Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Är lite less på traditionell sadelväska. Har en Topeak Backloader nu.
Svajar lite väl lastad kan jag tycka vilket framförallt märks så klart när man ställer sig.

Tailfinkonceptet lockar ju men prislappet avskräcker.
Cyklarna som detta är aktuellt för just nu har fästen för racks (Fairlight Strael + Carbonda)

Vilka vettiga alternativ finns det?
- Det ska vara lätt / snabbt att montera på och av
- Vill att man kan ta loss väskan / bagen man lastar i så man kan ta med den in
- ska sitta stadigt och tåla skakig stig
- Finnas utrymme för minst 29x2.25"
- gärna "modulärt" så man kan utöka / har alternativ att t.ex. använda panniers om andan skulle falla på, fästa ytterligare flaskställ eller annat på sida osv.

Har just nu kikat på:
- Ortlieb Quick Rack ==> bra pris, lätt / snabbmonterat. Passar allsköns typer av cyklar. Men lite tveksam till att det är så mycket plast?

- Old Man Mountain Elkhorn

- Tumbleweed T-Rack

Sen skulle man så klart behöva komplettera med någon vettig dry bag eller dylikt + straps.

Kom med tips!
Jag har en Quick rack som jag är nöjd med. Har använt den på en massa olika sätt, med panniers t ex. Väldigt smidig och stabil. Det enda som är plast är ju låsning mot ramen och det blir inte någon nämnvärd belastning så det skulle bli en svag punkt.

Har f.n. en Ortlieb dry pack spänd ovanpå:

Den ger lite mer finesser än en vanlig dry sack. Jag föredrar dock att fylla uppifrån så jag är inte helt nöjd med den lösningen.

Bikepacking
Jag har en Quick rack som jag är nöjd med. Har använt den på en massa olika sätt, med panniers t ex. Väldigt smidig och stabil. Det enda som är plast är ju låsning mot ramen och det blir inte någon nämnvärd belastning så det skulle bli en svag punkt.

Den ger lite mer finesser än en vanlig dry sack. Jag föredrar dock att fylla uppifrån så jag är inte helt nöjd med den lösningen.

Tack! Har du haft skärmar monterade också?
I så fall sitter de på samma fästpunkt?

Bikepacking

Just den där dry-packen har jag och är nöjd med den, förutom storleken då jag snålade och köpte den lilla...

Bikepacking
Själv funderar jag på om inte en Alpkit Exo-Rail kan vara en lösning för att minska svajet på en sadelväska? https://alpkit.com/products/exo-rail-seat-pack-mounting-system

Sen spelar det så klart roll hur man packar. En lång slapp banan med tung packning bakom sadeln lär märkas mer än en kort, hårt packad och väl inspänd packning.

Intressant, men inte förtjust i sandwichplattan. Speciellt om man tänker sig att man ska flytta grejerna mellan olika cyklar. Pyssligt och påverkar sadelhöjden respektive pyssel med att få sadelns position identisk vid varje byte. Då känns Topeak varianten intressantare som klämmer direkt på railsen.

Och nu läste jag lite tester om Topeakvarianten som inte heller övertygade....

Senast ändrad:
Bikepacking
@glitch Ser att du dissat Tailfin redan, men jag kan inte annat än rekommendera. Det gör ont när man ska betala, men jag har inte ångrat det en sekund efteråt.

Köpte alu-modellen, kunde inte motivera den dyrare för mig själv. Har två uppsättningar nu så både hustrun och jag har då vi är ute på flerdagarsturer.

Senast ändrad:
Bikepacking
Efter att ha kört med gamla Fjällrävenväskan där bak i ett år nu måste jag ändå säga att jag är rätt så nöjd. Till skillnad från polarns ortliebväska svajar den otroligt lite. Och då har jag ändå kört med extra packning monterat undertill. Sea To Summits stretchlocremmar passar perfekt och kostar betydligt mindre än andra remmar dessutom. Såhär har det sett ut de senaste 550 milen:
20250722_103052.webp

Visst hade man kunnat köra ett rack, men med tanke på hur stabilt det sitter ser jag för tillfället ingen anledning att köpa mig en pakethållare.

Bikepacking
Skaffade en Topeak backloader (10l) inför min backpacking i juli. Det varierar ju mycket hur det svajar beroende på hur mycket man packar och hur väl man lyckas komprimera innerpåsen. Men går också påverka genom hur man drar åt remmarna. Några gånger var de lite mycket svaj på den när jag var ute, men tyckte att jag lyckades få till det rätt bra genom att stanna och spänna åt mer.
TopeakBackloader.webp

Bikepacking
Skaffade en Topeak backloader (10l) inför min backpacking i juli. Det varierar ju mycket hur det svajar beroende på hur mycket man packar och hur väl man lyckas komprimera innerpåsen. Men går också påverka genom hur man drar åt remmarna. Några gånger var de lite mycket svaj på den när jag var ute, men tyckte att jag lyckades få till det rätt bra genom att stanna och spänna åt mer.
Visa bilaga 787017
Du har inte funderat på den där ställningen som Topeak har för stora sadelväskor?
Köpte en sådan och det är noll svaj på väskan.

Bikepacking
Menar du den där Wishbone som det tipsades om i #6,026?
Kände inte till den innan, men verkar ju rätt bra. Kanske. Nackdelen är väl att det blir lite trängre under sadeln om den ska samsas med remmarna. Redan lite trångt utan den. Men det går väl säkert lösa.

Bikepacking
Menar du den där Wishbone som det tipsades om i #6,026?
Kände inte till den innan, men verkar ju rätt bra. Kanske. Nackdelen är väl att det blir lite trängre under sadeln om den ska samsas med remmarna. Redan lite trångt utan den. Men det går väl säkert lösa.
Jag köpte en Ali-version, eller kanske var det från Amazon, av den där wishbone. Kostade 200 spänn, monteras / monteras av på någon minut och för mig är den inte i vägen för någonting. Klockren produkt. Väger förstås några gram, men väl värt att bli av med svajet. Och väger ändå mindre än ett rack.

Bikepacking
Det beror ju vilken sadel man har. Kan ju variera rätt mycket hur mycket utrymme det finns för få in annat runt rälsen. I mitt fall är det redan lite småkrångligt få in remmarna, med den sadeln jag haft på nu vart fall.

Bikepacking
Det beror ju vilken sadel man har. Kan ju variera rätt mycket hur mycket utrymme det finns för få in annat runt rälsen. I mitt fall är det redan lite småkrångligt få in remmarna, med den sadeln jag haft på nu vart fall.

Jag svär lite varje gång jag ska sätta fast Backloadern. Det är ett väldana fipplande och grejande med spännena och remmarna innan allt är på plats. Tänker mig att det skulle vara en dröm med ett fast rack man bara spänner fast väskan på :)

Den extra vikten rör mig inte i ryggen - däremot en aspekt jag inte tänkt på tidigare är ju hur man gör om man ska flyga / resa med cykeln i cykelväska. Har en Evoc bag idag, plats borde inte vara ett problem men man lär ju få skruva loss ett eventuellt rack vilket är fördel för t.ex. ortliebs quick rack.

Bikepacking
För Mr Fusion så trär man ett par remmar från insidan och ut. Klart :)

Just nu har jag både pakethållare och hölster för att kunna avlasta sambon med lite väskor, men annars tycker jag hölstret är både lättare och enklare.

Bikepacking
Tack! Har du haft skärmar monterade också?
I så fall sitter de på samma fästpunkt?
Jag har skärmar men använder inte den fästpunkten. Jag tittade på det och det skulle nog gå, men det kändes inte optimalt. Så jag har löst det på annat sätt.

Ortlieb har ju också en särskild skärm som är gjord för just quick racken. Den är helt ok men inte direkt heltäckande.

Bikepacking
För Mr Fusion så trär man ett par remmar från insidan och ut. Klart :)

Just nu har jag både pakethållare och hölster för att kunna avlasta sambon med lite väskor, men annars tycker jag hölstret är både lättare och enklare.
Tror inte det är min grej.
1 relativt dyr
2 vill inte ha det här uppsticket direkt bakom sadeln
3 vill ha möjlighet att enkelt kunna fästa saker som regnjacka, flipflop osv. medelst bungees eller dylikt direkt utanpå
4 ej kompatibel med kolfiberstolpe
5 För likt vad jag redan har, ska det på sikt även funka för pendling osv. så blir formfaktorn en begränsning för saker som en laptop.

MTB-large-39.webp

Bikepacking
Är det pakethållare du vill ha så är ju det du ska köpa.

Jag har inget problem att få med en regnjacka i hölstret eller ett par skor på sidorna med en strap. Enligt dem själva så är det för att folk drar åt deras fäste för kung och fosterland som de säger att man inte ska använda en kolstolpe. Själva gör de det.

Men det är som sagt inte en pakethållare.

Bikepacking
Ett alternativ kanske kan va att komplettera din befintliga väska med en Topeak Backloader Wishbone?
Tar bort svajet och man kan ha ett par extra flaskställ.
Jag testade en Wishbone med dubbla flaskställ i somras. Tyvärr går teori och praktik inte riktigt hand i hand, infästningen i sadeln lossade med milen som rullade på och det blev lurigt att stiga på och av cykeln, flaskorna kom långt isär och högt över sadeln. Ett tredje men mindre problem är att de flaskhållare jag använde (klassiska metall i Al) inte fixade flaskor som skakade utåt.
Mitt sökande efter lösningar för minst 4 flaskor går vidare. Jag kan ha tre flaskor i ramen och en i en godisbag på styret men godisbagen vill jag använda till annat.

Bikepacking
Jag testade en Wishbone med dubbla flaskställ i somras. Tyvärr går teori och praktik inte riktigt hand i hand, infästningen i sadeln lossade med milen som rullade på och det blev lurigt att stiga på och av cykeln, flaskorna kom långt isär och högt över sadeln. Ett tredje men mindre problem är att de flaskhållare jag använde (klassiska metall i Al) inte fixade flaskor som skakade utåt.
Mitt sökande efter lösningar för minst 4 flaskor går vidare. Jag kan ha tre flaskor i ramen och en i en godisbag på styret men godisbagen vill jag använda till annat.
Det finns både för och nackdelar med lösningen, vissa gillar den och andra inte. Jag körde Transiberica förra året med en och jag tyckte att den fungerade ganska bra. Skruvarna får man dock sätta lite gänglåsning av något slag på.
Högt över sadeln tycker jag inte att flaskorna hamnar, snarare strax under, ganska enkla att få tag på tycker jag.
1755155863132.webp

Bikepacking
Körde en liten tredagarstur med tält. Körde den här set-upen. Det är alltså inklusive civila kläder för att hänga en kväll i en stad, en tjock bok, 2-P tält, kök, anteckningsblock och sovutrustning för 10 grader. Ser ibland folk med otroligt mycket packning och det behövs inte. Däremot ska jag fixa en ramväska där jag får plats med tältpinnarna! Har med en liten packbar ryggsäck för mathandling också. Men den används bara från mataffären till tältplatsen.

IMG_7644.webp

IMG_7646.webp

Men - jag har även en fråga. Jag skulle vilja ha ner tyngdpunkten (verktyg, powerbank, necessär typ). Nu är de i styrväskan och det påverkar styrningen lite.

Har någon testat down tube bags?

Bikepacking
Det finns både för och nackdelar med lösningen, vissa gillar den och andra inte. Jag körde Transiberica förra året med en och jag tyckte att den fungerade ganska bra. Skruvarna får man dock sätta lite gänglåsning av något slag på.
Högt över sadeln tycker jag inte att flaskorna hamnar, snarare strax under, ganska enkla att få tag på tycker jag.
Visa bilaga 787140
Det kan inte bara vara jag som blir sugen på en helfigursbild på den hojen?

Bikepacking
Körde en liten tredagarstur med tält. Körde den här set-upen. Det är alltså inklusive civila kläder för att hänga en kväll i en stad, en tjock bok, 2-P tält, kök, anteckningsblock och sovutrustning för 10 grader. Ser ibland folk med otroligt mycket packning och det behövs inte. Däremot ska jag fixa en ramväska där jag får plats med tältpinnarna! Har med en liten packbar ryggsäck för mathandling också. Men den används bara från mataffären till tältplatsen.

Visa bilaga 787178

Visa bilaga 787176

Men - jag har även en fråga. Jag skulle vilja ha ner tyngdpunkten (verktyg, powerbank, necessär typ). Nu är de i styrväskan och det påverkar styrningen lite.

20250726_160349.webp

jag har två rockbros-väskor som kostade typ 300 kr på amazon för båda, varav den stora är full med verktyg etc och oftast monterad under underröret. väldigt bra plats för en väska, och jag störs inte av och kan inte känna att den svajar lite. skulle dock gå att göra helt osvajig med remmar runt om, som på egensydda signaloranga ovanför. skulle aldrig lägga pengar på en tailfin för en verktygsväska, och egentligen skäms jag att jag inte sydde verktygsväskan själv av nåt gammalt avlagt.

men rockbrosväskorna är flexibla och just nu har jag dem såhär:
20250814_122800.webp

ang hur mycket packning som "behövs", så ska du nog inte dissa folk som ser överlastade ut om du inte vet förutsättningarna för deras resa. de flesta är nog ganska rationella utifrån sina egna behov. och en stor väska kan väga typ inget (och göra cykeln mer aero) om den är fylld med en varm sovsäck, för att nån inte gillar att frysa.

Bikepacking
Bikepacking

Visa bilaga 787178

Visa bilaga 787176

Det fetade: verktyg och reservdelar som väger en del kan du lägga i en ramväska, medans (under förutsättning att det får plats) batteribank osv stoppar du i en top tube bag. Bonusen med det är att du kan ladda telefon/gps väldigt enkelt och större delen av vikten hamnar långt ner och så nära mitten av ramen som möjligt

Bikepacking
Visa bilaga 787212
jag har två rockbros-väskor som kostade typ 300 kr på amazon för båda, varav den stora är full med verktyg etc och oftast monterad under underröret. väldigt bra plats för en väska, och jag störs inte av och kan inte känna att den svajar lite. skulle dock gå att göra helt osvajig med remmar runt om, som på egensydda signaloranga ovanför. skulle aldrig lägga pengar på en tailfin för en verktygsväska, och egentligen skäms jag att jag inte sydde verktygsväskan själv av nåt gammalt avlagt.

men rockbrosväskorna är flexibla och just nu har jag dem såhär:
Visa bilaga 787213

ang hur mycket packning som "behövs", så ska du nog inte dissa folk som ser överlastade ut om du inte vet förutsättningarna för deras resa. de flesta är nog ganska rationella utifrån sina egna behov. och en stor väska kan väga typ inget (och göra cykeln mer aero) om den är fylld med en varm sovsäck, för att nån inte gillar att frysa.
Ja absolut - kommer såklart inte köpa 😅

Jag vill alltid modifiera så jag syr mitt eget (utom styrväskan på bilden som är beg, den modellen är så himla smidig och röv-korven för där tycker jag att Blackburn är 5/5. Övriga väskor på bilden är huvudsakligen sydda av delar från kasserade ryggsäckar, en gammal mörkläggningsgardin mm från släkt och vänner. Det är en kul sport :)

Angående tung packning - självklart, vill man ha med sig stekpanna och kaffepress unnar jag verkligen folk det. Men jag upplever ibland att folk hamnar i följande (Allt är exempel på cyklister jag träffat i sommar).

Jag vill cykla -> jag behöver ha med allt det här -> lägger allt på pakethållare och pajar bakhjulet -> fastnar i en italiensk småstad i två veckor och får ta tåget istället

Jag vill cykla -> jag behöver ha med allt det här -> Packar cykeln så tungt att de inte orkar med de dagsetapper de planerat -> får ta tåget och verkade stressade och uppgivna.

Sedan finns den klassiska:
Jag vill cykla -> jag behöver ha med allt det här -> jag behöver en ny cykel :)

Men - som du säger. Motsatsen finns såklart också och inget fel i det :)

Jag har denna: https://www.apidura.com/shop/expedition-downtube-pack/

Nu skiljer det sig säkert från fabrikat. Men just Apiduras fungerar inte bra på ramar med smala stålrör! Då snurrar den. Kanske att Tailfin är bättre ur det avseendet.
Ja, jag kör ju just smala stålrör så tailfins lösning såg smart ut. Men jag har ju även två växelvajrar att ta hänsyn till.

Det fetade: verktyg och reservdelar som väger en del kan du lägga i en ramväska, medans (under förutsättning att det får plats) batteribank osv stoppar du i en top tube bag. Bonusen med det är att du kan ladda telefon/gps väldigt enkelt och större delen av vikten hamnar långt ner och så nära mitten av ramen som möjligt
Har tänkt tanken men hur göra med vattenflaskorna? Jag har funderat på en camelbak i väskan eller flaskor bak vid korven. Om någon har någon erfarenhet är jag nyfiken! Vill inte ha flaskorna i snackpåse på styret för slår knäna i den då.

Jag har bara använt powebanken i tältet men annars är ju ramväska eller snack-påsen på styret givna :) I toptubväskan har jag ju godis :)

Bikepacking

Bikepacking
Har tänkt tanken men hur göra med vattenflaskorna? Jag har funderat på en camelbak i väskan eller flaskor bak vid korven. Om någon har någon erfarenhet är jag nyfiken! Vill inte ha flaskorna i snackpåse på styret för slår knäna i den då.

Jag har bara använt powebanken i tältet men annars är ju ramväska eller snack-påsen på styret givna :) I toptubväskan har jag ju godis :)

Beroende på värme osv så kör jag med snackbags och stoppar vattenflaskorna i dem (medans snacks och annat hamna i en XL toptube bag) samt att jag har en cargo cage permanent monterad på "downtube" för en 2l flaska/thermos.
Batteribank och lite andra prylar som jag inte behöver så ofta hamna i styrväskan (Kör med Surly Moloko styre och väska)

Beroende på vilken typ av ramväska du väljer, så är @mzi s kommentar om en crank tank riktigt bra.
Funderade själv på en ett tag, men valde en ramväska som tar hela utrymmet istället.

Bikepacking
Man måste ju ha en Quickrack tailfin frameexopack ! Sen en dry-railbag topeak apadonko backloader och en wishbag fusion railevoc reenforced carbonpack.

Och såklart en toptube rockslide cockpitt camelbag, plus en candybag molly rockhopp !!

Bikepacking
Tog bort det jag först skrev om hållarens stabilitet för tänkte skriva lite utförligare men blev inte av.

En spaning är att pakethållare klart är på väg tillbaka, i stort sett alla jag träffat i sommar som cyklat längre distanser har haft det, även de med lätt packning. Förvisso mest cyklister från andra länder men trenden är tydlig.

Senast ändrad:
Bikepacking
@glitch Jag har kommit in i område med mottagning på fjället och var tvungen att skriva efter att ha läst ikapp mig.

Det man vill ha är en pakethållare med drybag ovanpå, med möjlighet till någon form av lasthållare på sidorna om möjligt för att utöka kapaciteten om behov finnes, samt möjlighet att enkelt kunna lägga något ovanpå. Fritidsskor, regnjacka eller baguette må vara odefinierat i detta fall.

Problemet är att pakethållare är fula. Och att alla som använder dem cyklar i en fart som någon som kännetecknar sig som "relativt jäkla snabb" inte kan leva med. Vet att vissa kommer bli upprörda över detta påstående, men det är ett obestridligt faktum att vissa ogillar när snittfarten understiger 25 km/h över "lång sträcka", och alla drivs av olika saker.

När det kommer till Tailfin är dessa också jäkligt fula, men de upplevs som mer okej eftersom de marknadsför sig på ett sätt där cyklisterna ser snabba och starka ut. Jag tänker att man skulle kunna göra en kompromiss och köra vanlig pakethållare men bibehålla övriga "snabba" attribut såsom snabba kläder, cykel och packning i övrigt. Smal profil sett framifrån, relativt låg körställning och därtill så hög genomsnittseffekt man pallar med på given sträcka.

Utmanar dig att vara först ut!😊

Mina egna utsvävningar i frågan kan ses tidigare i tråden. Jag anser att min utformning på racket ger dels lite mer roliga vinklar (subjektiv åsikt) men framförallt är det en skålad yta där en drybag passar optimalt. Dessutom har jag lagt till funktioner som gör att lastsäkringen är supersmidig och effektiv, samt att jag får en dedikerar plats för Varian. Märks tydligt att en plan pakethållare håller fast en drybag mycket sämre (har den lösningen framtill).

Om du vill köpa dig ur bekymret tror jag faktiskt att Tailfin är en grym lösning. Jag kunde inte motivera en sådan prislapp i nuläget, och eftersom det är roligt att tillverka grejer körde jag på egen lösning. Den största vinsten för min del är att kunna köra med godtycklig drybag (valfri storlek, färg, tillverkare etc), samt att jag valt en vinkel på hållaren som inte är horisontell..

Bikepacking
@glitch
Det man vill ha är en pakethållare med drybag ovanpå, med möjlighet till någon form av lasthållare på sidorna om möjligt för att utöka kapaciteten om behov finnes, samt möjlighet att enkelt kunna lägga något ovanpå. Fritidsskor, regnjacka eller baguette må vara odefinierat i detta fall.

Så mycket medhåll på det här. Pakethållare må vara fula som stryk, men de är rejält praktiska och öppnar upp för packningsmöjligheter som inte hade varit möjligt annars. (Sen om man väljer att ha den fram eller bak är en smaksak)

Skickar även med den här länken för de som inte har läst/sett den än:

Bikepacking
Mmm. Efter det är väl filter mekaniskt utslitet. Den där siffran är en ohygglig glädjekalkyl och ska nog inte användas om du förväntar dig att du inte ska bli sjuk av vattnet.

Jag har en msr-pump som väger som ett as men som i varje pumptag också trycker vatten baklänges genom filtret och tvättar det. Det känns mer rimligt.

Skulle vara intressant att veta hur de kom fram till just 100000 gallons? Av vilket vatten som helst?

Ja, en god dos kritiskt tänkande behövs alltid när det gäller konsumtion och vad olika tillverkare påstår. Jag är glad om det håller längre än det förra filtret, som var mycket svårare att göra rent (Katadyn).

Den där pumpen ser väldigt rejäl ut. Bra när en har mer utrymme!

Med lite hjälp hittade jag en artikel som säger att flödet reducerades med 78% efter 86 gallons.

Det står också att mini-filtret nästan återställdes till samma flöde som när det var nytt efter de tre olika rengöringsteknikerna (45 sek som nytt och 50 sek efter rengöring). Så ja, det är viktigt att hålla rent ordentligt för flödets skull.

Jag kan inte tillräckligt mycket om olika filtertyper, men Grayl tar även virus?

Vet inte hur det är med Grayl, men Sawyer tar inte bort virus. Det gjorde inte mitt förra filter heller och hittills (peppar, peppar) har jag aldrig blivit sjuk av filtrerat vatten.

Kyrkogårdsvatten däremot, det är inte att leka med. Efter att ha fyllt på flaskorna på en kyrkogård under cyklingen en gång för några år sen blev båda i sällskapet sjuka av vad vi identifierade som norovirus. En annan gång vid en annan kyrka kom vaktmästaren springande och stoppade påfyllningen. Det visade sig att vattnet pumpades direkt från den intilliggande ån som såg allt annat än aptitlig ut med sin distinkt bruna färg. Efter det har jag inte mod nog att dricka kyrkogårdsvatten. (Däremot är det toppen som nedkylare! Under värmeböljan nu i somras när jag var ute och bikepackade i två veckor hände det att tröjan åkte av, utan en tråd under, och sköljdes under kranen. Lite viftande tantbröst på en kyrkogård livar liksom upp stämningen en aning för alla inblandade levande och döda.)

Bikepacking
Så mycket medhåll på det här. Pakethållare må vara fula som stryk, men de är rejält praktiska och öppnar upp för packningsmöjligheter som inte hade varit möjligt annars. (Sen om man väljer att ha den fram eller bak är en smaksak)

Skickar även med den här länken för de som inte har läst/sett den än:

Finns mer på temat hos den gode Torsten

Tror artikeln finns på engelska om man orkar googla.

Jag har ingen egentlig brådska att hitta en lösning just nu. Kalendern är fullsmetad till långt in i hösten och då kommer säkerligen vädret avskräcka från några längre äventyr.

Just nu talar mycket för Ortliebs quick rack plus deras drybag. Troligtvis utan thru-axle infästning.
Måste kolla så det lirar med fästena på alla cyklar som eventuellt skulle få dras med racket.
Slipper gärna saker som ska fästa i axeln som kan komma att göra punkalagning mer omständigt.

Sen gillar jag att man enkelt kan få panniers också om andan faller på, etablerat europeiskt märke med tydlig policy om att tillhandahålla reservdelar i tio år efter att en produkt utgått och ett fokus på att laga snarare än kasta och köpa nytt.

När ena spännet på min Restrap ramväska sprack mailade jag dem och samma dag gick ett paket iväg med ersättningsdelar.

Nu är säkert företag som Old Man Mountain/ Tumbleweed osv. också måna om sina kundrelationer och står bakom produkterna men det blir klart stökigare när man knappt ens kan hitta en ÅF inom Eu.

Fortsättning följer :)

Bikepacking
Finns mer på temat hos den gode Torsten

Tror artikeln finns på engelska om man orkar googla.

Jag har ingen egentlig brådska att hitta en lösning just nu. Kalendern är fullsmetad till långt in i hösten och då kommer säkerligen vädret avskräcka från några längre äventyr.

Just nu talar mycket för Ortliebs quick rack plus deras drybag. Troligtvis utan thru-axle infästning.
Måste kolla så det lirar med fästena på alla cyklar som eventuellt skulle få dras med racket.
Slipper gärna saker som ska fästa i axeln som kan komma att göra punkalagning mer omständigt.

Sen gillar jag att man enkelt kan få panniers också om andan faller på, etablerat europeiskt märke med tydlig policy om att tillhandahålla reservdelar i tio år efter att en produkt utgått och ett fokus på att laga snarare än kasta och köpa nytt.

När ena spännet på min Restrap ramväska sprack mailade jag dem och samma dag gick ett paket iväg med ersättningsdelar.

Nu är säkert företag som Old Man Mountain/ Tumbleweed osv. också måna om sina kundrelationer och står bakom produkterna men det blir klart stökigare när man knappt ens kan hitta en ÅF inom Eu.

Fortsättning följer :)

Vill minnas att dessa har mer eller mindre hela OMMs prylkatalog

Bikepacking
Jag snubblade över den här (
) i min jakt på en enkel, billig och smidig pakethållare. Framförallt vill jag kunna flytta mina främre gaffelväskorna baktill, Men har ingen större lust att sälja en kroppsdel för att köpa en Tailfin eller liknande. Väldigt minimalistisk och smidig. Dock dyr och pallar bara 7 kg så känns som den går bort, men man borde ju kunna använda principen och böja till något själv? Eller har du börjat ta beställningar än @n3wton?

Bikepacking

Tillägg: det är alltså lika lätt men klarar högre vikt och är billigare och med känd leveranstid. Kanske inte lika hög cred.

Beror också på hur breda däck man har, i recensionerna skrev någon att 40 mm var tight.

Bikepacking
Jag snubblade över den här (
) i min jakt på en enkel, billig och smidig pakethållare. Framförallt vill jag kunna flytta mina främre gaffelväskorna baktill, Men har ingen större lust att sälja en kroppsdel för att köpa en Tailfin eller liknande. Väldigt minimalistisk och smidig. Dock dyr och pallar bara 7 kg så känns som den går bort, men man borde ju kunna använda principen och böja till något själv? Eller har du börjat ta beställningar än @n3wton?
Jag tror på både principen och att göra en del själv. Ska väl sägas att mitt recept är att ha en fin rörbock för rätt dimension, en bra kran för rostfria rör plus lite uppfinningsrikedom. Både cargocagefästen och annat har jag löst förhållandevis enkelt sånär som att jag inte vågar svetsa själv..

Har några tankar på ny version, plus lite allmänna tankar kring hur man kan göra saker "så enkla som möjligt". Efter att ha fått ett gäng PM i frågan kanske det är dags att dra igång en separat pakethållarbyggartråd så man får lite gräsrotsrörelse och workshoputbyte eventuellt..

Ska bara göra klart den där skivbromskonverterade Surlyn, göra byggtråd av "Pendlarvapen, recept 1A" med hjälp av lättillgänglig stålram + gammalt mtb-mög och lite annat smått och gott. Äldsta sonen frågade idag, när han såg mig cykla runt med en cykelram på flaket, när den där lastcykeln för barn egentligen kommer bli färdig. Men det kommer säkert mer pakethållarbygge i sinom tid!😊

Tillbaka
Topp