Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Mer weapons på vägarna idag
"Jag ska svänga till höger om 20m, jag ska cykla på vänster sida, signal inte och den två filerna till höger kan dra åt skogen"
"Jag ska stoppa snart. Se dig omkring? Håll till höger sidan? Nej, det är för kommunister"
"Jag har en elsparkcykel. You shall not pass"
"Varför inte köra som NASCAR, alla i motsatt riktning är förlorare och spelar ingen roll"

Grå...

IMG_20250909_064903215.webp
IMG_20250909_065826119.webp

Testat 3 olika sadlar av Selle för pendling och kommit fram till att den jag hade från början var bäst. Har justerat den lite fram och tillbaka, upp och ner.. och nu är den bra. Problemet kan ha varit uteblivna cykelbyxor. :rolleyes:

Jag försöker fortfarande att inte vara grinig MEN shout out to alla utter shitehawks på Solnavägen som trodde att den stora kviga (intensivvårdambulans) med blåljus räknas inte som en utryckningsfordon och de kan lyckligtvis korsa vägen 3m framför det.

Så oansenlig att den är
9686099643-43d87c5788-b.jpg

Kan man bli av med körkortet när man cyklar? Tar de även jaktlicensen, truck-kortet och Skepparexamen också?

"Skulle du däremot bryta mot trafikregel till exempel köra mot rött, köra trafikfarligt eller ännu värre orsaka en olycka och vara alkoholpåverkad så kan du åtalas för vårdslöshet i trafik, framkallande av fara för annan, eller vållande till kroppsskada beroende på vad som hänt. Döms du för grovt vållande till kroppsskada kan straffet bli upp till fyra års fängelse. Du kan även få körkortet indraget i upp till tre år om du döms för vårdslöshet i trafik i samband med att du cyklat alkoholpåverkad."

Meh, YR flyttade regnet från 16 till 17 och det började 15...
Jepp jag kollade faktiskt regnradar oxå men en kvart för tidigt 🤪, vart en ordentligt störtskur men jag har tunna regnjackan i ryggsäcken så det var inget större besvär ändå däremot såg jag väldigt många som inte hade kollat prognosen alls och apropå inlägg högre upp om poliskontroller så var farbror blå på hugget vid Skeppsbron 😃. Stigomvägen var extremt lerig så tyvärr cyklade jag brett (bredvid idealspåret) för att slippa det värsta.
Genade genom luffarskogen istället för att ta götalandsväg , inte alls lika lerigt men å andra sidan är jag nog den enda som cyklar där.
I morse kl halv sex blev jag prejad av en vägassistansbil på skeppsbron, han började köra om men bestämde sig plötsligt för att göra högersväng ut på kajen , jag hann bromsa in och svängde ut förbi hen på vänstersidan ”smekte”till hens backspegel med handen hen ville inte kliva ner å prata 🤬

Kollade ut 14:45 och tänkte "det börjar nog regna om en stund så bäst att sticka hem lite tidigare".
När jag kom ut ur garaget hade det börjat och blev bara värre längs vägen.
Regnjackan var på men struntade i regnbyxor. Hade glömt skoskydd hemma. Blev våt.
Regnade hela vägen hem.
Efter dusch gick jag ut för ett ärende.
Inte regn....
Bra planerat alltså.

Själv satt jag på kontoret och studerade intensivt allehanda väderappar och regnradar mm. under dagen inför hempendlingen.
Lyckades med god planering och lite tur pricka in uppehållet i regnet mellan 16:30 och 17 och kom hem med ca 10 min marginal innan nästa regn började!

Däremot surnade jag till på en gubbe på hybrid. Han ligger till höger på en lokalgata, och jag håller ut åt vänster för att passera. När jag är på väg förbi så gör han en gir åt vänster för att cykla in på en tvärgata.
Jag säger så vänligt jag kan "det är bra om du ger tecken när du ska svänga".
Varpå han ropar "VAAA?!".
Jag upprepar då "det är svårt att gissa att du ska svänga när du inte ger tecken eller ser dig om"!
Han svarar då "MEEENLUUUGNANEEEEERDIIIG"!!!!!
Jag orkar inte svara nån som verkar så stressad över att man försöker vara förnuftig i trafiken.

Skärmlös cykel var helt fel vapen att ta med till hempendlingen. Även om jag lyckades pricka in ett uppehåll mellan skurarna var det förstås genomblött på vägarna. Låg kvar lääänge i vänsterfil vid omkörningar för att inte spruta ner medcyklisterna. Jag ber om ursäkt till er som ändå fick skvätt på er!

Blöt hemfärd igår och en torr men samtidgt fuktig pendling till jobbet nu på morgonen. Ser fram emot hösten och att det blir lite glesare på cykelbanorna, sjukt jobbigt att cykla mot huvudflödet av pendlare. Åker man efter 7:00 måste jag regelbundet väja för mötande cyklister som kör om men inte hinner om i tid mao jag måste bromsa alt om det är möjligt svänga över i gångfältet. Slutgnält för mig idag, fridens

åkte t-bananen, tror inte jag gjort det till jobbet på över 2 år. Märklig känsla men odramatiskt.

nån muskelbristning i en vad som måste få vila ett tag så får undvika cykeln nån vecka till

"Du kan även få körkortet indraget i upp till tre år om du döms för vårdslöshet i trafik i samband med att du cyklat alkoholpåverkad."
Det där är ingen grund för körkortsåterkallelse: (Ur körkortslagen)
[K5]3 § Ett körkort ska återkallas, om

1. körkortshavaren har gjort sig skyldig till
    1. grov vårdslöshet i trafik enligt 1 § andra stycket lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott,

Grov vårdslöshet i trafik kan man bara dömas till om man framför motordrivet fordon.
Körkortet kan iofs bli återkallat om körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort, men det är ju inte riktigt samma sak.

Tillbaka
Topp