Hur länge cyklar ni med era ögonstenar?

Hej!
Går in på första svenska vintern sedan jag köpte min första riktigt fina landsväghoj. Hur länge cyklar ni på era cyklar innan ni byter till eventuellt vintercykel eller inomhuscykling helt och hållet? För er som kör vintercykel, vad söker man i en vintercykel osv? Vad ska man tänka på gällande vintern i Sverige och eventuellt extra slitage på cykeln. All hjälp jag kan få på ämnet uppskattas, vissa kanske kör på hela vintern, vissa byter till vintercykel, vill höra alla sidor.

Jag transportcyklar endast på vintern, och då transportcykeln inte är någon fincykel (stålgravel med tunga aluhjul) så gör det mig inget att den utsätts för lite slask, väder och vind 🙂

Cyklar på "finhojen" när det är fint väder ute även under vintern. Slask, regn, kallt eller snö, nja då blir det gravelhojen med lämpliga däck (släta 32mm, vinterdäck eller grusdäck)

Hej!
Går in på första svenska vintern sedan jag köpte min första riktigt fina landsväghoj. Hur länge cyklar ni på era cyklar innan ni byter till eventuellt vintercykel eller inomhuscykling helt och hållet? Vad ska man tänka på gällande vintern i Sverige och eventuellt extra slitage på cykeln. All hjälp jag kan få på ämnet uppskattas, vissa kanske kör på hela vintern, vissa byter till vintercykel, vill höra alla sidor.
Första blixthalkan i slutet av oktober / början av november är potentiellt livsfarlig och brukar skörda sin offer, bra att tänka på. :sneaky:

Det är nog väldigt få som pendlar/cyklar med "fina landsvägshojar" på vintern men kanske förekommer finare dagar (samt i Skåne).

Dubbdäck är bra, vissa kör enbart med dubbisar fram, andra båda bak och fram, mod och pendlingsväg spelar in. (y)

Senast ändrad:
Cyklar året runt med olika cyklar beroende på väder och vind. Skåne.
Var i landet man bor har viss inverkan gissar jag så utan den informationen är väl svaret på TS fråga rätt meningslös.

Fincykeln förvarar jag i lägenheten, så fort det blir för slaskigt eller skitigt för att ta in fincykeln i lägenheten åker min pendlarcykel med skärmar fram. När det ligger snö ute blir det friktionsdäck på pendlaren. Jag har även en sporthybrid, den är skodd med skärmar och dubbdäck.
Viktigt att tänka på är att dödshalkan alltid kommer en dag innan du tar fram cykeln med dubbdäck.

Samma cyklar på sommar som på vinter, bara andra hjul. Spolar av cykeln på jobbet varje dag om det är grisigt. Alltid skärmar på vintern på pendlaren. Byter kedja och kassett till våren.

Beror helt på var man bor. Sopsaltat = vintercykel. Vanligt slaskväder klarar en fincykel av också bara den blir avspolad då och då. Det är saltet som förstör. Annars är väl en vintercykel oftast något som får plats med lite bredare däck, skärmar etc.

Ställer undan ”fin racern” början på oktober då det mest är ständigt blött ute och kör endast med hybriden och pendlar bara, cyklar med den till April innan racern åker fram igen

Beror vart man bor såklart är en del skillnad Malmö vs Kiruna

Den enda cykeln jag inte använder året runt är landsvägsracern. Helst cyklar jag på MTB:n på vintern, med breda dubbdäck fram och bak, heltäckande skärmar mot slasket osv. Jag använder även standardcyklar (Crescent Trekking + 3-vxl i min signatur) med dubbdäck och heltäckande skärmar. Jag bor i Mälardalen där vintertemperaturen ofta pendlar upp och ner runt nollstrecket. Jag tycker f.ö. bredare dubbdäck är bättre, då det ger bättre kontroll och "flyter ovanpå" då det t.ex. är spårigt i slask som frusit. Jag skaffade ett par Schwalbe Marathon Winter Plus 50-559 till MTB:n förra hösten, vilka var ett lyft att cykla med, jämfört med de smalare däck som får plats i standardcyklarnas ramar. Landsvägsracern använder jag helst bara då underlaget är torrt och snöfritt dvs. företrädesvis sen vår/sommar/tidig höst.

Senast ändrad:
Kommer köra min nya gravel hela vintern, har ett par dubbdäck som väntar i källarförrådet. Har fördelen att ha en cykeltvätt i cykelrummet på jobbet, så spolar av den när det är grisigt ute. Tänker väl montera på skärmar till vintern.
Blir det rejält med modd tar jag MTBn som är försedd med breda (3.0 fram, 2.6 bak) endurodäck (WTB Vigilante fram och WTB Trailboss bak). Tungtrampat, men riktigt klistrigt fäste, så klarar mig även på glansis. Har en mudhugger bak för att slippa känna det som att jag haft ett isvattenlavemang.

Har ingen dedikerad vintercykel.

[Skåne]:

När det är blött kör jag vintercykeln. Vintercykeln har skärmar, det är enda funktionella skillnaden.

Byter man efter säsong så har man ju gott om tid att serva den andra cykeln under tiden. Åtminstone i teorin, nu är det september och jag har fortfarande inte smort upp vintercykeln efter förra vintern...

Den enda cykeln jag inte använder året runt är landsvägsracern. Helst cyklar jag på MTB:n på vintern, med breda dubbdäck fram och bak, heltäckande skärmar mot slasket osv. Jag använder även standardcyklar (Crescent Trekking + 3-vxl i min signatur) med dubbdäck och heltäckande skärmar. Jag bor i Mälardalen där vintertemperaturen ofta pendlar upp och ner runt nollstrecket. Jag tycker f.ö. bredare dubbdäck är bättre, då det ger bättre kontroll och "flyter ovanpå" då det t.ex. är spårigt i slask som frusit. Jag skaffade ett par Schwalbe Marathon Winter Plus 50-559 till MTB:n förra hösten, vilka var ett lyft att cykla med, jämfört med de smalare däck som får plats i standardcyklarnas ramar. Landsvägsracern använder jag helst bara då underlaget är torrt och snöfritt dvs. företrädesvis sen vår/sommar/tidig höst.
Vad har du för racer?

Vad har du för racer?
IMG_2743.webp
😉

En bra cykel kan dock göra träningen roligare och jag är rädd för att man enbart lever en gång. :sneaky:

Köpte själv en ganska lätt CX begagnad förra hösten som väger ca 7,8-7,9 kg med pedaler.

Den största fördelen är att jag upplever att man får tillräckligt flow/hastighet även de dagar/perioder när man inte tar i vilket gör att jag upplever pendlingen som mindre ansträngande både fysiskt och mentalt vilket är praktiskt.

Angående snabb lvg racer kan det kanske bero lite på hur man cyklar? Cyklar man ofta i gruppform tillsammans med andra i ganska höga hastigheter vill man väl ändå att cykeln ej ska utgöra ett handikapp. Men det finns absolut många mycket köpvärda snabba begagnade racers med fälgbroms för ca 10 - 20 tusen som håller måttet.

Men visst, cyklar man nästan uteslutande själv totalt utan tidspress/mål och mest är ute för motionen, visst sjutton spelar det mindre roll vad man cyklar på då. Så det hela kan bero på.

Senast ändrad:
En bra cykel kan dock göra träningen roligare och jag är rädd för att man enbart lever en gång. :sneaky:

Köpte själv en ganska lätt CX begagnad förra hösten som väger ca 7,8-7,9 kg med pedaler.

Den största fördelen är att jag upplever att man får tillräckligt flow/hastighet även de dagar/perioder när man inte tar i vilket gör att jag upplever pendlingen som mindre ansträngande både fysiskt och mentalt vilket är praktiskt.

Angående snabbracer kan det kanske bero lite på hur man cyklar? Cyklar man ofta i gruppform tillsammans med andra i ganska höga hastigheter vill man väl ändå att cykeln ej ska utgöra ett handikapp. Men det finns absolut många mycket köpvärda snabba racers med fälgbroms för ca 10 - 20 tusen.

Men visst, cyklar man nästan uteslutande själv totalt utan tidspress/mål och mest är ute för motionen, visst sjutton spelar det mindre roll vad man cyklar på då. Så det hela kan bero på.
Definiera gärna ”bra” i en vidare kontext 😊
Mitt senaste tillskott är 10 kilo stål med fälgbromsar, den är skitbra.
Men i övrigt har du helt rätt!

Nuvarande racer ställer jag in när halkan gör entré. Lade faktiskt tyngd på tangenterna idag och beställde en gravel som jag tänkte köra med i vinter. Återstår att se hur det kommer att gå.

När jag är färdig att dumpa älskarinnan, så har hon levt ett hårt liv...
Använder henne året om, till det mesta då jag tillhör gruppen som lever ett bilfritt liv.
Bor dessutom avsides i norra delarna av landet.

Jag har bara en bockstyrecykel (kolfibercross med Rival AXS) som jag cyklar med året runt, så på sommaren har jag en halvdan fincykel och på vintern har jag en jättefin slaskcykel.

Mtb ställer jag undan den heldämpade fincykeln när de börjar salta på vägarna, vill inte köra med den cykeln på cykelställ bakom bilen i saltslask. På de cyklar jag kör året runt med brukar jag få byta hjullager, vevlager och kedja till våren, så det är väl vettigt att ha slitstarka och/eller inte de dyraste varianterna av de komponenterna.

Tillbaka
Topp