CHJ lade in en länk till en ny gaffel som kostade typ hälften av att uppgradera Revelationgaffeln hos lbs. Det är typexemplet på att vi lever i ett slit-och-slängsamhälle.
Det är väldigt intressant. Extra tydligt inom cykel också.
Frågan är om det är gaffeln som är för billig eller reservdelar och service som är för dyrt. Möjligen både och men nåt är ändå fucked med eftermarknad
Först så är det nåt fel med priserna i Sverige jämfört mef Tyskland. Sen tycker cykelslusken att timpriset är så lågt att hen bör få en ordentlig avans på delarna. Jag tror kanske det är svårt om inköpspriset redan är högre än retail på nätet.
Sen kostar ett servicekit 1000 spänn. Jag vet inte om det är ett 200h kit eller om det är 1000 spänn ytterligare avans. Det borde inte behövas ett 200h kit för att byta dämpare.
Visst, har den gått 200 så behövs det väl i teorin......men....att byta även luftsidan kostar 300 spänn. Nog vågar man köra 200h till? Här kan jag ha fel men jag hade kört.
När man väl vill göra fullservice så är 1000 spänn väldigt mycket i relation till nypriset.
Jag tycker problemet är ännu större bak pga kombon svårare att göra själv och lägre nypris. Ofta 2000 i service mot <4000 inköp?
Sen var det 1800 i arbetskostnad? Får man tillbaka den gamla dämparen servad eller vad ska göras för de 1800? En service tar mer tid och kostar mindre.
Visst, ok, skulle jag göra det kommersiellt så hade jag väl inte heller gjort det utan att byta alla oringar. Så kitet är kanske fair.
Oavsett, sälj gaffel och köp ny. Samma gäller nästan när det är dags för service