trail/enduro hardtail eller FS?

vet inte om uppgradering av gaffeln blev en så billig historia, fick precis ett pris av min LBS på:
air spring upgrade kit 620:-
damper upgrade kit charger 2.1 5500:-
service kit 1160
arbetskostnad 1800:- (den går ju bort om ja gör det själv)

jag vet inte vilken värd jag levde i men tänkte att uppgradera gaffeln landar väl någonstans på 2000, men säger kanske mer om min okunskap än något annat..

7300 + ev. arbetskostnad.. kan man lika gärna köpa en ny...
. 😄

Den är billig för att det har Charger 3 som där dämpningen inte går att ställa i särskilt lågt och bussningar har för stora toleranser. Min Pike med Charger 3 funkar dock riktigt bra, med alla dämpningen inställd på minimum. Men jag märker ingen stor skillnad med min Pike Select med Charger RC.

Den är billig för att det har Charger 3 som där dämpningen inte går att ställa i särskilt lågt och bussningar har för stora toleranser. Min Pike med Charger 3 funkar dock riktigt bra, med alla dämpningen inställd på minimum. Men jag märker ingen stor skillnad med min Pike Select med Charger RC.
Det funkar bra som exempel på att vi har en bit kvar till cirkulär ekonomi och när det lönar sig att ta vara på sina grejer.

CHJ lade in en länk till en ny gaffel som kostade typ hälften av att uppgradera Revelationgaffeln hos lbs. Det är typexemplet på att vi lever i ett slit-och-slängsamhälle.

Ah, fattade inte det för att svaret var på mitt inlägg. Ja, jag håller med. Tyvärr är det ofta billigare att köpa en komplett ny gaffel eller dämpare än att uppgradera eller/och betala för service. Jag och min son har höjd vara gafflar flera gånger, så samma gamla gafflar men det finns ett hög airshafts i huset.

CHJ lade in en länk till en ny gaffel som kostade typ hälften av att uppgradera Revelationgaffeln hos lbs. Det är typexemplet på att vi lever i ett slit-och-slängsamhälle.
Det är väldigt intressant. Extra tydligt inom cykel också.

Frågan är om det är gaffeln som är för billig eller reservdelar och service som är för dyrt. Möjligen både och men nåt är ändå fucked med eftermarknad

Först så är det nåt fel med priserna i Sverige jämfört mef Tyskland. Sen tycker cykelslusken att timpriset är så lågt att hen bör få en ordentlig avans på delarna. Jag tror kanske det är svårt om inköpspriset redan är högre än retail på nätet.

Sen kostar ett servicekit 1000 spänn. Jag vet inte om det är ett 200h kit eller om det är 1000 spänn ytterligare avans. Det borde inte behövas ett 200h kit för att byta dämpare.
Visst, har den gått 200 så behövs det väl i teorin......men....att byta även luftsidan kostar 300 spänn. Nog vågar man köra 200h till? Här kan jag ha fel men jag hade kört.

När man väl vill göra fullservice så är 1000 spänn väldigt mycket i relation till nypriset.
Jag tycker problemet är ännu större bak pga kombon svårare att göra själv och lägre nypris. Ofta 2000 i service mot <4000 inköp?

Sen var det 1800 i arbetskostnad? Får man tillbaka den gamla dämparen servad eller vad ska göras för de 1800? En service tar mer tid och kostar mindre.

Visst, ok, skulle jag göra det kommersiellt så hade jag väl inte heller gjort det utan att byta alla oringar. Så kitet är kanske fair.

Oavsett, sälj gaffel och köp ny. Samma gäller nästan när det är dags för service

1800 kr låter om mycket. Min dåvarande LBS räknade kostnader för underbenservice när jag vill byta dämpare på en gaffel. Och han rekommenderade att köpa dämparen hos tysken för att det var snabbare än billigare än när han skulle beställa den. Då, för sju år sen, kostade underbenservice 700 kr. Helt rimligt tycker jag.

Det kan ju vara olika om det accepteras eller inte, men jag har bl a handlat nytt luftskaft hos tysken och lämnat in för byte i samband med gaffelservice på min lokala lbs, som dessutom tar sansat betalt för jobbet. Det galet dyra i prisförslaget oven var ju dämparen (5500:-) och det lägsta priset på en charger 2.1 snabbgooglat ligger kring 1400SEK…

1800 kr låter om mycket. Min dåvarande LBS räknade kostnader för underbenservice när jag vill byta dämpare på en gaffel. Och han rekommenderade att köpa dämparen hos tysken för att det var snabbare än billigare än när han skulle beställa den. Då, för sju år sen, kostade underbenservice 700 kr. Helt rimligt tycker jag.
700 är kanske billigt men ändå orimligt dyrt för var det är. Billigt jämfört med 300 för punka!

För underben + montering av medhavd dämpare är 700 kanon!

Sist jag lämnade in så hade jag givetvis plockat av grejorna själv. Annars kostade det 900 till.

Mitt stora problem mer koncentrerat: Är det vettigt att sälja fs till vanligt folk som inte fattar att det är 4000+ i service per år?

700 är kanske billigt men ändå orimligt dyrt för var det är. Billigt jämfört med 300 för punka!

Sist jag lämnade in så hade jag givetvis plockat av grejorna själv. Annars kostade det 900 till.

Mitt stora problem mer koncentrerat: Är det vettigt att sälja fs till vanligt folk som inte fattar att det är 4000+ i service per år?
I Sverige känns den enda lösningen som att lära sig göra burkservice och underbensservice själv och hoppas att fullservice aldrig ska behövas 😅🙏

Fast en punkalagning kan variera väldigt mycket , lossa qr på ett punkat framhjul kontra en damtralla med punka bak , nexusväxlar å trumbroms den senare är väl värd de pengarna och dessutom får man en ny slang 😜!

I Sverige känns den enda lösningen som att lära sig göra burkservice och underbensservice själv och hoppas att fullservice aldrig ska behövas 😅🙏

För mig är en annan anledning att göra service själva att inte behöva vänta på tid och att undvika att inte kunna cykla i en vecka. Nu kan jag planera det själva. Dessutom började jag att serva gafflar tillsammans mes sonen, som är riktigt roligt. Annars är det småtråkig, förutom när man byter slaglängd, som vi har gjort ofta.

Fast en punkalagning kan variera väldigt mycket , lossa qr på ett punkat framhjul kontra en damtralla med punka bak , nexusväxlar å trumbroms den senare är väl värd de pengarna och dessutom får man en ny slang 😜!
Jag lagar ju inte slangar längre då jag trodde att det inte funka på moderna slangar. Ska testa igen vid tillfälle

Hur som helst, när jag var 10e så fixade jag min torpedo crescent ett par ggr i veckan utan att ta av hjulet. Tog väl 5 minuter totalt.
Genade längs en tagghäck hem från skolan.

(Idag hade väl magic Mary och fs rekommenderats)

Tillbaka
Topp