(OT) Är det lönt att starta en elkonsumtionstråd inför eldningssäsongen?

Snuten

Aktiv medlem
Detta är en metatråd, den handlar alltså om en tråd som eventuellt skulle kunna startas inför boendeuppvärmningssäsongen.

Verkar som att elpristrådar är dömda på förhand. Skulle man kunna starta en ot-tråd där man tipsar om olika strategier för att klara den kommande eldningssäsongen utan att gå i konkurs? Jag tänker på val av avtal, särskilt timpris som jag aldrig testat, men även teknikfrågor och tips.

Eller är sådana trådar förbjudna eller omöjliga att hålla fria från politik?

Alltså så länge vi kan hålla oss att fälla kommentarer om vad som fick oss att hamna här utan bara hanterar situationen vi är i borde vi klara lex vardagsrum?

Kan väl ses som en förlängning av smarta hem-tråden.

Har man inte redan fått effektavgift så kommer man ha det innan 20270101, vilket kommer bli en del av strategin. Det som blir lite svårt är att alla nätbolag får välja en egen modell, det är bara krav att man har det.

Jag är även lite tveksam till att ett vanligt hushåll sparar in investeringen av smart hem för den sakens skull.

Senast ändrad:
Har timprisavtal och effektavgift här hemma. Styr med hjälp av en Homey Pro det momentana effektuttaget och på pris per kWh.
Med denna styrning så ligger jag och väger på brytpunkten för vad nätavgiften (effektavgiften) ligger på nu mot innan effektavgiften infördes. Planerar att styra den något hårdare.
Med timprisavtalet och styrningen där ligger jag under elbolagets avtal med månadsdebitering.
Har även sänkt elförbrukningen väldigt mycket mot tidigare elabonnemangsägare på denna adress.

Gör detta för att jag tycker att det är lite roligt med tekniska lösningar och med tanke på att det i förlängningen inte behöver byggas ytterligare vindkraftpark/kärnkraftverk.

Sedan så eldar jag också och det är den lägsta kWh-kostnaden som jag förbrukar.

Under många år har jag sett över min förbrukning och effekttoppar då jag länge sett att detta vart på väg.
Vår förbrukning har gått från 33 000 kWh/ år till 11595 kWh (fordonsladdning exkluderad, men den har ju ersatt fossila bränslen) förra året (som var relativt varmt)
Effekttopparna har rört sig i samma riktning. 18kW till 9kW när det är som kallast.

Det har kostat men nu bär vi frukten av investeringarna:
Solceller: 2018
Direktverkande el -> Bergvärme: 2023
Bytt fönster: kontinuerligt
Isolerat vinden mer
Sett över frånluften och återvinner
Hemautomation mha Homey Pro, utöver belysning styrs laddning av bil, moped, varmvattenproduktion och värme efter pris, tillgänglig effekt, solproduktion och elpris.
En skärm i huset visar aktuellt elpris för att underlätta valet av när man kör disk och tvätt.

Hela målet med arbetet är att det skall påverka vårt liv så lite som möjligt, man skall alltid få duscha, innetemp skall alltid vara behaglig osv.

Återbetalningstid?
Solcellerna köpte vi relativt tidigt så där var vi ganska nära breakeven, men nu när priserna är så låga så drar det iväg så vi landar nog på 10 år till slut.
Bergvärmen: låga elpriser och att vi inte hade vattenburet system gör att tiden blir väldigt lång. Men den tekniska livslängden på radiatorer och rör är som tur är +60 år. Men breakeven landar nog runt 20-25 år (räknat in ett byte av värmepump) om elpriset fortsätter att vara så lågt som det vart sista året.

Å andra sidan så räknar bank och mäklare att värdehöjningen är större än investeringen.
Och driftskostnaderna är väldigt mycket lägre!

Nu har vi ingen effektavgift på gång, men så länge det är timmedeleffekt som räknas så kommer det inte bli särskilt dyrt. Får kämpa för att komma upp i mer än 2.5-3kW.

Bilen laddas på annat abonnemang och där är vi flera som delar på kostnaden så det är inga problem att köra 11kW. Är det för många som laddar samtidigt så regleras det ner lite, brukar sätta gränsen (ink gemensam tvättstuga och lite annat) på 20kW på sommaren och lite högre på vintern.

Hoppas meta och går direkt på tänkta tråden.

Villa 165m2 direktverkande el + två luft-luftvärmepumpar i Skåne. År relativt nöjd med vår årskonsumtion som ligger på ca 13.000 KWh, och nedgraderingen till 16A säkring i höstas har hittills funkat fint.

Vad som oroar mig är att vi har en 30 (?) år gammal varmvattenberedare som drar igång på 3000W lite när den känner för det, vilket borgar för dåliga situationer när väl effektavgift är ett faktum..

Är det någon här som vet/kan peka var jag ska läsa, för att förstå hur effektförbrukningen definieras (kommer definieras), i tid? Räcker det med 3kW vid en strömspik på en sekund för att det ska bli mitt värde, eller är det snitt över en minut/en kvart/... ?

Är det någon här som vet/kan peka var jag ska läsa, för att förstå hur effektförbrukningen definieras (kommer definieras), i tid? Räcker det med 3kW vid en strömspik på en sekund för att det ska bli mitt värde, eller är det snitt över en minut/en kvart/... ?
Nej, det är snittet per klocktimme som det beräknas på just nu.
Här förklarar t.ex. FEV hur det räknas ut: https://fev.se/el/elnat/effektavgift.html
Sedan har olika nätägare olika sätt att sätta pris på effekten.

Vad som oroar mig är att vi har en 30 (?) år gammal varmvattenberedare som drar igång på 3000W lite när den känner för det, vilket borgar för dåliga situationer när väl effektavgift är ett faktum..
Jag kopplade in en kontaktor och en Shellypuck för att kunna tidsstyra vår vvb. Har kört den så i några år.

Hoppla, meta blev det ju inte men det kanske kvittar så länge de politiska frågorna uteblir?

Nej, det är snittet per klocktimme som det beräknas på just nu.
Här förklarar t.ex. FEV hur det räknas ut: https://fev.se/el/elnat/effektavgift.html
Sedan har olika nätägare olika sätt att sätta pris på effekten.

Inte alla väljer heller att ta ett snitt på tre timmar. Vi kör t ex enbart högsta timmen.
När på året och när på dygnet skiljer också mellan bolag.

Som tidigare elektriker så gillar jag inte köra t ex disk och tvättmaskin när jag inte är hemma/obevakat, en ganska vanlig uppfattning även bland rörläggare och brandmän i min erfarenhet. Detta kommer ställas lite på spets i detta. Försäkringsbolagen kan återkomma med statistik om något år kanske.

En sak jag har funderat på när det gäller vvb. Det är hur den är inkopplad. Vår lilla kan man kolla på två sätt ”l 230 V jordat uttag (ger effekt 1 kW). Kan också anslutas till 400 V 2-fas (ger effekt 3 kW).” Vilket gör att jag borde antingen byta inkopplingsätt för att komma ner i effekt inför effekttaxa eller på nåt sätt tidsstyra till natten då ingen effekt taxa finns.
Nån som har idéer om hur man tidsstyr en vvb?

Kan väl ses som en förlängning av smarta hem-tråden.

Har man inte redan fått effektavgift så kommer man ha det innan 20270101, vilket kommer bli en del av strategin. Det som blir lite svårt är att alla nätbolag får välja en egen modell, det är bara krav att man har det.

Jag är även lite tveksam till att ett vanligt hushåll sparar in investeringen av smart hem för den sakens skull.
Ett grovt antagande är att vi dragit ner 10-15% på vad som kan relateras till tack vare smart hem, men framförallt så har vår förbrukning förflyttats mht elpriset under dygnen också.

Har ännu inte gjort några anpassningar mht effektavgifter, men har troligen förutsättningar för att kapa en del där också mha de prylar jag redan har. Det är mest tiden som saknas för att fixa till det.

Ett grovt antagande är att vi dragit ner 10-15% på vad som kan relateras till tack vare smart hem, men framförallt så har vår förbrukning förflyttats mht elpriset under dygnen också.

Har ännu inte gjort några anpassningar mht effektavgifter, men har troligen förutsättningar för att kapa en del där också mha de prylar jag redan har. Det är mest tiden som saknas för att fixa till det.

Hur ser setupen ut? Alltså vilka effektuttag är det du kan styra?

Jag har tre huvudsakliga variabler när det gäller effektbovar: Elbilar, värmepanna och köksutrustning. Att begränsa köksanvändningen genom att strypa den högeffektiva och stora induktionshällen är uteslutet. Däremot tänker jag att en effektmätare skulle kunna detektera när hällen slås på och vid ett sånt läge strypa laddning/panna. Man borde också enkelt kunna styra laddningen så den går på lågeffekt fram till midnatt/halvtaxa och sen öka. Samt genom att fejka utomhustemperaturen borde pannan enkelt kunna styras.

Vi har 3x20A och det räcker fint så

Så i teorin borde effektbegränsning gå rätt fint, men hur gör jag det i praktiken? Kan Tibber lösa det också? Har hört att det funkar väldigt fint för att styra förbrukningen över dygnet, men med ytterligare en variabel blir det ju svårare.

Edit: Tibber verkar bara effektbegränsa billaddning, däremot kan man väl timprisstyra andra grejer via dem? Kanske går att göra mer än de skriver på hemsidan.

Edit 2: Här är en typisk dags förbrukning. Man ser hur pannan slår på/av regelbundet (nu fortfarande varmt ute, så bidraget från pannan är relativt lågt. Värre på vintern). Sen frukost med vattenkokare och andra tillfälliga förbrukare för att sedan sjunka ner till bakgrundsbrus och pannan igen innan kvällen slår till med elbilsladdning som kopplas in och direkt påslag i köket för middagslagningen vid 18. Laddningen fortsätter, diskmaskinen körs och vid 22 är det dags för kvällste. Sen stängs allt av och till slut går laddningen ner.

1757441681656.webp

Så det absolut enklaste och effektivaste är ju schenaläggning/styrning av laddboxarna. Men sen är det ju just det här att matlagningen vill man ju ska trumfa både laddning och panna.

Senast ändrad:
Hur ser setupen ut? Alltså vilka effektuttag är det du kan styra?
Det som primärt drar ner vår förbrukning är:
- Ventilationen stängs av helt i huset om huset är tomt.
- Luft/Vattenvärme-pumpen, uppvärmningsdelen styrs vid frånvaro och viss temp i vissa rum.

Påverkar inte förbrukning men kostnad, via styrning på elpris:
- Varmvatten beredaren, kör upp temperaturen om det på natten är betydligt lägre pris än det kommer vara framåt morgon när det duschas.
-Tvättmaskin/Torktumlare
- laddning el-moppe

Sedan har jag en mängd belysnings-styrning som tar bort slarv med ej släckta lampor och tex att vissa lampor slås på till låg effekt beroende på när på dygnet man tänder osv. Detta tror jag inte ger särskilt mycket i ärlighetens namn eftersom belysning knapp drar något och att det ligger och drar lite på de uppkopplade brytarna.

Detta har varit mer för att det är kul att pillra med, men på köpet har förbruknings/kostnad varit en bra bonus. Och det kräver mycket intrimning som man inte har tillräcklig tid för.

Jag kör med Homey pro, som hub för alla styrningar och har tex möjlighet att styra villkor för:
- Värmepumpen, tvättmaskin, torktumlare, uppkopplade modeller.
- Ventilationen är ett gammalt aggregat som fått en shelly-plugg, så det är bara av/på tyvärr.
- Belysning pågående byte i huset till Schneider wiser (tar något uttag då och då.)
- Laddning elmoppe via shelly-plugg

Utsnitt av exempel av galenskaperna. :giggle:
1757440992204.webp

Jag har ett fritidshus med en väldig låg förbrukning, kanske 500 kWh pr år. Jag har ett rörligt elavtal och fram tills nu har det enbart varit ett pris pr kWh. Från årsskiftet tänker elbolaget lägga på en månadskostnad på 39 kr vilket blir närmare 500 kr per år. Elpriset, förutom nätavgiften, kommer i princip att fördubblas. Visserligen inga stora pengar totalt sett men det känns ändå fel att få ett fördubblat elpris.
Jag har försökt googla runt bland övriga elbolag men det är svårt att se om de har någon månadskostnad eller inte i sina rörliga elprisavtal.
Finns det något bolag som erbjuder avtal utan fast månadskostnad?

Det är total misär med effektavgifterna. Speciellt med en familj där det liksom går tvättmaskiner, torktumlare hela tiden samtidigt som det ska fixas mat, laddas bilar osv.
Varken elvaåringen eller frun är särskilda mottagliga för min predikan om att anpassa förbrukningen, femåringen är ursäktad än så länge - vad göra?
Flytta och skaffa en ny familj?

Det är total misär med effektavgifterna. Speciellt med en familj där det liksom går tvättmaskiner, torktumlare hela tiden samtidigt som det ska fixas mat, laddas bilar osv.
Varken elvaåringen eller frun är särskilda mottagliga för min predikan om att anpassa förbrukningen, femåringen är ursäktad än så länge - vad göra?

Styr du så maskinerna inte går att starta så :). Men ja, det blir drygt och det till ingen nytta direkt.

@JPL är det så bra att stänga av ventilationen helt?

Det som känns så korkat är ju att man inte bara styr det via timpriset istället. Har man en variabel som är förutsägbar och intuitiv så kan man också förvänta sig att folk anpassar sig. Nu blir det istället en reaktiv avgift samt tvåvariabel-system där man som kund först i efterhand kan veta om det hade lönat sig att optimera på timpris eller effekttoppar.

Blir det helt hopplöst att anpassa sig så skiter man ju i det istället. Det ska vara lätt att göra rätt.

Styr du så maskinerna inte går att starta så :). Men ja, det blir drygt och det till ingen nytta direkt.

@JPL är det så bra att stänga av ventilationen helt?
Förhoppningsvis inte, om du nu tänker på aggregatet i sig. Jag var orolig för att det sliter på motorer eller gamla styrkort i aggregatet, men bollade frågan med lite ventilationsaggregat-kunniga som inte trodde det var någon fara. Och eftersom jag gärna skulle ha en ursäkt att uppdatera till nytt modernare aggregat, så tänkte jag att jag tar den risken. Nu har den ju under ett par år slagits på/av (gissar i snitt 1 ggr/dag).

Sedan finns ju kondensrisken under delar av året, men invändigt i aggregatet finns inga synliga spår då jag följt upp, och när jag kikat in i kanalerna så verkar det ok också va vad jag sett.

Klimat-mässigt inga problem, och nu mäter jag ju även koldioxidhalt i inneluften samt radonvärde "live" och kan även trigga ventilationen på/av på de värdena.

Jag har ju utflyttade barn numer, men när det begav sig med tonårs-duschande, så hotade jag med varmvattenpoletter och var på riktigt sugen att införa duschblandare av typen "camping-plats-3minuters-poletter".

Effektavgiften är verkligen opedagogisk och för komplex för de flesta att förstå, två parametrar som dessutom inte är i fas med varandra är komplicerat.

Matlagning verkar inte påverka effektavgiften så mycket, det är väl sällan man har en hel timme på hög effekt.

Trots att vi överbelastar alla faser någon gång under en månad (17-18A, säkringar går aldrig) så ligger vi som sagt under 3kW i medeleffekt på en timme.

Det som känns så korkat är ju att man inte bara styr det via timpriset istället. Har man en variabel som är förutsägbar och intuitiv så kan man också förvänta sig att folk anpassar sig. Nu blir det istället en reaktiv avgift samt tvåvariabel-system där man som kund först i efterhand kan veta om det hade lönat sig att optimera på timpris eller effekttoppar.

Blir det helt hopplöst att anpassa sig så skiter man ju i det istället. Det ska vara lätt att göra rätt.

Det är för att timpriset är något helt annat. Det är tillgång och efterfrågan av effekt.
Detta gäller tillgång av kapacitet.
De kan vara i synk men även ur synk. Att få till en gemensamhet här välter alla modeller som finns, det är nog helt orimligt att hoppas på tyvärr. Och visst blir det svårstyrt.

Nu ska strax (i vår) alla DSOer lämna in sin flexibilitetsbehovsbedömning till TSO och sen ska det ner till EU. Hela Europa ska ha ett samlat flexibilit elsystem som har rätt till att koppla bort kunder vid behov, lite liknande det system vi har idag för att hantera en eventuell kris. Men även med syftet att nya nät ska byggas utan full kapacitet, 35% kostnad ska skalas av och det hela ska istället lösas med flexibilitet.

Därför ska din förbrukning styras om till låglast-timmar. Oavsett om det blåser eller ej, eller vad din slutkostnad blir.

Lite trötta ögon, så kika ovan man vill bli mer förvirrad :).

Effektavgiften är verkligen opedagogisk och för komplex för de flesta att förstå, två parametrar som dessutom inte är i fas med varandra är komplicerat.

Matlagning verkar inte påverka effektavgiften så mycket, det är väl sällan man har en hel timme på hög effekt.

Trots att vi överbelastar alla faser någon gång under en månad (17-18A, säkringar går aldrig) så ligger vi som sagt under 3kW i medeleffekt på en timme.
Allt med elpriset är alldeles för svårt att greppa för att det skall kännas vettigt. Grundpris (spotpris), certifikat, admavg, överförningsavg, skatt, moms och nu snitt på effekt (härligt att röra till det med kW och kWh).
För när man pratar kW med någon som undrar över effekttariff så tänker den nästan alltid kWh, för det är vad som alltid stått med på elräkningen.

Timpriset kan man ju välja bort och köra på t.ex. månadsmedel istället. Då blir det bara effektavgift att optimera på. Det var iaf ganska lätt att instruera morsan hur hon skulle göra för att hålla nere effekttopparna då.

Utan att fatta hur det funkar så tror jag vi kan ligga mycket högre. När pannan går på max så är den väl på lika mycket som den är av tror jag. Sen ugn, spis och tvättmaskin. Ligger och peakar på 8k om jag minns rätt så kan bli bra medel på det.

Frågan är hur mycket det lönar sig att låta temperaturen gå ner ordentligt två ggr per dygn? Både vatten och värme. Finns ingen anledning att värma sen kväll till tidig morgon tex, men vad kostar det att gasa på som fan fram på morgonen?

Jag har ingen styrning på pannan så det är on/off från DIN om man inte ska in rota i 20 år gammal elektronik.

Vi har så liten tank att att det inte går att fylla badkaret. Satte på extra varmvatten i söndags. Maxade 12500 och visuellt ser det ut som ett rätt bra snitt...
Tack och lov så är det ingen som rör ugnen när det badas. Pga anledning

Gamla grejor. Är väl dags att byta till sommaren om vi inte ska riskera stå utan värme (IVT luft vatten från 2006)

Utan att fatta hur det funkar så tror jag vi kan ligga mycket högre. När pannan går på max så är den väl på lika mycket som den är av tror jag. Sen ugn, spis och tvättmaskin. Ligger och peakar på 8k om jag minns rätt så kan bli bra medel på det.

Frågan är hur mycket det lönar sig att låta temperaturen gå ner ordentligt två ggr per dygn? Både vatten och värme. Finns ingen anledning att värma sen kväll till tidig morgon tex, men vad kostar det att gasa på som fan fram på morgonen?

Jag har ingen styrning på pannan så det är on/off från DIN om man inte ska in rota i 20 år gammal elektronik.
Sänka värmen har jag gissat mig till att det ger en del, eftersom natt-sänkning förekommer i större byggnader där det finns pengar och kunskap för att ha riktiga styr-installationer. Däremot är nog ofta det mest lönsamma (beroende på vad man har för utgångspunkt) att sänka tempen någon grad inomhus generellt.

Vad har du för värme? Finns ju uppkopplade termostater för radiatorer om du har vattenbaserad. Å andra sidan är dom så förbenat dyra, så det kanske svårt att räkna hem öht.

Sänka värmen har jag gissat mig till att det ger en del, eftersom natt-sänkning förekommer i större byggnader där det finns pengar och kunskap för att ha riktiga styr-installationer. Däremot är nog ofta det mest lönsamma (beroende på vad man har för utgångspunkt) att sänka tempen någon grad inomhus generellt.

Vad har du för värme? Finns ju uppkopplade termostater för radiatorer om du har vattenbaserad. Å andra sidan är dom så förbenat dyra, så det kanske svårt att räkna hem öht.

Jag har tänkt på att installera styrda termostat. Löna sig gör det kanske inte men det försvinner ju i vad det kostar att byta panna.
Vädringsautomatik hade varit nåt. Det vädras nåt jävligt och sen måste man tydligen vara pappa för att konceptuellt förstå vad termostat innebär.
Det är som när man var barn. Familjen skruvar upp termostat och farsan skruvar ner pannan

Edit. Jag kan inte stänga av varmvattnet menar jag, men vi hade kunnat droppa hela pannan mellan 22 och 04...men då kostar väl elen inget?

Det är för att timpriset är något helt annat. Det är tillgång och efterfrågan av effekt.
Detta gäller tillgång av kapacitet.
De kan vara i synk men även ur synk. Att få till en gemensamhet här välter alla modeller som finns, det är nog helt orimligt att hoppas på tyvärr. Och visst blir det svårstyrt.
Ja, men det är väl därför vi har en avgift kopplat till huvudsäkringen också?

Problemet är ju som sagt att jag först i slutet av månaden kan avgöra om det hade lönat sig att blåsa fullt ställ på elbilsladdningen de där timmarna när elen var gratis, istället för att fisladda halva natten. Så istället för att agera aktivt på den kommande prissättningen så tvingas man välja en parameter som drivande och en som slav, eller möjligen bara styra på timtaxa men låta effektstyrningen vara detsamma som "huvudsäkringen" fast möjligen justerbar med ett läge på natten och ett på dagen.

Men skitsamma. Effektavgiftens varande verkar vi ju få leva med och sen får vi väl bara göra det minst dåliga av situationen. Och då är frågan hur man på ett bra och enkelt sätt låter någon form av automatik agera "huvudsäkring" med tillfällig nedstängning av tröga förbrukare till fördel för snabba här-och-nu-förbrukare?

Jag må visserligen vara ingenjör med teknikintresse men jag är också en familjefar med cykelintresse och känner att jag hellre lägger tid på det senare än att bygga upp en hemautomations-anläggning.

Kul att se att det i nådens år 2025 fortsatt är samma pappa vs. övriga familjen-konflikt som när jag växte upp på 60 och 70-talet när det gäller innetemp och elförbrukning.

Grejen med effekttarifferna är väl just att det motstyr incitamenten med timpris? Istället för att gasa som fan när det är överkapacitet så håller man igen för att inte riskera värsta straffavgiften i slutet av månaden.

Däremot verkar ju många elbolag halvera effektvärdet under nattimmarna så det lönar sig väl fortfarande att styra tröga förbrukare till överförbrukning under natten och återhållsamhet under dagen.

Hade jag installerat ny panna idag hade jag satt ett stort expansionskärl.
Ja, men det är väl därför vi har en avgift kopplat till huvudsäkringen också?

Problemet är ju som sagt att jag först i slutet av månaden kan avgöra om det hade lönat sig att blåsa fullt ställ på elbilsladdningen de där timmarna när elen var gratis, istället för att fisladda halva natten. Så istället för att agera aktivt på den kommande prissättningen så tvingas man välja en parameter som drivande och en som slav, eller möjligen bara styra på timtaxa men låta effektstyrningen vara detsamma som "huvudsäkringen" fast möjligen justerbar med ett läge på natten och ett på dagen.

Men skitsamma. Effektavgiftens varande verkar vi ju få leva med och sen får vi väl bara göra det minst dåliga av situationen. Och då är frågan hur man på ett bra och enkelt sätt låter någon form av automatik agera "huvudsäkring" med tillfällig nedstängning av tröga förbrukare till fördel för snabba här-och-nu-förbrukare?

Jag må visserligen vara ingenjör med teknikintresse men jag är också en familjefar med cykelintresse och känner att jag hellre lägger tid på det senare än att bygga upp en hemautomations-anläggning.

Yep. Samtidigt så vet vi inte utfallet än heller. Tänk allt det jobbet med att sätta upp automation och så sparar du 85 spänn på en månad.

Du får logga det själv, har du råkat ha en hög timme så kan du lika bra ställa upp laddningen. Själv lyckas jag inte ens komma ihåg att ändra effekten hemma och på jobbet.

Det borde börja dyka upp mer produkter snart. Helst något som inte behöver pillas med så fort något uppdaterats.

Nej det är inte alls rimligt att lägga det här på gemene man.

Grejen med effekttarifferna är väl just att det motstyr incitamenten med timpris? Istället för att gasa som fan när det är överkapacitet så håller man igen för att inte riskera värsta straffavgiften i slutet av månaden.

Däremot verkar ju många elbolag halvera effektvärdet under nattimmarna så det lönar sig väl fortfarande att styra tröga förbrukare till överförbrukning under natten och återhållsamhet under dagen.

Finns det ett incitament till timpris? Är det inte bara en tolkning gjord av slutkund?

Eller tar bort det helt på natten, vanligaste är nog att det bara gäller 6-22 t ex.

Många nätägare jobbar faktiskt med att ta fram smart styrning på både el och effekt via deras egna appar. Är väl tänkt för elbilsladdning där man automatiskt laddar så mycket som möjligt vid lågt elpris men med hänsyn till effektuttaget.
För elnätsägarna har ett intresse av att inte bygga ut kapaciteten hela tiden när behovet ökar, kan man skjuta på utbyggnaden med att hjälpa kunden att sprida ut belastningen hjälper man sig själv (nätägaren) också.

Jag har tänkt på att installera styrda termostat. Löna sig gör det kanske inte men det försvinner ju i vad det kostar att byta panna.
Vädringsautomatik hade varit nåt. Det vädras nåt jävligt och sen måste man tydligen vara pappa för att konceptuellt förstå vad termostat innebär.
Det är som när man var barn. Familjen skruvar upp termostat och farsan skruvar ner pannan

Edit. Jag kan inte stänga av varmvattnet menar jag, men vi hade kunnat droppa hela pannan mellan 22 och 04...men då kostar väl elen inget?
Det positiva med "smarta" termostater är ju att det inte är lika naturligt att begripa hur man vrider upp och maxar dom. :)

Spara pengar är en sak. Problematiken med att hålla tyskjävlarna på gott humör så de inte köpet ryskgas är en annan.

Hur som helst, kunde man ha några grader varmare på morgonen och några grader kallare på natten kunde vi nog sänka snitttempen rätt bra. 80talets kalla mornar har satt sina spår.

Ja. Det är skitt att hålla med automation på fritiden. HA är ett jävla skit men har varit stabilt sen sportlov med en enda omstart.
Homey verkar lättare men stoltheten tar emot.

Tillbaka
Topp