Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Har en son som snart fyller 5år (ca. 110cm lång). Han har hittills cyklat på en Puky LS-PRO 16 sedan han var ca. 3,5år. Gillar att cykla på stigar, pump track och enkla downhill-banor, och har relativt bra koll på vad han håller på med. Jag har börjat kolla på att uppgradera till 20", men har dålig koll på geometri osv. Cykeln ska gå ganska lätt på cykelbanan också, så försöker undvika jättebreda däck (t.ex. 2.6 ser väldigt breda ut på en så liten cykel).

Superior Team 20 ser okej ut, men framgaffeln ser ganska brant ut (eller flack, vet inte hur man mäter). Någon nackdel med detta?
Orbea MX 20 Team är ju fin, men kan hända att den är lite för stor för hans längd.
Cube Acid 200 har jag också tittat på, men kanske också är för stor?
Commencal Ramones 20 är riktigt fin, men blir ju nästan fatbike stuk på den.
Scott Roxter 20 och Made Acer 20 har väl samma däckbredd som Ramones, så onödigt breda. För stora?
Scott Scale 200 har lite tunnare däck (2.2). Kan också vara på gränsen i storlek.
Crescent Rask R80 20 ser ju också skaplig ut. Verkar inte vara så tung heller. 8,7kg enligt deras egna uppgifter.

Fastän en del av dessa anses vara från 115cm så lär han ju inte cykla desto mera på den före våren då han skulle få den till födelsedagspresent i slutet av året. Så kan ju funka vid det laget.

Några andra alternativ att kolla på? Vill ju inte köpa nåt dåligt, men heller inte villig att gå upp mot 10 000 för en 20-tummare.
Jag bytte faktiskt Bakdäcket från 2,2 schwalbe rocket till 2,6 kenda slant six på grabbens laufey 20. Han körde scott scale + tidigare och de större däcken svalde ojämnheterna bra. Du kan ha lägre lufttryck med större däck utan att få punka vilket är bra om man inte har fjädring.

Barncyklar samlingstråd
Vad finns det för vettiga 24" mtb's?

Inte helt 100 på att dämpad gaffel behövs än, men annars letar jag hydrauliska bromsar, någorlunda vettiga växlar och rolig geo. Skadar väl inte om den är gjord av annat än bly också. Kommer användas för relativt simpel stigcykling och transport på asfalt.

Barncyklar samlingstråd

Inte helt 100 på att dämpad gaffel behövs än, men annars letar jag hydrauliska bromsar, någorlunda vettiga växlar och rolig geo. Skadar väl inte om den är gjord av annat än bly också. Kommer användas för relativt simpel stigcykling och transport på asfalt.
Jag köpte en Mondraker Trick 24 till dottern i år. Trevlig cykel som hon varit nöjd med.
Vettiga komponenter, bra geometri även om barnet är lite kortare. Luftgaffel.

Barncyklar samlingstråd

Jag sonderar av terrängen här också, vår BMC 20 börjar se liten ut.

Jag har hittat dessa;

Cube Elite 240 Pro C62
+/- Helstel
+ Superlätt pga kolfiber, ca 6,9 kg
-16 kkr från De.

Cube Reaction 240 Pro
+/- Helstel
- Aluram
+ Kolfibergaffel
- Inte MT4or
+ ~9 kg
+ 10 kkr.

Roko 24 Trail
+ HT
- Inte MT4or
- Kenda däck
~ Oklar gaffel?
+ Lätt, 9 kg
~12 kkr, finns även i helstelt utförande för ~9 kkr

KuBikes 24S Trail
+ Kolfibergaffel eller RST F1air
+ Rocket Ron
+ MT4or
+ ~9 kg
~12-13 kkr

V-pace Matz24
+Bra spec
+ 9 kg
-Dyr frakt? —> ~16 kkr

Trailcraft Pineridge 24
- Dyr att ta hem då den inte säljs här?

Notera att det kan förekomma felaktigheter, skrev från minnet från veckans studier 🤓

Min önskelista är ändå >9 kg, MT4or, Rocket Ron 24x21 Addix, Rst F1air även om Manitou Junit verkar mer kompetent (dock kanske lite för mycket slag för XC?). Tycker Microshift har funkat bra för henne.
Thru axle hade varit coolt, gillar inte QR.

Ibland har jag funderat på en ram från Ali och bygga något eget, men dåligt med 24or som är rimliga i pris och lämplig geo. Finns en kandidat jag hittat, men då är det där med QR då, vilket egentligen bara är rent nörderi.

Jag vet inte var det landar men jag får väl erkänna att jag gillar den här processen/jakten/optimeringen 😅

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Den är ju från 115? 26an börjar på 130

Jag hade missat Naloo, såg bra ut!
Orbea Laufy H10 kan ju också var ett alternativ

Dottern är drygt 120 nu
De flesta 24'' är från runt 130 ungefär så risken är att det är det som söks.

Varför vill du ha boost TA för någon som är 118cm? Är inte risken att det kommer med boost vev med 170mm+ Q? Visserligen inte säkert

Barncyklar samlingstråd
De flesta 24'' är från runt 130 ungefär så risken är att det är det som söks.

Varför vill du ha boost TA för någon som är 118cm? Är inte risken att det kommer med boost vev med 170mm+ Q? Visserligen inte säkert

De flesta jag listat är ju från 115-118.

Jag kanske blandar ihop begreppen, men 142x12 bak då. Boost kanske är 148? I så fall menade jag bara TA.
Inser att det är Riprock som har Boost.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Appropå 24", vilka ca 50mm breda däck ska man ha om man vill ha ganska lättrullande däck med lite mer bett än Kenda Small Block 8? Är det Rocket Ron för hela slanten eller finns det något annat alternativ? Cyklisten som ska åka på dom har inget intresse för skogscykling med det har pappan :rolleyes:

Barncyklar samlingstråd
Jag sonderar av terrängen här också, vår BMC 20 börjar se liten ut.

Jag har hittat dessa;

Cube Elite 240 Pro C62
+/- Helstel
+ Superlätt pga kolfiber, ca 6,9 kg
-16 kkr från De.

Cube Reaction 240 Pro
+/- Helstel
- Aluram
+ Kolfibergaffel
- Inte MT4or
+ ~9 kg
+ 10 kkr.

Roko 24 Trail
+ HT
- Inte MT4or
- Kenda däck
~ Oklar gaffel?
+ Lätt, 9 kg
~12 kkr, finns även i helstelt utförande för ~9 kkr

KuBikes 24S Trail
+ Kolfibergaffel eller RST F1air
+ Rocket Ron
+ MT4or
+ ~9 kg
~12-13 kkr

V-pace Matz24
+Bra spec
+ 9 kg
-Dyr frakt? —> ~16 kkr

Trailcraft Pineridge 24
- Dyr att ta hem då den inte säljs här?

Notera att det kan förekomma felaktigheter, skrev från minnet från veckans studier 🤓

Min önskelista är ändå >9 kg, MT4or, Rocket Ron 24x21 Addix, Rst F1air även om Manitou Junit verkar mer kompetent (dock kanske lite för mycket slag för XC?). Tycker Microshift har funkat bra för henne.
Thru axle hade varit coolt, gillar inte QR.

Ibland har jag funderat på en ram från Ali och bygga något eget, men dåligt med 24or som är rimliga i pris och lämplig geo. Finns en kandidat jag hittat, men då är det där med QR då, vilket egentligen bara är rent nörderi.

Jag vet inte var det landar men jag får väl erkänna att jag gillar den här processen/jakten/optimeringen 😅
Du fortsätter inte på BMC-spåret och kör en AL24 då?

Barncyklar samlingstråd
Hmm jag vet inte, verkar svårare att få tag på nu och skönt att köpa mer rätt komponenter direkt 😆
På AL20n är det ju bara hjul, ram och stam som är original nu 🤭
Jag fattar! Uppskattade din sammanställning på alternativ. Har själv funderat på om AL24 kan vara ett vettigt alternativ som mellanlandning innan andra vanligare (27/29”) alternativ 😊

Barncyklar samlingstråd
Nån som har bra tips på barnhoj 16"-hjul med handbroms både fram och bak? I aluminium. Till min 3,5-åring som lärt sig cykla på en 12" i stål, den är helt orimligt tung och går inte att navigera på skogsstigarna.

Barncyklar samlingstråd
Nån som har bra tips på barnhoj 16"-hjul med handbroms både fram och bak? I aluminium. Till min 3,5-åring som lärt sig cykla på en 12" i stål, den är helt orimligt tung och går inte att navigera på skogsstigarna.

Earlyrider är fin, vi har en 14” till sonen på 2 år och 11 månader 🤓
Sen en Ramones 16 från dottern, men de är tyngre.

Barncyklar samlingstråd
som @richardtenggren skrev earlyrider är fin men vet inte om den är prisvärd längre, jag köpte från gamla bikester innan haveriet /konkursen, prova att sätta in en köpes - annons kanske nån på happy har nån kvar i gömmorna .

Barncyklar samlingstråd
Vi har en Puky LS PRO 16 åt vår son. Började vid ca. 3,5år och använder den ännu vid snart 5. Den känns riktigt lätt och smidig. Börjar bli i mindre laget nu då han är 110cm+.

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte en superior ”superlite” som var lätt och gjorde jobbet kanonbra. Den var svårsåld för 900 spänn trots riktiga bromsar och i skick som ny.
Den användes höst och lite på våren… växlar är ju ett ”måste”.

Barncyklar samlingstråd
Blev en lite äldre begagnad Early Rider Belter 16 idag. Slogs direkt av kvaliteten, känns stabilt. Sitter dock 1,5” asfaltsdäck på nu, nån som vet hur breda man kan få på om man ska byta till nåt mer MTB-igt?

Barncyklar samlingstråd
Blev en lite äldre begagnad Early Rider Belter 16 idag. Slogs direkt av kvaliteten, känns stabilt. Sitter dock 1,5” asfaltsdäck på nu, nån som vet hur breda man kan få på om man ska byta till nåt mer MTB-igt?
Tror du inte gafflarna är samma på båda 16" från dem? Så dessa borde få plats?

Barncyklar samlingstråd
Jag hittar inget om det men känns ju rimligt. Är det enda som skiljer Belter/Seeker däcken kanske?
Några fler små skillnader men kunde inte läsa något om ramen och dess komponenter :)

Barncyklar samlingstråd
Några fler små skillnader men kunde inte läsa något om ramen och dess komponenter :)

Tack! Jag testar 2,25-or så får vi se :)

Barncyklar samlingstråd

När jag tittade på dem för knappt två år sedan kunde jag inte hitta fler skillnader än däck och sadel. Därav valet på Belter och lättrullat när dottern började cykla för att senare kunna byta till mer mönstrade däck.

Barncyklar samlingstråd

Testade Bontrager XR1 2,25 och dom var alldeles för stora i alla fall. Men dom hade även hög profil vilket jag tror är den största anledningen. Fram hade det gått om man bytte till andra bromsar men bak slog dom i ramen. Ska leta vidare.

Barncyklar samlingstråd
Måste slå ett slag för corratec bow sl 24, väldigt skeptisk när jag beställde den från XXL för 4'. Men jäklar vad den överraskade positivt! Angivna vikten verkar stämma bra, 8.2kg med pedaler men utan frambroms vägde jag sonens cykel till. Något lättare än den woom off 4 20" han haft tidigare (8.5kg vägd med pedaler).

Geometrin ser rätt ut, specad från 130cm men 7åringen som är 130cm och normalbyggd har sadeln hissad 10cm och den ser redan lagom ut. Förväntningen var att den skulle vara något för stor och att han skulle få den om ett halvår när han fyller år men skulle säga att den nog passar rätt bra redan för någon som är 125cm.

Växlarna funkar bra och sonen gillar gripshiften som visar vilken växel han har så det får vara kvar.

Färgen är mer metallic blå än vad som syns på bilder jag sett på nätet och riktigt snygg!
Däcken kommer vi kanske byta till scwalbe rocket ron¨s men det får bli om vi börjar köra stökigare spår. Som det är nu blir det mest asfalt, motionsspår och snällare (hårda lättrullade) stigar och då känns däcken som sitter på mer lämpade.

Har tidigare kört på islabikes serie till äldsta grabben 16, 20 & 24". Den här känns väldigt lik i geometri och byggkvalité men det får visa sig i längden om den håller ihop lika bra som de cyklarna.

Aja, ville bara dela med mig. Kul när man hittar något som överaskar åt det positiva hållet.

Barncyklar samlingstråd
Okunnig MTB-pappa behöver hjälp - grabben har i sommar kört Scott Roxter 24" i skogen men vill nu använda den till skolan. Ett par skärmar önskas för att inte dynga ner kläder och ryggsäck men vad köper man då?

Jag har bara monterat stänkor på "vanliga cyklar" förut, här är det 24x2,6 däck.. tänker att skärmarna då behöver vara minst sådär 70-75 mm breda men hittar inget lämpligt. Tips/råd?

Barncyklar samlingstråd
Okunnig MTB-pappa behöver hjälp - grabben har i sommar kört Scott Roxter 24" i skogen men vill nu använda den till skolan. Ett par skärmar önskas för att inte dynga ner kläder och ryggsäck men vad köper man då?

Jag har bara monterat stänkor på "vanliga cyklar" förut, här är det 24x2,6 däck.. tänker att skärmarna då behöver vara minst sådär 70-75 mm breda men hittar inget lämpligt. Tips/råd?
Mudhuggers.

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Jag tänker renovera min sons 24″ Riprock Comp från 2021. Dämparen (en Suntour XCT) är helt slut och jag letar nu efter en ersättare, men jag har förstått att det inte är helt enkelt eftersom den använder en QR på 110 mm.

Skulle det vara värt att istället satsa på att byta till 26″ hjul då utbudet av dämpare lär bli större? Eller kanske byta till en stel kolfibergaffel för att hålla nere vikten

Alla tips och förslag är välkomna 😁

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Jag tänker renovera min sons 24″ Riprock Comp från 2021. Dämparen (en Suntour XCT) är helt slut och jag letar nu efter en ersättare, men jag har förstått att det inte är helt enkelt eftersom den använder en QR på 110 mm.

Skulle det vara värt att istället satsa på att byta till 26″ hjul då utbudet av dämpare lär bli större? Eller kanske byta till en stel kolfibergaffel för att hålla nere vikten

Nu kanske jag missförstår men om det är ett alternativ att byta både gaffel och hjul så byt till 24'' 100mm QR?

Är det verkligen 110mm QR eller heter den 110mm QR men är TA? Det är tillräckligt svårt skulle jag tro

Edit. Frågan är alltså om axel är 9mm, 15mm eller nåt annat

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Hej!

Den gaffeln gör ingen glad så jag skulle kör på bra till en stel i kolfiber.

IMG_1490.webp

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Tack för tips, bara för att dubbelkolla att jag förstått rätt såna här även om de står för 26"?

Fram: https://themudhugger.de/Mudhugger-EVO-Zip-Tie-Shorty-Front-Fender
Bak: https://themudhugger.de/Mudhugger-MTB-Rear-Fender-Medium
Det var sannolikt typ såna som avsågs (Mudhugger är originalet och sen finns det kopior på dem).
Men t.ex. bakskärmen kommer vara på tok för stor till en 24", den är grotesk redan på en 29". Jag har inte örnkoll men jag gissar att det mesta riktar sig till fullstora cyklar tyvärr. Det är inte bara hjulstorleken som skiljer utan även bredden.
Hittar du nån billig så går det kanske att prova sig fram, klippa till rätt storlek, borra små hål för strippor och fästa i ramen o.s.v. Kanske rent av använda värmepistol och forma om den (bredd) för att passa.
Förslag:

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd

20250912_155713.webp

Läge för oss också så jag testmonterade en variant från xxl som vi hade hemma, sånna här skärmar är aldrig bra men detta blev inte värre än vanligt tycker jag. Gäller att bakskärmen står rakt...

Tillbaka
Topp