När ska SJ tillåta cyklar?

Ari.m

Aktiv medlem

1000003580.webp

Kan du sammanfatta?

Läste i Naturskyddsföreningens tidning idag att det ska dröja till 2028.

Man får hålla sig till regionaltågen tills dess. Tog med ett cykelinköp Falun -> Örebro i söndags på Tåg i Bergslagen och det funkade fint.

De tillåter det redan, men det behövs tåg med platser till cyklar och de finns ännu inte på alla linjer.

det tillåts redan på alla tåg såvitt cykeln är klädd med ett överdrag och maxmåttet är 140 cm. samma regler i japan. googla på rinko.

eller en brompton. godkänd utan överdrag.

Det tillåts, om jag minns rätt, så länge hjulen är av väl? Men helt otroligt att SJ och andra tågbolag inte har tänkt på detta lite tidigare och förberett platser. Att behöva vänta till 2028 är helt sjukt. Skulle inte förvåna mig om det dras ut på det ännu mer. Vi ligger så långt efter resten av Europa på den här fronten.

Från och till Stockholm så är jag rätt nöjd med Mälartåg som tar mig hyfsat långt söder och västerut. Nackdelen är lite osäkerheten att komma med (max 6 cyklar), bokningsbart hade varit att föredra.

Får kanske göra en ny tråd men det kanske finns någon här som lurkar:
Enligt Skånetrafiken får man inte ha cykelvagn på deras tågsträckor. Men hur noga är de med efterlevnad? Finns det plats så finns det plats och deras biljettkontrollanter brukar vara väldigt pragmatiska i andra avseenden. Jag tänker på sträckan Köpenhamn - Kalmar (via Växjö).

Om man är lite flexibel och det finns flera tåg inom rimligt tidsspann och man kliver på där tåget startar sin resa och inte gör det i högtrafik kan det nog funka rätt ok. Om man är tvungen att komma med aktuellt tåg för att man har anslutande tåg i båda ändar skulle nog inte jag våga chansa, i synnerhet inte om det var i högtrafik på sommaren.

Det är väl inte så konstigt. Både tåg och cykel är ganska nya påhitt. SJ jobbar febrilt för att vidareutveckla det här nya transportsättet. Ni ungdomar tror att man kan lösa allt i en handvändning.
Fast febrilt känns lite överdrivet, problemen har funnits i drygt 25 år. Flixtrain fixade det direkt med vad jag minns äldre vagnar som tyvärr visade sig kosta för mycket att underhålla. SJ bygger inte sina vagnar själv utan köper väl in dom från ngt annat land?

Snabbtåg tar inte cyklar i andra länder heller, kinesiska tågen i Spanien tar inte ens en Brompton utan överdragspåse. TGV i Frankrike har jag åkt med flygväskan och det var på håret. Det är egentligen regionaltågen jag syftar på och där ligger bl.a Tyskland och Schweiz långt före med dedikerade hela vagnar.

Personligen spelar det mindre roll om resan tar 5h istf 3 bara cykeln kommer med och det hade man kunnat löst för länge sen. VR (Finska SJ) kör numera i Sverige, i Finland går det att hänga in hojen men i dom vagnar som körs i Sverige går det inte.

Får kanske göra en ny tråd men det kanske finns någon här som lurkar:
Enligt Skånetrafiken får man inte ha cykelvagn på deras tågsträckor. Men hur noga är de med efterlevnad? Finns det plats så finns det plats och deras biljettkontrollanter brukar vara väldigt pragmatiska i andra avseenden. Jag tänker på sträckan Köpenhamn - Kalmar (via Växjö).
Kom undan med det för två somrar sen.
Det gick toppen på totalt 4 tåg. Men vi kopplade sär cykel och vagn så att det blev lite mindre uppenbart att det var ett ekipage.

Fast febrilt känns lite överdrivet, problemen har funnits i drygt 25 år. Flixtrain fixade det direkt med vad jag minns äldre vagnar som tyvärr visade sig kosta för mycket att underhålla. SJ bygger inte sina vagnar själv utan köper väl in dom från ngt annat land?

Snabbtåg tar inte cyklar i andra länder heller, kinesiska tågen i Spanien tar inte ens en Brompton utan överdragspåse. TGV i Frankrike har jag åkt med flygväskan och det var på håret. Det är egentligen regionaltågen jag syftar på och där ligger bl.a Tyskland och Schweiz långt före med dedikerade hela vagnar.

Personligen spelar det mindre roll om resan tar 5h istf 3 bara cykeln kommer med och det hade man kunnat löst för länge sen. VR (Finska SJ) kör numera i Sverige, i Finland går det att hänga in hojen men i dom vagnar som körs i Sverige går det inte.

Det stämmer inte helt. Min bästa ”cykel på tåg” upplevelse var just att ta cykeln på snabbtåg i Tyskland. Vi tog båten från Göteborg till Kiel och hoppade där på snabbtåget till Basel. Vi hade bokat 5st numrerade cykelplatser med sittplats i anslutning. Kunde lugnt och enkelt hoppa på tåget och placera cyklar på avsedd plats med bra cykelställ/häng och möjlighet att låsa fast cykeln.

Att kunna förbaka plats för cykeln är en dealbreaker i situationer som denna när man ska långt och behöver matcha andra anslutningar.

Som kontrast var min sämsta upplevelse med tåg och cykel när jag för två veckor sen skulle ta Öresundståget hem till Göteborg från Köpenhamn. Inga problem att hoppa på och få plats men eftersom det inte finns eget utrymme för cyklar så får man bara ställa den i vagnen som är till för allt möjligt och dessutom tar upp ”flexplatser” för sittande så det är alltid sura miner när man behöver be någon att resa sig. När det dessutom väller in folk på Kastrup med stora resväskor och noll försiktighet kring en fin cykel får man vara på tårna…

Det är ju två rätt så olika scenarios egentligen. Att kunna resa med cykeln som ett leg på en semester, en sällanhändelse både på individ- och gruppnivå, är en sak. Och då kan man väl hacka i sig att plocka av ett hjul och fixa nåt överdrag. Men att kunna kombinera tåg och cykel i dagligt pendlande, och därmed kunna utöka resmöjligheterna radikalt - en enorm vinst på samhällsnivå... då står man ju fasen inte och skruvar isär cykeln. Och att villkora att alla måste ha hopfällbar minicykel känns litet smalspårigt.

Ja jag håller med om att möjligheten att ta med cykel vid tex pendling är prioriterat, men vart ska dom hitta extra utrymme? De tågen är ju i regel knökfulla och om en fullstor cykel ska få plats så är det ju 2-3 färre människor som kommer på tåget.

Ja jag håller med om att möjligheten att ta med cykel vid tex pendling är prioriterat, men vart ska dom hitta extra utrymme? De tågen är ju i regel knökfulla och om en fullstor cykel ska få plats så är det ju 2-3 färre människor som kommer på tåget.
Hela poängen med tåg är ju att det går att haka på fler vagnar? Gör som i Köpenhamn och ha en helt egen vagn för cyklar!

Hela poängen med tåg är ju att det går att haka på fler vagnar? Gör som i Köpenhamn och ha en helt egen vagn för cyklar!
Gissar(!) att det spricker på vår uttalat fragmenterade tågverksamhet, där beställare och leverantör och utförare (och femtioelva ytterligare roller) kan vara olika organisationer. Bara för att resenärer, och kanske även den politiska styrningen, önskar utrymme eller rent av en dedikerad cykelvagn, betyder det inte att det tre led längre ner i näringskedjan faktiskt går att vaska fram... Det kan förmodligen inte ske förrän i nästa upphandling. (Om inte någon potentiell anbudsgivare menar att cykelutrymme är ett konkurrensbegränsande krav och överprövar. :rolleyes:)

Kravet på cykelplatser gäller nya eller renoverade vagnar så somliga hann byta ut tågen före kraven kom. Argumentet mot är att man får färre stolplatser men det är långt från alla tåg som går fulla ändå. Vidare fungerar de ej bokningsbara sittplatserna på Norrtåg med cykelhållare (och skidhållare) rätt bra både för barnvagnar och vid fullbokat (man kan köpa biljett ombord!).

Samtidigt är det rätt skört att bygga ett tåg-cykel system på att man tar sin pendlarcykel på tåget, vanligen har nederländarna en andra cykel som väntar på stationerna, det är därför det är så stora cykelgarage där. Det är kanske inte i rusningstrafik vi vill ha in fler cyklar så att säga. Mer riktat mot cykelturism, sällanresor etc, att ta cyklar på tåg.

Visst borde man kunna boka en plats för en femtiolapp om man vill, men nog borde man kunna ta cykel utan att betala också.. om man bokar biljett kan man kryssa i "cykel" så man vet hur många cyklar det blir i förväg, utan att alla behöver betala.

Senast ändrad:
Det är inte så tåg byggs idag. De byggs i set, så isf är det ju att koppla på ytterligare ett set, och det finns inte många sådana stående. Vanliga lokdragna tåg med vagnar är väl bara SJ:s mest gamla som finns kvar, och de håller väl på att fasas ut.

Det är inte så tåg byggs idag. De byggs i set, så isf är det ju att koppla på ytterligare ett set, och det finns inte många sådana stående. Vanliga lokdragna tåg med vagnar är väl bara SJ:s mest gamla som finns kvar, och de håller väl på att fasas ut.
Jo jag vet. Det handlar också om hur långa perronger som finns och all annan infra som krävs för att köra längre tåg. Jag tror att min avsikt bara var att visa på att inställningen spelar roll. Om det går att göra i Danmark är det ju knappast omöjligt att efterlikna i Sverige om viljan finns. Sen är det såklart mer komplicerat än att bara slänga på en till vagn. Jag tycker bara det är trist att höra folk med inställningen att det inte går för att det tar upp sittplatser.

oavsett får man ha klart för sig att utrymme i tåg kostar pengar. tar cykeln upp mer plats än du gör själv bör du egentligen vara beredd att betala snarast mer för cykeln än din egen biljettkostnad.

jag tycker det system som sj sedan några år kör är ganska bra. man begränsar genom visst krångel snarare än ett adekvat pris efterfrågan på utrymme för cyklar som knappast finns, och som vid fri tillgång snart skulle bli ett kaos.

något totalt idiotförbud mot cyklar så som fanns fram till för några år sedan finns inte längre. det ska vi vara tacksamma för.

oavsett får man ha klart för sig att utrymme i tåg kostar pengar. tar cykeln upp mer plats än du gör själv bör du egentligen vara beredd att betala snarast mer för cykeln än din egen biljettkostnad.

jag tycker det system som sj sedan några år kör är ganska bra. man begränsar genom visst krångel snarare än ett adekvat pris efterfrågan på utrymme för cyklar som knappast finns, och som vid fri tillgång snart skulle bli ett kaos.

något totalt idiotförbud mot cyklar så som fanns fram till för några år sedan finns inte längre. det ska vi vara tacksamma för.
Men nu är det ett godtyckligt system där tågpersonalen kan stoppa även en nerpackade cykel inom måttgränserna för att de anser att den är för stor.

Hur görs det med bakväxeln när cykeln ska ner i påse? Ha kvar bakhjulet i ramen är ju bra men tar mer plats.
googla gärna på rinko bicycle och en del förslag dyker upp. oss emellan; de flesta är dåliga.

ett sätt är att rinko-förbereda framgaffeln, lägga ramhjul med gaffel bredvid högra delen av cykeln och skydda bakväxeln med bakhjulet kvar i ramen. kan vara kantboll på 622hjul i det fallet.

ska bakhjulet bort kan man kan spänna upp övre delen av (den vaxade) kedjan på en krok man förberett, så att växeln ställd på lättaste växeln åker in och samtidig framåt, och därigenom skyddas. det finns också plastmellanlägg för att dels skydda gaffeln, och med parkeringsplats för kedjan. om man spänner fast hjulen på ena eller båda sidor om bakre triangeln innebär det också ett skydd

lite inspiration. på den rosa cykeln är bakväxeln dåligt skyddad, man kan ju också tillfällig ta bort den. det beror väl på om den skall checkas in eller inte.
.
IMG_2607.webp
IMG_2605.webp

en kille jag såg på sj med en helstel mtb 26a hade tagit loss båda hjulen, spände fast det ena höger bak, det andra vänster fram, med gaffeln kvar, men styret lossat.

blev ett händigt och accepterat paket, kamouflerade elegant pedalerna. det var innan nya reglerna kom.

Sedan från Gävle till Borlänge med TiB med cykel ombord, från Borlänge till Mora sedan med samma TiB och från Mora åker man till Gällivare med bokbar cykelplats ombord på Inlandsbanan.

Ett varningens finger för Tåg i Bergslagen och ta med cykel på tåg.

Jag råkade ut för en mycket nitisk konduktör + kollega som var en hårsmån ifrån att kasta av mig från tåget.

Det är tydligen av ytterst vikt att fälgen kan krokas i, det räcker alltså inte att själva däcket är fastklämt i hållaren.

Stod och vred och vände samt argumenterade i säkert 10 minuter, till slut genom att tilta cykeln kunde kroken nudda fälgen och han nöjde sig. Att cykeln nu var mycket mer instabil, och utgjorde en större risk för andra var mindre viktigt.

Ursprungligen klämde jag bara in däcket i springan och den satt som berget… men tydligen inte good enough.

IMG_9648.webp

Jag råkade ut för en mycket nitisk konduktör + kollega som var en hårsmån ifrån att kasta av mig från tåget.

Det är tydligen av ytterst vikt att fälgen kan krokas i, det räcker alltså inte att själva däcket är fastklämt i hållaren.

Stod och vred och vände samt argumenterade i säkert 10 minuter, till slut genom att tilta cykeln kunde kroken nudda fälgen och han nöjde sig. Att cykeln nu var mycket mer instabil, och utgjorde en större risk för andra var mindre viktigt.

Ursprungligen klämde jag bara in däcket i springan och den satt som berget… men tydligen inte good enough.

Visa bilaga 773998
Paragrafrytteri när det är som bäst (=sämst)!

Visa bilaga 773998
Det stämmer. Tågpersonalen är väldigt noga med att hjulet skall krokas i.
Har alltid med mig en liten spännrem när jag åker TiB för att kunna spänna fast hjulet mot cykelstället och då är de nöjd.
Lite tråkig attityd från dem ibland, men med en spännrem så verkar de bli tillräckligt nöjda i alla fall.

Tillbaka
Topp