Bikepacking
Jag har en Quick rack som jag är nöjd med. Har använt den på en massa olika sätt, med panniers t ex. Väldigt smidig och stabil. Det enda som är plast är ju låsning mot ramen och det blir inte någon nämnvärd belastning så det skulle bli en svag punkt.Är lite less på traditionell sadelväska. Har en Topeak Backloader nu.
Svajar lite väl lastad kan jag tycka vilket framförallt märks så klart när man ställer sig.
Tailfinkonceptet lockar ju men prislappet avskräcker.
Cyklarna som detta är aktuellt för just nu har fästen för racks (Fairlight Strael + Carbonda)
Vilka vettiga alternativ finns det?
- Det ska vara lätt / snabbt att montera på och av
- Vill att man kan ta loss väskan / bagen man lastar i så man kan ta med den in
- ska sitta stadigt och tåla skakig stig
- Finnas utrymme för minst 29x2.25"
- gärna "modulärt" så man kan utöka / har alternativ att t.ex. använda panniers om andan skulle falla på, fästa ytterligare flaskställ eller annat på sida osv.
Har just nu kikat på:
- Ortlieb Quick Rack ==> bra pris, lätt / snabbmonterat. Passar allsköns typer av cyklar. Men lite tveksam till att det är så mycket plast?
- Old Man Mountain Elkhorn
- Tumbleweed T-Rack
Sen skulle man så klart behöva komplettera med någon vettig dry bag eller dylikt + straps.
Kom med tips!
Har f.n. en Ortlieb dry pack spänd ovanpå:
Dry-Pack
A multifunctional dry bag designed for your adventures—perfect for biking and water sports.
Den ger lite mer finesser än en vanlig dry sack. Jag föredrar dock att fylla uppifrån så jag är inte helt nöjd med den lösningen.