Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det bra pris? Och bra cykel/komponenter
Vad vill du mer veta, vad hade du sagt för pris till säljarenGenerellt skulle jag säga att det är lite dyrt. Med den väldigt begränsade informationen.
Jag håller med om att skicket avgör. Den cykeln i bra skick är värd lätt 10k (om man vill ha den dvs). Men ska du behöva byta vevlager, styrlager, kedja, kasett, styrlinda, vajrar eller däck så blir det snabbt ovärt.Vad vill du mer veta, vad hade du sagt för pris till säljaren
VarförKolla hur breda däck den klarar
Styrlager känns så det inte glappar när man drar styret bakåt och framåt?Jag håller med om att skicket avgör. Den cykeln i bra skick är värd lätt 10k (om man vill ha den dvs). Men ska du behöva byta vevlager, styrlager, kedja, kasett, styrlinda, vajrar eller däck så blir det snabbt ovärt.
Du kan ju alltid höra dig för i allmänhet men peka på vissa tydliga grejer i synnerhet. Ibland får man inget vettigt svar, vilket kan vara svar nog.
Jag har råd med 10000 men eftersom jag är helt ny inom området så vet jag inte vad cyklar är värdaSvårt att säga vad en cykel är ”värd”. Folk på det här forumet kommer säga att du blir lurad om du betalar 100 kr mer än vad dom själva tycker att cykeln skulle kosta. Har du råd med 10 000 kr är en bättre fråga.
Det är lite omständligt att kolla dessa grejer, så egentligen bäst att bara fråga. Det är liksom inte en bil där något man inte kollat kan kosta tiotusentals kronor, så helt kritiskt är det inte. Men att få uppfattning överlag om skick är bra. De flesta säljare har nog inte mage att blåljuga en potentiell säljare rakt upp i ansiktet.Styrlager känns så det inte glappar när man drar styret bakåt och framåt?
Vevlager känna så det inte är något spel framåt och bakåt?
Kedja känna åt sidan så den inte ”viker sig”?
Kasset kolla så kuggar är hela och den växlar fint?
Är det så man kollar dessa punkter?
Inte sugen på o köpa en cykel för 10000 som inte är något att haJag har råd med 10000 men eftersom jag är helt ny inom området så vet jag inte vad cyklar är värda
Kommer från motorcross världen och det har jag koll på.
För att Vätternrundan är roligare på 28 mm än på 22 mm.
Du kan inte göra bort dig om du betalar 10 000 kr för denna, så länge du har råd. Det är inte så att cykeln egentligen kostar 2000 kr liksom. Det är riktigt bra delar på den och kolfiber. Bra cykel, genuint bra och inte bara ”helt okej, duger för en nybörjare”-bra.Jag har råd med 10000 men eftersom jag är helt ny inom området så vet jag inte vad cyklar är värda
Kommer från motorcross världen och det har jag koll på.
Står att det är shimano rs81 24, vet du om man kan köra 28mm på domFör att Vätternrundan är roligare på 28 mm än på 22 mm.
Definitivt. 24 står för djupet på fälgen, i detta fall 24mm.Står att det är shimano rs81 24, vet du om man kan köra 28mm på dom
Tack för vettiga svarDefinitivt. 24 står för djupet på fälgen, i detta fall 24mm.
Såhär djupa är dina fälgar:
Visa bilaga 794476
Här är ett exempel på djupare fälgar (60 mm):
Visa bilaga 794478
Börja inte noja över detta, för en ny spelar det ingen roll. Detta är nåt du kan börja tänka på kanske 5+ år in på cykelkarriären. Köp inte för djupa när du är ny för det kan upplevas svajigt när det blåser för hjulen blir som segel i vinden och hela cykeln tas tag i ordentligt. Med mindre djupa fälgar sparar du vikt (enklare att accelerera tex vid rödljus/stopp, enklare att ta sig upp för backar) och du blir inte lika påverkad av vinden. Det är en ”opti”-grej för senare.
Åter till ämnet, dina fälgar är ganska standard och kommer ta 28 mm breda däck. Men det är också en grej du kan noja över när du cyklat ett tag. Som ny bör du inte märka skillnad på 24 mm och 28 mm breda däck ändå.
Så du kan uppgradera till bredare däck sen, men kör på dom som kommer med cykeln först tills dom är slitna. Onödigt att tänka på att köpa nya innan du ens fått hem den.
Säljaren är lika lång som mig så får hoppas den passar mig också, visar sig imorgonHjulen klarar upp till 32mm däck. Huruvida Vätternrundan är legendariskt mycket roligare på 28mm än 22 vetefan. Jag tuffade runt pölen 2010 på 23mm däck på ett par WH R535 hjul (på en Giant TCR från 2002 typ). Hade jag kul, ptja så kul man kan ha runt en sjö skulle jag tro :). Känns som att om man är hyggligt vältränad har man roligare på ett par 23mm däck än om man är totalt otränad och har 28mm däck. Men det är min analys, ta den för vad det är.
Cykeln verkar gå att köpa ny för 27, så är det inte överjävligt slitet låter ju priset skapligt om den är lagom stor.
Säljaren är lika lång som mig så får hoppas den passar mig också, visar sig imorgon![]()
Vevpartiet på aktuella cykeln är nån snikvariant så verkar inte vara påverkatDet som begränsar hur breda däck man kan använda är i de flesta fall bromsarna men även ramen kan begränsa. De flesta cyklar från den här eran brukar klara 28mm utan problem även om de enligt spec tar max 25mm.
Bra att känna till är att det har återkallats ett antal shimano vevpartier från den här perioden. Kolla om det aktuella vevpartiet är berört och i så fall om säljaren kontrollerat/bytt vevpartiet:
Drivlinan kollar du genom att titta på framdreven, hur slitna tändernas profil är och kedjan genom att lyfta den i framkant av framdrevet. Kassetten är svårare men är inte framdrev och kedja slitna brukar inte bakdreven vara det heller.Styrlager känns så det inte glappar när man drar styret bakåt och framåt?
Vevlager känna så det inte är något spel framåt och bakåt?
Kedja känna åt sidan så den inte ”viker sig”?
Kasset kolla så kuggar är hela och den växlar fint?
Är det så man kollar dessa punkter?