[RR] Med gruscykel i Alperna - 3150 m över havet och diverse trevliga pass. Nu med alla bilder!

Bele

Aktiv medlem
[RR] Med gruscykel i Alperna - 3150 m över havet och diverse trevliga pass. Nu med alla bilder!
Några av de bästa bilderna finns i inlägg #11.

Dag 1, resedag
Även mycket bra resor kan innehålla diverse strul. Väl framme i Turin fick vi veta att Hertz Italien helt hade ändrat försäkringsvillkoren sen förra året. Bilen skulle bli mer än dubbelt så dyr om vi ville ha "normala" försäkringsvillkor. Vi valde därför att ha 3000 euro i självrisk, både för skada och stöld. Vi visste sen tidigare att det inte går att lita på besiktningsprotokollen och kollade därför bilen noga. Då upptäckte vi en takskada som inte fanns noterad. Det hade definitivt blivit dyrt och vi hade inte kunnat bevisa att vi inte var vållande. Japp, Hertz som ska vara seriösa. Inte första gången det händer hos dem.

20250809_190026.webp

Dag 2, cykelmontering, praktiskt och smygstart på Col du Jandri

Jag kände lite på Jandri och den kurva jag två dagar senare skulle vurpa i.

P1110111.webp

Dag 3, Col du Galbier

Det är ett favoritpass. Danskarna påhejade under Touren.

P1110127.webp

Härliga vyer och serpentiner.

P1110129.webp

Den okände cyklisten.

P1110145.webp

För Touren-älskare. Notera texten...

P1110183.webp

Dag 4, Col du Jandri - 3152 m över havet

Resans huvudmål. Vi hade moddat cyklarna med 11-40 kassetter inför det här. Ena killen stod över. Höjdprofilen är inte att leka med, i synnerhet när den inkluderar ramper på 20-25% och bitvis inte helt lättcyklat grus.

Col du Jandri height profile.webp

Vi visste att det skulle bli torrt, dammigt och tufft.
Det var trångt att möta arbetsfordonen. De var hänsynsfulla, men drog oundvikligen upp moln av fin sand.

P1110209.webp

Det fanns dock några sjöar och ett dike med rinnande vatten. Det senare blev räddningen för polaren som inte, likt jag gjorde, hade bälgat i sig massor av vatten inför starten.

P1110217.webp

Torrt och dammigt. Cyklingen var så krävande att det var svårt att titta på omgivningen. MTB-vana var en fördel både uppför och utför. Här var vi på väg mot den övre delen och flera riktigt jobbiga stigningar. Spann bakhjulet var man rökt, det gick inte att komma igång igen. Trots 11-40 kassett blev det lite pushbike i omgångar.

P1110229.webp

Upp kom vi till slut...

P1110248.webp

Jag hade precis bytt från Eggbeaters till XT-pedaler och ställt utlösningsmekanismen lite för hårt för den här typen av cykling. Nesligt med en SPD-vurpa. Värre var att jag ramlade på kameran och lamellerna då inte ville röra sig längre.

P1110285.webp

Lyckades dock fixa provisoriskt och senare på kvällen permanent. Det är ett tufft liv att vara kamera på våra resor...

P1110286.webp

Dammig cyklist

P1110303.webp

Dammigare cyklist

P1110305.webp

Dammig cykel. En, enligt vissa här, ocykelbar White LTD av 22 års modell.

P1110308.webp

Osäker på hur många foton som kan bifogas och hur man kommer åt sparade utkast, så jag slutar för dagen. Fortsättningen kommer att innehålla bl a Col Agnel och Col d'Izoard, så vackra bilder utlovas.

Edit: språkfel

Senast ändrad:
Dag 1, resedag
Även mycket bra resor kan innehålla diverse strul. Väl framme i Turin fick vi veta att Hertz Italien helt hade ändrat försäkringsvillkoren sen förra året. Bilen skulle bli mer än dubbelt så dyr om vi ville ha "normala" försäkringsvillkor. Vi valde därför att ha 3000 euro i självrisk, både för skada och stöld. Vi visste sen tidigare att det inte går att lita på besiktningsprotokollen och kollade därför bilen noga. Då upptäckte vi en takskada som inte fanns noterad. Det hade definitivt blivit dyrt och vi hade inte kunnat bevisa att vi inte var vållande. Japp, Hertz som ska vara seriösa. Inte första gången det händer hos dem.

Visa bilaga 793933

Dag 2, cykelmontering, praktiskt och smygstart på Col du Jandri

Jag känner lite på Jandri och den kurva jag två dagar senare kommer att vurpa i.

Visa bilaga 793934

Dag 3, Col du Galbier

Det är ett favoritpass. Danskarna påhejade under Touren.

Visa bilaga 793935

Härliga vyer och serpentiner.

Visa bilaga 793936

Den okände cyklisten.

Visa bilaga 793937

För Touren-älskare. Notera texten...

Visa bilaga 793938

Dag 4, Col du Jandri - 3152 m över havet

Resans huvudmål. Vi hade moddat cyklarna med 11-40 kassetter inför det här. Ena killen stod över. Höjdprofilen är inte att leka med, i synnerhet när den inkluderar ramper på 20-25% och bitvis inte helt lättcyklat grus.

Visa bilaga 793946

Vi visste att det skulle bli torrt, dammigt och tufft.
Det var trångt att möta arbetsfordonen. De var hänsynsfulla, men drog oundvikligen upp moln av fin sand.

Visa bilaga 793944

Det fanns dock några sjöar och ett dike med rinnande vatten. Det senare blev räddningen för polaren som inte, likt jag gjorde, hade bälgat i sig massor av vatten inför starten.

Visa bilaga 793945

Torrt och dammigt. Cyklingen var så krävande att det var svårt att titta på omgivningen. MTB-vana var en fördel både uppför och utför. Här var vi på väg mot den övre delen och flera riktigt jobbiga stigningar. Spann bakhjulet var man rökt, det gick inte att komma igång igen. Trots 11-40 kassett blev det lite pushbike i omgångar.

Visa bilaga 793947

Upp kom vi till slut...

Visa bilaga 793948

Jag hade precis bytt från Eggbeaters till XT-pedaler och ställt utlösningsmekanismen lite för hårt för den här typen av cykling. Nesligt med en SPD-vurpa. Värre var att jag ramlade på kameran och lamellerna då inte ville röra sig längre.

Visa bilaga 793957

Lyckades dock fick provisoriskt och permanent senare på kvällen. Det är ett tufft liv att vara kamera på våra resor...

Visa bilaga 793959

Dammig cyklist

Visa bilaga 793960

Dammigare cyklist

Visa bilaga 793962

Dammig cykel. En, enligt vissa här, ocykelbar White LTD av 22 års modell.

Visa bilaga 793963

Osäker på hur många foton som kan bifogas och hur man kommer åt sparade utkast, så jag slutar för dagen. Fortsättningen kommer att innehålla bl a Col Agnel och Col d'Izoard, så vackra bilder utlovas.
Härligt!

Underbart! Jag hoppas ju lite att det finns många fler som sitter på cykelhistorier att förgylla den trista årstiden som kommer med.
RR är alltid inspirerande och motiverande.

Trevligt med grustur! Helt rätt @glitch , nån borde skriva något.... Jag ska ta tag i att lägga upp årets runda.

Dag 5, Alp d´Huez och Lac Besson

Under tiden som jag gjorde planeringen så la @GoranS in Tunnel du Parpaillon som en väg i tråden om drömvägar. https://happyride.se/forum/threads/26-dromvagar-ej-stigar-regler-i-forsta-inlagget.3693176/page-2

Jag gjorde därför ytterligare lite research på den, men kom fram till att den troligen krävde MTB för att vara det minsta njutbar. Efter Col du Jandri hade vi fått nog av grusvägar, så även om den fanns med på listan över möjliga pass blev den aldrig aktuell.

Så annorlunda det kan vara från gång till gång. Vi visste att passet i sig inte var något märkvärdigt, men förra gången två av oss var här kom det en ständig strid av cyklister uppför sista biten mot byn. Det kändes som att cykla på en trafikerad motorcykelväg, vilket var ganska häftigt och det vi ville förmedla. Den här gången var det dock tomt. Istället var det varmt och åskan mullrade i bakgrunden.

P1110317.webp

Som kompensation fick vi istället Lac Besson som vi inte hann med förra gången. Det var mycket vackert.

P1110347.webp

Vår planering utgår från att vi bor på helst maximalt två olika ställen och har ett kluster med cykling kopplat till respektive boende. Helst vill vi kunna cykla direkt från boendet, men oftast blir det för mycket transfer och då använder vi hyrbil. De två senaste åren har vi hyrt skåpbilar. De är betydligt tråkigare att köra än tex den Cupra Leon som vi hade ett år, men är rena drömmen ur ett lastningsperspektiv. Det är bara lyfta in cykeln och dra fast två spännremmar. Gör man det rätt står cykeln som gjuten även på dåligt underlag och serpentinvägar.

P1110378 - Copy.webp

Vi har alla tre andra "finare" cyklar än White LTD, men att modda var enklast på LTD:n. Vi behövde en mycket lätt lättaste växel och med 10-delad 46/30 och 11-40 fick vi både ett större omfång och tätare steg än med 12-delad 40 10-51. Tack @huland för viktig input.

1758123473868.webp

Dag 6, Col du Sabot

Asfalten var betydligt sämre och kossorna inte bara blockerade vägen, de skitade ner den också. Inget problem när det går sakta uppför, jobbigare när det går utför och är blött.

P1110400.webp

Det var många kossor på vissa ställen.

P1110431.webp

Utsikten från toppen (krävdes en liten promenad)
P1110435.webp

P1110459.webp

Det var värmebölja och högtryck när vi kom ner, men vädret blev alltmer ostadigt och på vägen ner så blev vi blöta för första gången. Ett coverband spelade och någon visade upp sin jänkare som torde vara jobbig att köra i serpentinerna.
P1110468.webp

Dag 7, Col de la croix fer

P1110480.webp

Det syns inte på bilden, men vägen i närheten är vägen mycket smal och vid sidan stupar det brant utför. Jag har visserligen cyklat MTB i Alperna på smala stigar där det har stupat brant utför på sidorna, men det var länge sen och där kommer det inga andra fordon.
P1110502.webp

P1110505.webp

P1110518.webp

P1110537.webp

Dag 8, transferdag

Dammsjö i närheten av Les deux Alps.
P1110579.webp

P1110589.webp

Vi bytte boendeort från Les deux alps till Aiguilles. Fågelvägen ligger de inte långt från varandra, men faktiskt avstånd är större och det var tät trafik. Det kan det vara även i Alperna och då särskilt under lördagar i augusti. Mycket lång bilkö vid en byggarbetsplats i närheten av Col du Lautaret.

P1110599.webp

Det tar mycket tid att skriva en RR. De utlovade vackra bilderna från Col Agnel och Col d'Izoard kommer med nästa inlägg.

Dag 5, Alp d´Huez och Lac Besson

Under tiden som jag gjorde planeringen så la @GoranS in Tunnel du Parpaillon som en väg i tråden om drömvägar. https://happyride.se/forum/threads/26-dromvagar-ej-stigar-regler-i-forsta-inlagget.3693176/page-2

Jag gjorde därför ytterligare lite research på den, men kom fram till att den troligen krävde MTB för att vara det minsta njutbar. Efter Col du Jandri hade vi fått nog av grusvägar, så även om den fanns med på listan över möjliga pass blev den aldrig aktuell.

Så annorlunda det kan vara från gång till gång. Vi visste att passet i sig inte var något märkvärdigt, men förra gången två av oss var här kom det en ständig strid av cyklister uppför sista biten mot byn. Det kändes som att cykla på en trafikerad motorcykelväg, vilket var ganska häftigt och det vi ville förmedla. Den här gången var det dock tomt. Istället var det varmt och åskan mullrade i bakgrunden.

Visa bilaga 794083

Som kompensation fick vi istället Lac Besson som vi inte hann med förra gången. Det var mycket vackert.

Visa bilaga 794084

Vår planering utgår från att vi bor på helst maximalt två olika ställen och har ett kluster med cykling kopplat till respektive boende. Helst vill vi kunna cykla direkt från boendet, men oftast blir det för mycket transfer och då använder vi hyrbil. De två senaste åren har vi hyrt skåpbilar. De är betydligt tråkigare att köra än tex den Cupra Leon som vi hade ett år, men är rena drömmen ur ett lastningsperspektiv. Det är bara lyfta in cykeln och dra fast två spännremmar. Gör man det rätt står cykeln som gjuten även på dåligt underlag och serpentinvägar.

Visa bilaga 794085

Vi har alla tre andra "finare" cyklar än White LTD, men att modda var enklast på LTD:n. Vi behövde en mycket lätt lättaste växel och med 10-delad 46/30 och 11-40 fick vi både ett större omfång och tätare steg än med 12-delad 40 10-51. Tack @huland för viktig input.

Visa bilaga 794087

Dag 6, Col du Sabot

Asfalten var betydligt sämre och kossorna inte bara blockerade vägen, de skitade ner den också. Inget problem när det går sakta uppför, jobbigare när det går utför och är blött.

Visa bilaga 794086

Det var många kossor på vissa ställen.

Visa bilaga 794092

Utsikten från toppen (krävdes en liten promenad)Visa bilaga 794093
Visa bilaga 794094

Det var värmebölja och högtryck när vi kom ner, men vädret blev alltmer ostadigt och på vägen ner så blev vi blöta för första gången. Ett coverband spelade och någon visade upp sin jänkare som torde vara jobbig att köra i serpentinerna.
Visa bilaga 794096

Dag 7, Col de la croix fer

Visa bilaga 794099

Det syns inte på bilden, men vägen i närheten är vägen mycket smal och vid sidan stupar det brant utför. Jag har visserligen cyklat MTB i Alperna på smala stigar där det har stupat brant utför på sidorna, men det var länge sen och där kommer det inga andra fordon.
Visa bilaga 794100

Visa bilaga 794101

Visa bilaga 794102
Visa bilaga 794103

Dag 8, transferdag

Dammsjö i närheten av Les deux Alps.
Visa bilaga 794106

Visa bilaga 794107

Vi bytte boendeort från Les deux alps till Aiguilles. Fågelvägen ligger de inte långt från varandra, men faktiskt avstånd är större och det var tät trafik. Det kan det vara även i Alperna och då särskilt under lördagar i augusti. Mycket lång bilkö vid en byggarbetsplats i närheten av Col du Lautaret.

Visa bilaga 794105

Det tar mycket tid att skriva en RR. De utlovade vackra bilderna från Col Agnel och Col d'Izoard kommer med nästa inlägg.
Var ner där i krokarna i fjol och cyklade. Trevligt!

Uppför Col du Jandri, hur långa bitar blev ni tvungna att gå innan ni kunde komma igång och cykla igen?

Uppför Col du Jandri, hur långa bitar blev ni tvungna att gå innan ni kunde komma igång och cykla igen?

Min numera lite diffusa minnesbild är att vi klarade att cykla hela vägen upp till de sista två km, där vi omväxlande fick gå respektive cykla. Som jag minns det var som längst några hundra meters gående åt gången.

När jag tittar på olika höjdprofiler undrar jag om det stämmer, då vi tidigare hade passerat 20%-ramper. Jag ska kolla med polaren vad han kommer ihåg. Han hade dock en dipp som skulle kunna ha varit vid 13 km eller 17 km.

Det som talar för att jag minns rätt är att Jerry Nilson i sin bok skriver att han bara stannade en gång innan den sista branta rampen och då pga dåligt underlag. Den sista stigningen var enligt honom för brant att ens fundera på att cykla. Han hade dock en helt annan och mycket tuffare utväxling på sin racer och dessutom troligen 23 mm däck.

Screenshot 2025-09-17 225937.webp

Hittade hans beskrivning på cycloclimbing-sidan. Om jag fattar det rätt gick han en kortare bit i rampen före 17 km i din profil samt i sista branten. Och hans utväxling var tydligen 39/27!

Dag 9, Col Agnel

Statyer mitt ute i ingenstans på vägen upp mot Col Agnel från de franska sidan.

P1110617.webp

Vy över franska sidan.
P1110635.webp

2744 m
P1110645.webp

Vy över italienska sidan.
P1110653.webp

Den italienska sidan är vackrare, men tråkigare i bemärkelsen att det är färre serpentiner, sämre asfalt och fler raka och mycket branta partier. På vägen ner mötte jag en som var klar med 14%-avsnittet.
P1110657.webp

Början av motsvarande avsnitt.
P1110663.webp

Ganska smalt.
P1110672.webp

P1110685.webp

Murmeldjur som spanade efter faror. Försvann strax efteråt in i sin tunnel.

P1110699.webp

P1110724.webp

Dag 10, Col d'Izoard

Ett ganska speciellt pass. Som helhet är det inte särskilt spektakulärt, särskilt inte på nordsidan, men en dryg km är helt enstående. Det räcker för att placera det på plats fyra av våra favoritpass, överträffat enbart av Grossglockner, Colle del Nivolette och Stelvio.

P1110782.webp

P1110787.webp

P1110800.webp

P1110807.webp

P1110824.webp

P1110838.webp

P1110902.webp

Dag 11, Colle di Sampeyre

Vädret hade slagit om och det var svårplanerat. Ena killen valde att vandra, men vi andra bestämde oss för att ändå försöka få till lite cykling. Det blev en lång och krävande bilkörning genom bla tät dimma. Det regnade när vi kom till orten Sampeyre och vi valde därför att köra uppför passet med bilen. Det var en av de värsta vägarna jag har kört någon gång, det var dålig asfalt, mycket smalt och massvis med dolda kurvor. 16 km tog dryga halvtimmen. På vägen upp upphörde regnet, men det började igen medans vi förberedde oss. Till slut började vi dock cykla. Det märktes att vi började bli slitna. Vi mötte två cyklister som avundsjukt kommenterade vår utväxling.

IMG_2244.webp
P1120013.webp

Vi såg ett flertal murmeldjur, vilket var passets höjdpunkt.
P1120033.webp

Vi var nära att cykla fel och få ganska många fler höjdmeter än vi hade tänkt oss. Det var inte läge för det då vi var slitna och klockan var mycket. Som tur var insåg vi det i tid.
P1120053.webp

Dag 12, Fort Queyras och Col dÍzoard

Det regnade hela dagen och till slut beslutade vi oss för att titta på Fort Queyras. På vägen dit sprack molntäcket upp.

20250820_162142.webp

Jag tog efter det en kort Col dÍzoard-tur för att njuta in i det sista och där jag tömde det sista jag hade kvar i benen.

Dag 13, resedag

All packning stabilt säkrad med ett enda lastband.
P1120095.webp

Betyg för de olika passen mm

Col du Galibier är alltid trevligt att cykla. Betyg S-sidan 4,5 och 4 från N.

Col du Jandri. Grusväg. Mkt hårt pass. Anpassat cyklarna så lättaste utväxling var 30-40, trots det lite pushbike. Betyg 3,5.

Alp d´Huez. Inte alls samma upplevelse som förra gången. Hade kunnat prioriteras bort. Betyg upp 3, ner 4.

Lac Besson. Förlängning från Alp d´Huez. Betyg 4,5.

Col du Sabot. Betyg upp 4-, ned 3-.

Col de la croix fer Betyg upp 3,5 från SV, ner 4. Solklar 4 på andra sidan, åtminstone de 4 km närmast toppen.

Col Agnel. Betyg franska sidan 4,5 upp 4 ner. Italienska 4,5 upp och 4 ner.

Col d'Izoard. Betyg från S 5-, från N troligen 2.

Colle di Sampeyre. Betyg från S-sidan 4. Betyg från Sampeyre (nordsidan som vi aldrig cyklade 2-).

Bilagor

• P1110828.webp
    P1110828.webp
    992.9 KB · Besök: 29
  • P1110782.webp
    P1110782.webp
    578.5 KB · Besök: 30
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp