa tycker dom tar vibrationer bättre, men märkte själv ärligt ingen skillnad, men så kör man ju mer tjockaste gelelindan som gick att hitta.

Tycker allmänt att om du inte har behov av gravel så uppgradera den befintliga bara, den är fin. Elväxlar är fint som fan men i min åsikt ren lyxkonsumtion för motionären och pendlaren. Du blir inte snabbare eller så. Vill du bli snabbare så lägg in lite backintervaller eller nåt i schemat, och drick mindre öl

En till cykel?
Måste inte va tubeless även om det kan va najs. Schwalbe durano är inga bra snabba däck, släng på ett par gp5000 lr liknande med tpu-slang så ska du få se. Dyra starka bra lampor fram o bak tycker jag är fint om man vill spendera lite, och några premiumplagg typ goretex osv gör jättemycket, speciellt på hösten när vädret kan vara som det brukar vara. Kolfiberstyre sparar lite vikt och vissa tycker dom tar vibrationer bättre, men märkte själv ärligt ingen skillnad, men så kör man ju mer tjockaste gelelindan som gick att hitta.

Tycker allmänt att om du inte har behov av gravel så uppgradera den befintliga bara, den är fin. Elväxlar är fint som fan men i min åsikt ren lyxkonsumtion för motionären och pendlaren. Du blir inte snabbare eller så. Vill du bli snabbare så lägg in lite backintervaller eller nåt i schemat, och drick mindre öl
Ok. Men kanske smalare däck till GP. Idag har jag 32”
Kanske 30”istället ? eller värt att ha 32”
28 misstänker jag blir för ”hårt”
Jag har 622-18 hjul.

En till cykel?
Finns en del trådar om förmånscyklar, tex:

En till cykel?
Schwalbe durano är inga bra snabba däck, släng på ett par gp5000 lr liknande med tpu-slang så ska du få se.
+1

Ok. Men kanske smalare däck till GP. Idag har jag 32”
Kanske 30”istället ? eller värt att ha 32”
28 misstänker jag blir för ”hårt”
Jag har 622-18 hjul.
Jag antar att du menar 32mm när du skriver 32"?
Om den enda skillnaden är bredden är ett bredare däck bättre, det rullar lättare och eftersom du kan ha lägre tryck är det även komfortablare, det slits även långsammare
Skillnaden mellan 30 och 32mm däck är såpass lite att eftersom du får plats med 32mm bör du välja det. Ett riktigt bra 32mm däck som många gillar och använder är Continental GP 5000, det finns i olika versioner för slang och slanglöst. Den för slang är billigare och även lättare (inkl en lätt slang), det kostar 478,22 SEK här
TPU-slangar är billigast att köpa direkt från Kina, jag har tex köpt från Ali Express för ~50SEK/slang

Kolfiberstyre sparar lite vikt och vissa tycker dom tar vibrationer bättre, men märkte själv ärligt ingen skillnad, men så kör man ju mer tjockaste gelelindan som gick att hitta.
Kolfiberstyre KAN spara vikt, men som alltid är materialet underordnat konstruktion och tillverkning.
Även för mig är det styrlindan som har gjort störst skillnad, det finns även vibrationsdämpande kuddar att lägga mellan styre och linda
Styrlinda
Gelkuddar
(Tyvärr inte i lager)

+1
Men vi är många, inte minst jag, som gärna unnar oss lite lyx,
det skiljer iofs mkt mellan vad olika personer betraktar som lyx...

Senast ändrad:
En till cykel?
Som andra skrivit, premiumdäck 30-32mm med slanglöst/TPU (smaksak imo) är en bra och förhållandevis billig uppgradering för fart (dyrt om du behöver köpa nya hjul för slanglöst).

Annars är ju djupare kolfiberhjul en trevlig uppgradering som kanske ger liiite fart men kan ge cykeln en ny känsla (och nytt utseende, vilket inte skall underskattas).

Utöver det är wattmätare en uppgradering som på sikt ger ”fart” för de flesta om de börjar träna mer strukturerat.

En till cykel?
Som andra skrivit, premiumdäck 30-32mm med slanglöst/TPU (smaksak imo) är en bra och förhållandevis billig uppgradering för fart (dyrt om du behöver köpa nya hjul för slanglöst).

Annars är ju djupare kolfiberhjul en trevlig uppgradering som kanske ger liiite fart men kan ge cykeln en ny känsla (och nytt utseende, vilket inte skall underskattas).

Utöver det är wattmätare en uppgradering som på sikt ger ”fart” för de flesta om de börjar träna mer strukturerat.
Nu börjar jag bli sugen att gå endast uppgradera min cykel 😅
Och inte gå och ”köpa” en förmånscykel.
Nya däck=ja
Nya hjul=kolfiber ja. Om det går att hitta billig/ begagnat. Är det svårt med att flytta allting själv, växel osv på bakdäck?

En till cykel?
Finns en del trådar om förmånscyklar, tex:

Dessutom kan du inte köpa cyklar på rea så oftast lönar sig det ekonomiskt att hitta en bra deal i stället och välja avbetalning om man inte vill betala hela summan på en gång.

En till cykel?
För de enstaka skogsvägar som nämns i OP är Continental Grand Prix 5000 AS TR mer lämpliga än Continental Grand Prix 5000 som nämnts ovan i tråden.
Även fast man inte kör tubeless så är dom bättre?
Nja, den stora skillnaden mellan GP5k och GP5kAS TR är de senare är bättre punkteringsskyddade och för slanglöst, det gör dem även stummare, trögare och tyngre(>150g för två jmf slang) och även dyrare (>222SEK/däck)
Dessutom behöver man inte bättre punkteringsskydd för skogsvägar utan där punkteringsskyddet gör störst skillnad är ffa i städer på blöta cykelbanor med mkt krossat glas.
Jag har sådana extra punkteringsskyddade däck som jag ffa använder under den mörka årstiden på sopsaltade cykelbanor.

En till cykel?
I hans fall hjälper inga TPU slangar. TRÄNA hjälper.
Jag vill ha en skön/ rolig/ snabb resa/ träning.
Oftast när jag bara ska ”cykla” lite så slutar det alltid att jag tar i allt. 1,5h senare så är jag hemma, fast jag bara skulle på en liten tur.
Så träna gör jag typ hela tiden. Antingen crossfit (5dar/ veckan) eller cykla. Försöker cykla 5 där i veckan 1h per gång i snitt.
Om det är TPU som gör att det blir roliga så kanske jag testar ✌🏼

En till cykel?
En till cykel?
En till cykel?
Och det bör funka med dessa om jag kör 32mm däck?
Eller är det mer Safe att köra 23–35C?
Jag vet inte
Men som jag har skrivit tidigare
Om inte priset verkar bra nu är det så att AliE (+ säkert "alla" andra) har bra koll på kakorna
dvs är man inloggad och söker på "TPU tube" + är inne och klickar runt några ggr
brukar det ganska snabbt dyka upp ännu bättre erbjudanden.

En till cykel?
Nu börjar jag bli sugen att gå endast uppgradera min cykel 😅
Och inte gå och ”köpa” en förmånscykel.
Nya däck=ja
Nya hjul=kolfiber ja. Om det går att hitta billig/ begagnat. Är det svårt med att flytta allting själv, växel osv på bakdäck?
Det är objektivt sätt inte svårt, men kräver ett par verktyg som man troligen inte redan har hemma om man inte gjort detta förut. Och ställer man frågan som du gör att flytta "växel osv" på bakdäck har man ju lite uppförsbacke och några nya termer att lära sig. Men youtube erbjuder bra hjälp:

En till cykel?
Det är objektivt sätt inte svårt, men kräver ett par verktyg som man troligen inte redan har hemma om man inte gjort detta förut. Och ställer man frågan som du gör att flytta "växel osv" på bakdäck har man ju lite uppförsbacke och några nya termer att lära sig. Men youtube erbjuder bra hjälp:

Ähh. Kassett, hjul, kolfiber. Sen är man hemma. Jag gillar utmaningar. Är man teknikchef så får man visa att man kan fixa detta. Tror det inte är svårare än avancerade maskiner som man jobbar med 😅

Tillbaka
Topp