Kedjelås - återanvända eller engångsartikel? Hur gör du och är du död än?

Hur många gånger återanvänder du kedjelåset?

• 5

Röster: 2 1.4%
  • 1-2

Röster: 10 7.0%
  • 3-5

Röster: 14 9.9%
  • 6-10

Röster: 5 3.5%
  • Tills det känns slappt

Röster: 34 23.9%
  • Tills jag tappar bort det i samband med kedjebyte

Röster: 30 21.1%
  • Jag byter när jag byter kedja

Röster: 47 33.1%

• Antal röster
    142

glitch

Aktiv medlem
Med risk för potentiell fredagstråd :)

Hur gör ni med era kedjelås? Vi som kokvaxar tar ju av kedjan rätt regelbundet ändå. :)

Senast ändrad:
Behövs hur många växlar också, med 8-delat är det för min del kedjans livslängd så 10-15 ggr kanske.

Kanske finns extremsituationer då mycket hänger på om kedjelåset ska hålla, men jag har inte stött på någon sådan än.

Återanvänder i samband med omvaxning då jag monterar av kedjan, brukar återanvända ca. ett halvdussin gånger beroende på hur förtroendeingivande låset känns när det låser. Har följt den rutinen de senaste par åren och aldrig haft några problem. Har använt mig av kedjelås från Shimano, SRAM, Sunrace och KMC, framförallt för 11-delat. Undantaget är inför tävlingar och motionslopp då jag vanligtvis monterar ett helt nytt lås.

Återanvända och det öppnade så att jag dog. Såg sen att det var specat för engångs (sram) så skit bakom skiftnyckeln i det här fallet...

Bara en gång. Enklare att foga samman med kedjelås än att försöka nita med kedjebrytaren. När det är dags att byta kedja blir det oxo nytt kedjelås.

Återanvänder flera gånger om (10+) nu för tiden. Gillar KMC bäst oavsett cykel/kedja.

Dock investerade jag för något år sedan i ett kedjelåsverktyg då kedjelåsen blev slappa snabbare när mina grisfingrar bände och drog i kedjan för att få loss dem. Nu är det betydligt mindre slitage när jag (framförallt) tar av dem.

Hur gör ni med era kedjelås?
Även jag saknar det svarsalternativ som flera redan har skrivt och som jag då också gör
Nytt kedjelås när jag byter till ny kedja, kedjelåset slits ju minst lika mkt som resten av kedjan.

Dock investerade jag för något år sedan i ett kedjelåsverktyg då kedjelåsen blev slappa snabbare när mina grisfingrar bände och drog i kedjan för att få loss dem.
+1
Jag använder, som jag har skrivit här tidigare, Topeak Topeak Power Lever X
en listig multitång med trippla funktioner
(Det finns en utan "X" men den skall inte funka lika bra!)

Jag återanvänder mitt kedjelås friskt. Hejvilt!
Kör dessutom 10-pack från Aliexpress om jag tappar bort eller tycker låset verkar trött.

Ja, kedjan har imploderat och jag borde veta bättre.

Ok ok, ni har fått ett nytt alternativ nu, byte vid kedjebyte. :)

En gång fick jag byta när jag inte hittade låset. Några veckor senare när det stod kokt kedja på menyn igen hittade jag det i vaxkakan 😂

Så, ändrade till "När jag byter kedja".
Ni som saknade det alternativet kan ju in och ändra, så det blir rätt underlag när man i framtiden AI:ar om när man bör byta kedjelås..

Så, ändrade till "När jag byter kedja".
Ni som saknade det alternativet kan ju in och ändra, så det blir rätt underlag när man i framtiden AI:ar om när man bör byta kedjelås..
too late

The Practical Reality (and the risks):

While manufacturers say "single-use," many experienced riders and mechanics will tell you that they do reuse master links. However, this comes with important considerations:

• Higher Speeds, Tighter Tolerances: The reality of reusability depends on the chain speed. Older 9-speed and 10-speed master links were generally more robust and could often be reused a few times without issue. However, modern 11-speed and 12-speed chains are much narrower and have tighter tolerances, making their master links more susceptible to wear and less reliable when reused.

• Check for Looseness: If you do choose to reuse a master link, you must pay attention to how it feels. When you re-engage it, it should "click" securely into place with a noticeable amount of force. If it feels significantly looser than it did the first time, it's a clear sign that it has been compromised and should be replaced immediately.
  • When to Re-use (with caution): The most common reason for reusing a master link is for a deep cleaning of the chain. For example, if you're a cyclist who regularly takes their chain off to clean and wax it, you might get a few uses out of the master link.
  • The Master Link's Lifespan is Tied to the Chain: Ultimately, even if you could reuse a master link forever, it's pointless. The master link wears at the same rate as the rest of the chain. When your chain is "stretched" (meaning the pins and rollers have worn down), it's no longer performing efficiently and is causing damage. At this point, the entire chain, including the master link, should be replaced.
Conclusion:

For a Shimano chain, the correct and safest procedure is to replace the master link whenever you replace the chain. The cost of a new master link is minimal compared to the potential cost of a broken chain, a damaged drivetrain, or a crash. While many people do reuse them, you are doing so against the manufacturer's recommendation and at your own risk.

Connexlåsen öppnar man och stänger för hand. De slits inte av det. Byter oftast i samband med kedjebyte och spar det gamla låset som reserv.

Det saknas en alternativ: tills den exploderar. Jag har just köpt till några kedjelås för att för lagret började blid tomt. Sonens lås exploderade vid en krash förra veckan. Själva har jag blåst upp en eller två lås på branta klättringar med tung växlar. Det händer också då och då när jag cyklar med en grupp i Hellas.

@Berk vad är det för kedjor/ lås?

Kedjan var alla Sram PC-X1. Men kedjan spelar väl ingen roll, eller ja, vi har aldrig kört sönder en vanlig länk. Låset är Sram PowerLink Silver 11-delade.

EDIT: jag bor dock tillägga att jag har sett bruten kedjelås av olika fabrikat och både 11 och 12-delade i skogen. Jag har alltid en reserv i ryggsäcken/ramen.

Senast ändrad:
Beror på kedjan - 8-9 delat kan man använda 5-6 ggr utan problem. 11-12-delat not so much - de brukar bli slappa redan efter ett par ggr. Har faktiskt slitit av ett par 12-delade kedjelås på min e-MTB så den får alltid nytt lås efter rengöring av kedjan.

Beror på kedjan - 8-9 delat kan man använda 5-6 ggr utan problem. 11-12-delat not so much - de brukar bli slappa redan efter ett par ggr. Har faktiskt slitit av ett par 12-delade kedjelås på min e-MTB så den får alltid nytt lås efter rengöring av kedjan.

Delar inte den bilden. Har återanvänt både Shimano och KMC flitigt på 12-delat. Sram har jag däremot inte använt knappt alls de senaste åren.

Kör med två hjulset gravel och landsväg på samma cykel, har en kedja till resp hjulset och återanvänder kedjelåset för resp kedja tills det känns slappt eller inte "klickar" ihop. Brukar funka 5-10 byten. Aldrig stött på problem. Gäller Force 12

Ja, tycker man läser rätt ofta om spruckna 12 delade Sram kedjor.
Var inte det rätt länge sen? Jag hade några kedjor som hade flera sprickor, la upp bilder här. Pratades om dålig batch. Sen dess har jag inte haft problem. Varken på MTB, grus eller lvg.

Ja, tycker man läser rätt ofta om spruckna 12 delade Sram kedjor.
Var inte det rätt länge sen?
Ett par år sedan kanske?
För när tidningen Tour i nr 3-23 testade flera olika kedjor för 12-delat klarade sig inte SRAMS kedjor särskilt bra.
Att Ultegra/XT/CN-M8100 kedjan klarade sig bättre jmf med Dura-Ace/XTR/CN-M9100 kedjan var överraskande, åtminstone för mig.
Gissningsvis beror det på de ihåliga och då "klenare" nitarna hos DA-kedjan.
tour-2023-03-kedjeslitage-12-delat-png.609106

Bara för vi pratar om det så slet jag av låset på en KMC 11-delad i går. Tyckte det kändes ok när jag satt ihop den efter tvätt för nån vecka sedan. Jag har återanvänt just det låset 2 ggr. Låset gav upp i en uppförslöpa när jag tryckte på lite - hade som tur var reserv med mig ut, annars hade det blivit riktigt långt att gå...

Ett par år sedan kanske?
För när tidningen Tour i nr 3-23 testade flera olika kedjor för 12-delat klarade sig inte SRAMS kedjor särskilt bra.
Att Ultegra/XT/CN-M8100 kedjan klarade sig bättre jmf med Dura-Ace/XTR/CN-M9100 kedjan var överraskande, åtminstone för mig.
Gissningsvis beror det på de ihåliga och då "klenare" nitarna hos DA-kedjan.
tour-2023-03-kedjeslitage-12-delat-png.609106

Det där är konstigt. Det måste vara ett tillverkningsfel. Kedjelåset är klart svagaste länken, så den borde går sönder först. Alla fel jag har sett under stor belastning har varit kedjelås där en platta lossnade från pinnen.

Tillbaka
Topp