Barncyklar samlingstråd
Jag bytte faktiskt Bakdäcket från 2,2 schwalbe rocket till 2,6 kenda slant six på grabbens laufey 20. Han körde scott scale + tidigare och de större däcken svalde ojämnheterna bra. Du kan ha lägre lufttryck med större däck utan att få punka vilket är bra om man inte har fjädring.Har en son som snart fyller 5år (ca. 110cm lång). Han har hittills cyklat på en Puky LS-PRO 16 sedan han var ca. 3,5år. Gillar att cykla på stigar, pump track och enkla downhill-banor, och har relativt bra koll på vad han håller på med. Jag har börjat kolla på att uppgradera till 20", men har dålig koll på geometri osv. Cykeln ska gå ganska lätt på cykelbanan också, så försöker undvika jättebreda däck (t.ex. 2.6 ser väldigt breda ut på en så liten cykel).
Superior Team 20 ser okej ut, men framgaffeln ser ganska brant ut (eller flack, vet inte hur man mäter). Någon nackdel med detta?
Orbea MX 20 Team är ju fin, men kan hända att den är lite för stor för hans längd.
Cube Acid 200 har jag också tittat på, men kanske också är för stor?
Commencal Ramones 20 är riktigt fin, men blir ju nästan fatbike stuk på den.
Scott Roxter 20 och Made Acer 20 har väl samma däckbredd som Ramones, så onödigt breda. För stora?
Scott Scale 200 har lite tunnare däck (2.2). Kan också vara på gränsen i storlek.
Crescent Rask R80 20 ser ju också skaplig ut. Verkar inte vara så tung heller. 8,7kg enligt deras egna uppgifter.
Fastän en del av dessa anses vara från 115cm så lär han ju inte cykla desto mera på den före våren då han skulle få den till födelsedagspresent i slutet av året. Så kan ju funka vid det laget.
Några andra alternativ att kolla på? Vill ju inte köpa nåt dåligt, men heller inte villig att gå upp mot 10 000 för en 20-tummare.