Cool äldre racer med knäpp vevlagerstandard, skrot eller räddning?

Royal T

Medlem
Halloj.
Har cyklat på syrrans gamla Merida-racer ett bra tag, sitter bra på den och tycker den är cool. Har t.o.m. köpt lite nyare växlar (11 istället för 9 där bak) och ett nytt vevparti med kortare armar - tog av vevparti och vevlagret är slut. Nu till problemet - standard för vevlager är FSA ISIS Megatech - sammanfattat: ”pressfit”, diameter vevlagerhylsa 48mm! Finns inte att få tag i förutom begagnat på eBay eller att eventuellt trycka i nya lager… problemet är då att det blir samma vevparti som har långa armar, tungt som satan och stor klinga.
Blir det skrot och nytt projekt eller vad man ska hitta på?

Bilagor

• IMG_0015.webp
    IMG_0015.webp
    436.1 KB · Besök: 359
  • IMG_0016.webp
    IMG_0016.webp
    478.5 KB · Besök: 262
Är den verkligen 48 mm diameter? Enligt någon gammal artikel på PinkBike (där länken till FSAs hemsida som promotade standarden så klart är död så här 20+ år senare) skall det vara 50 mm. Är bredden 68 mm eller något helt eget?

Någon hemmapulare med en metallsvarv i garaget kan säkert svarva ihop en adapter ner till säg PF30 som då skulle passa lite modernare grejer. Frågan är bara om det är värt besväret…

50 mm är det, blandar ihop mått, massa projekt i huvudet… Bredden är faktiskt 68mm ;) Adapter har jag funderat på, men hur fan får man den fixerad för att kunna pressa in nyare pressfit?

Vevarmar ser ut att vara gamla hederliga ISIS-standarden, den var inte bra ens då men det finns säkerligen vevarmar att få tag i från någon skrotlåda.

50 mm är det, blandar ihop mått, massa projekt i huvudet… Bredden är faktiskt 68mm ;) Adapter har jag funderat på, men hur fan får man den fixerad för att kunna pressa in nyare pressfit?
Enklast är väl om hela den nya adaptern är en kontinuerlig hylsa som helt enkelt pressas på plats, kanske med ett lager retaining compount (typ Loctite 601 eller 638, i princip ett lim) mellan delarna.

Kikade lite på PF30/T47 hylsor för rambygge och vanligast där verkar vara att 50,8 mm (2 tum) ytterdiameter. Kanske enklast att svarva ner utsidan en sådan, iaf om man vill ha en gängad T47?

Det är ISIS men nu har jag köpt schysst 24 mm-axel vevparti och känns sådär hållbart att hålla på med standard som är ”död”, men ska knacka ut vevlagret och kolla på vilka kullager det är etc.
Enklast är väl om hela den nya adaptern är en kontinuerlig hylsa som helt enkelt pressas på plats, kanske med ett lager retaining compount (typ Loctite 601 eller 638, i princip ett lim) mellan delarna.

Kikade lite på PF30/T47 hylsor för rambygge och vanligast där verkar vara att 50,8 mm (2 tum) ytterdiameter. Kanske enklast att svarva ner utsidan en sådan, iaf om man vill ha en gängad T47?

Eller så bankar jag in 50,8 hylsan direkt i 50 mm-hålet ;) Hade varit coolt att lämna in för svarvning men räcker tiden och kommer jag få hylsan att fastna ”forever”!?

Eller så bankar jag in 50,8 hylsan direkt i 50 mm-hålet ;) Hade varit coolt att lämna in för svarvning men räcker tiden och kommer jag få hylsan att fastna ”forever”!?
Om passformen är tillräckligt god/tight bör den hålla sig på plats, men kräver ju då även att ramens vevlagerhus från början var tillräckligt rak och och det genomgående hålet tillräckligt runt. Om bredden på ramen och den nya hylsan matchar exakt så kommer ju bör även vevlagret i sig hålla dem på plats mot varandra, åtminstone med ett lager som har så pass stor ytterdiameter att den överlappar bägge (ett T47-lager för 24 mm axel kanske inte gör det).

Finns väl ett par stycken här på forumet med svarv som brukar hjälpa till med dylika projekt men minns inte riktigt vilka…

Om passformen är tillräckligt god/tight bör den hålla sig på plats, men kräver ju då även att ramens vevlagerhus från början var tillräckligt rak och och det genomgående hålet tillräckligt runt. Om bredden på ramen och den nya hylsan matchar exakt så kommer ju bör även vevlagret i sig hålla dem på plats mot varandra, åtminstone med ett lager som har så pass stor ytterdiameter att den överlappar bägge (ett T47-lager för 24 mm axel kanske inte gör det).

Finns väl ett par stycken här på forumet med svarv som brukar hjälpa till med dylika projekt men minns inte riktigt vilka…
Dagny, har väldigt lite erfarenhet av sånt här, känns helt lekmannamässigt som att man verkligen måste hålla koll så inte hylsan i vevlagerhuset börjar snurra, eller tänker jag helt fel. Finns säkert nåt medel som bondar ihop hyllorna... Tack för input!

de fanns förr ett konverteringskit till vanlig bsa gänga men de var typ 25-30 år sen... så finna ett dylikt idag lär va lika svårt som att bygga en tidsmaskin..

men en duktig mekanisk verkstad med en bra svarvare borde kunna tillverka adaptrar dock lär de kosta...

Det är inte så att det sitter vanliga spår- eller vinkelkontaktkullager innanför ändbrickan? I så fall kanske du kan få ur dem och ploppa i nya. Går utmärkt på moderna pressfit-lager i alla fall.

Är det någon som vet exakt hur en adapter skulle kunna se ut till någon modern standard? Finns det någon mindre pressfit standard som man kan nyttja för att gå över till gängad eller nått liknande?

Just cyklar är ett nytt intresse för mig och jag kan väldigt lite om just sånt här men att hålla igång gamla saker är alltid kul så jag skulle kunna tänka mig hjälpa till om det finns något rimligt(enkelt) sätt. Min första idé är två alu-bussningar som görs rätt dimenions invändigt och kanske 0.1mm mindre utvändigt som limmas med någon cylindrisk fastsättning, eventuellt 641 om man vill ha någon chans att pressa/slå lös dom i framtiden annars typ 648. Det då för att förenkla installationen samt att innerdiametern inte ska krympa som det gör vid en pressning.
Att den skulle börja snurra låter extremt osannolikt utan den störta risken är väl att den följer med in när man pressar in vevlagret i den.

Jag är inte så sugen på att göra en helt forskningsprojekt av detta och jaga dimensioner och toleranser men den kunskapen kanske finns här.

50 mm till T47 låter som problem då godstjockleken blir tunn.
PF30 skulle jag tro blir enklast då man slipper skära härlig 1.37" x 24tpi vänstergänga. Skulle säkert till och med kunna 3d-printas.

Om du vill vara riktigt häftig ber du någon slänga ihop hylsor för 6906 lager och kör DUB med sleve i det!

50 mm till T47 låter som problem då godstjockleken blir tunn.
PF30 skulle jag tro blir enklast då man slipper skära härlig 1.37" x 24tpi vänstergänga. Skulle säkert till och med kunna 3d-printas.
Den gängade delen borträknad så är väl ändå godsstorleken för PF30 och T47 identisk? Det var ju liksom en av poängerna med hur T47 standarden skapades, möjligheten att i efterhand bara kunna skära in gängorna i befintliga PF30 och BB386EVO vevlagerhus. Tror som sagt mest på att helt enkelt ta ett färdigt vevlagerhus PF30 eller T47 för rambygge och svarva ner ytterdiametern till att matcha ramens 50 mm…

Den gängade delen borträknad så är väl ändå godsstorleken för PF30 och T47 identisk? Det var ju liksom en av poängerna med hur T47 standarden skapades, möjligheten att i efterhand bara kunna skära in gängorna i befintliga PF30 och BB386EVO vevlagerhus. Tror som sagt mest på att helt enkelt ta ett färdigt vevlagerhus PF30 eller T47 för rambygge och svarva ner ytterdiametern till att matcha ramens 50 mm…
Mm, att utgå ifrån något som redan har korrekta gängor är nog ett vinnande concept om man vill ha det nya interfacet gängat. 👍

Halloj.
Har cyklat på syrrans gamla Merida-racer ett bra tag, sitter bra på den och tycker den är cool. Har t.o.m. köpt lite nyare växlar (11 istället för 9 där bak) och ett nytt vevparti med kortare armar - tog av vevparti och vevlagret är slut. Nu till problemet - standard för vevlager är FSA ISIS Megatech - sammanfattat: ”pressfit”, diameter vevlagerhylsa 48mm! Finns inte att få tag i förutom begagnat på eBay eller att eventuellt trycka i nya lager… problemet är då att det blir samma vevparti som har långa armar, tungt som satan och stor klinga.
Blir det skrot och nytt projekt eller vad man ska hitta på?
Jo det finns det visst det .. Shimano har ..
48 mm har även jag på min wilier

Tillbaka
Topp