[OT] Skruvdragarbatteri

[OT] Skruvdragarbatteri
Jag har makita 18 V till verktyg,
I trädgården blev det Ryobi när jag skulle köpa en liten gräsklippare, trimmer följde med. Sen blev det en Ryobi häcksax också.

Makita känns mer välbyggt, och springer 8or runt Makita när det gäller laddning av batteri. När ryobi behöver laddas är det lika bra att börja med något annat. När makita laddas är det klart på "en stund", första gången trodde jag att det var något fel när den sa att den är klar. Laddare med fläkt.

Bästa verktyget är makita mutterknack, game changer för hjulbytet på bilen.

Det finns snabbladdare och normalladdare till Ryobi. Förr i tiden när det gick att handla billigare från USA så köpte jag en del Ryobigrejer därifrån och fick med en snabbladdare på köpet, det är stor skillnad jämfört med de vanliga. Har man två batterier så behöver man aldrig vänta på laddning.

+1 på mutterknack, sen jag skaffade den ser jag ingen anledning till att lämna bort däckbyte. Redig garagedomkraft hade jag redan.

Har blivit så att jag kört Ryobi av den enkla anledningen att när jag klev in i systemet för 15 år sen typ så fanns det vad jag minns inga andra som sålde verktyg utan batteri.

Cirkelsågen dog här om sistens efter 10 års ganska frekvent bruk. när den dog klöv jag reglar på längden vilket den kanske inte riktigt orkade med, en rökpuff och sen ville den inte vara med. Köpte en borstlös variant som ersättare, den är definitivt kraftfullare.

Skruvdragaren sjunger nog också på sista versen.

Hade jag varit yrkesman eller obegränsad budget hade det tveklöst varit Festool som varit mitt val.

[OT] Skruvdragarbatteri
Jo, makita är för dyrt men när jag nu inte vill fortsätta med bosh grön vågar jag då göra en halvmesyr och byta till Ryobi?

Jag är definitivt ingen yrkesman men ibland får grejorna jobba ordentligt och AEGn är definitivt underdimensionerad

[OT] Skruvdragarbatteri
Jo, makita är för dyrt men när jag nu inte vill fortsätta med bosh grön vågar jag då göra en halvmesyr och byta till Ryobi?

Jag är definitivt ingen yrkesman men ibland får grejorna jobba ordentligt och AEGn är definitivt underdimensionerad
du kan inte med vett och vilja använda ryobis batterier till andra fabrikat. det finns visserligen adapters att köpa men de bygger 1 dm på höjden.

är ju kanske inte en deal breaker om man tycker det är ok att ha diverse olika system igång, men någon bra hemmaplan är alltså ryobi därmed inte.

men ryobi har stort sortiment, är nog jämförbart med makita när det gäller grejor för hemmaanvändning. men inte ens dessa två är heltäckande.

oavsett vad du väljer, köp helst både en borr och en slagskruvdragare, gärna ett kit. prioritera smidighet och små utstick.

[OT] Skruvdragarbatteri
Jag kör Makita 18V på det mesta, men för grejer jag inte vill betala Makita-premium för (lövblås och ogräsrensare i nuläget) så kör jag Meec Tools och adapter för batteri.

Det stör mig inte direkt på dessa att den bygger nån centimeter, däremot är det lite meckigt att demontera adaptern+batteri när man väl ska ladda eller liknande.

[OT] Skruvdragarbatteri
du kan inte med vett och vilja använda ryobis batterier till andra fabrikat. det finns visserligen adapters att köpa men de bygger 1 dm på höjden.

är ju kanske inte en deal breaker om man tycker det är ok att ha diverse olika system igång, men någon bra hemmaplan är alltså ryobi därmed inte.

men ryobi har stort sortiment, är nog jämförbart med makita när det gäller grejor för hemmaanvändning. men inte ens dessa två är heltäckande.

oavsett vad du väljer, köp helst både en borr och en slagskruvdragare, gärna ett kit. prioritera smidighet och små utstick.
Jag har sett paket med borr och slag men jag har inte riktigt saknat slag på batteri. Det har gått bra med sladd.

Skillnaden blir väl att det blir krafigare grejor nu så man kanske saknar nåt mindre.

[OT] Skruvdragarbatteri
Jo, det är en jävla skillnad i pris.
Om man känner behov av att ha ALLT så fick det bli ryobis. Det man får för 9000 ryobis går inte att lösa med Makita. Själv har jag inget behov av att ersätta sällanverktyg på sladd med batteri.

[OT] Skruvdragarbatteri
...

+1 på mutterknack, sen jag skaffade den ser jag ingen anledning till att lämna bort däckbyte. Redig garagedomkraft hade jag redan.
...
- 1 på mutterknack

Jag har bara en bil att byta på och byter bara två gånger per år. Det blir 1x2x4x5=40 muttrar som ska av och på per år. 20 vid varje tillfälle.
- Lossar med teleskopskaft med 1/2"-fäste och hylsa
- Skruvar av och på med skruvdragare med 1/2"-bitsfäste-adapter och passande hylsa
- Drar det sista med momentnyckeln
...och prioriterade annat för de pengar jag sparade på att inte köpa mutterknack och momentstav

[OT] Skruvdragarbatteri
Jag tröttande på dåliga batteritrimmer och trimmers med sladd.
Läste massor med recensioner och kollade youtube och tog sen en runda och kollade, klämde och kände.

När jag åkte iväg var jag inne på en borstlös en DeWalt-trimmer eftersom jag kompletterat min 14.4V gröna Bosch från 2010 som vägrar dö med ett kit 18V borstlösa (skruvdragare+slagis) (var för snål för att köpa Makita som jag helst hade velat ha).

De jag hittade var fällbara vilket verkade praktiskt för förvaring. Dock glappade demo-exen betänkligt i leden så det kändes som det inte skulle funka så länge med bump-feed. Hade läst det i recensioner oxå. Kändes för övrigt ganska rackligt också.

Kollade några Ryobi, men det kändes inte heller riktigt rätt. Ville gärna ha reglerbar hastighet också och det hittade jag inga Ryobi utom de som såg ut som riktiga röjsågar.
Surade ur och åkte till Granngården som jag visste har Stihl. Det låg en FSA 60 R (borstlös 36V) i hyllan och efter att ha klämt på den kunde jag inte låta bli...
Ganska overkill för vår lilla trädgård, men den funkar och går att köra lite lagom sakta så inte tråden går av hela tiden när man kör runt altaner, stenar, mur mm och så matar den ut tråd varje gång man bumpar i marken med lite varvtal... Nu ler jag när jag trimmar istället för att vara sur och förbannad.

[OT] Skruvdragarbatteri
Eller i det här fallet kan det också vara för att man har en bil där 1m skaft inte räcker för att lossa. Eldade nästan upp en Biltema-mutterknack innan jag köpte en riktig…
ehhva!? Vad är det för åkdon och vilket moment ska de hjulmuttrarna/skruvarna dras med!?
1756304684222.webp
?

[OT] Skruvdragarbatteri
Jag har f ö köpt alla mina batteriverktyg efter skruvdragaren begagnade på typ Tradera. Även batterier. Sjukt prisvärt. Visst chansar man lite med livslängden beroende på hur hårt de gått men jag är ju inte proffs och kör dem dagligen så jag märker inte om kapaciteten bara är 70 %, med 200W-laddaren har jag hittills inte lyckats förbruka batterier snabbare än jag laddar.

[OT] Skruvdragarbatteri
okej, det är ju en tanke

EDIT, är inte beggade proffsverktyd stulna av knarkare?
Verkar finnas en del mer seriösa säljare också. Tänker att pundarna kanske inte främst hänger på just Tradera heller, men vad vet jag.

Köps ju massor med maskiner av glada amatörer som använder dem två gånger. En del av dem säljs väl förhoppningsvis igen istället för att ruttna i en låda.

[OT] Skruvdragarbatteri
Har kollat lite beggat på Marketplace men där är det alldeles för mycket pundarvibbar. När nån säljer 4 st oöppnade 5Ah batteripackar för en bråkdel av nypriset undrar man ju.. eller massa jätteslitna finverktyg som uppenbarligen använts professionellt, då undrar men vilken skåpbil de snotts ur.

[OT] Skruvdragarbatteri
Köpte makita skruvdragare m två batteri. För dyrt egentligen men håller det så...

Nu ska jag testa att köpa en adapter till batteri > bosch grön

Tillbaka
Topp