[OT] Skruvdragarbatteri
Jag har makita 18 V till verktyg,
I trädgården blev det Ryobi när jag skulle köpa en liten gräsklippare, trimmer följde med. Sen blev det en Ryobi häcksax också.
Makita känns mer välbyggt, och springer 8or runt Makita när det gäller laddning av batteri. När ryobi behöver laddas är det lika bra att börja med något annat. När makita laddas är det klart på "en stund", första gången trodde jag att det var något fel när den sa att den är klar. Laddare med fläkt.
Bästa verktyget är makita mutterknack, game changer för hjulbytet på bilen.
Det finns snabbladdare och normalladdare till Ryobi. Förr i tiden när det gick att handla billigare från USA så köpte jag en del Ryobigrejer därifrån och fick med en snabbladdare på köpet, det är stor skillnad jämfört med de vanliga. Har man två batterier så behöver man aldrig vänta på laddning.
+1 på mutterknack, sen jag skaffade den ser jag ingen anledning till att lämna bort däckbyte. Redig garagedomkraft hade jag redan.
Har blivit så att jag kört Ryobi av den enkla anledningen att när jag klev in i systemet för 15 år sen typ så fanns det vad jag minns inga andra som sålde verktyg utan batteri.
Cirkelsågen dog här om sistens efter 10 års ganska frekvent bruk. när den dog klöv jag reglar på längden vilket den kanske inte riktigt orkade med, en rökpuff och sen ville den inte vara med. Köpte en borstlös variant som ersättare, den är definitivt kraftfullare.
Skruvdragaren sjunger nog också på sista versen.
Hade jag varit yrkesman eller obegränsad budget hade det tveklöst varit Festool som varit mitt val.