Akut-hjälp ang utväxling/kassett till veteran som flyttat utomlands till bergigt område?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 115462
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 115462

Guest
Akut-hjälp ang utväxling/kassett till veteran som flyttat utomlands till bergigt område?
Tjena Bullen,

Har ett problem - kunnat hoja och ta medel backar utan problem och rundor kring 120km på räcern, men nu är det lite problem. Speciellt iom comeback landsvägscykling efter ett gäng år på mtb. Som det är nu på lägsta växeln är det 17km/h som lägst med ca 65-75 kadens, och det är kilometerlånga backar 10%+ uppför, det går, men vill ogärna behöva stanna varje 30min för fikapaus.

På mtb'en kan jag klättra upp i timmar kring Gardasjön utan problem i 5-6 km/h med 9kg "tung" hardtail. Vill ha liknande utväxling på räcern, eller åtminstone 7-8km/h med 65-75 kadens. Går det att få till det med Ultegra Di2 på en Bianchi XR4?

Kan inget om utväxlingar etc, inte ens förr när man var aktiv, försökt läsa på gamla trådar men finner inget konkret. Det har bara alltid funkat förr, men nu blivit förj*vligt jobbigt, visst fine, kanske kan gå ner 5kg och träna mer, men inte pur-ung längre (52). Finns det någon vettig kassett som är bolt-on måntro? Är hyfsat vältränad men 17km/h uppför i 1-2 timmar med 10-12% lutning gör det inte speciellt behagligt.

Addar en bild så som det ser ut nu, kanske någon har ett förslag 🙏

Mvh

Bilagor

• 20250831_221938.webp
    20250831_221938.webp
    273.8 KB · Besök: 213
Nu är det ju inte superlätt med endast en suddig bild och inga specar. Men det ser i alla fall ut som 53/39 fram. Då kan du ju byta till ett compact, bara köpa nya r8000 klingor 50/34. Det gör ju en del. Sen är det svårt att veta vad du har bak. Är det 28 eller kanske 30 på största? Beroende på bakväxel så kan du gå upp till 34.

Men utan att veta exakt vad du har för grejer idag eller vad du har på MTBn som du vill jämföra med är det svårt att säga exakt. Kolla vad det står för modellbeteckning på bakväxel. (står på baksidan av cagen). Samt räkna största drevet bak så kan det kanske bli lite mer noga

Tjena Bullen,

Har ett problem - kunnat hoja och ta medel backar utan problem och rundor kring 120km på räcern, men nu är det lite problem. Speciellt iom comeback landsvägscykling efter ett gäng år på mtb. Som det är nu på lägsta växeln är det 17km/h som lägst med ca 65-75 kadens, och det är kilometerlånga backar 10% uppför, det går, men vill ogärna behöva stanna varje 30min för fikapaus.

På mtb'en kan jag klättra upp i timmar kring Gardasjön utan problem i 5-6 km/h med 9kg "tung" hardtail. Vill ha liknande utväxling på räcern, eller åtminstone 7-8km/h med 65-75 kadens. Går det att få till det med Ultegra Di2 på en Bianchi XR4?

Kan inget om utväxlingar etc, inte ens förr när man var aktiv, försökt läsa på gamla trådar men finner inget konkret. Det har bara alltid funkat förr, men nu blivit förj*vligt jobbigt, visst fine, kanske kan gå ner 5kg och träna mer, men inte pur-ung längre (52). Finns det någon vettig kassett som är bolt-on måntro? Är hyfsat vältränad men 17km/h uppför i 1-2 timmar med 10-12% lutning gör det inte speciellt behagligt.

Addar en bild så som det ser ut nu, kanske någon har ett förslag 🙏

Mvh
På den lvg-cykel som är med på resor till bergiga trakter kör jag 48-32 fram och 13-34 bak. 11-delat Miche. Det funkar för mig vid 10-12% även om det inte går fort.
Men jag är varken stark eller snabb. Bara gammal.

Tack snälla för era svar :-) kanske finns hopp då, att kunna köra på utan att behöva stanna för fikapauser eller som igår - finna horizontella återvändsgator man kan samla kraft på innan man ger sig ut på stigning igen. Locals tycks ju ha annan utväxling, och fick det även påpekat vid ett cafe från en grupp (jag kör alltid ensam, men snackade lite med ett gäng som körde grupp) - de påpekade att "you must be hardcore with that gearing, been competing before?" .. ehh "no, just doing a bit of a comeback". De tycktes se direct och pekade ffa. på kassetten att den är mer för flat speed.

En snubbe sa tom "you must be a former pro or smt man?" .. jag ba "ehm, not really" - de var the pro's. Inte hängt med senaste åren, men de hade team bilar och personal osv. Tänkte googla och se vilka de var, sett liknande förr på Mallorca när team Astana bl.a. hade sina träningspass uppför Sa Calobra. Detta var något liknande - men skillnaden att de orkar brassa på, och jag låtsas orka brassa på, sen ta en avstickare, flackt, hämta andan, sen upp igen, men även de ser ut att ha lägre gearing när det är som mest brant uppför, de håller inte 17km/h när det är 15% lutning uppför 🤔 Iallafall inte längre sträckor hm

Precis som sagts har du nåt med 53-54 tänder på största klingan.

Det avviker från en spec på en XR4 som säger 50/34 och 11-28. Med den får du runt 11 km/h.

Jag stoppade in en 53/39 och 11-28 i kalkylatorn och testade även med 11-26 och får sådär 13-14 km/h så du borde ändå ha ett par växlar under att växla till om du kör 17 km/h med 70 i kadens så nåt är fel nånstans bland siffrorna. Kolla upp igen exakt vad som sitter på idag.

Pfaff får ca 8 km/h på lägsta så något sådant är precis vad du önskar.

EDIT Några fel bland siffrorna

Bilagor

• IMG_0885.webp
    IMG_0885.webp
    105.6 KB · Besök: 53
Som någon påpekade, compact fram 50/34, det finns som standardkomponent. Sen tror jag det ska fungera med en kassett på 11/36 bak med Ultegra Di2, det gör det i alla fall med senaste 105 Di2 (du får nog dubbelkolla specifikt med din bakväxel). Då får du lägre utväxling än 1:1 (0,94).

Att i 1-2 timmar hålla 17 km/h med 10-12 % lutning ger VAM som räcker bra för att köra Tour de France.

Som framgått av svar ovan finns det en del att göra vad gäller utrustning. Sen är det ju också en fråga om vilka kadenser man kan tänka sig att ligga på.

Personligen har jag segat mig uppför skapligt tuffa backar (MonteZoncolan, Punta Veleno, Halltal, m.fl.) med 34/28 som lättast och jag är ingen fantomcyklist. Som bäst VAM på 1000 m/h eller en gnutta över på stigningar som tar en timme, men med lägre VAM när jag kört de tuffa stigningarna för att maximera chansen att komma upp utan att behöva stanna. Har i något fall varit nere under 30 varv/min i kadens under ett antal km. Med detta bara sagt att det kan finnas en del att ta i kadens också om det inte räcker med materialändringar. Min upplevelse är att det i viss mån är träningsbart att bli bekväm med att hålla låg kadens.

Det är som sagts en något suddig bild, jag tror på medlemmarna som säger 53-39, då finns det rätt mycket att tjäna på en 50-34.
Men jag hade förväntat mig en 11-23 bak efter beskrivningen, och det är garanterat lättare än så, men benefit of a doubt 11-25.
Om TS köper en 11 (eller 12) - 30 eller 32 (om det sitter en 11-28 så är 32 vettigast) så kommer det tillsammans med 34 fram ge en mycket lägre minsta fart, och betydligt färre strongman-kommentarer.
Men träning på låg kadens kommer också kunna göra nytta.
Och träning på att få i sig snabb energi även vid hög ansträngning!

Kul med cykling vid gardasjön:)

Vad gäller kadens så tycker jag att 65-70 kanske är för låg kadens då du bör försöka att ha runt 80-90.

Det innebär att du måste ha ännu lättare växlar

Jag har cyklat över många av de högsta alppassen och har alltid haft trippel drev fram och en tätstegad krans då det känns skönt med liten skillnad på växlarna vid långa stigningen.
Jag hade 52-42-32 på mina framdrev och tyckte det toppen. Sedan hade 15-26 typ på kransen bak. Och då var i rätt bra form.

Lycka till med cyklingen:)

Jag upplever inte tätt stegad kassett som så viktig för stigningar. Tillräckligt lätt lättaste växel är prio ett. Kan ev. ha att göra med att jag står rätt mycket när jag cyklar uppför och får en variation och att den gör mig mindre "känslig" för att ligga på "fel" kadens. Jag är betydligt känsligare för "fel" kadens om jag cyklar platt. Kan t.e.x störa mig på att 50/19 känns för tungt och 50/21 för lätt och önska mig att jag hade en med 20 tänder bak.

F.ö. är ju 32/26 faktiskt något tyngre än 34/28, vilket väl ett tag var det lättaste man kom ner till med Shimano och kompakt, innan de började med längre cage för bakväxeln.

Om man tittar på vad 32/26 innebär vad gäller fart så är det (med standardhjulstorlek för racer) 12,4 - 14,0 km/h om man ligger på 80-90 varv/min i kadens. Ska man i >= 10 % lutning hålla den farten under längre period får man vara rätt duktig.

Jag skulle köpa en kedja och sedan prova med den som sitter på. Om det funkar har du en i reserv.

34 fungerar ju med Ultegra di2 (vilket tex väl inte DA klarar, så en del väljer därför U istf DA) Och 34 är väl åtminstone enligt Shimano max för Ultegra di2?

Jag är gubbmotionär med en kropp som är långt från bergsgets-ideal. Har ändå cyklat några gånger uppför större berg under åren.

Senaste åren har jag kört 34-28, och det har fungerat bra. MEN i år blev jag med ny cykel nere i alperna, som hade 34-34. Och jag får ändå säga att det var ett lyft för mig. I avsnitt i backar där jag tidigare kunnat nöta på, men kanske tillfälligt stått och brutit och fått bita i lite extra, så kunde jag i år sitta ner och ”vila” kropp och ben med 34-34, för att sedan gå på lite mer igen.

Kul med cykling vid gardasjön:)

Vad gäller kadens så tycker jag att 65-70 kanske är för låg kadens då du bör försöka att ha runt 80-90.

Det innebär att du måste ha ännu lättare växlar

Jag har cyklat över många av de högsta alppassen och har alltid haft trippel drev fram och en tätstegad krans då det känns skönt med liten skillnad på växlarna vid långa stigningen.
Jag hade 52-42-32 på mina framdrev och tyckte det toppen. Sedan hade 15-26 typ på kransen bak. Och då var i rätt bra form.

Lycka till med cyklingen:)
Kanske jag som inte är med i matchen, men menar du att du kört tredelat på landsväg eller MTB med största kassettdrev 26?

Senast ändrad:
34 fungerar ju med Ultegra di2 (vilket tex väl inte DA klarar, så en del väljer därför U istf DA) Och 34 är väl åtminstone enligt Shimano max för Ultegra di2?

Jag är gubbmotionär med en kropp som är långt från bergsgets-ideal. Har ändå cyklat några gånger uppför större berg under åren.

Senaste åren har jag kört 34-28, och det har fungerat bra. MEN i år blev jag med ny cykel nere i alperna, som hade 34-34. Och jag får ändå säga att det var ett lyft för mig. I avsnitt i backar där jag tidigare kunnat nöta på, men kanske tillfälligt stått och brutit och fått bita i lite extra, så kunde jag i år sitta ner och ”vila” kropp och ben med 34-34, för att sedan gå på lite mer igen.

Generellt är jag helt för att ha lättare växlar att ta till i branta lutningar. Sen får man vara lite observant så att man inte börjar använda dem för mycket, dvs kör lättare än man har kapacitet för.

Kanske jag som inte är med i matchen, men menar du att du kört tredelat på landsväg eller MTB med största kassettdrev 26?
Jag menar att jag kört på landsvägscykel med 3 delat vevparti. Har cyklat 100-tals mil i alper dolomiterna mm på kontinenten och skulle aldrig cykla på en cykel utan tre-klingor fram.
När jag tävlade på 80-talet så var det tyngre växlar som gällde. Men när Lance Armstrong tävlade höll han mycket hög kadens över 100 vill jag minnas.

Fast idag finns det väl grupper med två klingor som har ett större omfång än tredelat för lvg hade (för MTB är det annorlunda)?

Vill man ha väldigt jämn belastning och jämn kadens hela tiden behöver man förstås många och tätt liggande växlar om lutningen varierar. Ett alternativ är att sänka kadensen om man växlar till närmast lättare växel och tycker det blir för hög kadens.

Ska man klara branta backar med hög kadens måste man ha tillräckligt låg lägsta växel och den ovan uppgivna 32/26 som lättaste räcker bara till om är duktigt stark.

Jag menar att jag kört på landsvägscykel med 3 delat vevparti. Har cyklat 100-tals mil i alper dolomiterna mm på kontinenten och skulle aldrig cykla på en cykel utan tre-klingor fram.
När jag tävlade på 80-talet så var det tyngre växlar som gällde. Men när Lance Armstrong tävlade höll han mycket hög kadens över 100 vill jag minnas.
Vad kör du då med för komponenter och vad kör du för delning i bak, vad finns det tredelat som passar på landsväg?
Det är ju naturligtvis individuellt, men jag ser inte finessen i att köra tredelat, och det är väl knappast särskilt vanligt.(?)

Om det är Shimano och trippelklinga verkar 50-39-30 vara det som gäller nytt och det finns för 10-delat (eller lägre).
Oj, stod och kikade på min 26-tummare som hänger i taket i garaget sedan många år tillbaka och tänkte att det där med 3x10 var allt bra onödigt. :) Jämfört med dagens 2x12; får man så mycket mer alternativ med 3x10? Jag tänker att det är väl ganska mycket överlappande utväxlingsalternativ med 3x10?

Edit: googlade @PETTA123 s setup "52-42-32 + 15-26" och får en känsla av att det är typ 6-delat system, så vi pratar nog om äpplen och päron här kanske? Låter ju rimligt med tredelat om man har 6-delat kanske. (När det begav sig på 80-90-talet så var det bara en alternativ träningsform för mig, och intresse- och kunskapsnivån då var att det skulle var två hjul, trampor och mer växlar än morsans gröna nav-växlade DBS.)

Senast ändrad:
Cykeln jag hade då ( har sålt den för ett par år sedan!) var en merlin extralight med campagnolo record broms/ växelreglage och ombyggd till 8 delad och så stronglight 3 delat fram. Det var perfekt att ha en krans vid mindre backar (3-4%) fast 1 mil långa ibland och då var det toppen att ha 1 kuggs skillnad på drevet. I Sverige behöver man ju inte 3 delat då vi trots allt inte har några längre backar.
När jag cyklade col du bonet (2800 m) från nice sidan är det ju rätt lång backe och tyckte det var perfekt med min utväxling:)

Fast det är klart med dagens 12 delade kransar (( och campagnolos 23 delade) kransar så finns det andra utväxlingar att välja på:)

Kan nog hålla med om att tredelat för många är en rätt bra idé i riktiga berg. Att ha en till liten klinga fram väger ju knappt nåt extra och man kan ju välja en tätare kassett som bonus. Det brukade sitta tredelat på hyrcyklarna på Mallorca förr i tiden. Inte helt utan anledning.

Den stora skillnaden kring detta är ju mellan singelklinga fram - då slipper man ju framväxel och reglage - eller framväxel. Skillnaden i vikt mellan två- eller tredelat är inte många gram. Men tredelat är ju inte tufft! Det är väl därför det försvann antar jag.

Har testat trippel på hyrcyklar vid ett par tillfällen 50-39-30 (eller kan det ha varit 53-39-30 vid ngt tillfälle?) och 11-25, dels på Mallis och dels på La Palma. Kan inte påstå att jag blev gladare av det. Fanns fler växlar men jag tror det gått lika fint med 50-34 och. 11(12)-28 som jag använt på flertalet av mina bergiga cykelresor.

Upplevelsen jag hade var att det blev fler ytterkombinationer jag helst undvek med trippel vilket ledde till mer växlande fram.

Största nackdelen tycker jag är att man får en sämre kedjelinje på ytterklingan och fler växlingar fram så inte helt lyckat med 3x på landsväg.

Största nackdelen tycker jag är att man får en sämre kedjelinje på ytterklingan och fler växlingar fram så inte helt lyckat med 3x på landsväg.
Visst blir det fler växlingar fram, men för den som vet när och hur man skall växla blir kedjelinjen tvärtom bättre, på alla tre framklingorna.

Jag tänker att ett tredelat vevparti med samma placering av stora och mellan är mest lämpligt. Då blir lilla klingan en ren nödlösning för riktigt låg fart när man ändå ligger på de stora dreven bak där kedjeöinhen blir bra. Det borde kunna vara vettigt för kadenskänsliga människor (verkar rätt vanligt).

(För mig personligen som inte är kadenskänslig och kör med max 10 kg packning och sällan i jättehöga berg så tycker jag singelklinga på ca 42 i kombination med en 13-delad 9-42-kassett räcker för allt inklusive berg, bikepacking och landsvägstävling som jag utsätter mig för.)

Det borde bli mindre ytterläge än 2x i praktiken om mittenklingan har lämplig storlek?
Det jag menade är att om jag ligger på stora fram så undviker jag normalt de två största bak medan det på tripplarna jag testade kändes fel med de tre största bak. Omvändningen på lilla.

Med 50 fram på både dubbel och trippel blev det att jag blev tvungen att växla ner med framväxeln vid högre fart på en trippel än med en dubbel.

Senast ändrad:
Jag tänker att ett tredelat vevparti med samma placering av stora och mellan är mest lämpligt. Då blir lilla klingan en ren nödlösning för riktigt låg fart när man ändå ligger på de stora dreven bak där kedjeöinhen blir bra. Det borde kunna vara vettigt för kadenskänsliga människor (verkar rätt vanligt).

(För mig personligen som inte är kadenskänslig och kör med max 10 kg packning och sällan i jättehöga berg så tycker jag singelklinga på ca 42 i kombination med en 13-delad 9-42-kassett räcker för allt inklusive berg, bikepacking och landsvägstävling som jag utsätter mig för.)
9 - akta så att @kais01 inte hör dig. 😏

Visst blir det fler växlingar fram, men för den som vet när och hur man skall växla blir kedjelinjen tvärtom bättre, på alla tre framklingorna.
Men får man verkligen fler kombinationer med 3X10 än 2 x12? Borde det inte vara många fler överlappande kombinationer med 3X10?

Och blir det inte mer begränsat med omfånget på kassetten med 50-39-30 än om du har tvådelat 50-34? För annars borde det väl finnas tvådelade partier med 50-30?

Men får man verkligen fler kombinationer med 3X10 än 2 x12? Borde det inte vara många fler överlappande kombinationer med 3X10?
Det beror på. Bra svar eller hur?
Och blir det inte mer begränsat med omfånget på kassetten med 50-39-30 än om du har tvådelat 50-34?
3X-fram fungerar bra om du väljer en kassett där du kan ligga en stor del av cyklingen på mellanklingan
Kolla bilden nedan
Lvg3X10_2X12 - 2025-09-05.webp

Från ~15km/h <=> över 35 km/h utan att växla fram med hyfsat täta steg är en utväxling som borde fungera bra för många motionärer i åtminstone de plattare delarna av Sverige (och kanske även resten av cyklingsvärlden?)

Men visst minskar fördelarna när det först kom 11-delade och sedan 12/13-delade kassetter, som jag skrev för bara ett par dagar sedan här
https://happyride.se/forum/threads/brattom-solution-racer-for-1500-kr-ok.3705271/#post-4675882
Åtminstone så länge man bortser från nackdelarna med små 11(10?)-delade kassettklingor, smala, tunna och klena kedjor och då även livslängd och kostnad för slitdelarna (kedja+kassett)
För annars borde det väl finnas tvådelade partier med 50-30?
Det har provats enl vad jag har läst, men det blir ett för stort hopp på flera sätt
Dels blir det problem för framväxeln, Shimano GRX finns med 48/31 och där ngnstans går gränsen i dagens läge åtminstone.
Ytterligare problem är att om "hoppet" ("steget") det blir när man växlar fram är stort, riktigt stort och då behöver man växla många steg bak, vilket inte är så kul i långa loppet särskilt inte när man hamnar så man måste växla fram mer eller mindre hela tiden....

Och blir det inte mer begränsat med omfånget på kassetten med 50-39-30 än om du har tvådelat 50-34? För annars borde det väl finnas tvådelade partier med 50-30?
Är detta tråden där vi ska enas om att singelklinga är det optimala? Jag menar att om 2 drev är bättre än 3 så borde ju 1 vara bättre än 2?

Är detta tråden där vi ska enas om att singelklinga är det optimala? Jag menar att om 2 drev är bättre än 3 så borde ju 1 vara bättre än 2?
Enas? Nu tror jag du totalt missuppfattat idén med happy. Här bedriver vi skyttegravskrig för att försvara våra egna preferenser. Oavsett hur irrationella och galna de är. 😉

För egen del kör jag på hemmaplan (Stockholmsområdet) som att den bara hade en klinga (50). I bergiga trakter lägger jag i lilla (34) fram när backen börjar och växlar upp till stora då jag passerat toppen. Optimalt i farthänseende - knappast, men det funkar för mig och jag gillar det så då kör jag på det sättet.

Sen finns förstås undantag såsom att rejäl motvind på hemmaplan kan tvinga ner mig på lilla eller att jag kan testa en backe på stora även i bergiga trakter.

Om inte annat så skulle allt vara mycket enklare med 1x. Ritzelrechenner skulle inte behövas! Såna hör trådar skulle inte uppkomma!

Om inte annat så skulle allt vara mycket enklare med 1x. Ritzelreennerch skulle inte behövas! Såna hör trådar skulle inte uppkomma!
Sälj in iden till världens galna ledare så kan de nog fixa lite internetcensur av framklingesnack i allmänhet och Ritzelreennerch i synnerhet.

när du stretchar omfång och därigenom hopp mellan växlarna kan det uppstå osmidighet att växla. det gälller bak såväl som fram.

när det är sagt har jag på min 2x10 brompton 50 framklinga med inbyggd schlumpf planetväxel på 1,65x. det motsvarar på en storhjulad cykel att ha just 50/30. fungerar kan jag säga utmärkt, extremt smidig växling, och med extra bonusen att man kan byta framväxel helt stillastående. t ex vid återstart efter ett hastigt stopp.

min 29a fs 2x10 har 44/26, ett större relativt hopp än 50/30, och uppväxlingen till stora klingan är ju inte ett under av smidighet. men görs egentligen bara när man skall byta från stig till väg.

Nja singel-klinga på lvg klarar inte jag av om jag ska ha cykelglädje och hjärta i behåll. Men så är jag ju en åldrad man med fysiska begränsningar. På skogshojjen fungerar det bra med singelklinga, men då cyklar jag ju i regel teknisk stig som inte ger bekymmer om att trampa ur med för låg utväxling.

Tillbaka
Topp