Hur var din cykelträning idag?

Hässelby-Lejondal-Hässelby.

Bilagor

• 20250907_130403.webp
    20250907_130403.webp
    441.6 KB · Besök: 62
En bra dag i dag, till skillnad från i går. Körde standardrundan på 1:55:05 med MTB:n. Är nog nere i samma tid som med den 3-växlade gubbcykeln nu. Det mesta stämde - trafiken, vädret, allt på cykeln funkade, nysmord kedja som inte hoppade av, pigg i benen etc. Jag hade även bytt bakdäck till lite bredare (41-42 mm) och höjt sadeln någon cm, så ytterligare ett lyft för cyklingen och känslan.

Senast ändrad:
En bra dag i dag, till skillnad från i går. Körde standardrundan på 1:55:05 med MTB:n. Är nog nere i samma tid som med den 3-växlade gubbcykeln nu. Det mesta stämde - trafiken, vädret, allt på cykeln funkade, nysmord kedja som inte hoppade av, pigg i benen etc. Jag hade även bytt bakdäck till lite bredare (41-42 mm) och höjt sadeln någon cm, så ytterligare ett lyft för cyklingen och känslan.
Är den där mtb:n och den 3-växlade de hojar du harvar runt på?

Starkt isf.

Är den där mtb:n och den 3-växlade de hojar du harvar runt på?

Starkt isf.
Tack! Det blir mestadels dessa två. Just nu är den 3-växlade havererad, så jag fixade iordning MTB:n istället, som stått i träda sen i våras med trasigt vevparti. Jag har även en racer, men kör inte så mycket på den. Mest lite längre landsvägsrundor, när andan faller på.

Behöver du delar? Jag har ett 3-växlat Sachs Torpedo nav från sent 60-tal i delar. Oklart skick och vet inte om det är kompatibelt med ditt nav, men det är gratis och vi bor väl ganska nära varandra
Tack för erbjudandet! Jag ska ha det i åtanke. Jag har inte orkat ta tag i det ännu. Skulle behöva riva isär skiten och göra en ordentlig okulärbesiktning, men det ser rätt illa ut, är min initiala bedömning. Hjulet vobblar i sidled på navet, drivkransen likaså, metallen vid vänstra pilen i bilden nedan var inte bar tidigare och godset vid högra pilen är helt av. Jag vet inte hur mycket som kan räddas/återanvändas. Farsan sade sig ha ett komplett fungerande 3-växlat nav i reserv, men jag vet inte hur villig han är att släppa det. Jag återkommer!

1757256294439.webp

Finfin fikarunda i propagandaväder idag, blå himmel och nästan vindstilla.

När jag låg och kämpade i slutet för att få upp snittet över 30 så rullade det ikapp en herre i övre medelåldern på gravel och började snacka. Det var först lite kränkande men han var mycket trevlig. Han hade tydligen varit proffs i "Crescent" (har de haft något proffslag?). Jag är dålig på gamla svenska tävlingscyklister så vet inte om det var någon man ska känna till. Men jag hoppas det stämmer, för det kändes bättre att bli gravel-kränkt av ett f.d. proffs än av en random cykelgubbe. 😅

Skärmbild 2025-09-07 195200.webp

Finfin fikarunda i propagandaväder idag, blå himmel och nästan vindstilla.

När jag låg och kämpade i slutet för att få upp snittet över 30 så rullade det ikapp en herre i övre medelåldern på gravel och började snacka. Det var först lite kränkande men han var mycket trevlig. Han hade tydligen varit proffs i "Crescent" (har de haft något proffslag?). Jag är dålig på gamla svenska tävlingscyklister så vet inte om det var någon man ska känna till. Men jag hoppas det stämmer, för det kändes bättre att bli gravel-kränkt av ett f.d. proffs än av en random cykelgubbe. 😅

Visa bilaga 792225
Det fanns ett lag som hette Team Crescent från 2000-2002. Det övergick sen i Team Bianchi Scandinavia/Nordic och var aktivt till 2004. Tommy Prim var teamchef. Lagtiteln och verksamheten var registrerad som ett Division III–lag med fokus på U23-cyklister. Jag gissar att det var någon av medlemmarna i det teamet du träffade.

Heeeeeeelt underbar sommarkväll! Fick en nästan religiös känsla när jag susade fram på vägarna norr om stan i perfekt temperatur, lätt medvind, kvällssolen i ryggen, nyvaxad och tyst kedja, nyrakade och pigga ben, skönt swoshande hjul, allting bara stämde och flöt på och var så njutningsfullt!!! Jag bara skrattade rakt ut flera gånger, om någon såg mig måste de ha trott att jag rymt från en institution... Magi! :-)

Bara ett par veckor kvar innan höstens kvällsmörker gör sådana här efter jobbet-rundor omöjliga. Men försöker skjuta bort såna tankar nu.

Visa bilaga 788181

Kan du lite mer detaljerat beskriva var/på vilka vägar du cyklade? Häftigt att du kunde få en så fantastiskt skön upplevelse på vägar som jag gissar inte är de mest njutningsbara.

Snygg kan man inte påstå att den är, särskilt inte med de fula skärmarna, men nu är den iaf. rätt så funktionell för mitt ändamål. I dag slutmonterade jag den nya framväxeln och nu växlar cykeln som en, nåja 3x9-växlad, dröm. Lugn tur efter en regnig vilodag. Fint väder, men ganska blött i marken och lerigt på sina håll.

Benen börjar så smått återhämta sig efter den lilla löpturen i onsdags, de första löpstegen på typ 11 veckor. Det gick ok att cykla lugnt i dag, men jag har fortfarande problem att gå ned för trappor eller att resa mig från toasitsen utan att ta hjälp av armarna. Ska nog springa lite mer frekvent än var 11:e vecka framöver. 😅

20250912_155121 - Copy.webp

Senast ändrad:
Snygg kan man inte påstå att den är, särskilt inte med de fula skärmarna, men nu är den iaf. rätt så funktionell för mitt ändamål. I dag slutmonterade jag den nya framväxeln och nu växlar cykeln som en, nåja 3x9-växlad, dröm. Lugn tur efter en regnig vilodag. Fint väder, men ganska blött i marken och lerigt på sina håll.

Benen börjar så smått återhämta sig efter den lilla löpturen i onsdags, de första löpstegen på typ 11 veckor. Det gick ok att cykla lugnt i dag, men jag har fortfarande problem att gå ned för trappor eller att resa mig från toasitsen utan att ta hjälp av armarna. Ska nog springa lite mer frekvent än var 11:e vecka framöver. 😅

Visa bilaga 793044
Hahaha exakt samma här, kortare distans men 8 månader sen sist. Fasiken vad låren fick sig en omgång

Tillbaka
Topp