Vart är Strava på väg?

Vart är Strava på väg?
Vän av ordning noterar att även Garmin Connect har öppen/delad profil som förvalt alternativ på profil och aktiviteter… Mtp hysterin för några veckor sedan att ”bojkotta” amerikanska varor och tjänster spanar jag att nästa DN-scoop är att aktivitetsdatan lagras på utländska servrar.

Som tidigare påpekats av andra - det handlar inte om apparna i sig utan användarnas bristande förståelse. Men kanske kan detta få några att börja tänka på sekretess och var ens personalia information hamnar.

Vart är Strava på väg?
Vän av ordning noterar att även Garmin Connect har öppen/delad profil som förvalt alternativ på profil och aktiviteter… Mtp hysterin för några veckor sedan att ”bojkotta” amerikanska varor och tjänster spanar jag att nästa DN-scoop är att aktivitetsdatan lagras på utländska servrar.

Som tidigare påpekats av andra - det handlar inte om apparna i sig utan användarnas bristande förståelse. Men kanske kan detta få några att börja tänka på sekretess och var ens personalia information hamnar.
Hade vi levt på 60-talet under kalla kriget hade det även varit förbjudet att föra dagbok i pappersform över rundorna. Men såklart, mycket enklare att komma åt publik data via internet än att göra inbrott och sno ett anteckningsblock.

Vart är Strava på väg?
Det verkar vara utbrett bland livvakterna. Helt j-a makalöst. Fattar de ens vad de har för jobb? De ska fan inte ens ha den typen av appar på sina telefoner.

Vart är Strava på väg?
Det verkar vara utbrett bland livvakterna. Helt j-a makalöst. Fattar de ens vad de har för jobb? De ska fan inte ens ha den typen av appar på sina telefoner.
OT men otroligt att säkerheten kring kungaparet är lite.. sådär. Jättenära FRA också väl?

/OT slut

Vart är Strava på väg?
DN skriver att man har identifierat livvakterna med den här metoden:
"Identifieringen har gjorts genom att livvakterna själva publicerat aktiviteter på träningsappen Strava i anslutning till Säkerhetspolisens huvudkontor i Solna."

Exakt hur gör man det här i Strava? Jag ser inget sätt att se andras aktiviteter i anslutning till ett specifikt område. Eller har man gått igenom alla rundor kopplade till segment i närheten och på det sättet identifierat personer som startar och stoppar vid huvudkontoret? Eller har man använt FlyBy (som sedan länge är default av för alla användare)?

Vart är Strava på väg?
Finns möjligheten att se resultat för dagen kvar någonstans? Annars är det ett gediget jobb att gå igenom topplistorna. Jag betalar inte själv så kan bara se "All Time" och top 10.

Är ju som sagt enkelt att skydda sig mot det här (på flera olika sätt) och pinsamt att personal på Säpo inte har känsla för att det kan vara ett problem, men samtidigt vore det kanske rimligt att visa data för andra användare skulle vara default av och att man aktivt måste välja att slå på det, inte tvärtom.

Vart är Strava på väg?
DN skriver att man har identifierat livvakterna med den här metoden:
"Identifieringen har gjorts genom att livvakterna själva publicerat aktiviteter på träningsappen Strava i anslutning till Säkerhetspolisens huvudkontor i Solna."

Exakt hur gör man det här i Strava? Jag ser inget sätt att se andras aktiviteter i anslutning till ett specifikt område. Eller har man gått igenom alla rundor kopplade till segment i närheten och på det sättet identifierat personer som startar och stoppar vid huvudkontoret? Eller har man använt FlyBy (som sedan länge är default av för alla användare)?
Går att sortera på typ ”bäst idag” och liknande. Sen är det väl heatmaps som har avslöjat militärbaser osv men då är det lite mer ”anonymiserat”.

Kollade precis på segmentet ”Västerbron Up N Over” på Strava och kan bara se de bästa 10 trots premium. Måste vara bra hurtiga vakter med bra fysik ändå som kommer top 10 varje dag isåfall.

IMG_9245.webp

Eller så är segmenten på inhägnat område haha. Då är det isåfall ännu värre. Vad tror ni dom kallar dom isåfall?

Vart är Strava på väg?
Går att sortera på typ ”bäst idag” och liknande. Sen är det väl heatmaps som har avslöjat militärbaser osv men då är det lite mer ”anonymiserat”.

Kollade precis på segmentet ”Västerbron Up N Over” på Strava och kan bara se de bästa 10 trots premium. Måste vara bra hurtiga vakter med bra fysik ändå som kommer top 10 varje dag isåfall.

Visa bilaga 779083

Eller så är segmenten på inhägnat område haha. Då är det isåfall ännu värre. Vad tror ni dom kallar dom isåfall?

1752051168055.webp

...
1752051212151.webp

Vart är Strava på väg?
Jag har sett (och fått KOM felaktigt flaggade av Strava), men min poäng var att uppenbara anomalier (som att hålla världsrekordfart för sprinters, eller stumt hålla en viss fart oavsett lutning) behöver man inte ”AI” eller ”ML” för att hitta, det är bara att sätta out of bounds för orimliga prestationer.

Vart är Strava på väg?
Upptäckte idag att de släppt vad som ser ut som en rätt rejäl uppdatering av ruttplaneraren i mobilappen. Spontant ser det väldigt bra ut. Provade lite snabbt att skapa en rutt och det är stor skillnad från det nästan oanvändbara skräpet de hade i appen innan.

Vart är Strava på väg?
Äntligen har jag lyckats hitta en lösning för att få till Strava heatmap som ett lager i andra applikationer (som t.ex. QGIS, gpx.studio mfl.) 😃 Känns som en evighet även om det inte var så länge sedan Strava ändrade säkerheten och auktorisationen för deras heatmap.

1757082703762.webp

Vart är Strava på väg?
På tal om heatmap, jag ser inte ett dugg där nuförtiden. Brukade använda den för att planera rundor på mtb'n i okämd terräng + navigera när jag varit osäker och halvt vilse när jag står där i skogen. Nu ser jag inget alls på heatmappen förutom mina egna rundor och det hjälper ju föga.

Någon sekretessgrej (vad nu det skulle vara, spåren är ju anonyma) Strava gjort så heatmapsen inte existerar längre eller gör jag nåt fel? Jag tyckte heatmapen var ett av de mest användbara sakerna med Strava, speciellt när man kör på nya ställen.
Screenshot_20250906_200658_Strava.webp

Screenshot_20250906_200902_Strava.webp

Vart är Strava på väg?
På tal om heatmap, jag ser inte ett dugg där nuförtiden. Brukade använda den för att planera rundor på mtb'n i okämd terräng + navigera när jag varit osäker och halvt vilse när jag står där i skogen. Nu ser jag inget alls på heatmappen förutom mina egna rundor och det hjälper ju föga.

Någon sekretessgrej (vad nu det skulle vara, spåren är ju anonyma) Strava gjort så heatmapsen inte existerar längre eller gör jag nåt fel? Jag tyckte heatmapen var ett av de mest användbara sakerna med Strava, speciellt när man kör på nya ställen.
Visa bilaga 792080
Visa bilaga 792081
Hade själv detta problem. Löstes genom att byta träningstyp till ”ride” istället för, i mitt fall ”gravel ride”, som heat mapen var inställd på

Vart är Strava på väg?
Hade själv detta problem. Löstes genom att byta träningstyp till ”ride” istället för, i mitt fall ”gravel ride”, som heat mapen var inställd på
Precis, det där är en grej de gärna får fixa i appen och i ruttplaneraren på desktop. I de fallen ser man bara spår för en viss typ. I kartläget i desktop kan man själv välja vilka typer eller ex "all ride"

Planerar man gravel så vill man ju ofta se även "vanlig" ride. Även så att många säkert loggar gravel och kanske även mtb som "ride"

Vart är Strava på väg?

Jag har provat både "mountain bike ride" och "ride", det är ändå helt blankt. Helst skulle jag vilja se heatmap för alla sporter, inkl promenader o löprundor.

Edit. Nä fel av mig. Väljer jag "ride" ser jag heatmap på landsvägsrundor men det är fortfarande blankt i skogen där jag för några månader sen kunde se massa spår från cyklister, promenerare och joggare.

De verkar ha ändrat heatmapen från att man tidigare såg allas aktiviteter oavsett typ till att man nu måste välja typ först. Ingen höjdarförändring imo.

Senast ändrad:
Vart är Strava på väg?
Jag har provat både "mountain bike ride" och "ride", det är ändå helt blankt. Helst skulle jag vilja se heatmap för alla sporter, inkl promenader o löprundor.

Edit. Nä, väljer jag "ride" ser jag heatmap på landsvägsrundor men det är fortfarande blankt i skogen där jag för några månader sen kunde se massa spår från cyklister, promenerare och jogga

Märkligt. Jag har markeringar både på mountainbike och gravel. (har stängt av personal)

Visa bilaga 792090Visa bilaga 792091
Beror nog på vad de som cyklat där loggat det som. Där jag bor verkar i princip alla ha inställt på ride även på grusturer, iaf om man ska tro Strava.

Vart är Strava på väg?
Beror nog på vad de som cyklat där loggat det som. Där jag bor verkar i princip alla ha inställt på ride även på grusturer, iaf om man ska tro Strava.
Jo som jag skrev det ett problem i appen där man endast kan se en typ. I vanliga kartläget i desktop kan man se "all ride".

Men nu verkar det som InlineOla inte ser något alls om man jämför våra screenshots ovan

Vart är Strava på väg?
Kan det vara så att strava raderade gamla heatmaps och började på ny kula när heatmapsen blev aktivitetsbaserade? Jag har rätt svårt att tro knappt någon kört i Vånga när det tidigare kördes lift upp på sommaren. Zoomar jag in ser jag väldigt svaga "spår" på heatmapen, typ som om max tre personer cyklat där.

@NLC ja det området runt Lerjevallen ser jag tydligare spår, likt din bild. Men områden där jag tidigsre haft tydliga heatmaps är numer svaga eller helt borta, därav min fundering ovan om att kartan kanske nollats.

Screenshot_20250906_222049_Strava.webp

Vart är Strava på väg?
Kan det vara så att strava raderade gamla heatmaps och började på ny kula när heatmapsen blev aktivitetsbaserade? Jag har rätt svårt att tro knappt någon kört i Vånga när det tidigare kördes lift upp på sommaren. Zoomar jag in ser jag väldigt svaga "spår" på heatmapen, typ som om max tre personer cyklat där.

@NLC ja det området runt Lerjevallen ser jag tydligare spår, likt din bild. Men områden där jag tidigsre haft tydliga heatmaps är numer svaga eller helt borta, därav min fundering ovan om att kartan kanske nollats.

Visa bilaga 792093
Det förklarar inte att jag har spår.

Det ser ut som en bugg i Light/Dark mode.

Byt till dark mode så ser du nog spåren.
1000022889.webp

Vart är Strava på väg?
Det förklarar inte att jag har spår.

Det ser ut som en bugg i Light/Dark mode.

Byt till dark mode så ser du nog spåren.Visa bilaga 792097

Ja det syns aningen bättre i dark mode men där är inte i närheten så många spår som det "borde" vara.

Om vi tar mitt "hemmaområde" på Ivö klack så är första bilden från maj i år. Andra bilden nyligen tagen screendump. Där är stigar och segment som cyklats av iaf minst 20 personer. Jag tror kartan nollats när den blev aktivitetsbaserad.
Screenshot_20250623_212415_Strava.webp

Screenshot_20250906_224509_Strava.webp

Edit. Helt tomt även i dark mode.
Screenshot_20250906_225006_Strava.webp

Senast ändrad:
Vart är Strava på väg?
Förbjudet att cykla i terrängen i reservatet på Ivö, kanske är därför?

Stravas heatmap kan omöjligt hålla reda på var man får cykla och inte.

Det är ju i princip noll även i Vånga där folk cyklat nerför i "alla tider".

Nä, jag vidhåller att kartorna verkar ha nollats med införandet av uppdelning på aktivitetstyp.

Senast ändrad:
Vart är Strava på väg?
Var tvungen att gräva lite mer :) Jag tror att det är en kombination av problem med vissa färger + vad MagerValp är inne på. Kanske i kombination med problem med aktivitetsbaserat och att heatmapen väl bara visar 12 månaders aktivitet. Oavsett borde ju alla se samma sak. För mig är det också helt tomt på Ivö.

Jag testade i desktop där man kan ändra färgerna enkelt. Stor skillnad mellan "blue" (default) och "purple". Sen verkar det som att man kanske rensar heatmapen, (kanske enligt vissa parametrar i något datalager eller kanske efter önskemål) även om jag tänker att Stravas team inte borde ha hög prio på att svara på önskemål från svenska markägare som inte vill att spåren skall synas.

Jag kollade Torup utanför Malmö där cykling väl är mer eller mindre förbjudet (eller ej önskvärt) utanför skogsvägarna. Är man lite konspiratorisk så det ut som att allt inom en viss radie med utgångspunkt i Bara är som bortblåst. Annars verkar vissa sluta cykla mitt i ingenting. (undantaget ett område i Klågerup och BMX banan utanför Jägersro). Väljer man Gravel ride med samma vy över Torup med omnejd så ser allt ut som man tycker det borde, så det verkar endast vara relaterat till MTB

Först skärmdumpar som visar skillnaden i färg.
1757228646077.webp

1757228812524.webp

1757228667608.webp

Senast ändrad:
Vart är Strava på väg?
heatmapen väl bara visar 12 månaders aktivitet.

Det där förklarar nog mesta delen av att det saknas spår runt Vånga där jag försökte navigera mig igår. Mesta körningen på det berget skedde förr i tiden.

Det skumma med ex området runt Torup är att det kryllar av spår om man väljer "gravel ride" eller "ride" som aktivitet och alla dessa spår går inte på skogsvägar. Verkar otroligt märkligt om Strava skulle gömma mountainbike från heatmapen men visa ex gravel.

Screenshot_20250907_094203_Strava.webp

Vart är Strava på väg?
Från Stravas community hub. Jag tror mer på att Strava dribblat med heatmapen än att all världens markägare skulle ha skrivit till Strava o bett dom stänga av heatmapen för en viss aktivitet på deras mark.

Screenshot_20250907_105843_Chrome.webp

Vart är Strava på väg?
Jag tror mer på att Strava dribblat med heatmapen än att all världens markägare skulle ha skrivit till Strava o bett dom stänga av heatmapen för en viss aktivitet på deras mark.
+1
För snart ett år sedan (2024-10-07) postade jag bilden nedan
ickholmen_mcx_heatmap-jpg.731008

Men om jag idag kollar i appen, eller desktop, under "All Cycle Sports", finns det inget där
Ickholmen_AllCycle__2025-09-07.webp

Men om jag istället väljer "All Sports" syns "nystanet" igen.
Ickholmen_AllSports__2025-09-07.webp

Men jag hittar inte "All Sports" i appen

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp