När ska SJ tillåta cyklar?

Poängen är väl att varken polletering eller cykelvagn eller ens cykelplatser behövs om bolaget är flexibelt och kör riktiga flexvagnar där det finns plats för allt möjligt. Cykelplatser är ju egentligen det dummaste för att de blockerar för allt annat, flexibla platser kan användas till både rullstol och passagerar och barnvagnar...

Dessutom trevligt att man samtidigt kan sitta och hålla koll på sin cykel.

Effektivt sätt att transportera prylar, väldigt ineffektivt sätt att transportera många människor. Situationen i Sverige idag grundar sig väl ändå mångt och mycket i att tågen är planerade efter behovet av maxkapacitet. Att ta bort en hel vagn och ersätta den med en öppen lösning likt de på bild hade fungerat på 95% av alla avgångar, men man planerar vagnarna efter de övriga 5%. Bilderna talar sitt tydliga språk, väldigt få människor har fyllt en vagn med prylar och man utnyttjar inte den fulla kapaciteten.

För att råda bot på dessa problemen så behövs bättra infrastruktur och tätare avgångar, men jag tror inte den stora massan är beredda på att betala för detta.

Jag tror inte att det handlar om attityd (alltid denna offermentalitet) utan att man försöker göra det bästa av situationen för så stor grupp av människor som möjligt med de medel som finns.

Effektivt sätt att transportera prylar, väldigt ineffektivt sätt att transportera många människor. Situationen i Sverige idag grundar sig väl ändå mångt och mycket i att tågen är planerade efter behovet av maxkapacitet. Att ta bort en hel vagn och ersätta den med en öppen lösning likt de på bild hade fungerat på 95% av alla avgångar, men man planerar vagnarna efter de övriga 5%. Bilderna talar sitt tydliga språk, väldigt få människor har fyllt en vagn med prylar och man utnyttjar inte den fulla kapaciteten.

För att råda bot på dessa problemen så behövs bättra infrastruktur och tätare avgångar, men jag tror inte den stora massan är beredda på att betala för detta.

Jag tror inte att det handlar om attityd (alltid denna offermentalitet) utan att man försöker göra det bästa av situationen för så stor grupp av människor som möjligt med de medel som finns.

Jag håller inte med att det är ineffektiv. Dessutom är det inte en hel vagn, bara bottenplanen (det är en två-plans vagn). Men situationen i Belgien, eller Nederländerna där jag kommer ifrån, är annorlunda. Sträckorna är mycket kortare än i Sverige och folk står ofta i tågen i rusningstrafiken. Då skulle man kunna vinna platserna men den här lösningen. Och cyklarna transporteras ofta utanför rusningstrafiken så de konkurrerar inte om plats.

man försöker göra det bästa av situationen för så stor grupp av människor som möjligt med de medel som finns
så var det inte för oss när konduktören på tåg i bergslagen nekade två stackars cyklister att kliva på för att våra två cyklar redan fyllt kvoten på tåget. trots att våra cyklar tog upp enbart en halv av de två cykelplatserna på tåget. det hade fått plats säkert sex cyklar på de "två" cykelplatserna om hen hade försökt göra det bästa av situationen. sverige är fullt av paragrafryttare och cykelhatare, och jag tror också lösningen är att göra vagnarna friare med färre regler för att förebygga meningslösa konflikter.

Jag håller inte med att det är ineffektiv. Dessutom är det inte en hel vagn, bara bottenplanen (det är en två-plans vagn). Men situationen i Belgien, eller Nederländerna där jag kommer ifrån, är annorlunda. Sträckorna är mycket kortare än i Sverige och folk står ofta i tågen i rusningstrafiken. Då skulle man kunna vinna platserna men den här lösningen. Och cyklarna transporteras ofta utanför rusningstrafiken så de konkurrerar inte om plats.
Ineffektiv på det sätt att relativt få människor får plats på en stor yta. Sen är det väl snudd på en filosofisk fråga om tågen är till för att frakta människor eller deras prylar (hit räknar jag inte barnvagn eller hjälpmedel för rörelsehindrade).

Stora delar av Sveriges järnvägsnät är inte byggt för att klara de tyngre vagnarna med två plan, så det hade krävt betydande investeringar för att lösa vilket jag ser som osannolikt med tanke på situationen. Tror det mesta går att lösa om man kastar pengar på det, frågan är bara vems.

Senast ändrad:
Ineffektiv på det sätt att relativt få människor får plats på en stor yta. Sen är det väl snudd på en filosofisk fråga om tågen är till för att frakta människor eller deras prylar (hit räknar jag inte barnvagn eller hjälpmedel för rörelsehindrade).

Stora delar av Sveriges järnvägsnät är inte byggt för att klara de tyngre vagnarna med två plan, så det hade krävt betydande investeringar för att lösa vilket jag ser som osannolikt med tanke på situationen. Tror det mesta går att lösa om man kastar pengar på det, frågan är bara vems.
Den stora samhällsnyttan med järnvägen är att frakta gods, inte passagerare. De är mest ivägen. Om man nu ska dra det till sin pets.

Öppna planlösningar med få sittplatser rymmer mycket mer folk i rusning, se bara på alla moderna tunnelbanor och nya spårvagnar som har mycket mer öppna ytor jämfört med äldre modeller. Men komforten blir låg om man ska åka mer än en kort sträcka.

Den stora samhällsnyttan med järnvägen är att frakta gods, inte passagerare. De är mest ivägen. Om man nu ska dra det till sin pets.

Öppna planlösningar med få sittplatser rymmer mycket mer folk i rusning, se bara på alla moderna tunnelbanor och nya spårvagnar som har mycket mer öppna ytor jämfört med äldre modeller. Men komforten blir låg om man ska åka mer än en kort sträcka.
Ser ändå en viss skillnads på godstrafik och persontransporter.

Tänker spontant att om sträckan är så pass kort så att man kan tänka sig att stå så är det även rimligt att förvänta sig att man inte tar cykeln på tåget utan cyklar den sträckan.

hela morronen på p1 har de snackat om att hushållen måste konsumera mer för att få igång tillväxten, så ja, det mest samhällsnyttiga enligt nationalekonomerna är nog att folk köper el-suvar, cykelhållare och otaliga små pallar för att nå upp att sätta cykeln på taket. istället för att åka tåg och sabba hela ekonomin med sparsamt beteende.

Eeeh, va? Vilket lok som helst är ju tyngre, så det låter helt befängt. Källa?

Edit: Däremot kan man förmodligen inte köra i 200 med dem överallt, som jag har för mig att de klarar.

Handlar ju inte enbart om att den enskilda vagnen är tyngre utan att ett tyngre tågset sliter mer på en redan eftersatt infrastruktur.

Tänker spontant att om sträckan är så pass kort så att man kan tänka sig att stå så är det även rimligt att förvänta sig att man inte tar cykeln på tåget utan cyklar den sträckan.
Okej, vi tar ett (för mig) aktuellt fall. 30 km från Vingåker ute i "skogen" har, ej bilburna, vänner till oss ett sommarställe.
Så om nu inte Mälartåg hade sin cykelpolicy att tillåta cyklar ombord, även från Sthlm C, skall man alltså förväntas hoja 44 mil t.o.r istället för att stå ombord i ungefär 1 timme & 20 minuter*2 för att sen hoja 60 km t.o.r om man vill besöka dom över dagen?
Rimligt var ordet....

Tvärt om skulle det vara en win-win med mer flexibel planlösning, den som bor längre ut i nätet kan ta cykeln en längre sträcka, de som ska åka korta sträckor närmare mitten där fler vill resa kan stå och fler ryms. Kompromissen kanske får vara att cyklar bara tillåts till en viss station i rusning om det är trångt.

Tyvärr lär risker och skador öka kraftigt om "alla" ska stå upp. Så fort ett tunnelbanetåg bromsar är det ett antal människor i varje vagn som tappar balansen. Gissa vad som skulle hända vid en kraftig inbromsning från högre hastighet eller vad som skulle hända vid en urspårning.
Jag har haft en kollega som skadade nacken när en buss behövde panikbromsa.

Tyvärr lär risker och skador öka kraftigt om "alla" ska stå upp. Så fort ett tunnelbanetåg bromsar är det ett antal människor i varje vagn som tappar balansen. Gissa vad som skulle hända vid en kraftig inbromsning från högre hastighet eller vad som skulle hända vid en urspårning.
Jag har haft en kollega som skadade nacken när en buss behövde panikbromsa.

I en buss är det farligt att stå. Jag har dock aldrig hört säkerhetsaspekten när det gäller tåg. Det verkar som många här aldrig har åkt tåg lite längre söderut i Europa. I Nederländerna måste man ofta står i rusningstrafiken, jag gissar att samma gäller i Belgien. I Tyskland har jag flera gånger ståt i mer i en timme i en ICE. Trevligt? Nej. Men bättre att inte åka alls som på snabbtåg i Sverige där man bara får stiga på när man har bokat en sittplats.

Flera här verkar tänka att man inte bor tar cykeln med på tåget. Fördelarna är dock större i en vid land som Sverige jämfört med en tätt bebott land som Nederländerna. Jag skulle t.ex. gärna åka tåg till Järvsö i stället för att köra bil fyra timmar dit och fyra timmar tillbaka. Dessutom vinst för alla: miljön, lite mindre underhållsbehöv av vägar och färre bilköer.

Moderna tåg har ju en maxvikt som inte får överskridas, då går de inte att köra. Har drabbat Mälartåg några gånger då det varit kaos som lett till att visa tåg blivit överfulla av stående resenärer. Har inte hört om det på ett tag dock, så kanske har de lyckats komma runt säkerhetsfunktionen.

I en buss är det farligt att stå. Jag har dock aldrig hört säkerhetsaspekten när det gäller tåg. Det verkar som många här aldrig har åkt tåg lite längre söderut i Europa. I Nederländerna måste man ofta står i rusningstrafiken, jag gissar att samma gäller i Belgien. I Tyskland har jag flera gånger ståt i mer i en timme i en ICE. Trevligt? Nej. Men bättre att inte åka alls som på snabbtåg i Sverige där man bara får stiga på när man har bokat en sittplats.

Flera här verkar tänka att man inte bor tar cykeln med på tåget. Fördelarna är dock större i en vid land som Sverige jämfört med en tätt bebott land som Nederländerna. Jag skulle t.ex. gärna åka tåg till Järvsö i stället för att köra bil fyra timmar dit och fyra timmar tillbaka. Dessutom vinst för alla: miljön, lite mindre underhållsbehöv av vägar och färre bilköer.
Jag vill verkligen kunna ta med mig min cykel på tåg men jag inser också vilka problem och svårigheter det finns.

hela morronen på p1 har de snackat om att hushållen måste konsumera mer för att få igång tillväxten, så ja, det mest samhällsnyttiga enligt nationalekonomerna är nog att folk köper el-suvar, cykelhållare och otaliga små pallar för att nå upp att sätta cykeln på taket. istället för att åka tåg och sabba hela ekonomin med sparsamt beteende.

De kan ju börja med att ta bort zontaxan. Zontaxa är ett effektivt sätt att göra kollektivtrafiken dyr på avstånd där den konkurrerar med bilen.
Det vet jag inte? Nu är ju nästan allt en zon så att pendla mellan halvstora städer som typ Borås och Skövde måste ju va extremt prisvärt. Men den allra största delen av pendlingen med kollektivtrafik sker väl till Göteborg antar jag och där är väl priserna som de varit innan typ.

Paradoxen är väl att Göteborg vill att folk tar bussen, men prisar den så att bilen är billigare?
Det är ju inte faktiskt billigare, iaf inte med periodkort. Men det har definitivt blivit relativt sett sämre att åka buss.

Eller, det beror väl på hur man kör kanske. Men 22 kr i trängselskatt lämnar inte mycket kvar till milkostnad för bilen jämfört med 37 kr för enkelbiljetten inom zon A. Kommer man från Zon B är skillnaden större men det är också en betydligt längre sträcka.

De nyaste tågen har inga Cykelplatser alls, bara en hel vagn där nedre våningen har endast fällbara stolar längs väggen, och inget annat, inga jävla bagagehyllor som Öresundstågen,

QShUBuE.jpeg
Du ser bagagehyllorna va?

Det är ju inte faktiskt billigare, iaf inte med periodkort
Det var jag som gjorde ett felslut. Artikeln pratade ju om prisvärdhet och inte pris. Så det gäller ju att leverera något. När de bytte till nobina här i Stockholm igen så kändes det sjukt ovärt, då du aldrig kunde vara säker på om en buss skulle komma och om den kom skulle klara sig hela vägen till din destination.

Det skiljer ju sig från priset i absoluta termer.

Hittar absolut inget om extra cykelvagnar på tågen. Så en länk tack?

Bilder längre ner på sidan.

Gott om cykelplatser i danskarnas nya pendeltåg. 16 cyklar per tågsätt och normalt kör man flera sammankopplade, upp till tre, så uppemot 48 cyklar.
Nyt-s-tog3.webp

Det här är S-tågen i Köpenhamn, alltså deras pendeltåg. De är inte biljettfinansierade på samma sätt som fjärrtåg utan är en del av stadens kollektivtrafik. Dessutom har de en av världens största lastprofiler vilket gör flexvagnen, där barnvagnar, rullstolar och cyklar ska åka, väldigt rymlig.

Tillbaka
Topp